Ryhmäjako

Aloittaja soherrys, 06.02.12 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

soherrys

Muutama aloittelijan kysymys! (itse en vielä radalle asti ole päässyt,joten täysin uuno näissä asioissa)

Rata-ajo on vissiinkin jaettu nopeusluokkiin !? kuinka monta ns.eri ryhmää on ratapäivillä?

Ja onko "vapaita päiviä" jolloin voi kaikki ajotaidosta riippumatta olla radalla yhtäaikaa? Eli voinko vaan pakata kaluston mukaan ja lähteä radalle kurvailemaan?


Nitrous

06.02.12 - klo:20:55 #1 Viimeisin muokkaus: 14.02.12 - klo:13:37 käyttäjältä Nitrous
Yleensä ainakin isojen järjestäjien päivillä (Motorg ja MP-Tuki) kuskit on jaettu kolmeen ryhmään: Hidas (tai koulutus), keskinopea ja nopea. Pienempien järjestäjien päivillä on hieman kirjavammat käytännöt riippuen järjestäjästä, osallistujien määrästä ja nopeushajonnasta. Vapaita harjoitusvuoroja on, mutta niillä on yleensä treenamassa myös kisakuskeja, jolloin nopeuserot voivat olla turhan suuria. Kaikkien turvallisuus ja mukavuus kärsivät kun pahimmillaan nopeusero aloittelijan ja kisakuskin välillä on n. 150km/h.

Kukaan ei toki kiellä menemästä ensimmäistä kertaa radalle vapaalla vuorolla, mutta suosittelen kuitenkin aloittamaan esim. Motorgin, MP-tuen tai jonkun muun järjestäjän päiviltä, jossa on kouluttaja paikalla.  Oikea ryhmä enskertalaisella on hidas (tai koulutusryhmästä). Tämä suositus siksi, että kouluttajan opastuksen avulla hommasta saa huomattavasti enemmän ja turvallisemmin irti ja vauhtikin kasvaa nopeammin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

carbon

Joo, suurin osa taitaa olla tuo 3 x 20 min. Mullekin käy hyvin. Kerho ja forum sessiot on aloitettu hitaista koska  esim nopeat monet haluavat laittaa lämppärit ym,
jotka ottaa vähän aikaa. Kyllähän tonne radalle usein mennään jo hyvissä ajoin ennen omaa vuoroa juuri em asioiden tähden ja sykettä nostamaan kun
näkee muiden ajavan. Varmasti aloittelijasta kun ekaa kertaa menee radalle, niin se kauhistuttaa, muiden vauhti näyttää niin kovalta.
Itse asiassa se vauhti ei enää lainkaan näytä niin kovalta kun siellä on itse ajamassa.
Tuollaista yleistä ajoa missä on puurot ja vellit sekaisin en kannata. Ed kommentti oli hyvä.
Varmasti Ratamp:n ratapäivä mennään tolla kolmella..... airrev_1
Voin mää koittaa..

soherrys

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.02.12 - klo:20:55
Yleensä ainakin isojen järjestäjien päivillä (Motorg ja MP-Tuki) kuskit on jaettu kolmeen ryhmään: Hidas (tai koulutus), keskinopea ja nopea. Pienempien järjestäjien päivillä on hieman kirjavammat käytännöt riippuen järjestäjästä, osallistujien määrästä ja nopeushajonnasta. Vapaita harjoitusvuoroja on, mutta niillä on yleensä treenamassa myös kisakuskeja, jolloin nopeuserot voivat olla turhan suuria. Kaikkien turvallisuus ja mukavuus kärsivät kun pahimmillaan nopeusero aloittelijan ja kisakuskin välillä on n. 150km/.

Kukaan ei toki kiellä menemästä ensimmäistä kertaa radalle vapaalla vuorolla, mutta suosittelen kuitenkin aloittamaan esim. Motorgin, MP-tuen tai jonkun muun järjestäjän päiviltä, jossa on kouluttaja paikalla.  Oikea ryhmä enskertalaisella on hidas (tai koulutusryhmästä). Tämä suositus siksi, että kouluttajan opastuksen avulla hommasta saa huomattavasti enemmän ja turvallisemmin irti ja vauhtikin kasvaa nopeammin.



Kiitos! tästä oli jo huomattavasti apua! Rata hommat on kiinostanu jo monta vuotta.Mutta kainuusta on senverran pitkämatka ilman kuljetuskalustoa  kulkea radoilla. Nyt kyllä löytyy kalustoa kulkea kauempanakin,mutta talon osto ja esikoismuksu tulossa keväälle,niin hieman täytyy asioita laittaa tärkeysjärjetykseen  :D
Sitäpaitsi se itse ajopeli vielä tulevalle kaudelle puuttuu  :-\ Mutta mutta.... Jos tuonne ouluun on rataa nyt sitten tulossa,niin perus ratapelit ei vissiinkään ihan hirveitä maksa...

Fasu

07.02.12 - klo:19:01 #4 Viimeisin muokkaus: 07.02.12 - klo:19:03 käyttäjältä Fasu1000
Aloitukseen kelpaa ihan peruspeli. Honda VFR, Yamaha FZS ja moni muu keveästi katettu ajokki. Suorilla mukavuus ei ole paras mahdollinen, mutta ajamisen helppous ja käsittely kaikkiaan on ihan ok. Renkaat saisi olla vähän parempaa laatua (seos).You Tubessa voit katsoa esimerkkejä eri pyöristä radalla.
Yamahasta kokemusta,että menee luisussakin nätisti,mutta jos se lakkaa äkkiä,kuviot ovat mielenkiintoisia sen jälkeen, sillä pyörän painolla on osansa asiassa.
Tämä on sitten vain henk.kohtainen arvio ja löytyy myös muita mielipiteitä.
Niin ja matkaa tässä on itselläkin radalle,että joutuu lainaileen kärryä tai reppu selässä kurvaileen paikalle jo edellisenä iltana.
VV

Powered by EzPortal