Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa

Etuiskareissa nippuside toimii hyvin mittarina. Onko ehdottaa jotain takaiskariin? Nippuside siellä mun kokemusten mukaan ei toimi.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:11:20
Etuiskareissa nippuside toimii hyvin mittarina. Onko ehdottaa jotain takaiskariin? Nippuside siellä mun kokemusten mukaan ei toimi.

O-rengas huollon yhteydessä tai katkaistu kuminauha somittuna, jos iskari on ns. huoltovapaa :)

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 01.03.16 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:11:20
Etuiskareissa nippuside toimii hyvin mittarina. Onko ehdottaa jotain takaiskariin? Nippuside siellä mun kokemusten mukaan ei toimi.

O-rengas huollon yhteydessä tai katkaistu kuminauha somittuna, jos iskari on ns. huoltovapaa :)
Ns. Huoltovapaa. Just! :D
Tuo katkaistu kuminauha voisi olla hyvä laittaa nyt kiinni. Täytyy sanoo, että laittaa huollon yhteydessä o-renkaan.

Kiitoksia!

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:11:20
Etuiskareissa nippuside toimii hyvin mittarina. Onko ehdottaa jotain takaiskariin? Nippuside siellä mun kokemusten mukaan ei toimi.
Nippari/o-rengas iskarissa pitäis lailla kieltää....
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.16 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:11:20
Etuiskareissa nippuside toimii hyvin mittarina. Onko ehdottaa jotain takaiskariin? Nippuside siellä mun kokemusten mukaan ei toimi.
Nippari/o-rengas iskarissa pitäis lailla kieltää....


Miksi?

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 01.03.16 - klo:16:45
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.16 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:11:20
Etuiskareissa nippuside toimii hyvin mittarina. Onko ehdottaa jotain takaiskariin? Nippuside siellä mun kokemusten mukaan ei toimi.
Nippari/o-rengas iskarissa pitäis lailla kieltää....


Miksi?

Koska se kertoo kuskille vaan, että alusta käy ainakin kerran kierroksessa jossain merkissa, mutta ei ollenkaan, että kuinka usein ja millä nopeudella. Ns. dynamic ride height mittari se ei ole. On tuo nyt tyhjää parempi ja kun sen tarjoaman infon sisäistää oikein, niin ei se apuväline siellä paljoa paina.

Samalla logiikalla voisi kieltää oluen kiskomisen juhannuksena. Joku aina ymmärtää touhun väärin, ajelee jurrissa menemään, puukottaa kanssa juhlijan  ja hukkuu rantakaislikkoon.

T1mppa

Tarvitsen tiedon siitä, kuinka pohjassa iskari käy. Jos ajo tuntuu siltä, että pitäisi löystää alustaa ja nippusidemerkki näyttää, että 40 mm on joustovaraa käytettävissä, niin voin hyvillä mielin alustaa löystää. Jos se on joka setillä käynyt pohjassa, pitää keksiä jotain muuta.

Kyllä te tiiätte. Edessä pidän nippusidettä ja taakse pistän sen kumilangan. Iskarihuollossa sitten o-renkaat molempiin päihin.

Mikko K.

O-renkailla minäkin kerään taas ens kauden alustadatan. Jonkin verran myös kameralla. takaiskarista on ollu monta kertaa vaikea sanoa, että pohjaako se, vai ei. Silloin kun sen pohjaamisen tuntee kunnolla, on perä varmasti liian löysä (paluu tiukalla) tai omassa ajossa jotain pielessä.

parjan_fin

Nyt on ihmettelemistä :)

---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 01.03.16 - klo:16:45
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.16 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:11:20
Etuiskareissa nippuside toimii hyvin mittarina. Onko ehdottaa jotain takaiskariin? Nippuside siellä mun kokemusten mukaan ei toimi.
Nippari/o-rengas iskarissa pitäis lailla kieltää....


Miksi?

Suurimmalle osalle harrastelijoita se aiheuttaa vain ihmettelyä ja harhaluuloja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 01.03.16 - klo:17:05
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 01.03.16 - klo:16:45
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.16 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:11:20
Etuiskareissa nippuside toimii hyvin mittarina. Onko ehdottaa jotain takaiskariin? Nippuside siellä mun kokemusten mukaan ei toimi.
Nippari/o-rengas iskarissa pitäis lailla kieltää....


Miksi?

Koska se kertoo kuskille vaan, että alusta käy ainakin kerran kierroksessa jossain merkissa, mutta ei ollenkaan, että kuinka usein ja millä nopeudella. Ns. dynamic ride height mittari se ei ole. On tuo nyt tyhjää parempi ja kun sen tarjoaman infon sisäistää oikein, niin ei se apuväline siellä paljoa paina.

Samalla logiikalla voisi kieltää oluen kiskomisen juhannuksena. Joku aina ymmärtää touhun väärin, ajelee jurrissa menemään, puukottaa kanssa juhlijan  ja hukkuu rantakaislikkoon.
Sillä erolla että suurin osa ei tuota tee, toisin kuin sit taas ton o-renkaan/nipparin kans.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 02.03.16 - klo:09:51
Nyt on ihmettelemistä :)

Toi on hienoa pioneerityötä! Arvostan.
Näyttää muuten takaiskari pitkältä. Kokonaispituus varmaan 50 cm? :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:17:41
Tarvitsen tiedon siitä, kuinka pohjassa iskari käy. Jos ajo tuntuu siltä, että pitäisi löystää alustaa ja nippusidemerkki näyttää, että 40 mm on joustovaraa käytettävissä, niin voin hyvillä mielin alustaa löystää. Jos se on joka setillä käynyt pohjassa, pitää keksiä jotain muuta.
No siinäpä hyvä harhaluulo heti esimerkiksi.
Ts kuski tekees mikä näyttää ja tuntuu hyvältä.
Ei mitään väliä missä vika oikeasti on, tai kuinka perseellään alustan säädöt/ balanssi/ mitotus on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 02.03.16 - klo:10:03
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 02.03.16 - klo:09:51
Nyt on ihmettelemistä :)

Toi on hienoa pioneerityötä! Arvostan.
Näyttää muuten takaiskari pitkältä. Kokonaispituus varmaan 50 cm? :D
Kiitoksia :)

Eipä ole tullut mitattua pituutta, mutta tuollainen WR250 Yamaha kaipaa melko pitkää iskaria :)

Ja 483gr silkkaa painonsäätöä pelkästä jousesta ;)
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

02.03.16 - klo:11:26 #1244 Viimeisin muokkaus: 02.03.16 - klo:12:11 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.03.16 - klo:10:03
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:17:41
Tarvitsen tiedon siitä, kuinka pohjassa iskari käy. Jos ajo tuntuu siltä, että pitäisi löystää alustaa ja nippusidemerkki näyttää, että 40 mm on joustovaraa käytettävissä, niin voin hyvillä mielin alustaa löystää. Jos se on joka setillä käynyt pohjassa, pitää keksiä jotain muuta.
No siinäpä hyvä harhaluulo heti esimerkiksi.
Ts kuski tekees mikä näyttää ja tuntuu hyvältä.
Ei mitään väliä missä vika oikeasti on, tai kuinka perseellään alustan säädöt/ balanssi/ mitotus on.


No niin. Tietysti etsitään oikeaa syytä. Muutoksia tehdessä pitää olla ajatus miksi jotain säätöä rupeaa tekemään sekä jonkinlainen tieto, mihin muualle se vaikuttaa. Pitää puntaroida eri asioita, sillä kompromissi tämä koko homma on kuitenkin.
Mainitsit tuossa:"kuski tekees mikä näyttää ja tuntuu hyvältä." Samaa mieltä ja sitten enää katsotaan kelloon, menikö säädöt juuri minulle sopivaan suuntaan. Perussäädöissä otetaan kuitenkin huomioon mitä lajia ajetaan ja minkälainen pyörä on, mikä on kuskin paino, mitkä on pyörän muut asetukset mm. penkki ja ohjaustanko. Lisäksi yksi tärkeimmistä kriteereistä on ajotyyli. Sopiiko asetukset juuri minun ajotyylilleni?

Itse pidän suurena asiana, että kokeilen eri esijännityksiä ja vaimennuksia. Geometriaan koitan nykyään olla puuttumatta, kun se oli sittenkin enemmän rakettitiedettä mitä käytännöntestit osoitti. Kaikkiin asetuksiin löytyy eri speksit, riippuen mistä lähteestä niitä saa. Tehtaan ilmoittamista arvoista on ok lähteä, mutta muitakin lähteitä ja perusteluita suosin.

RR-puolella mun elämä on helppoa, kun saan hyvällä sopimuksella lainata kunnon pyörää, jossa perusasiat on kunnossa. Enskapuolella maasto tuo haastetta alustan säätöön tai edes tulkintaan.

Mielellään muuten tulisin sun iskarikurssia kuuntelemaan, mutta en ikävä kyllä pääse paikalle.
Sieltä saisi toisesta näkökulmasta tietoa näihin asioihin.

Yksi suuri ero kurapuolen ja ratapuolen iskareiden päivittäisessä huollossa on (ainakin minun kokemuksen mukaan). Kurapuolella otetaan joka ajopäivän jälkeen etuiskareista pölysuojat irti ja putsataan liat pois. Samalla pistetään rasvaa, jotta kumi pysyy elastisena ja staattinen kitka pysyy minimissä. RR-puolella en tällaisesta kuullut kertaakaan.
Toinen juttu on eturenkaan kohdistamiseen liittyvä asia. Pidetään huolta, että pumput eivät kanita kolmiopaloista tai kun eturenkaan kiristää, putket ovat suorassa. Yllättävän helposti saa putket olemaan liian vastakkain tai harottamaan. Tämä aiheuttaa ymmärrettävästi myös kitkaa.

Edit. Tässä video kuinka minäkin olen eturenkaan rr-puolella asentanut. Missään kohtaa ei kiinnitetä huomiota etupumppujen linjaukseen. En osaa sanoa, onko niissä eroja tai tarvitseeko sitä ottaa huomioon. Seuraavalla kerralla kyllä tarkistan.

https://www.youtube.com/watch?v=blH9XSxHN94&feature=youtu.be&t=366

Powered by EzPortal