Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Jousi, painauma ja esijännitys

Ks kuva:

1. Yksinkertainen systeemi jossa on jousi vapaassa pituudessaan, ja ulompi ja sisempi liukuputki.

2. Lyödään massa äx systeemin päälle, jolloin jousi painuu jonkun verran kasaan. Havainnoidaan systeemin painauma.

3. Tuumitaan että painaumaa halutaan pienemmäksi jolloin laitetaan korotuspala jousen ja ulomman liukuputken väliin.
- Huomataan että painauma pienenee tasan yhtä paljon kuin mitä korotuspalalla (jota myöskin esijännitysholkiksi kutsutaan) on pituutta.
- Jousen pituus tai jäykkyys tai kokoonpuristuma ei muutu yhtään, vaikka systeemin painauma muuttuikin. [sininen viiva]

4. Halutaan säätää painaumaa vielä lisää, ja tuumitaan että on tyhmää aina purkaa koko systeemiä, vaihtaa korokepalaa, ja kasata systeemiä uudelleen. Joten päädytään asentamaan systeemiin korokepalan lisäksi säätöruuvi ja pyöritetään sitä pari kierrosta.
- Painauma pienenee tasan yhtä paljon kuin mitä säätöruuvi siihen vaikuttaa.
- Jousen pituus tai jäykkyys tai kokoonpuristuma ei edelleenkään muutu yhtään, vaikka systeemin painauma muuttuikin. [sininen viiva]

5. Ruuvataan säädin tappiin.
- Painauma pienenee taas tasan yhtä paljon kuin mitä säätöruuvi siihen vaikuttaa.
- Jousen pituus tai jäykkyys tai kokoonpuristuma ei edelleenkään muutu yhtään, vaikka systeemin painauma muuttuikin. [sininen viiva]

6. Mistä sitten nimitys esijännitys?
Otetaan massa pois systeemin päältä ja annetaan liukuputkien asettua täyteen pituuuteen.
- Verrataan tilanne 6 vs 1: Jousi ei pääse enää palautumaan vapaasti täyteen vapaaseen pituuteensa, vaan on esijännityksessä, koska systeemi sisältää nyt myöskin esijännitysholkin ja esijännityssäätimen jolla saatiin painauma sopivaksi (/ voidaan säätää painaumaa) silloin kun kuorma on päällä.

Esijännityksen idea on siis sovittaa painauma halutun suuruiseksi.
Joka käytännössä tarkoittaa esim sitä että jäykällä jousella ja kevyellä massalla tarvitaan vähän tai ei ollenkaan esijännitystä.
Ja taasen raskaalla massalla ja löysällä jousella tarvitaan erittäin paljon esijännitystä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Mikä mahtaa olla syy, miksei katumopoissakin voisi olla tehtaalta lähtiessä hyd.stopparien sijaan pohjaanlyöntikumeja?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 10.12.13 - klo:18:52
Mikä mahtaa olla syy, miksei katumopoissakin voisi olla tehtaalta lähtiessä hyd.stopparien sijaan pohjaanlyöntikumeja?
Kadulla on ISOJA patteja monttuja katukivetyksiä tjsp jne. Radalla ei ole (ainakaan niin isoja).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

visu

Lainaus käyttäjältä: Cat - 10.12.13 - klo:18:52
Mikä mahtaa olla syy, miksei katumopoissakin voisi olla tehtaalta lähtiessä hyd.stopparien sijaan pohjaanlyöntikumeja?
Kyllä niissä joissain onkin. Esimerkiksi siinä sinun uudemman laitteen vakiokeulassa kuten muissakin showan big piston keulalla varustetuissa. Perinteisistä USD keuloista esim muutamassa jammun mallissa on molemmat mutta hydraulipuolen voi niistä helposti poistaa. 2008-10 10R kawassa on pelkät pohjaanlyöntikumit, tosin sen keula on muutenkin vähän normaalista poikkeava koska jousi on telarin pohjalla cartridgen ympärillä joten siihen ei edes mahtuisi perinteistä hydraulikuppia.

