Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: app - 27.09.13 - klo:23:52
Kaikki on siihen asti ok, kunhan ei takapyörä tule takaa yli jarrulle mennessä. (Hmm.. liian vähän öljyä keulassa... sauma asfaltissa. v***u, se abs...)

Ehkä koitan hieman teoreettisemmasta näkökulmasta lähestyä aihetta.
Joku kun sitäkin on tutkinut ja kokeillut.

app

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 28.09.13 - klo:09:57
Lainaus käyttäjältä: app - 27.09.13 - klo:23:52
Kaikki on siihen asti ok, kunhan ei takapyörä tule takaa yli jarrulle mennessä. (Hmm.. liian vähän öljyä keulassa... sauma asfaltissa. v***u, se abs...)

Ehkä koitan hieman teoreettisemmasta näkökulmasta lähestyä aihetta.
Joku kun sitäkin on tutkinut ja kokeillut.

Vähemmän ottaa olkapään päälle tämä sinun lähestymistapa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 28.09.13 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 28.09.13 - klo:09:57
Lainaus käyttäjältä: app - 27.09.13 - klo:23:52
Kaikki on siihen asti ok, kunhan ei takapyörä tule takaa yli jarrulle mennessä. (Hmm.. liian vähän öljyä keulassa... sauma asfaltissa. v***u, se abs...)

Ehkä koitan hieman teoreettisemmasta näkökulmasta lähestyä aihetta.
Joku kun sitäkin on tutkinut ja kokeillut.

Vähemmän ottaa olkapään päälle tämä sinun lähestymistapa.
Tosin sun tyylissä on huomattavasti enemmän urheiluhenkeä. ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.10.12 - klo:13:57
Suoritin tässä aamupäivällä kaikkien oppikirjojen ja huoltomanuskojen vastaisen öljynvaihdon etutolppiin. :-[
Apteekista suurin pruuta mitä löysin, etutolppien korkit, hilut, jouset pois, Bursigin tunkilla keula alas ja imetään kirkasta letkua pitkin vanhat öljyt veke.
Lähti helposti, eikä tullu kuin vähän yli kaks pruutallista ölppää.
Sitten uudet sisään, ilmat pumpataan pois ja Bitubon manuskan mukaisesti 140mm öljynpinnaksi, rojut pohjassa.
Varmaan meni jotain pieleen, mut nyt on uudet öljyt kuitenki sisällä.

Katos vaan, bongasin tähän hommaan oikeen rohvessionaalin työkalun Biltemasta.
Eipä juur poikkea omatekeleestä.

wehna

Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.10.13 - klo:15:02
Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.10.12 - klo:13:57
Suoritin tässä aamupäivällä kaikkien oppikirjojen ja huoltomanuskojen vastaisen öljynvaihdon etutolppiin. :-[
Apteekista suurin pruuta mitä löysin, etutolppien korkit, hilut, jouset pois, Bursigin tunkilla keula alas ja imetään kirkasta letkua pitkin vanhat öljyt veke.
Lähti helposti, eikä tullu kuin vähän yli kaks pruutallista ölppää.
Sitten uudet sisään, ilmat pumpataan pois ja Bitubon manuskan mukaisesti 140mm öljynpinnaksi, rojut pohjassa.
Varmaan meni jotain pieleen, mut nyt on uudet öljyt kuitenki sisällä.


Katos vaan, bongasin tähän hommaan oikeen rohvessionaalin työkalun Biltemasta.
Eipä juur poikkea omatekeleestä.


No ei tossa pahasti pieleen mennyt tai riippuu siitä mitä halusit :)
Vaihdoit ulkokammion öljyt ja periaattessa kai nekin voisi joskus vaihtaa, mutta luulen että enemmän vaikuttaa sisäkammion öljyt.

Paineistetussa keulassa ulkokammio voitelee liukuputket ja öljynpinta siellä määrittää ilmajousen vaikutuksen. Sisäkammio hoitaa vaimennuksen eikä oikeastaan mitään muuta. Käytännössä RR-hommassa itse öljy ei taida mennä koskaan huonoksi, kun liikkeet on aika rauhallisia. Crossissa homma onkin aivan toinen ja öljy kuluu paljon nopeammin.

Iskunvaimentiminen huollossa olellista on vaimenuksen tekevien osien kunnon tarkistus ja epäpuhtauksien poisto. Eli iskareista irtoaa aina kaikkea moskaa ja pikkuhiljaa se menee simmien väliin ja aiheuttaa sisäistä vuotoa. Ajan myötä vaimennuskyky heikkenee vuodon takia. Crossimopo ei ole niin nuuka noille pikku epäpuhtauksille kun öljyä liikkuu iskunvaimentimen sisällä huomattavasti enemmän. RR:ssä iskareiden liikkeet on melko lyhyitä/ rauhallisia, niin siinä vaimennusongelmat näkyy paljon selvemmin.

Eli kyllä noita öljyjä voi välillä vaihdella, mutta suurin merkitys on lähinnä siinä, että tulee hyvä mieli. Olellista on ajoittainen täydellinen purkaminen, puhdistaminen, rikkinäisten osien vaihto jne. Suosittelen teettämään huollot kerran vuodessa tai jos ajaa vähemmän niin kerran kahdessa vuodessa ja ei tule koskaan ongelmia radalla. Ikävä kyllä kotikonstein noi onnistuu pikkasen huonosti, tai ainakin joutuu sijoittamaan työkaluihin melkoisen summan.

Jos jotain huoltoja haluatte tehdä, niin rasvatkaa iskunvaimentimien varret aina välillä (CRC, WD40...). Samoin irroittakaa keulan stefojen pölysuojat ja laittakaa sisälle jotain ohutta ja notkeaa rasvaa, esim. Bitubo PFTE grease tai molycote m33 tms. Tuossa ei mene aika hukkaan.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Fasu

Auttasko nuot hoitotoimenpiteet sellaiseen etupamppuun,joka tiputtelee vileässä tallissa ja pyörän ollessa kallellaan? Huoltoliike kehotti nostaan pölysuojan pois
ja putsan lian pois. voidetta myös suositeltiin sinne alle.
Lämpimällä ja käytössä vuotoa ei esiinny. Olin jo varautunut isompaan remonttiin
talven aikana. :o
VV

wehna

Lainaus käyttäjältä: Fasu - 30.10.13 - klo:21:26
Auttasko nuot hoitotoimenpiteet sellaiseen etupamppuun,joka tiputtelee vileässä tallissa ja pyörän ollessa kallellaan? Huoltoliike kehotti nostaan pölysuojan pois
ja putsan lian pois. voidetta myös suositeltiin sinne alle.
Lämpimällä ja käytössä vuotoa ei esiinny. Olin jo varautunut isompaan remonttiin
talven aikana. :o

Monesti varsinkin keulat vuotaa kun seisovat pitkään. Siihen voisi auttaa tuo voitelu. Pikku vuoto ei haittaa mitään normaalisti ja yleensä aina sen kanssa pärjää seuraavaan iskunvaimennushuoltoon asti. Keula voitelee tällöin itse itsensä :)

Niin kauan vuoto ei juuri haittaa, kun öljy ei valu jarruille. Muistaa vaan välillä tarkistaa öljypinnan tai lisätä hieman öljyä. Jatkuva pieni vuoto on kuitenkin aina merkki siitä, että johonkin lähitulevaisuuteen kannattaa sopia huolto ja korjata kaikki kuntoon.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

jarska

30.10.13 - klo:22:37 #727 Viimeisin muokkaus: 30.10.13 - klo:22:41 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: wehna - 30.10.13 - klo:20:02
Paineistetussa keulassa ulkokammio voitelee liukuputket ja öljynpinta siellä määrittää ilmajousen vaikutuksen. Sisäkammio hoitaa vaimennuksen eikä oikeastaan mitään muuta. Käytännössä RR-hommassa itse öljy ei taida mennä koskaan huonoksi, kun liikkeet on aika rauhallisia.

Iteasiassa ne mitä imin poijes, eli ulkokammion öljyt, oli selkeesti menny huonoksi kun kirkkaan muovikipon läpi kattelin.
Tummuneet ja muuttuneet aavistuksen "kuravellin" näköiseksi, selkee ero uusiin ölppiin.

Mut teetän mä noihin oikean huollonki, eli otan jossain välissä tolpat irti ja lähetän paikkaan jossa homma taatusti onnistuu, KVR:lle. ;)

wehna

Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.10.13 - klo:22:37
Lainaus käyttäjältä: wehna - 30.10.13 - klo:20:02
Paineistetussa keulassa ulkokammio voitelee liukuputket ja öljynpinta siellä määrittää ilmajousen vaikutuksen. Sisäkammio hoitaa vaimennuksen eikä oikeastaan mitään muuta. Käytännössä RR-hommassa itse öljy ei taida mennä koskaan huonoksi, kun liikkeet on aika rauhallisia.

Iteasiassa ne mitä imin poijes, eli ulkokammion öljyt, oli selkeesti menny huonoksi kun kirkkaan muovikipon läpi kattelin.
Tummuneet ja muuttuneet aavistuksen "kuravellin" näköiseksi, selkee ero uusiin ölppiin.

Mut teetän mä noihin oikean huollonki, eli otan jossain välissä tolpat irti ja lähetän paikkaan jossa homma taatusti onnistuu, KVR:lle. ;)
No en mä mikään maailman ainoa totuus ole ja kirjoitus ei ollut tarkoitettu mainokseksi. KVR tekee kyllä iskareita ja varmaan niitä tedään yhtälailla muuallakin.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: wehna - 30.10.13 - klo:22:43
Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.10.13 - klo:22:37
Lainaus käyttäjältä: wehna - 30.10.13 - klo:20:02
Paineistetussa keulassa ulkokammio voitelee liukuputket ja öljynpinta siellä määrittää ilmajousen vaikutuksen. Sisäkammio hoitaa vaimennuksen eikä oikeastaan mitään muuta. Käytännössä RR-hommassa itse öljy ei taida mennä koskaan huonoksi, kun liikkeet on aika rauhallisia.

Iteasiassa ne mitä imin poijes, eli ulkokammion öljyt, oli selkeesti menny huonoksi kun kirkkaan muovikipon läpi kattelin.
Tummuneet ja muuttuneet aavistuksen "kuravellin" näköiseksi, selkee ero uusiin ölppiin.

Mut teetän mä noihin oikean huollonki, eli otan jossain välissä tolpat irti ja lähetän paikkaan jossa homma taatusti onnistuu, KVR:lle. ;)
No en mä mikään maailman ainoa totuus ole ja kirjoitus ei ollut tarkoitettu mainokseksi. KVR tekee kyllä iskareita ja varmaan niitä tedään yhtälailla muuallakin.

Tämä ei ole sitten suositus, mut oon saanu joskus vuotavan keulan tiivisteen pitämään omavaliste hitec työkalulla. Otetaan joku pieni 3mm nippuside, viitalaan sitä vähän matalammaksi kärjestä ja sen saa tungettua sitten tiivisteen väliin ja pyöräyttää ympäri. Pitkään paikalla ollu tiiviste vähän notkistuu ja kostuu tuossa ja pikku lika tulee pois välistä.
Nyt kun talvi aikaa, niin huollattaisin koko keulan, jos edellisestä huollosta ei ole tietoa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: wehna - 30.10.13 - klo:22:43
Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.10.13 - klo:22:37
Lainaus käyttäjältä: wehna - 30.10.13 - klo:20:02
Paineistetussa keulassa ulkokammio voitelee liukuputket ja öljynpinta siellä määrittää ilmajousen vaikutuksen. Sisäkammio hoitaa vaimennuksen eikä oikeastaan mitään muuta. Käytännössä RR-hommassa itse öljy ei taida mennä koskaan huonoksi, kun liikkeet on aika rauhallisia.

Iteasiassa ne mitä imin poijes, eli ulkokammion öljyt, oli selkeesti menny huonoksi kun kirkkaan muovikipon läpi kattelin.
Tummuneet ja muuttuneet aavistuksen "kuravellin" näköiseksi, selkee ero uusiin ölppiin.

Mut teetän mä noihin oikean huollonki, eli otan jossain välissä tolpat irti ja lähetän paikkaan jossa homma taatusti onnistuu, KVR:lle. ;)
No en mä mikään maailman ainoa totuus ole ja kirjoitus ei ollut tarkoitettu mainokseksi. KVR tekee kyllä iskareita ja varmaan niitä tedään yhtälailla muuallakin.

No mää kyllä mainostan KVR:ää, eikä se sulle kuulu. :P

Mut tosissaan, missä muutes ne loput öljyt sijaitsee ja vaihdetaanko huollossa myös jotain kaasupatruunoita, yms?

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.10.13 - klo:22:59
Mut tosissaan, missä muutes ne loput öljyt sijaitsee ja vaihdetaanko huollossa myös jotain kaasupatruunoita, yms?
Sun mopon keulassa on sisällä ne cartridget, ja öljy on siellä sen sisällä, ja paineistettu sen takia ettei se kavitoisi. Se paineistus hoidetaan typellä samaan tapaan kuin sä paineistat renkaita, eli venttiilin kautta ja mittarilla sopiva paine.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

31.10.13 - klo:10:22 #732 Viimeisin muokkaus: 31.10.13 - klo:10:26 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: wehna - 30.10.13 - klo:20:02Käytännössä RR-hommassa itse öljy ei taida mennä koskaan huonoksi, kun liikkeet on aika rauhallisia. Crossissa homma onkin aivan toinen ja öljy kuluu paljon nopeammin.

Eli kyllä noita öljyjä voi välillä vaihdella, mutta suurin merkitys on lähinnä siinä, että tulee hyvä mieli.
Tuosta olisin hiukan eri mieltä. Kyl se öljy kuluu rr-vaimentimissakin aika samaan tyyliin kuin crossikäytössä. Koska rr-mopo kulkee keskimäärin moninkertaisella nopeudella verrattuna crossimopoon ja sen takia pienetkin epätasaisuudet aiheuttavat vaimentimissa paljon nopeita liikkeitä. Ja varsinkin jos mopossa on paineistamaton vakiokeula, niin silloin kavitaatio aiheuttaa oman rasituksensa sille öljyn kulumiselle.
Paineistetussa keulassa sitten taasen on se vaimennusöljyn määrä pienempi, ja sitä kautta se vaikuttaa siihen öljyn kulumiseen.

Erona taitaa lähinnä olla se, että tyypillisesti suomalaisen harrastelian rrmopon ajomäärät on huomattavasti pienempiä kuin crossimopon? Ja siitä syystä rrmopon vaimentimien öljyt kestää kalenteriajassa mitattuna huomattavasti pitempään.

Varsinkin jos kuski on tyyliä "en oo ikinä vaimennuksia säätäny, enkä säädä", niin silloin kannattaisi rr-vaimentimet huollattaa joka vuosi jotta niiden käytös pysyisi mahdollisimman samanlaisena. Ja jos ajaa poikkeuksellisen paljon suomalaiseksi rataharrastajaksi, niin silloin kannattaisi keulan öljyt vaihtaa useammin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wehna

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.10.13 - klo:09:43
Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.10.13 - klo:22:59
Mut tosissaan, missä muutes ne loput öljyt sijaitsee ja vaihdetaanko huollossa myös jotain kaasupatruunoita, yms?
Sun mopon keulassa on sisällä ne cartridget, ja öljy on siellä sen sisällä, ja paineistettu sen takia ettei se kavitoisi. Se paineistus hoidetaan typellä samaan tapaan kuin sä paineistat renkaita, eli venttiilin kautta ja mittarilla sopiva paine.

Juurikin näin.
Keula pitää purkaa että sisäkammioon pääsee käsiksi (cartridge= sisäkammio). Se on siis suljettu ja paineistettu paketti, jossa on omat öljyt sisällä.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

tuomas

24.11.13 - klo:11:36 #734 Viimeisin muokkaus: 24.11.13 - klo:11:55 käyttäjältä tuomas
Olen tässä yrittänyt miettiä Honduukin alustageometriaa kun nyt on panostettu alustaan.

Lähtötiedot:

- Takana WP4618 ja dunlopin D212GP 190/55
- Edessä K-Tech SSK25 ja dunlopin D211GP racer 120/70

Mittaustuloksia:

- Takana painaumat 32mm ja edessä 40mm
- WP vs. vakioiskarin pituus vapaana on 323 ja 313mm. Eli WP on sentin pidempi (tätä voi kyllä säätää)
---> Tämä sentin ero iskareiden pituudessa nostaa perää noin 15-17mm
- Dunloppi nostaa perää verrattuna vakiorenkaaseen (190/50) noin 5mm.

Eli yhteenvetona jos oikein laskin WP+dunloppi nostaa perää noin 20mm vs. vakiokokoonpano.
Linkusto kertoo näköjään iskarin pituuseron noin 1,5:llä perän korkeuteen.

Edessä viimekesänä kiinni olleen wehnä-iskarin pituus oli noin 735mm ja nyt kiinni oleva k-tech toi noin 5mm lisää pituutta iskarille. Kompensoin k-techin pituutta nostamalla putkia kolmioiden läpi tuon 5mm.

Pitäiskö tuota alustaa lähteä säätämään enemmän kohti orkkisasentoa vai mihin suuntaan ratapyörien alustaa on yleensä säädetty? En viimekesänä wehnä+wp yhdistelmällä löytänyt valitettavaa alustasta, mutta ajoasento oli nokka alempana ja jotenkin olen antanut itselleni ymmärtää että tämä olisi väärin.

Tietenkin tälläinen räntäsateen aikainen tallissa mittailu ja ajattelu on aika turhaa. Paremmin tuota alustaa säätäisi lämpimänä kesäpäivänä radalla.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Powered by EzPortal