Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.12.15 - klo:16:46
Entä jos laittaa löysemmät jouset,löysää comppia ja nostaa vähän öljynpintaa ;)
Keula sukeltanee jarrussa aika nopeesti, mutta progressiivisuus estänee pohjaamisen. Mut hauska keskustelu, kun suurin osa on sitä mieltä, että erilaisilla säädöillä voi ajaa kovaa vaikka yhden mielestä ei ole kuin yksi totuus. 😃
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

santerik

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:17:46
Mut hauska keskustelu, kun suurin osa on sitä mieltä, että erilaisilla säädöillä voi ajaa kovaa vaikka yhden mielestä ei ole kuin yksi totuus. 😃

Juu ja sitten taustalla seuraa iso nippu meitä jokka ihmettelee ko millää setupilla ei piäse mihinkään :)

pienisopoapina

Kiitos keskustelijoille tästä "väännöstä". Pari huomiota on jääny korvan taakse.

Itellä oli aikamoinen ongelma joko jousituksessa tai korvien välissä. Vaihdoin pyörän -14 syksyllä: gsx-r -02 öhlinsseillä -> R1 -07 shimmattu vakio takapää ja Bitubo sarja keulassa jäykemmällä jousella. Aluksi en saanu pyörään mitään otetta. Ajat huonompia kuin vanhemmalla gsx-r:llä. Kävin kuitenkin sillä Alastarossa, jossa sitten keula lähti alta kesken mutkan. En ymmärrä miksi keula lähti alta. Pohdiskelin itsekseni, jotta liian jäykkä keula, joka ei sitten pysynyt epätasaisuuksissa mukana. Keväällä sitten ruuvasin esijännityksen nollille ja rupesin pikkuhiljaa vähenteleen vaimennuksia. Ajat alkoi paranemaan säädöistä johtuen tai siitä huolimatta ja pääsin gsx-r nopeuksiini. Kesä loppui kuitenkin kesken.
Nyt talvella ois tarkoitus laittaa keulaan löysempi jousi ja hankkia taakse parempi iskari.  

Aikamoinen nollapostaus, mutta on se vaan vittumaista kun tulee tommonen selvittämätön kaato. Se soi takaraivossa melko pitkään.  
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:16:19
Eipä sinne hirveesti samaa jääny, mutta suurin ero oli varmasti compissa. Voithan sä tietty tonkin asian päälleen puhua, mutta paljon muuta hyötyä siitä ei ole kuin foorumiviihdettä.
Jos käytännössä koko keula vaihetaan, niin oha se iha vähäce eri asia ku "etusen elinikä n. nelinkertastu kun vaihto jouset löysempiin ja lisäs reilusti komppia."
Päälleen ajamiset saat hoitaa iha itekses.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:17:46
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.12.15 - klo:16:46
Entä jos laittaa löysemmät jouset,löysää comppia ja nostaa vähän öljynpintaa ;)
Keula sukeltanee jarrussa aika nopeesti, mutta progressiivisuus estänee pohjaamisen. Mut hauska keskustelu, kun suurin osa on sitä mieltä, että erilaisilla säädöillä voi ajaa kovaa vaikka yhden mielestä ei ole kuin yksi totuus. 😃
Mut hauska keskustelu, kun suurin osa on sitä mieltä, että on vain yksi totuus, eli erilaisilla säädöillä voi ajaa kovaa. peukku_1
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Mites homma sit etenee, jos sattuu oleen ns.aktiivialusta? :-p
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

qazwsx

24.12.15 - klo:20:40 #1206 Viimeisin muokkaus: 24.12.15 - klo:21:05 käyttäjältä qazwsx
Tänään tuli taas säädettyä.
Motoville kun on aikanaan nuo iskarit huoltanut pyörän edelliselle omistajalle, niin hän tiesi kertoa miten tuo kannattaa säätää.
Keulassa oli noi putket näkyvissä yläkolmiosta lähes 7 mm aiemmin, jos korkin kansi lasketaan mukaan.  Laskin putket niin alas että vain korkit jäi näkyviin eli 5 mm alemmas kuin aiemmin.
Samalla mittasin Takaiskarin pituuden ja sain sen pituudeksi 337 mm Tuo iskari oli aivan
minimipituudessaan. Lisäsin siihen 5 milliä joten nyt se on 342 mm pitkä.