T1mppa

10.12.13 - klo:21:22 #769 Viimeisin muokkaus: 11.12.13 - klo:09:59 käyttäjältä T1mppa
Oli aavistus siitä, että tiivisteiden vaihto tuli tarpeeseen.

Paluuvaimennuksen säätöpulikka on jumissa. Onko ehdotuksia, kuinka saan sen liikkumaan? Kuumentamista, jäähdytystä, uittamista?

tomik

Lainaus käyttäjältä: visu - 10.12.13 - klo:14:21Ei pidäkään sekoittaa jousivakiota (K) ja voimaa (F). Joista jälkimmäistä top out jousi pienentää. Noista linkkisi kuvista homma selviää hyvin. Ainakaan noin periaatteessa Top out jousi ei vaikuta iskarin lepokitkaan mitenkään joten se ei myöskään vaikuta siihen kuinka paljon voimaa tarvitaan siihen että iskari lähtee liikkeelle.

Ei minunkaan mielestä vaikuta kitkaan milläänlailla. Tarkoitin vain, että jos on top-out jousi, niin F/x kuvaaja lähtee nollasta kun taas ilman top-out jousta tarvitaan tietty voima, että jousi/iskari lähtee liikkeelle (esim. tuon linkin kuvissa 180N). Eli lähtee liikkeelle pienemmällä voimalla, mutta kulmakerroin on kovempi top-out jousen kanssa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: visu - 09.12.13 - klo:21:56
Öhlins 30mm NIX keulakiteissä käytetään top out jousia joiden vaikutusalue on n.38mm ja useimmiten jäykkyys 3,5N/mm.
Onko tohon saatavana optiona erilaisia top-out jousia?
Millasia?

Mutulla nopeesti laskeskellen/ targettina top-outtien suhteen voisi olla (ainakin noilla 38mm/3.5N spekseillä); keulan jousivoima halutaan mahollisimman tarkasti nollaan sillon kun keula on ilmassa/ keula on täydessä pituudessaan? Ja siitä lineaarisesti kasvava tuohon 38 milliin, joka sattumoisin on myös aika lähellä keulan peruspainauman hihamutuvakiota.
Ts noilla top-outeilla eliminoidaan keulan jousittamattoman massan ja esijännityksen vaikutus nollaan sillon kun keula on ilmassa(?).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

visu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.12.13 - klo:12:31
Lainaus käyttäjältä: visu - 09.12.13 - klo:21:56
Öhlins 30mm NIX keulakiteissä käytetään top out jousia joiden vaikutusalue on n.38mm ja useimmiten jäykkyys 3,5N/mm.
Onko tohon saatavana optiona erilaisia top-out jousia?
Millasia?

Mutulla nopeesti laskeskellen/ targettina top-outtien suhteen voisi olla (ainakin noilla 38mm/3.5N spekseillä); keulan jousivoima halutaan mahollisimman tarkasti nollaan sillon kun keula on ilmassa/ keula on täydessä pituudessaan? Ja siitä lineaarisesti kasvava tuohon 38 milliin, joka sattumoisin on myös aika lähellä keulan peruspainauman hihamutuvakiota.
Ts noilla top-outeilla eliminoidaan keulan jousittamattoman massan ja esijännityksen vaikutus nollaan sillon kun keula on ilmassa(?).
2  3,5  4 ja 6,5 N/mm

Tuosta muusta tarinasta en ymmärrä mitä haet takaa tai tarkoitat mutta jousivoimasta nyt voi todeta että silloin kun keulassa on top out jouset ja pyörällä vaikkapa keulitaan niin keula kun ei aukea kokonaan toppariin asti vaan jää "kellumaan" pääjousen ja top out jousen väliin niin jousivoima renkaalla on luonnollisesti siinä tilanteessa nolla.

visu

Lainaus käyttäjältä: tomik - 11.12.13 - klo:07:58
Lainaus käyttäjältä: visu - 10.12.13 - klo:14:21Ei pidäkään sekoittaa jousivakiota (K) ja voimaa (F). Joista jälkimmäistä top out jousi pienentää. Noista linkkisi kuvista homma selviää hyvin. Ainakaan noin periaatteessa Top out jousi ei vaikuta iskarin lepokitkaan mitenkään joten se ei myöskään vaikuta siihen kuinka paljon voimaa tarvitaan siihen että iskari lähtee liikkeelle.

