Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: timppa - 22.02.12 - klo:01:39
Jos haluut tohon Thundercatin kanssa parempia kierrosaikoja, niin keulaan 9,5N jouset, (jos painat 70-80kg) kustannus: 100€ + öljyt ja tiivisteet ja huollata takaiskari esim. skog racing perushuolto 129€. Muuttu ihan totaalisesti käsiteltävyys... nimin. oon kokeillut joskus vanhalla t-catillani...

Aivan mahtava vastaus! T-catti on nyt siirtynyt eläkkelle ratakäytöstä. Oon ajatellut myydä tuon, kun kadulle tuo muoviluoti ei enään ole se kiinnostavin. Mutta nuo muutokset voisin tehdä, kun kuitenkin tämän kesän sillä vielä ajan ja saisi sen myytyäkin paremmin, kun on mainintaa siitä, että on alustaa huoltanut.

Kiitos kovasti!

Juha_K

22.02.12 - klo:20:52 #46 Viimeisin muokkaus: 22.02.12 - klo:21:52 käyttäjältä Juha
Voi olla tyhmä kysymys, mutta miten jousen vapaa pituus vaikuttaa takaiskarissa? Vai vaikuttaako se muuten kuin, että esijännitys pitää ruuvata eri asentoon. Esimerkiksi tossa mun Öhlärissä lukee, että default esijännitys on 14mm, ja jos sen saman laittaa 160mm ja 150mm pituisiin jousiin (sama jousivakio), niin toimiiko ne suunnilleen samalla tavalla?  confused_thinking

edit. Joustomatka vissiin lyhenee, mutta mites muuten...
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha - 22.02.12 - klo:20:52
Voi olla tyhmä kysymys, mutta miten jousen vapaa pituus vaikuttaa takaiskarissa? Vai vaikuttaako se muuten kuin, että esijännitys pitää ruuvata eri asentoon. Esimerkiksi tossa mun Öhlärissä lukee, että default esijännitys on 14mm, ja jos sen saman laittaa 160mm ja 150mm pituisiin jousiin (sama jousivakio), niin toimiiko ne suunnilleen samalla tavalla?  confused_thinking

edit. Joustomatka vissiin lyhenee, mutta mites muuten...
Jos sul on sama jousivakio ja sama esijännitys, niin joustomatka on sama jos vaan jousen fyysiset mitat antaa siihen mahdollisuuden, eli molemmat jouset pääsee puristumaan kasaan yhtä paljon.

Onks siin pampus top-out jousta/ mitataanko toi 14mm suoraan "mutterin kierteestä" vai jousen "installed" pituudesta?

Kuinka paljon noi jouset pääsee max puristumaan kasaan eli paljoko niis on yht "tilaa" kierteiden välissä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

23.02.12 - klo:07:15 #48 Viimeisin muokkaus: 23.02.12 - klo:07:35 käyttäjältä Juha
Lyhyempi pääsee puristumaan noin 14mm ja pidempi noin 19mm (11mm esijännitystä) per väli.
Esijännitys mitataan jousen vapaa-asennettu=esijännitys. Ei tossa taida olla top-out jousta.

Sillä vaan kyselen kun kaverilta jäi Öhlinsin 80 jousi ylimääräiseksi ja tän http://racetech.com/ChooseVehicle.aspx mukaan se on juuri oikea vieteri mulle. Ostaessani takapampun joku pari vuotta sitten, siinä oli Maxtonin jousi ja käytin pampun huollettavana Tampereella Öhlinsin edustajalla.

Kysyin silloin, että selvittävät mikä jousi se Maxton on, mutta eipä siitä mitään tullut ja näköjään esijännityksen laitto oletusarvoon ei myöskään onnistunut :) Sitä oli kaikkiaan 4mm, eli 10mm liian vähän. Jousi on itseasiassa joko 460lbs tai 450lbs (riippuen kumpi merkintä pitää paikkansa), eli hyvin lähellä 80N jousta. Luulin, että jousi on vähän liian löysä mulle, koska hydraulisäätimen sai säätää liki maksimiin. Ei sinäänsä mikään ihme kun se oli jätetty 10mm liian ylös hedari_1

Penna lainasi iskarityökalua niin sain itse vaihdettua jousen. Katotaan nyt miten painumat osuu kohdilleen toisella jousella, kun hydraulisäädin on samassa kohtaa (11mm esijännitystä). Jätin 11 milliin, koska jousi on laskurin mukaan vähän jäykempi mitä optimi :-X
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha - 23.02.12 - klo:07:15
Lyhyempi pääsee puristumaan noin 14mm ja pidempi noin 19mm (11mm esijännitystä) per väli.
Esijännitys mitataan jousen vapaa-asennettu=esijännitys. Ei tossa taida olla top-out jousta.
Nii siis paljoko sitä tilaa oli yhteensä?

Nopeestihan ton top-out jousen olemassa olon näkee. Pistää jousen pamppuun ja esijännityksen täysille, ja jos jousi lyhenee milleissä mitattuna vähemmän kuin mitä pisti esijännitystä milleissä mitattuna, niin pampussa on top-out jousi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Jousi puristetaan 14mm lyhyempään mittaan asentaessa, kuin mitä oli aivan vapaana irrallaan. Ja jos öhlinsiin sen laitoit kiinni, siellä on se top out-jousi kyllä ymmärtääkseni.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.02.12 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: Juha - 23.02.12 - klo:07:15
Lyhyempi pääsee puristumaan noin 14mm ja pidempi noin 19mm (11mm esijännitystä) per väli.
Esijännitys mitataan jousen vapaa-asennettu=esijännitys. Ei tossa taida olla top-out jousta.
Nii siis paljoko sitä tilaa oli yhteensä?