Jätin vielä tuon 95:sen jousen paikoilleen mutta tiputin Lo-compin 24:stä 10:nään Hi-comp edelleen 8
Sitten varovasti kokeilemaan pari täyttä kierrosta tunnustellen ja aika 1.44.7 Renkaat jo käytetyt edessä ja takana ja samat joilla kävin hiekoilla aiemmin.

Seuraavaan settiin tiputin Lo-comppia takana 4 tuohon 14:sta ja pari kierrosta lisää ja aika 1.44.6
Edessa en tehnyt muuta kuin aluksi laitoin esijännityksen takasin tuohon aiempaan puoleen mm molempiin putkiin.
Olis voinut ajaa joka paikkaan nyt reilusti kovempaa koska pyörä käyttäytyy nyt paljon vakaammin mutta on helppo taittaa kurviin ja hiton paljon helpompi ja vakaampi jarruttaa + rajummassakaan jarrussa ei vielä pohjannut vaikka tokalla setillä vedin aika reippaasti tuohon pääsuoran jarruun ihan vaan kokeilumielessä.


Pitoa on kallistuksesta avatessa aika hyvin mutta voi olla että nyt tuo perä tuntuu jotenkin löysälle avauksissa. Tiedä sitten onko se vain jotain mikä johtuu siitä kun täällä kerrottu ettei tuo jousi ole oikea tälle painolle.

Aion jokatapaukseesa kokeilla myös noilla jäykemmillä takajousilla miten se niillä käyttäytyy.

Samoin pitää tuoda takaiskari huoltoon koska tuosta viimeisestä huollosta on jo matkaa 6000 kilometriä rataa.

Ainoa mikä tuossa kokeilussa taisi häiritä oli kun puski vettä ulos paisarin läpi ja sieltä keräilysäiliön kautta ulos. Ilmeisesti kannentiiviste saanut liikaa lämpöä ja työntää painetta vesitilaan.

Editoidaan tähän lopuksi vielä pari seikkaa: Tuo aika jäi ensinnäkin omasta parhaasta vain 0.5 s ja halusin katsoa mitä pelkkä tuon geometrian muutos vaikuttaa. Tuo ero oli niin suuri että voi olla että tuo ennätys menisci rikki jo tuollakin takajousella vaikka olen kääntynyt ittekin sille kantille että jäykempi jousi voisi olla vielä nopeampi.

Toinen huomio oli että ajoin käytetyillä renkailla ja ainakin aiemmin en ole koskaan saanut oikein kunnon aikaa ajettua kuin uusilla renkailla. Samoin tuo nykyinen oma paras aika tällä radalla on ajettu uusilla renkailla

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 24.12.15 - klo:20:40
tiputin Lo-compin 24:stä 10:nään Hi-comp edelleen 8
tiputin Lo-comppia takana 4 tuohon 14:sta
Tuo sun tapas kirjottaa noista napsuista, ett mitä ne on ollu, ja mihin suuntaan sä oot napsutellu, on erittäin sekava.
Ja eikös se mee niin päin että jos muutat Lo-Comppia 24->10, tai 14->4, niin se Lo-Comp lisääntyy?
Vai mistä suunnasta sä lasket niitä napsuja ja mihin suuntaan?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 24.12.15 - klo:20:37
Mites homma sit etenee, jos sattuu oleen ns.aktiivialusta? :-p
Nakkaa mäkeen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.12.15 - klo:21:00
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 24.12.15 - klo:20:40
tiputin Lo-compin 24:stä 10:nään Hi-comp edelleen 8
tiputin Lo-comppia takana 4 tuohon 14:sta
Tuo sun tapas kirjottaa noista napsuista, ett mitä ne on ollu, ja mihin suuntaan sä oot napsutellu, on erittäin sekava.
Ja eikös se mee niin päin että jos muutat Lo-Comppia 24->10, tai 14->4, niin se Lo-Comp lisääntyy?
Vai mistä suunnasta sä lasket niitä napsuja ja mihin suuntaan?

Joo toi oli aika sekavasti kerrottu eli ensin käänsin kahdestakymmenestäneljästä kiinnepäin kymppiin auki, eli laskettuna kiinniasennosta.
Seuraavaan settiin lisäsin 4 naksua eli kympistä neljääntoista, laskettuna täysin kiinniasennosta. saako tuosta nyt selvää?

Eli laken nuo aina täysin kiinniasennosta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.12.15 - klo:20:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:17:46
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.12.15 - klo:16:46
Entä jos laittaa löysemmät jouset,löysää comppia ja nostaa vähän öljynpintaa ;)
Keula sukeltanee jarrussa aika nopeesti, mutta progressiivisuus estänee pohjaamisen. Mut hauska keskustelu, kun suurin osa on sitä mieltä, että erilaisilla säädöillä voi ajaa kovaa vaikka yhden mielestä ei ole kuin yksi totuus. 😃
Mut hauska keskustelu, kun suurin osa on sitä mieltä, että on vain yksi totuus, eli erilaisilla säädöillä voi ajaa kovaa. peukku_1

Kaikkein hauskinta näissä väännöissä on tuo sun ylimielinen asenne, jonka mukaan kukaan muu ei ymmärrä näistä asioista mitään. Alusta kun sattuu olemaan semmoinen komponentti, ettei sitä voi analyyttisesti oprimoida yksiselitteisesti nopeimpaan asetukseen vaan toimiva setup on kompromissi monen eri asian suhteen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.12.15 - klo:20:29
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:16:19
Eipä sinne hirveesti samaa jääny, mutta suurin ero oli varmasti compissa. Voithan sä tietty tonkin asian päälleen puhua, mutta paljon muuta hyötyä siitä ei ole kuin foorumiviihdettä.
Jos käytännössä koko keula vaihetaan, niin oha se iha vähäce eri asia ku "etusen elinikä n. nelinkertastu kun vaihto jouset löysempiin ja lisäs reilusti komppia."
Päälleen ajamiset saat hoitaa iha itekses.

Mikäs sun mielestä tuossa on se isoin ero,joka teki muutoksen?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

TommoKe

- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:21:15
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.12.15 - klo:20:29
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:16:19
Eipä sinne hirveesti samaa jääny, mutta suurin ero oli varmasti compissa. Voithan sä tietty tonkin asian päälleen puhua, mutta paljon muuta hyötyä siitä ei ole kuin foorumiviihdettä.
Jos käytännössä koko keula vaihetaan, niin oha se iha vähäce eri asia ku "etusen elinikä n. nelinkertastu kun vaihto jouset löysempiin ja lisäs reilusti komppia."
Päälleen ajamiset saat hoitaa iha itekses.

Mikäs sun mielestä tuossa on se isoin ero,joka teki muutoksen?
Vaimennuksien kokonaisvaltainen muutos, meno/paluu/nopee/hidas. Vaimennukset kuitenkin on se suurin tekijä renkaan rasituksen tapaan ja sitä kautta pitoon ja kulumiseen.
Jos sulla alunperin on ollut vakiovaimentimet, niin niiden meno/paluu/nopee/hidas -vaimennukset on yleensä aika kaukana edes suurin piirtein siitä, mikä ois suht toimiva keskiverto kompromissi rata-ajossa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Sitten tähän soppaan vielä kun lisää esim.linkuston kunnon/keulan kitkan, niin taas menee kliksut sekasin. Jo pelkästään keulassa pölysuojien irroitus ja putkien putsaus/rasvaus tekee aika paljon herkkyyteen. Sama perässä. Aika äkkiä siellä laakerit tahmaa kun putki polttaa vieressä

Powered by EzPortal