Ei minunkaan mielestä vaikuta kitkaan milläänlailla. Tarkoitin vain, että jos on top-out jousi, niin F/x kuvaaja lähtee nollasta kun taas ilman top-out jousta tarvitaan tietty voima, että jousi/iskari lähtee liikkeelle (esim. tuon linkin kuvissa 180N). Eli lähtee liikkeelle pienemmällä voimalla, mutta kulmakerroin on kovempi top-out jousen kanssa.
Linkkisi kuvaajat esittävät tilannetta jossa etuteleskoopissa olevassa 9N/mm lineaarisessa pääjousessa on 15mm esijännitystä. Jos esijännitystä ei olisi, myös ilman top out jousta oleva kuvaaja lähtisi voiman suhteen nollasta. Jos viilataan pilkkua niin ei se top out jousen kanssakaan nollasta lähde paitsi jos jätetään lepokitka pois laskuista.

tomik

11.12.13 - klo:14:30 #774 Viimeisin muokkaus: 11.12.13 - klo:14:36 käyttäjältä tomik
Lainaus käyttäjältä: visu - 11.12.13 - klo:14:22
Lainaus käyttäjältä: tomik - 11.12.13 - klo:07:58Ei minunkaan mielestä vaikuta kitkaan milläänlailla. Tarkoitin vain, että jos on top-out jousi, niin F/x kuvaaja lähtee nollasta kun taas ilman top-out jousta tarvitaan tietty voima, että jousi/iskari lähtee liikkeelle (esim. tuon linkin kuvissa 180N). Eli lähtee liikkeelle pienemmällä voimalla, mutta kulmakerroin on kovempi top-out jousen kanssa.
Linkkisi kuvaajat esittävät tilannetta jossa etuteleskoopissa olevassa 9N/mm lineaarisessa pääjousessa on 15mm esijännitystä. Jos esijännitystä ei olisi, myös ilman top out jousta oleva kuvaaja lähtisi voiman suhteen nollasta. Jos viilataan pilkkua niin ei se top out jousen kanssakaan nollasta lähde paitsi jos jätetään lepokitka pois laskuista.

Kyllä, juuri näin. Ilman esijännitystä taas päästään tilanteeseen, jossa top-out jousellisessa iskarissa tarvitaan suurempi voima esim. 10mm poikkeamaan kuin ilman top-out jousta ;)  Mutta onko se sitten normaalia, että esijännitys on nolla on sitten eri asia...

Edit: Kun tarkemmin ajattelee, niin eihän se noin menekään. Eli ilman top-out jousta ja ilman esijännitystä kuvaaja ei edelleenkään lähde nollasta, koska ensin pitää voittaa jousittamaton massa... Top-out jousi kannattelee sitä etupyörää kun esim keulitaan..

visu

Lainaus käyttäjältä: tomik - 11.12.13 - klo:14:30
Lainaus käyttäjältä: visu - 11.12.13 - klo:14:22Edit: Kun tarkemmin ajattelee, niin eihän se noin menekään. Eli ilman top-out jousta ja ilman esijännitystä kuvaaja ei edelleenkään lähde nollasta, koska ensin pitää voittaa jousittamaton massa... Top-out jousi kannattelee sitä etupyörää kun esim keulitaan..
Käytönnössä ei tosiaan mene mutta tuossa linkkisi kuvaajassa kyllä menee koska noissa ei ole otettu huomioon jousittamattoman massan vaikutusta.
Puuttuuhan noista kuvaajista myös ilmajousen vaikutus joka sekin pitäisi tosielämässä ottaa huomioon etuteleskoopin jousivoimia tutkiessa varsinkin kun kuvaaja on piirretty koko 120mm iskusta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: visu - 11.12.13 - klo:14:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.12.13 - klo:12:31
Lainaus käyttäjältä: visu - 09.12.13 - klo:21:56
Öhlins 30mm NIX keulakiteissä käytetään top out jousia joiden vaikutusalue on n.38mm ja useimmiten jäykkyys 3,5N/mm.
Onko tohon saatavana optiona erilaisia top-out jousia?
Millasia?

Mutulla nopeesti laskeskellen/ targettina top-outtien suhteen voisi olla (ainakin noilla 38mm/3.5N spekseillä); keulan jousivoima halutaan mahollisimman tarkasti nollaan sillon kun keula on ilmassa/ keula on täydessä pituudessaan? Ja siitä lineaarisesti kasvava tuohon 38 milliin, joka sattumoisin on myös aika lähellä keulan peruspainauman hihamutuvakiota.
Ts noilla top-outeilla eliminoidaan keulan jousittamattoman massan ja esijännityksen vaikutus nollaan sillon kun keula on ilmassa(?).
2  3,5  4 ja 6,5 N/mm

Tuosta muusta tarinasta en ymmärrä mitä haet takaa tai tarkoitat mutta jousivoimasta nyt voi todeta että silloin kun keulassa on top out jouset ja pyörällä vaikkapa keulitaan niin keula kun ei aukea kokonaan toppariin asti vaan jää "kellumaan" pääjousen ja top out jousen väliin niin jousivoima renkaalla on luonnollisesti siinä tilanteessa nolla.

Tarkotan sitä että mitottamalla sopivasti tuo:
[top-out jousi] vs [pääjousen esijännitys & keulan jousittamaton massa]
saadaan "kelluntapiste" mahdollisimman lähelle keulan topparia. Eli jousivoima on nolla silloin kun keula on topparissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tomik

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.12.13 - klo:18:00Tarkotan sitä että mitottamalla sopivasti tuo:
[top-out jousi] vs [pääjousen esijännitys & keulan jousittamaton massa]
saadaan "kelluntapiste" mahdollisimman lähelle keulan topparia. Eli jousivoima on nolla silloin kun keula on topparissa.

Ville varmaan osaa kertoa tarkemmin miten noita top-out jousia hienosäädetään, mutta ainakin omissa pyörissä on ollut aina jonkin verran ulosjoustoa siitä tilanteesta kun rengas roikkuu vapaana ilmassa. Voisin kuvitella, että sillä saadaan kompensoitua nopea ulosjoustoliike ilman että iskari tökkää stoppariin ja taas toisaalta antaa vähä toleranssia kun säädetään esijännitystä tai vaihdetaan jousia.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että siinä on iso ero onko iskarissa top-out jousi vai ei. Apriliassa on jo vakiona Öhlinsin alusta ja kuvittelin sen olevan riittävän hyvä meikäläisen vauhdeille ja tarvittaessa shimmaamalla sen saisi kohdilleen. Yhden kesän sen kanssa tappelin ja lopulta Wehnänkin kanssa porukalla sitä säädettiin ja ihmeteltiin kun takarengas vain luistelee jarrutuksissa. Se oli lopulta monen asian summa millä se korjaantu, mutta ehdottomasti suurin muutos oli vaihtaa shimmattu vakio takaiskari "oikeaan" TTX iskariin missä on top-out jousi (vakiossa ei ollut).

visu

Lainaus käyttäjältä: tomik - 11.12.13 - klo:19:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.12.13 - klo:18:00Ville varmaan osaa kertoa tarkemmin miten noita top-out jousia hienosäädetään,
Joo osaan, ei niitä säädetä :) . Ainakaan suomen tasolla. