Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JMH

^
Taisin muuten nähdä ne sun kepit, kun hain omani huollosta. Niitä siinä pomputeltiin eron havainnollistamiseksi, että mikä on paskaa, ja mikä on hyvä.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Mikko K.

Kirjoitellaas tänne vähän kokemuksia. Eilen testailtiin Kemoralla ja sen noin 30 kierrosta sitä piti sahata ympäri, ennen kuin säätöjä viitsi alkaa pyörittelemään. Isoimpana ongelmana oli nopeat paikat, joihin ei saanu kunnolla jarrutettua sisään.
Kovalla jarrulla mopo puski vaan suoraan, mutkanopeus oli aika luokaton (kakkosmutka luokkaa reilu 150km/h) ja meno tuntui epävarmalta keskimutkassa. Pari vuotta sitten olisin näyttänyt mutkanopeudelle sormea keskimmäistä ja tuutannut vähän kovempaa tulemaan isommalla riskillä. Onneksi nykyään vika löytyy aina pyörästä, ei kuskista.

Tiukkaa päättelyä siitä, että nokka ui liian alhaalla. Pari milliä lisää esijännitystä keulaan ja meno tuntui hitusen paremmalta, ajelin omat enkat uusiksi, mutta täysin tyytyväinen ei voinut olla. Kokeilin myös ajaa noita nopeampia mutkia pienellä jarruteholla ja vauhti alkoi löytyä, tosin jarrun aloitus 50m aikasemmin näyttää kellossa aika huonolta eikä kova mutkavauhti ole sen arvoinen.

Seuraava päätelmä oli lisätä keulaan kantavuutta lähelle pohjaamisaluetta, eli öljyä 15ml lisää kumpaankin putkiloon. Johan parani, sillä pyörä kulki nopeissa paikoissa kuin juna kiskoilla ja jarruakin voi tarjoilla aika reilusti. Tämän jälkeen vielä muutama naksu comppia löysemmälle, niin eteen pientä eloa ja pyörän heittely puolelta toiselle helpottui. Vauhti ei enää parantunut, mutta pääsyy tähän on taas jarrumerkkien uudelleen opettelu ja renkaatkin kuluu tuossa testiä ajellessa.

Tästä päätellen keulassa oli liian vähän TRAILIA nopeissa paikoissa. Takaiskarin kimppuun ei vielä keretty. Ei tuntunut niin häiritsevältä, kuin nokka, mitä nyt luistot irtosi jossain kohtaa avauksissa vähän hätäiseen... Ens kerralla sit.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 04.06.16 - klo:08:42
Kirjoitellaas tänne vähän kokemuksia. Eilen testailtiin Kemoralla ja sen noin 30 kierrosta sitä piti sahata ympäri, ennen kuin säätöjä viitsi alkaa pyörittelemään. Isoimpana ongelmana oli nopeat paikat, joihin ei saanu kunnolla jarrutettua sisään.
Kovalla jarrulla mopo puski vaan suoraan, mutkanopeus oli aika luokaton (kakkosmutka luokkaa reilu 150km/h) ja meno tuntui epävarmalta keskimutkassa. Pari vuotta sitten olisin näyttänyt mutkanopeudelle sormea keskimmäistä ja tuutannut vähän kovempaa tulemaan isommalla riskillä. Onneksi nykyään vika löytyy aina pyörästä, ei kuskista.

Tiukkaa päättelyä siitä, että nokka ui liian alhaalla. Pari milliä lisää esijännitystä keulaan ja meno tuntui hitusen paremmalta, ajelin omat enkat uusiksi, mutta täysin tyytyväinen ei voinut olla. Kokeilin myös ajaa noita nopeampia mutkia pienellä jarruteholla ja vauhti alkoi löytyä, tosin jarrun aloitus 50m aikasemmin näyttää kellossa aika huonolta eikä kova mutkavauhti ole sen arvoinen.

Seuraava päätelmä oli lisätä keulaan kantavuutta lähelle pohjaamisaluetta, eli öljyä 15ml lisää kumpaankin putkiloon. Johan parani, sillä pyörä kulki nopeissa paikoissa kuin juna kiskoilla ja jarruakin voi tarjoilla aika reilusti. Tämän jälkeen vielä muutama naksu comppia löysemmälle, niin eteen pientä eloa ja pyörän heittely puolelta toiselle helpottui. Vauhti ei enää parantunut, mutta pääsyy tähän on taas jarrumerkkien uudelleen opettelu ja renkaatkin kuluu tuossa testiä ajellessa.

Tästä päätellen keulassa oli liian vähän TRAILIA nopeissa paikoissa. Takaiskarin kimppuun ei vielä keretty. Ei tuntunut niin häiritsevältä, kuin nokka, mitä nyt luistot irtosi jossain kohtaa avauksissa vähän hätäiseen... Ens kerralla sit.
Mä veikkaisin että se puskeminen/ epävakaisuus johtui keulan osittaisesta/ hetkittäisestä pohjaamisesta pompuista, jos se kerran kantavuutta lisäämällä rauhottu. Koska geometria/traili pysy samana, mut nyt se pysyy enemmän jouston puolella ja pohjailee vähemmän. Ts alusta syö pomput paremmin, joten renkaan ei tarvi toimii jousen korvikkeena ja antautua.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

ETana

Alastarolla ajelemassa 4-6.7.2016

Minulla tilanne, että alkukesästä ostettu vakiokuntoinen Yamaha R6, 2007. Olen viisaammilta (erityisesti mm. murmelalle kiitoksia aktiivisuudesta) saanut neuvoa, että tulisi tuo alusta säädättää ammattilaisen toimesta rata-ajoa ajatellen. Ajatus on ollut tuo säätöasia hoitaa kuntoon, mutta omien kiireitten (ja saamattomuuden) ansiosta asia on vielä hoitamatta.

Ohjekirjasta olen yrittänyt ihmetellä, että mitä ruuvia ja minne suuntaan tulisi kääntää, jotta saisi tarkistettua edes sen, onko säädöt edellisen omistajan toimesta "tehdasasetuksissa" vai jotain ihan muuta. Menee kuitenkin itselle liian vaikeaksi...

Nyt kysyisin apuja viisaammilta jotka ovat Alastarolla alkuviikosta. Jos jollain pyörää/säätöjä tuntevalla on intoa ja ylimääräistä aikaa jossain välissä kurkata pyörää ja mahdollisesti korjata jotain, niin olisin suuresti kiitollinen. Itse ajelen keskihitaassa ma-ti ORGin päivät ja keskiviikkona Nastolan kerhon päivillä ryhmässä X?

Mikäli joku pystyy paikanpäällä jotain tarkistamaan ja ehkä jotain tarvittaessa muuttamaankin, niin olisin valmis palveluista kohtuullisen korvauksen maksamaan. Jos intoa löytyy, niin laittakaa vaikka YVtä.

wbaum

Varmasti ihan jees naksutella suunnilleen tontille alusta, mutta jos ei ole tietoa koska alustaa on huollettu pitemmälti niin kannattaa laskea se lähtitulevaisuuden hommaksi. Jos ei näpit itsellä riitä, niin nimekkäät ukot kyl noita tekee muutamalla satasella, ihan joka paikkaan en antaisi hommaksi.

Tommosta näemmä sportrider ehdottaa:


wbaum

04.07.16 - klo:01:38 #1280 Viimeisin muokkaus: 04.07.16 - klo:01:40 käyttäjältä wbaum
Kaadon jälkeen tuos tuli omia etuputkia ihmeteltyä. Viimestään siinä vaiheessa kun toinen putki oli vajaan 10milliä pitempi ku toinen niin alkoi oikeesti ihmetyttämään. Samoin heittämällä pysty vetää topoutin läjään toisesta putkesta, toisesta sai ihan tosissaan repiä maksimimittaan.

Avattiin oudosti toiminut putki niin siinä oli jäänyt esijännityksen säätöpulikka kanittamaan siihen jousta vastaan tulevaan muoviputkeen???!? Tuo ei millään oo voinut jäädä viimeisestä huollosta, aina tullut pumppailtua noita putkia hyvät tovit huoltojen jälkeen, ja tuon huomasi ihan heti. En taas ymmärrä miten jollain voi edes käydä noin.

ETana

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.07.16 - klo:01:32
Varmasti ihan jees naksutella suunnilleen tontille alusta, mutta jos ei ole tietoa koska alustaa on huollettu pitemmälti niin kannattaa laskea se lähtitulevaisuuden hommaksi. Jos ei näpit itsellä riitä, niin nimekkäät ukot kyl noita tekee muutamalla satasella, ihan joka paikkaan en antaisi hommaksi.

Tommosta näemmä sportrider ehdottaa:



Kiitos viestistä. Kävi niin hienosti, että sain eilen illalla vielä myöhään apuja tuohon hommaan. Asiantunteva alan harrastaja teki sen, mitä tässä kohtaa oli tehtävissä. Iso kiitos siitä asianosaiselle!!!

AKSI

Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut. Muuten ei mitään ongelmaa ja tuntuu hyvältä ajaa.  Mittailin painumat ja edestä löyty 40mm ja takaa 34mm kuskin kanssa.
Takaiskari täysin vakio, keulassa 10.0 jouset, stoppari pois ja öljynpintaa nostettu, nyt 100mm. Vakio mopo muuten..vauhti eilen siinä 1.26-1.28









murmela

Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:15:27
Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut. Muuten ei mitään ongelmaa ja tuntuu hyvältä ajaa.  Mittailin painumat ja edestä löyty 40mm ja takaa 34mm kuskin kanssa.
Takaiskari täysin vakio, keulassa 10.0 jouset, stoppari pois ja öljynpintaa nostettu, nyt 100mm. Vakio mopo muuten..vauhti eilen siinä 1.26-1.28
Onko vaimennuksia säädetty edes sitä vähää mitä vakiot antaa myöden?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

AKSI

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.07.16 - klo:16:57
Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:15:27
Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut. Muuten ei mitään ongelmaa ja tuntuu hyvältä ajaa.  Mittailin painumat ja edestä löyty 40mm ja takaa 34mm kuskin kanssa.
Takaiskari täysin vakio, keulassa 10.0 jouset, stoppari pois ja öljynpintaa nostettu, nyt 100mm. Vakio mopo muuten..vauhti eilen siinä 1.26-1.28
Onko vaimennuksia säädetty edes sitä vähää mitä vakiot antaa myöden?

Joo keulassa on kompit kiristetty 1/4 kierrosta vajaa kiinni, reboundi puolessa välissä, takana komppi muutaman kliksun vakiota löysemmällä (13/30) ja reboundia 4 kierrosta auki 5 kierroksen asteikolla, silleen et ei pumppaa avauksissa...?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:15:27
Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut.
Jos olit eilen Alastarossa ja mopo on kilvellinen niin ei se jarrumerkki ihan metsässä ollu. Nimim. Ei päässy ekalla eikä tokallakaan yrityksellä jarruissa ohi vaikka ajelin pari sekkaa kovempaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

miolta

Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:15:27
Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut. Muuten ei mitään ongelmaa ja tuntuu hyvältä ajaa.  Mittailin painumat ja edestä löyty 40mm ja takaa 34mm kuskin kanssa.
Takaiskari täysin vakio, keulassa 10.0 jouset, stoppari pois ja öljynpintaa nostettu, nyt 100mm. Vakio mopo muuten..vauhti eilen siinä 1.26-1.28

Mites keula, pohjaako jarruissa? Just tänään tein huoltoa samanlaisen pyörän etuiskariin, ja Hondan huoltokirja antaa öljynpinnaksi ilman jousta 90mm. Eli sullahan on se ilmajousi sitten vähän pehmeämpi..

Kätevää muuten kun on moottorin osia talli täynnä, pystyy käyttään moneen tarkoitukseen peukku_1

AKSI

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.07.16 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:15:27
Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut.
Jos olit eilen Alastarossa ja mopo on kilvellinen niin ei se jarrumerkki ihan metsässä ollu. Nimim. Ei päässy ekalla eikä tokallakaan yrityksellä jarruissa ohi vaikka ajelin pari sekkaa kovempaa.

Juu minähän se. Kahvilan avauksesta tulitkin sitten heittämällä ohi :) Siinä siis toinen kehityskohta...

AKSI

Lainaus käyttäjältä: miolta - 06.07.16 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:15:27
Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut. Muuten ei mitään ongelmaa ja tuntuu hyvältä ajaa.  Mittailin painumat ja edestä löyty 40mm ja takaa 34mm kuskin kanssa.
Takaiskari täysin vakio, keulassa 10.0 jouset, stoppari pois ja öljynpintaa nostettu, nyt 100mm. Vakio mopo muuten..vauhti eilen siinä 1.26-1.28

Mites keula, pohjaako jarruissa? Just tänään tein huoltoa samanlaisen pyörän etuiskariin, ja Hondan huoltokirja antaa öljynpinnaksi ilman jousta 90mm. Eli sullahan on se ilmajousi sitten vähän pehmeämpi..

Kätevää muuten kun on moottorin osia talli täynnä, pystyy käyttään moneen tarkoitukseen peukku_1


Ok, motovillen laittama  se öljynpinta, en oo alkanu sekaantumaan siihen vielä. Kyllä se merkkirengas siinä tasossa on setin jälkeen, mihin on keulaputkessa merkkailtu pohjaamiskohta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:23:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.07.16 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:15:27
Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut.
Jos olit eilen Alastarossa ja mopo on kilvellinen niin ei se jarrumerkki ihan metsässä ollu. Nimim. Ei päässy ekalla eikä tokallakaan yrityksellä jarruissa ohi vaikka ajelin pari sekkaa kovempaa.

Juu minähän se. Kahvilan avauksesta tulitkin sitten heittämällä ohi :) Siinä siis toinen kehityskohta...

Ei sekään onnistunu ekalla kiekalla, tokalla kertaa menit karvan ajoissa kaasulle ja olin riittävän kontissa mutkaan tullessen, mutta kyllähän siinä myös voima puhu. Epäilen, että parikymmentä heposta on tehoeroa helposti. Mut sen verta sisuunnuin kun en heti päässy ohi, että ajoin sit yli sekunnin kovempaa kuin aiemmin tuona päivänä sen kiekan, jonka alussa menin susta ohi. Elikkäs kiitokset siitä. :)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal