Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Alusta ja sen säädöt  (Luettu 794306 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1155 : 21.12.15 - klo:17:28 »
http://honda-tech.com/road-racing-autocross-time-attack-19/diy-shock-dyno-2325055/

Ai että, siinä olis makea projekti. Näkis nyt todennäköisesti ainakin miten säädöt vaikuttaa pampussa.

Poissa qazwsx

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 7
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 390
  • Ikä: 59
  • Paikkakunta: Elimäki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.08.21 - klo:19:12
  • ZX12R-06,ZX10R-08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 242
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1156 : 21.12.15 - klo:22:07 »
Ensimmäiseksi pitää pyytää omaa tyhmyyttä anteeksi, sotkin teidän ajatuksia turhaan tuolla perän painumilla, jotka mittasin väärin kun mulla oli merkki vedetty maalikynällä takakatteeseen. Aloin tuota ihmettelemään kun tuli kevyemmällä jousela eri pituus siinä kohtaa kun mitataan lähtötilanne ilman pyörän omaa painoa. Tämäkin tuli selväksi kun kyseli kokeneemmilta missä toi vois mennä pieleen.

Asia korjaantui kun laittoi suoraan rungosta alumiiniprofiilin kiinni ja mittasi siihen. (kuva liitteenä) Näin mitattuna tuli painumaksi kuskin kanssa 31,5 mm takajousi on 11,5 milliä puristuksissa tolla painumalla. Jousi nyt siis tuo eilen asennettu 95
Edessä painumaa 33 mm kuskin kanssa. Ja tuossa on otettu topout-jousi myös huomioon laskuissa.

Löysäsin tuota hi-comppia 3 naksua että sain sen tehtaan perusasetuksiin ( 8 auki ) Lo-comppia lisäsin 12:sta 18:sta ja noilla asetuksilla tuo takaiskari käyttää nyt kokonaan liikematkan mutta jää just ehkä 1 mm päähän topparikumista.
Aika parani tänään eilisestä 1.45.4 aikaan 1.44.11 eli oikeaan suuntaan meni ja takapäässä on nyt todella hyvä avauspito.

Lisätään vielä keulasta sen verran että tänään otin kokeeksi tuota comppia auki hiukan kun olen ajanut niiden säädöt aivan kiinni tuon pohjaamistaipumuksen takia. Esijännitys on vain puolikierrosta kiinni molemmista putkista, jolla pääsee tuohon 33 mm kuskin kanssa. Tänään tuolla viimeisellä setillä millä ajoin tuon uuden oman parhaani täällä, jäi noin milli ettei olis ottanut pohjaan toi keula.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 950
  • Ikä: 38
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.10.22 - klo:19:19
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1158 : 22.12.15 - klo:07:47 »
Lisätään vielä keulasta sen verran että tänään otin kokeeksi tuota comppia auki hiukan kun olen ajanut niiden säädöt aivan kiinni tuon pohjaamistaipumuksen takia. Esijännitys on vain puolikierrosta kiinni molemmista putkista, jolla pääsee tuohon 33 mm kuskin kanssa. Tänään tuolla viimeisellä setillä millä ajoin tuon uuden oman parhaani täällä, jäi noin milli ettei olis ottanut pohjaan toi keula.

Keulassa suosittelisin isompaa painumaa. Itse käytin R6R:ssä 38mm. Monet sanoo, että se 40mm kantturoissa olevan painuma keulassa olisi tontillaan (eli n. 1/3 -osa joustosta olisi lastattua painumaa).

Keula sulla kaipais noiden tarinoiden perusteella nyt enemmän huomiota.

Muutama seikka mitä itse kokeilisin keulan kanssa:

- esijännitys kokonaan pois, että lastattua painumaa saisi enemmän
 + auttaa kääntymään mutkissa paremmin ja keula toimii herkemmin

- paluuvaimennuksen hakisin kohdalleen niin, että kun keula alkaa mutkissa "vaappumaan", niin siitä pari naksua takaisin kireämmälle
 + tämä saattaa olla yksi ongelma keulan pohjaamiseen, eli jos onkin jo liian paljon paluuvaimennusta, niin se vaan pakkaantuu kasaan mutkissa, eikä pääse koskaan kunnolla aukeamaan

- öljyä 10ml / keulaputki lisää
 + tuo nostaa öljyn pintaa karkeasti 5mm ylöspäin ja paranta tilannetta tuon pohjaamisen kanssa

Kun nuo kohdallaan ja jos nyt ei keulan juoru ala jäämään korkeammalle, niin on ihme. Sitten vaatii ihan shimmausmuutoksia, mitä todennäköisimmin. Jos juoru alkaa nyt jäämään jo ylemmäksi (tai missä tahansa vaiheessa noita kokeiluja), niin menovaimennustakin kannattaa löysentää samalla kertaa.

Vastaa lainaamalla
Löysäsin tuota hi-comppia 3 naksua että sain sen tehtaan perusasetuksiin ( 8 auki ) Lo-comppia lisäsin 12:sta 18:sta ja noilla asetuksilla tuo takaiskari käyttää nyt kokonaan liikematkan mutta jää just ehkä 1 mm päähän topparikumista.
Aika parani tänään eilisestä 1.45.4 aikaan 1.44.11 eli oikeaan suuntaan meni ja takapäässä on nyt todella hyvä avauspito.

Perähän alkaa käyttäytymään sitten jo ihan hyvin. Nyt vaan seurailet kuinka rengas käyttäytyy ja kuluu, sillä noin isoilla compin pehmennyksillä se alkaa helposti käymään myös renkaan päälle.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1159 : 22.12.15 - klo:13:52 »
Todennäkösesti me ollaan taas samaa mieltä, mutta saadaan tästäkin väittely aikaiseksi. :D
Tuo mun kommentti noista karvan löysän puolella olevista jousista tosiaankin tarkoittaa sitä, että karvan löysä jousi on parempi vaihtoehto kuin se karvan liian jäykkä. Toki jousen + ilmajousen pitää kantaa kuorma jarruissa, mutta jos jousi on inan liian tiukka, joutuu pyörää ajamaan todella paljon agressiivisemmin kuin inan löysällä jousella. Kokenut kuski on tod. näk. tuolla jäykällä jousella nopeempi ja harrastelijakin saattanee pystyä yksittäisellä kierroksella hyvään aikaan, mutta esim. kisamitalla kuskin fysiikka/pää ei riitä ajamaan pyörää riittävän agressiivisesti koko ajan. Lisäksi tuo agressiivisuus tarkoittaa sitä, että pienikin missi jarrumerkin kanssa tarkoittaa, että mutkaan on heti joko liian vähän tai liikaa vauhtia. Esim. noilla mun kierrosajoilla jarrumerkki ei ole riittävän tarkka, että jokaisella kierroksella mentäisiin maksimijarrulla sinne mutkaan, vaan jarrussa joutuu hieman pelaamaan lähestymisnopeutta. Eli alustankin suhteen pitää muistaa se mikä on kuskin taitotaso ja miten se vaikuttaa kuskin eri osa-alueiden kehittymiseen. Toki siinä vaiheessa kun absoluuttinen jarruteho on se vauhtia rajoittava tekijä, pitää se huomioida myös alustan osalta. Jarrut vain ovat aikalailla ne vaikein paikka parantaa aikaa, vaikka siellä iso potenttiaali monella onkin. 99% harrastajista kuitenkin sai isomman parennuksen pienemmällä riskillä irti pelkästään sillä, että opettelee ajamaan tarkkaa linjaa ja malttaa olla koskematta kaasuun liian aikaisin. Sitten kun nuo on hallussa, voi alkaa niistä jarruista hieromaan niitä viimeisiä sekunteja/kymmenyksiä.
Ehkäpä tavis harrastelija ei koskaan opi ajamaan/ jarruttamaan kovaa, sen takia että keula on inan liian löysä.
Eli harrastelija oppii ajamaan vaan sillä inan liian löysällä keulalla, eli varomaan jarruissa, koska treenaa sellasella koko ajan.
Ja jarrut on pitkiä ja löysiä, koska se ona ainoa mihin mopon keula kykenee.

Ja jos opettelee ajamaan sitä tarkkaa linjaa sillä löysällä keulalla, niin sitten osaa ajaa tarkkaa linjaa löysällä keulalla.
Ja joutuu opettelemaan uudestaan ajamaan sitä tarkkaa linjaa jos vaihtaa mopoonsa tarpeeks jäykän keulan joka jaksaa kantaa kovatkin jarrut.

Muistan muutamankin tapauksen jossa kuski syyttää mopoa siitä että mopon kääntyvyys on huono, vaikka syy on kuskissa joka ajaa mopon sellaseen tilaan että se ei voinutkaan kääntyä.

Jos haluaa kompensoida "huonoa kääntyvyyttä" kun ei osaa jarruttaa, niin mun mielestä se kannattaa tehdä keulan geometriamuutoksella.
Jolloin keulan kantavuus ja vaimennusominaisuudet, ts keulan käyttäytyminen, pysyvät koko ajan samanlaisina.
Ja kun kuski oppii ajamaan sitä tarkkaa linjaa ja alkaa jarruttamaan kovempaa, niin muuttaa sitä keulan geometriaa, jolloin keulan käntyvyys pysyy edelleen samanlaisena.

Mun mielestä on ajanhukkaa treenata mopolla, joka alunperinkin on tehty niin paskaksi, ettei sillä ikinä pysty ajamaan kovaa. Eli aletaan paskentamaan mopon alustaa sen takia että kuski olisi harjotteluvaiheessa sekunnin nopeampi, eikä kehity, koska alustalla paikkaillaan kuskin osaamattomuutta, ja kaupan päälle saadaan mopon alustasta paska.

Voi ajatella sitäkin, että miksei suomesta löydy kuin yksi kisakuski, sekin eläkkeellä(?), joka osaa ehkä auttavasti jarruttaa. Jos lumipalloilmiö pitää huolen siitä että kaikki ajaa liian löysällä keulalla. Toki, onhan siitä se hyöty että kilpailu on tasasempaa kun kaikki ajaa samalla filosofialla.

Tai toinen esimerkki, eräs erittäin nopea kisakuski.
Datainssi katteli datasta:"Ethän sä osaa jarruttaa...??"
"No mutku keula pohjaa..." oli vastaus....
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 950
  • Ikä: 38
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.10.22 - klo:19:19
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1160 : 22.12.15 - klo:14:30 »
Voi ajatella sitäkin, että miksei suomesta löydy kuin yksi kisakuski, sekin eläkkeellä(?), joka osaa ehkä auttavasti jarruttaa. Jos lumipalloilmiö pitää huolen siitä että kaikki ajaa liian löysällä keulalla. Toki, onhan siitä se hyöty että kilpailu on tasasempaa kun kaikki ajaa samalla filosofialla.

Joko oot saanu tekstien perusteella eläkepaperit? Mitähän kyytiä esim. N. Tuuli painelis, jos se oppis edes auttavasti nojaileen jarruun :D

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1161 : 22.12.15 - klo:15:23 »
Voi ajatella sitäkin, että miksei suomesta löydy kuin yksi kisakuski, sekin eläkkeellä(?), joka osaa ehkä auttavasti jarruttaa. Jos lumipalloilmiö pitää huolen siitä että kaikki ajaa liian löysällä keulalla. Toki, onhan siitä se hyöty että kilpailu on tasasempaa kun kaikki ajaa samalla filosofialla.

Joko oot saanu tekstien perusteella eläkepaperit? Mitähän kyytiä esim. N. Tuuli painelis, jos se oppis edes auttavasti nojaileen jarruun :D

Paljon mielenkiintosempaa ois tietää kuinka hyvin ko hemmo nojailee jarruun. Ts onko siinä nimenomaan yksi syy vauhtiin. ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:03.12.22 - klo:21:43
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1162 : 22.12.15 - klo:16:38 »


Voi ajatella sitäkin, että miksei suomesta löydy kuin yksi kisakuski, sekin eläkkeellä(?), joka osaa ehkä auttavasti jarruttaa. Jos lumipalloilmiö pitää huolen siitä että kaikki ajaa liian löysällä keulalla. Toki, onhan siitä se hyöty että kilpailu on tasasempaa kun kaikki ajaa samalla filosofialla.

Jos näillä foorumikirjotuksilla saadaan jotain lumipalloa liikkeelle niin lupaan olla pukkaamassa jokaista palloa vauhtiin, jolla saadaan Suomen harrastajakenttään lisää vauhtia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa visu

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 69
  • Paikalla:17.12.19 - klo:13:39
  • On niitä, kaikki tuhannen osina.
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 0
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1163 : 22.12.15 - klo:17:55 »
Esijännitys on vain puolikierrosta kiinni molemmista putkista, jolla pääsee tuohon 33 mm kuskin kanssa.

-Tuo keulan esijännityksen ja mittaamasi painuman suhde kuulostaa vähän oudolta. Mitkä sisäkalut siellä on? Montako milliä näkyy liukuputkea kun keula on täysin auki (=top out jousi kasaan vedettynä) ja entäs kun se on pohjassa?
-Paljonko keulaputkia näkyy yläkolmion päällä (putkea ei pitäisi näkyä yhtään, ainoastaan korkki)
-Kuinka pitkä takaiskari on?
-Onko takaiskarin ylähaarukan prikka vaihdettu ohuempaan (vakio on 10mm) ja jos on niin minkä paksuiseen.

Poissa qazwsx

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 7
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 390
  • Ikä: 59
  • Paikkakunta: Elimäki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.08.21 - klo:19:12
  • ZX12R-06,ZX10R-08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 242
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1164 : 22.12.15 - klo:20:45 »
^ Mitattiin tuo kolmeen pekkaan niin että painettiin vanteesta alaspäin ja nostettiin samaan aikaan kahvoista kun yksi mittasi stefasta liukupeutken juureen 145 mm

Ilman kuskia pelkän pyörän paino jousituksen päällä mitta 115 mm
kuskin kanssa ja puoli kierrosta esijännitystä 110 mm
kuskin kanssa ilman esijännitystä 112 mm
Huomattiin tänään että nuo putket on asennettu jotenkin kieroon koska tarkistettiin eräänlaisella tuota varten tehdyllä leveällä linjarilla ulkoputkia vasten ja linjari keikkui siinä päällä eli noi etuteleskoopit ei ole linjassa toisiinsa nähden ja näin ollen noi ei tuossa mittauksessa liiku oikein niin herkästi kuin kuuluisi.

Tuossa keulassa on Matris:in sisuskalut fork kit "R"  ja 11,5 vahvuiset jouset. Setup cardin mukaan putkea pitäis näkyä 4,5 mm nyt näkyy 7 mm Stroke on saman kortin mukaan 115 mm ja stroke end reference 25,5 mm joka pitää vähentää noista meidän mitoista pois koska me mitattiin tuo sinne alapäähän asti vaikkei tuo mene niin syvälle vaan jää ulos tuon 25.5 mm

Silloin noista sais luvuiksi 145-22,5=122,5  ja tuo kuskin kanssa ensin puolenkierroksen esijännityksellä mitattu 110-22,5=87,5 Tuosta tulee painumaksi 35 mm

Takaiskarin pituus on 339 mm Iskarin koodi on MK105.03R Noiden pyörän mukana tulleiden papereiden mukaan tuo haarukan alkuperäinen prikka on10 mm  ja se on vaihdettu 4 mm paksuiseen. Jousen yläpäässä on vielä millin shimmi välissä. Joskus googletin tuon iskarin koodin ja sen mukaan tuo kuuluisi 636 Kawaan.

Sitten kun tuohon sekasotkuun iskee päälle 118 kg painoisen kuljettajan (ajokamojen) kanssa niin soppa on valmis.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1165 : 22.12.15 - klo:21:20 »
^ Mitattiin tuo kolmeen pekkaan niin että painettiin vanteesta alaspäin ja nostettiin samaan aikaan kahvoista kun yksi mittasi stefasta liukupeutken juureen 145 mm

Ilman kuskia pelkän pyörän paino jousituksen päällä mitta 115 mm
kuskin kanssa ja puoli kierrosta esijännitystä 110 mm
kuskin kanssa ilman esijännitystä 112 mm
Veikkaisin että olette "mittailleet" ja siitä syystä luvuissa on virhettä "muutama" milli.
Vapaa pituus sinneppäin ja loput on sit saatu pumppailemalla keulaa ees taas sinneppäin.

Eikä se haittaa mittausta, vaikka keula kanittaisikin, jos vaan mittaa oikealla tavalla.
Normi keulassa on kuitenkin pahimmillaan "kitkaa" niin paljon että se antaa 15-20 milliä väärät tulokset jos mittaa väärällä tavalla.

Ja sekin kannattaa muistaa että ajokamppeet ja bensan määrää vaikuttaa myös abaut max 5 milliä.
Esim keulan suhteen (ja perän) voi käyttää hihamutua 2,5 kg/mm.
Ajokamppeet, 10 kg, vaikuttaa 2 milliä.
Bensaa 20 litraa, 15 kg, vaikuttaa 3 milliä.
Noin suurin piirtein.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1166 : 22.12.15 - klo:21:28 »
Tuossa keulassa on Matris:in sisuskalut fork kit "R"  ja 11,5 vahvuiset jouset.
Sitten kun tuohon sekasotkuun iskee päälle 118 kg painoisen kuljettajan (ajokamojen) kanssa niin soppa on valmis.
Noilla spekseillä vähintään 110 takajousi, mielummin 115 ellei enemmänkin...

Soppa syntyy vaan siitä kun yritää tehdä vääriä asioita väärillä keinoilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Bobo

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 3
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 282
  • Paikalla:09.02.17 - klo:22:38
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 562
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1167 : 22.12.15 - klo:22:27 »
Toiset tykkää kovasta, toiset pehmeästä. Meidän amatöörien lienee turha sanoa, kumpi on oikea. Oikea on se, jolla pääsee kovempaa. Ajoin Pärnussa kisapyörää, joka kuuluu eräälle Suomen nopeimmista superbikekuskeista. Varoitti jo lähtiessä, että alusta on hänen mieltymyksiensä mukaan tehty ja tosi pehmeä. Minä, että joo joo ja heti ykkösmutkassa meni pitkäksi. Kyseinen kuski seurasi ajoani katsomosta ja kysyi miksi jarrutin niin aikaisin ensimmäiseen oikeaan. Syy, jarru pohjaa. Vastaus: et osaa jarruttaa :) On ihmisiä, jotka osaa säätää alustan sellaiseksi, että sillä pääsee kovaa ja sitten sellaisia, jotka osaa teorian. No pun intended, mutta teot puhuvat puolestaan ;) Jatkakaa spekulointia peukku_1
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1168 : 22.12.15 - klo:23:43 »
Toiset tykkää kovasta, toiset pehmeästä. Meidän amatöörien lienee turha sanoa, kumpi on oikea. Oikea on se, jolla pääsee kovempaa. Ajoin Pärnussa kisapyörää, joka kuuluu eräälle Suomen nopeimmista superbikekuskeista. Varoitti jo lähtiessä, että alusta on hänen mieltymyksiensä mukaan tehty ja tosi pehmeä. Minä, että joo joo ja heti ykkösmutkassa meni pitkäksi. Kyseinen kuski seurasi ajoani katsomosta ja kysyi miksi jarrutin niin aikaisin ensimmäiseen oikeaan. Syy, jarru pohjaa. Vastaus: et osaa jarruttaa :) On ihmisiä, jotka osaa säätää alustan sellaiseksi, että sillä pääsee kovaa ja sitten sellaisia, jotka osaa teorian. No pun intended, mutta teot puhuvat puolestaan ;) Jatkakaa spekulointia peukku_1
Tuossapa juuri kohtaa ne kaksi vastakkaista filosofiaa:
Säädetäänkö mopoa korvaamaan kuskin puutteita, jolloin saadaan aikaiseksi nopea paketti.
Vai säädetäänkö moposta nopea, ja käsketään kuskin opetella ajamaan sitä, jolloin paketti on nopeampi kuin edellä mainittu.
Sitä voi sit amatöörit miettiä, kumpi on oikea tapa jos haluaisi olla nopeampi, kuin eräs suomen nopeimmista superbike-kuskeista.  ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa TommoKe

  • Harhaanjohtaja
  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 9
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 428
  • Paikkakunta: Pirkkala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:29.11.22 - klo:11:52
  • Kawasaki ZX 10 R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 50
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1169 : 22.12.15 - klo:23:44 »
Kaatumiset määrä suunnan?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020