Nopeestihan ton top-out jousen olemassa olon näkee. Pistää jousen pamppuun ja esijännityksen täysille, ja jos jousi lyhenee milleissä mitattuna vähemmän kuin mitä pisti esijännitystä milleissä mitattuna, niin pampussa on top-out jousi.

Lyhyemmässä karkeasti 65mm ja pidemmässä sitten 95mm. Speksien mukaan joustomatka on 74mm :)
Pitää kokeilla tota temmpua.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Juha_K

23.02.12 - klo:16:43 #52 Viimeisin muokkaus: 23.02.12 - klo:16:45 käyttäjältä Juha
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 23.02.12 - klo:16:40
Jousi puristetaan 14mm lyhyempään mittaan asentaessa, kuin mitä oli aivan vapaana irrallaan.
Sitähän mä tossa sanoinkin, mutta huolto ei sitä osannut tehdä. peukku_1

muoks. Speksien mukaan siellä on topout jousi.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha - 23.02.12 - klo:16:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.02.12 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: Juha - 23.02.12 - klo:07:15
Lyhyempi pääsee puristumaan noin 14mm ja pidempi noin 19mm (11mm esijännitystä) per väli.
Esijännitys mitataan jousen vapaa-asennettu=esijännitys. Ei tossa taida olla top-out jousta.
Nii siis paljoko sitä tilaa oli yhteensä?

Nopeestihan ton top-out jousen olemassa olon näkee. Pistää jousen pamppuun ja esijännityksen täysille, ja jos jousi lyhenee milleissä mitattuna vähemmän kuin mitä pisti esijännitystä milleissä mitattuna, niin pampussa on top-out jousi.

Lyhyemmässä karkeasti 65mm ja pidemmässä sitten 95mm. Speksien mukaan joustomatka on 74mm :)
Pitää kokeilla tota temmpua.

Onko tohon 74mm laskettu mukaan pohjaanlyöntikumi?
Ku sul on pamppu kädessä, nii paljoko siit näkyy paljasta vartta?  :)
Ja orkkisspeksien mukaan takajoustomatka on 130mm. Paljonkohan tuolla öhlärillä?
Eli voipi tosiaan olla että tuosta lyhkäsemmästä jousesta loppuu joustomatka sen takia ett se ei pääse painumaan kasaan tarpeeks.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

Se kumi on jotain 18mm eli 74-18=56.  Mittaamallakin pystyy toteamaan, että ilman kumia iskari pääsisi painumaan 74mm. Eli tolla vanhalla jousella oli vähän siinä ja tossa ettei pohjaa ennen iskaria :D
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

timppa

Eip kestä! Kaikki tieto on tarkoitettu jaettavaksi, vaikka se joskus saattaakin lisätä tuskaa... ;)

Ja joo, jos mahdollinen ostaja ymmärtää moottoripyöristä yhtään mitään, niin osaa kyllä arvostaa huollettua alustaa.

jarska

Tom Sykesin työkalun tietoja lukiessa, ihmettelin miten noin etupainoiseksi tällätyllä pelillä voi ajaa, painojakauma 56/44 prossaa. :o
Takajarrulla pitää jo himmailla(tästä Fasu1000 tykkää)...taas meni mun lukemiset tasapainoisen alustan eduista täysin uusiksi. :D

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.02.12 - klo:09:09
Tom Sykesin työkalun tietoja lukiessa, ihmettelin miten noin etupainoiseksi tällätyllä pelillä voi ajaa, painojakauma 56/44 prossaa. :o
Takajarrulla pitää jo himmailla(tästä Fasu1000 tykkää)...taas meni mun lukemiset tasapainoisen alustan eduista täysin uusiksi. :D

Moro,

missä MP-Maailman numerossa toi juttu Sykesin Kawasta on ollut? Olis kiva lukea kokonaan...

Teemu

jarska

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 27.02.12 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.02.12 - klo:09:09
Tom Sykesin työkalun tietoja lukiessa, ihmettelin miten noin etupainoiseksi tällätyllä pelillä voi ajaa, painojakauma 56/44 prossaa. :o
Takajarrulla pitää jo himmailla(tästä Fasu1000 tykkää)...taas meni mun lukemiset tasapainoisen alustan eduista täysin uusiksi. :D

Moro,

missä MP-Maailman numerossa toi juttu Sykesin Kawasta on ollut? Olis kiva lukea kokonaan...

Teemu

Uusimmassa numerossa 2/2012.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.02.12 - klo:09:09
Tom Sykesin työkalun tietoja lukiessa, ihmettelin miten noin etupainoiseksi tällätyllä pelillä voi ajaa, painojakauma 56/44 prossaa. :o
Takajarrulla pitää jo himmailla(tästä Fasu1000 tykkää)...taas meni mun lukemiset tasapainoisen alustan eduista täysin uusiksi. :D
Niinno, kannattaa funtsii paljoko se mopo painaa, paljoko siin on tehoo, miten inssit on ajatellu sitä ajettavan, paljoko painojakauma on kuskin kans, paljoko kuski voi siihen painojakaumaan vaikuttaa, miten kuski on halunnu sitä ajaa, mitä renkaat ja alusta on vaikuttanu siihen, jne.

Eli ei tommosta yhtä yksittäistä lukua kannata lähtee irrottamaan tommosesta ultrakompaktista ja huippunopeesta paketista, jos ei tiedä sen luvun kaikkia taustoja.
Ja varsinkaan verrata sitä omaan etanavauhdin harrastajapakettiin joka on aivan toiselta planeetalta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal