Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.02.12 - klo:00:16
Lainaus käyttäjältä: Juha - 11.02.12 - klo:22:36
Riippuu varmaan vähän moposta ja etenkin kuskin painosta, kuten jo pariin otteeseen mainittu. Alle 80kg riisitautiset varmaan pärjää vakiovietereillä mainiosti  :-X

Jousten vaihtaminen kuskin painolle sopivaan on kyllä järkevää hommaa vakioalustaankin, mutta kyllä nuo vakioiskarin vaimennukset riittää lähes mopossa kuin mopossa melkein kenen tahansa tarpeisiin. Toki jossain vaiheessa hipo-hipo-alustasta saa hyötyä, mutta itse olen sitä mieltä, että päivitellään alustaa sitten kun ei enää miehestä löydy isoja kehittämisen kohteita. Raportoin sitten ensi kesän mittaan saanko tuon geometrialtaan ja alustaltaan huonoimmaksi ratakyykyksi parjatun k7:n alustan rajat tulemaan vastaan.

Joo, säädöt kyllä riittä jo aika pitkälle, mutta vieterit on vaan joissan mopoissa ihan onnettomat.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.02.12 - klo:08:06
Mä kun kuitenkin niin rakastan näitä millejä niin tän nykyisen kympin painaumat mitattuna... pyörä ilmaan, tulokset paperille, pyörä maahan ja itte päälle...pumppausta...uusinta mittaus(mikä sag tää nyt olikaan?):

-keulan painauma 32mm(täysin tehdassäädöissään)
-taakse Öhlärin jouseen Villen heittämä 12mm esijännitystä, jolloin painaumaksi 31mm

Keula on minusta aika napakka jo tehdassäädöissään, verrokkina -11 mallin kymppi, jossa painauma tehdassäädöissään 39-42mm.

Miltä näyttää?
Joku muukin hinkannut millejä? grin_1

Jos tykkäät hinkata millejä, niin tiedätkö sä siitä sun mopon keulasta:

Mitkä jouset siel on keulassa?
Paljonko esijännitystä?
Kuinka pitkä on esijännityksen säätöalue?
Kuinka pitkät ja kuinka jäykät top-out jouset?
Kuinka pitkään matkaan yläpäässä ne vaikuttaa?
Paljonko varsinainen vapaa jousto?
Hydraulistopparit alapäässä?
Kuinka pitkään matkaan ne vaikuttaa?
Mittasitko keulan vapaan pituuden ottaen tuomioon top-out jousien vaikutuksen?
Mittasiko painauman ottaen huomioon dynaamisen kitkan?

Ts tiedätkö sä mihin toi sun ilmottama 32 millii perustuu? Vai onks se vaan kiva luku mikä tuntuu hyvälle?

Ja toisaalta, miks sun mielestä 32mm on parempi kuin 39-42mm?
Onko pyörät/kuski samanpainosia? Sama keulakulma? Sama ilmajousi?

Ts katseletko sä noita lukuja itseisarvona, vai käsitätkö sä sitä mistä ne johtuu ja mitä ne sulle kertoo?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

13.02.12 - klo:13:11 #32 Viimeisin muokkaus: 13.02.12 - klo:13:23 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:12:50
Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.02.12 - klo:08:06
Mä kun kuitenkin niin rakastan näitä millejä niin tän nykyisen kympin painaumat mitattuna... pyörä ilmaan, tulokset paperille, pyörä maahan ja itte päälle...pumppausta...uusinta mittaus(mikä sag tää nyt olikaan?):

-keulan painauma 32mm(täysin tehdassäädöissään)
-taakse Öhlärin jouseen Villen heittämä 12mm esijännitystä, jolloin painaumaksi 31mm

Keula on minusta aika napakka jo tehdassäädöissään, verrokkina -11 mallin kymppi, jossa painauma tehdassäädöissään 39-42mm.

Miltä näyttää?
Joku muukin hinkannut millejä? grin_1

Jos tykkäät hinkata millejä, niin tiedätkö sä siitä sun mopon keulasta:

Mitkä jouset siel on keulassa?
Paljonko esijännitystä?
Kuinka pitkä on esijännityksen säätöalue?
Kuinka pitkät ja kuinka jäykät top-out jouset?
Kuinka pitkään matkaan yläpäässä ne vaikuttaa?
Paljonko varsinainen vapaa jousto?
Hydraulistopparit alapäässä?
Kuinka pitkään matkaan ne vaikuttaa?
Mittasitko keulan vapaan pituuden ottaen tuomioon top-out jousien vaikutuksen?
Mittasiko painauman ottaen huomioon dynaamisen kitkan?

Ts tiedätkö sä mihin toi sun ilmottama 32 millii perustuu? Vai onks se vaan kiva luku mikä tuntuu hyvälle?

Ja toisaalta, miks sun mielestä 32mm on parempi kuin 39-42mm?
Onko pyörät/kuski samanpainosia? Sama keulakulma? Sama ilmajousi?

Ts katseletko sä noita lukuja itseisarvona, vai käsitätkö sä sitä mistä ne johtuu ja mitä ne sulle kertoo?

:o :o No en todellakaan ymmärrä noin syvällisesti alustasta.

Kuten kerroin, keulaan en ole koskenut laisinkaan ja on täysin tehdaskalustolla ja säädöillä, jotain alkuperäisten jousien jäykkyysarvoja Ville mulle laitteli ihan vaan tiedokseni, siinä kaikki ja mitattuna painauma 32mm, siitä en tiedä onko paree kuin joku muu.
Kuski sama läski molemmissa pyörissä.
Perään tosiaan vaan sen jäykemmän jousen pukkasin, siihen edelleen alustavan ohjeen mukaan esijännityksen ja täts it, tolla napsahti se maaginen luku 31mm, vaimennuksiin en tossakaan koskenut, vielä.
Kunhan pääsen Villen tai jonkun muun enemmän tietävän kanssa nokatusten varikolle, niin mittaillaan tarkemmin ja säädellään jos tarvis.

Mielenkiintoista asiaa ja opetellaan lisää, mut tuskin mä vielä näillä taidoilla tulen tarviimaankaan noin perusteellista tietämystä, jos koskaan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 09.02.12 - klo:08:47
Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.02.12 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.02.12 - klo:08:23
^Ei nyt ole papereita käsillä, mutta muistelen säätäneenin gixerin painumat aika lähelle 35mm edessä ja 25mm takana.

10mm:n ero etu ja takapään välillä, näitäkin kun lueskelee niin jotkut näyttää säätävän aina persiin jäykemmälle ja jotkut suht. tasan.
Tuo lienee pyöräkohtainen ja haetaan parempaa kääntyvyyttä vai jokin muu syy?

Aiemmin suositukset oli noin kuin Nitrous kirjoittaa ja noin säädän itsekin. Nyt kai kun renkaisiin on tullut niin raju määrä pitoa lisää, ajetaan hieman pehmeämmällä takapäällä. Ennen sladiteltiin miten sattuu, nykyään mulla ei einakaan kantti riitä saamaan noita Dunlopeja luistamaan tippaakaan.

Jarskalla ainakin helpottais hieman tiukempi takapää. Sitä ei saa käyttää korjaamaan seuraavaa, mutta uskon että pyörä kääntyis paremmin 25mm sagilla. Sun haaste kuvista päätellen on että paino jää aika taakse ja ylös, eli kypärää kohti sisämutkan cliparia, ja alkaa mutkat menemään eri tavalla. Nyt kun sagit on tasan ja paino jää taakse, tarkoittaa että pyörä menee keula ylhäällä ja perä alhaalla keskimutkan. Luulisin aihettavan apeksin jälkeen tunnetta että ulkokanttari tulee silmille, eikä pääse avaamaan kunnolla.

Tosta Raaserin kans ihan samaa mieltä ett tossa tapauksessa vika on nimenomaan kuskissa ja siinä mitä se tekee. Eli kuskin kannattaa muuttaa sitä tekemistään, eikä yrittää paikata sitä säätämällä alustaa "pois balanssista".

Se ett uiko se perä keskimutkassa suhteellisesti syvemmällä kuin keula, riippuu keulan ja perän jousivakioiden suhteesta. Ts yksistään takapainoinen ajoasento ei sitä perän suhteellisesti suurempaa vajoamista aiheta jos perässä on vastaavasti suhteellisesti jäykempi jousi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 11.02.12 - klo:07:29
Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.02.12 - klo:07:19
Nitrouksen erinomaisesta kirjoituksesta tuli mieleen kyssäri ja sopii paremmin tänne...

olenko ymmärtänyt oikeen et keula toimii herkimmillään juurikin "keskialueella"...alta lähtemisen riski pienenee ja samaten kääntyvyys parhaimmillaan?

Jos vertaillaan niin kumpikos pienempi paha alta lipsahtamisen kannalta...jos keula liian jäykällä, eikä juurikaan laske vai liian löysä, mut ei kumminkaan ihan pohjaa?
Just päin vastoin,kun vaimon tai rakastajattaren kanssa puuhatessa. Näitten kanssa on parempi olla hiukan  liian jäykkä ja joustamaton  ::)
Keulan herkkyys riippuu vaimennuksista ja jousivakiosta suhteessa mopon+kuskin painoon ja ajotyyliin.
Alta lähtemisen riski on pienimmillään silloin kun pito on suurimmillaan, eli jos mutkaa ajatellaan, niin mopo mahollisimman pystyssä, ja keula niin löysä että se ei ihan pohjaa.
Kääntyvyys on parhaimmillaan sillon kun mopon geometria sopii kuskin ajotyylille, ja kuski käyttää kroppaansa ja kaasua/jarrua "oikein".

Eli pienempi paha on "liian löysä, mut ei kumminkaan ihan pohjaa".
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:13:29
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 09.02.12 - klo:08:47
Jarskalla ainakin helpottais hieman tiukempi takapää. Sitä ei saa käyttää korjaamaan seuraavaa, mutta uskon että pyörä kääntyis paremmin 25mm sagilla. Sun haaste kuvista päätellen on että paino jää aika taakse ja ylös, eli kypärää kohti sisämutkan cliparia, ja alkaa mutkat menemään eri tavalla. Nyt kun sagit on tasan ja paino jää taakse, tarkoittaa että pyörä menee keula ylhäällä ja perä alhaalla keskimutkan. Luulisin aihettavan apeksin jälkeen tunnetta että ulkokanttari tulee silmille, eikä pääse avaamaan kunnolla.

Tosta Raaserin kans ihan samaa mieltä ett tossa tapauksessa vika on nimenomaan kuskissa ja siinä mitä se tekee. Eli kuskin kannattaa muuttaa sitä tekemistään, eikä yrittää paikata sitä säätämällä alustaa "pois balanssista".

Se ett uiko se perä keskimutkassa suhteellisesti syvemmällä kuin keula, riippuu keulan ja perän jousivakioiden suhteesta. Ts yksistään takapainoinen ajoasento ei sitä perän suhteellisesti suurempaa vajoamista aiheta jos perässä on vastaavasti suhteellisesti jäykempi jousi.

Eli jos oikeen ymmärsin, niin pointtina tässä oli se että liian lurppa jousi takana ei välttämättä toimi, mut ei pidä liian jäykälläkään(säädöt mukaanlukien) lähteä kompensoimaan mun ajoasentoa vaan keskittyä siirtämään sitä ruhoa enemmän keulaa kohti ja alas?
Eikös mulla tän teorian mukaan jo ole alusta aika balansissa vai?...prkle kun saa tyhmä keskittyy, jotta pysyis mukana. confused_thinking :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.02.12 - klo:22:20
Lainaus käyttäjältä: Ari - 11.02.12 - klo:22:10
Orkkiksella ei kannata lähteä itseään radalle kiusaan


No tiedä sitten miten paljon vakioalustan muokkaamisestakaan on iloa. Ainakin k7 gixerillä ajelee vakioalustalla 14-alkusia Kemoralla ilman, että mopo tekee mitään ylimääräistä. Kuski n. 70kg / 175cm. Isot pojat kuulema ajelis tuolla vakioalustalla 10-alkuisia, joten hiotaan vielä toistaiseksi kuskia ennen alustan viilaamista.

Vakio ärräpärriäkin on niin monenlaisia. Suurimmassa osassa on kuitenkin katuajoon suunnitellut kompromissit alustassa. Jotku kompromissit on lähempänä radalle sopivaa, jotku kauempana.
Riippuu siis ihan täysin siitä minkä painoselle kuskille ja millaselle katuajotyylille minkäkin vakiomopon insinöörit on sattunu arpomaan.

Tokihan se on aivan selvää että joku vanha kokenu kuski ajaa millä tahansa paskavessalla mitä tahansa vauhtia missä tahansa. Mutta ei se silti poista sitä faktaa, että jo pienillä muutoksilla vakioalustasta saa lähtökohtaisesti huomattavasti paremman alottelijankin rata-ajo tarkotuksiin.

Viimeistään siinä vaiheessa kun huomaa vaihtavansa katurenkaat ratarenkaisiin, kannattaa siitä vakiomoposta vaihtaa jouset omaan rata-ajoon sopivaksi. Kuskin ei tarvi olla kaukanakaan inssi katuspeksipainoista kun se saa jo suuren hyödyn sopivista jousista.
Ja vaikka kuski olisi katuspeksipainoissa, niin silti jouset voi rata-ajoon olla ihan perseestä, tai eriparia. Eli toisessa päässä sopiva tai liian löysä tai tiukka, ja samoin toisessa päässä.
Jouset ei paljoo maksa (keula 100-150e pari, perä ~100e, käytettynä voi löytää puoli-ilmaseks), ja varsinkin jos ne vaihtaa viel iskareiden vuosihuollon (mikä on "pakollista" rata-ajoa ajatellen) yhteydessä, niin siitä ei tule mitään lisähintaa työn osalta.
Eli euroihin nähden sopivat jouset on ehdottomasti kaikkein kannattavin ostos mitä harrastelija voi mopoonsa ostaa.

Katuvessoissa on yleensä vaimennukset suunniteltu katukäyttöön. Mikä tarkoittaa sitä että meno ja paluuvaimennuksen keskinäinen suhde rata-ajoa ajatellen on "väärä". Ja myöskin hitaiden ja nopeiden vaimennuksien välinen suhde on "väärä" rata-ajoa ajatellen.
Se ongelma hoituu, harrastajan tasoa ajatellen, helpoiten ja halviten; shimmauttamalla vakioiskareiden vaimennukset rata-ajoon sopivammiksi. Ja jos sen teettää vuosihuollon yhteydessä, niin siitä ei paljoa lisäkuluja synny. Suomessa on pari/muutama asiansa osaava hlö/paja siihen hommaan.
Alottelijankin kannattaa tarkkaan miettii, ajaako sillä vakiovessalla, koska isot pojat pystyis silläkin paskalla ajamaan ihan älyttömän kovaa. Vai lyökö pari hunttii tiskiin (jouset + shimmaus), ja saa alleen parhaassa tapauksessa "aivan eri mopon!"

Vakioalustassa myöskin säätöalueet ei välttämättä edes riitä rata-ajoon. Tai säätöalue voi olla niin onnettoman pieni, että sillä ei ole käytännössä juurikaan mitään vaikutusta vaimennuksen toimintaan, tai sillä ei päästä haluttuun pisteeseen asti.
Siihenkin shimmaus auttaa sitä kautta, että shimmaamisen jälkeen vaimennukset on jo valmiiksi sopivammalla alueella ilman säätämistäkin.

Toinen, pari hunttia kalliimpi, vaihtoehto on vaihtaa vakioalustan sisuskalut, eli kitti keulaan ja perään. Siinä on myös se etu että lähes mikä tahansa alustahuoltoja tekevä mopofirma pystyy ne asentamaan. Eli ei tarvi spesiaaliosaamista kuten shimmaus.

Ja tietty kallein vaihtoehto on ostaa perus ratakeulapamput ja takapamppu. Käytettynä voi saada "halvallakin". Uutena maksaa aika mansikoita, ehkä yht joku +-3000.
Eikä nekään ole vielä edes mitään huippuvehkeitä; jotka taasen sit maksaa ehkä jonku 10000-20000e(?).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 13.02.12 - klo:13:11
:o :o No en todellakaan ymmärrä noin syvällisesti alustasta.

Kuten kerroin, keulaan en ole koskenut laisinkaan ja on täysin tehdaskalustolla ja säädöillä, jotain alkuperäisten jousien jäykkyysarvoja Ville mulle laitteli ihan vaan tiedokseni, siinä kaikki ja mitattuna painauma 32mm, siitä en tiedä onko paree kuin joku muu.
Kuski sama läski molemmissa pyörissä.
Perään tosiaan vaan sen jäykemmän jousen pukkasin, siihen edelleen alustavan ohjeen mukaan esijännityksen ja täts it, tolla napsahti se maaginen luku 31mm, vaimennuksiin en tossakaan koskenut, vielä.
Kunhan pääsen Villen tai jonkun muun enemmän tietävän kanssa nokatusten varikolle, niin mittaillaan tarkemmin ja säädellään jos tarvis.

Mielenkiintoista asiaa ja opetellaan lisää, mut tuskin mä vielä näillä taidoilla tulen tarviimaankaan noin perusteellista tietämystä, jos koskaan.

Niin, mähän kysyin ett otiks esim top-out jousien vaikutuksen huomioon keulan vapaata pituuta mitatessasi, ja dynaamisen kitkan, jotka kaikki taas sit vaikuttaa siihen onko toi 32mm se todellinen painauma vai jotain ihan muuta.

Esim jos -05 pikkuninjassa vetää mutulla ton painauman mittauksen, niin ensinnäkin vapaa pituus voi heittää max 11 millii, ja varsinainen painauman mittaus 6mm. Eli jos sulla on yhtään samantyylinen keula tossa sun mopossa kuin mitä mun mopossa, mitä se vissiin sinänsä aika pitkälle on vaikka sun mopossa on vissiin big piston-keula(?) jota taas mun mopossa ei oo vaan perinteinen cartridge.
No anyway, pahimmassa tapauksessa tossa sun 32mm:ssä voi olla 0-20millin heitto, mikä on ihan perkeleesti. Tämä siis siinä tapauksessa että et ole tehnyt vapaan pituuden ja painaumien mittausta "oikein".
Perässä vähän sama juttu, mutta mahollinen max virhe tod näk luokkaa 0-10mm.

Se on ikävää, että vanhat kokeneetkin kuskit viljelee tota:"Ei näistä tarvi mitään tietää, riittää että vaan ajaa, eniten!"
Ja juuri sen takia alottelijat tekee kaikki ihan päin v***ua, koska luulevat että se on oikea tie.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

13.02.12 - klo:14:43 #38 Viimeisin muokkaus: 13.02.12 - klo:14:45 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:14:38
Lainaus käyttäjältä: jarska - 13.02.12 - klo:13:11
:o :o No en todellakaan ymmärrä noin syvällisesti alustasta.

Kuten kerroin, keulaan en ole koskenut laisinkaan ja on täysin tehdaskalustolla ja säädöillä, jotain alkuperäisten jousien jäykkyysarvoja Ville mulle laitteli ihan vaan tiedokseni, siinä kaikki ja mitattuna painauma 32mm, siitä en tiedä onko paree kuin joku muu.
Kuski sama läski molemmissa pyörissä.
Perään tosiaan vaan sen jäykemmän jousen pukkasin, siihen edelleen alustavan ohjeen mukaan esijännityksen ja täts it, tolla napsahti se maaginen luku 31mm, vaimennuksiin en tossakaan koskenut, vielä.
Kunhan pääsen Villen tai jonkun muun enemmän tietävän kanssa nokatusten varikolle, niin mittaillaan tarkemmin ja säädellään jos tarvis.

Mielenkiintoista asiaa ja opetellaan lisää, mut tuskin mä vielä näillä taidoilla tulen tarviimaankaan noin perusteellista tietämystä, jos koskaan.

Niin, mähän kysyin ett otiks esim top-out jousien vaikutuksen huomioon keulan vapaata pituuta mitatessasi, ja dynaamisen kitkan, jotka kaikki taas sit vaikuttaa siihen onko toi 32mm se todellinen painauma vai jotain ihan muuta.

Esim jos -05 pikkuninjassa vetää mutulla ton painauman mittauksen, niin ensinnäkin vapaa pituus voi heittää max 11 millii, ja varsinainen painauman mittaus 6mm. Eli jos sulla on yhtään samantyylinen keula tossa sun mopossa kuin mitä mun mopossa, mitä se vissiin sinänsä aika pitkälle on vaikka sun mopossa on vissiin big piston-keula(?) jota taas mun mopossa ei oo vaan perinteinen cartridge.
No anyway, pahimmassa tapauksessa tossa sun 32mm:ssä voi olla 0-20millin heitto, mikä on ihan perkeleesti. Tämä siis siinä tapauksessa että et ole tehnyt vapaan pituuden ja painaumien mittausta "oikein".
Perässä vähän sama juttu, mutta mahollinen max virhe tod näk luokkaa 0-10mm.

Se on ikävää, että vanhat kokeneetkin kuskit viljelee tota:"Ei näistä tarvi mitään tietää, riittää että vaan ajaa, eniten!"
Ja juuri sen takia alottelijat tekee kaikki ihan päin v***ua, koska luulevat että se on oikea tie.

-11 mallissa oli big piston mut tässä -10 mallissa ,josta noi mun lukemat, on perinteinen.
Valaises miten tää mittaus on syytä suorittaa niin mielelläni kokeilen jossain vaiheessa päästäänkö edes lähelle samoja lukemia kuin aikasemmalla tuuttauksella?

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 13.02.12 - klo:13:55Eli jos oikeen ymmärsin, niin pointtina tässä oli se että liian lurppa jousi takana ei välttämättä toimi, mut ei pidä liian jäykälläkään(säädöt mukaanlukien) lähteä kompensoimaan mun ajoasentoa vaan keskittyä siirtämään sitä ruhoa enemmän keulaa kohti ja alas?
Eikös mulla tän teorian mukaan jo ole alusta aika balansissa vai?...prkle kun saa tyhmä keskittyy, jotta pysyis mukana. confused_thinking :D

Todennäkösesti "joo". Eli Ville on vetässyt hihamutuvakiolla sun painolle sopivan jousen siihen mopoon, ja ajatellut että sä ajat "oikein" jolloin mopo käyttäytyy "oikein" sillä ko jousella.

Toki yksi vaihtoehto olisi ollut se, että takajousi olisi mitoitettu sulle sopivaksi myös sitä silmällä pitäen, että painosi on "liikaa" takana/ ajoasento on hieman liian pysty. Koska sekin on aivan mahdollista, että jouset mitoitetaan myöskin ajatellen sun ajotyyliä.
Koska ääritapauksissa, jos mopo on pieni, ja varsinkin iso kuski pääsee siinä mopon päällä liian eteen, suhteessa etu/taka painojakumaan, niin voi olla että se "liian pysty" ajoasento olisikin parempi sille isolle kuskille.
Mutta tuo siis vain yhtenä ääriesimerkkinä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kaikki on aina kompromissejä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

^Kumpi nyt sitten on parempi vaihtoehto: Rakentaa alusta (aloittelevan) kuskin (Väärän) ajotyylin mukaan vai laittaa yleisesti hyväksi havaitut jouset/vaimennukset kuskin painon mukaan kohdalleen ja jättää (aloittelevan) kuskin vastuulle kehittää ajotyyliään oikeaan suuntaan?

Uskoisin, että tuo ensimainittu tulee tuottamaan isompia ongelmia vauhdin kasvaessa kuin jälkimmäinen, mutta tämä on ihan puhtaasti meikäläisen mielipide.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.02.12 - klo:15:06
^Kumpi nyt sitten on parempi vaihtoehto: Rakentaa alusta (aloittelevan) kuskin (Väärän) ajotyylin mukaan vai laittaa yleisesti hyväksi havaitut jouset/vaimennukset kuskin painon mukaan kohdalleen ja jättää (aloittelevan) kuskin vastuulle kehittää ajotyyliään oikeaan suuntaan?

Uskoisin, että tuo ensimainittu tulee tuottamaan isompia ongelmia vauhdin kasvaessa kuin jälkimmäinen, mutta tämä on ihan puhtaasti meikäläisen mielipide.

Sä menit pointista ohi. Pointti oli se että nyt tuo jousi on valittu vain painon mukaan, ja oletuksella että kuskin painojakauma on oletettavasti "sopiva".
Entäpä jos kuskin painojakauma onkin liikaa edessä? Onko se mahdollista jos on iso kuski ja se makaa pienen mopon päällä pää pleksin yli?
Ja toisaalta, jos paino menee liikaa eteen, niin pitääkö sillon persettä hinata taakseppäin vai nostaa kroppaa hieman ylös? Vai hieman molempia, tai jompaa kumpaa enemmän, koska se sopii kuskin anatomiaan paremmin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:15:29
...Pointti oli se että nyt tuo jousi on valittu vain painon mukaan...

Käsittääkseni ei ihan täysin painon mukaan vaan ottaen myös huomioon alkuperäiset jouset keulassa, näin ainakin ymmärsin.
Ajoasennosta ja tyylistä ei kylläkään ollut Villellä tietoo sen kummemmin, mitä joskus kyseli.

popcorn_gif

murmela

13.02.12 - klo:15:50 #43 Viimeisin muokkaus: 13.05.14 - klo:16:40 käyttäjältä murmela
...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

timppa

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 15.02.12 - klo:17:47
Ikää 25v. A-kortti hommattu 25.6.-09 ja 21.8.-09 ekaa kertaa radalla  airrev_1
Kaveri sai sinne houkuteltua ja sille tielle jäin. Pyöränä on toiminut vanha Yamaha YZF600R Thundercat ja sillä ollaan menty kohtuullisia aikoja. Pyörän alusta on vakio tehdasasetuksilla, eli en ole edes vaimennuksiin koskenut, enkä keula- tai peräöljyjä vaihtanut. Mutta kyllä sillä ehtii.

Muutama kuukausi sitten ostin Grandi67:n vanhan Kawan ja sillä pitäisi opetella ajamaan. Pyörää testasin viime kesänä yhden 20 minuuttisen ja on aivan eri planeetalta kaikilta osa-alueilta. mm. 3x Öhlins.

Toivottavasti pyörän kanssa saa lisää vauhtia, että pääsee uhkaamaan sitä kaveria, joka minut tähän harrastukseen -09 houkutteli  airrev_1


Jos haluut tohon Thundercatin kanssa parempia kierrosaikoja, niin keulaan 9,5N jouset, (jos painat 70-80kg) kustannus: 100€ + öljyt ja tiivisteet ja huollata takaiskari esim. skog racing perushuolto 129€. Muuttu ihan totaalisesti käsiteltävyys... nimin. oon kokeillut joskus vanhalla t-catillani...

Powered by EzPortal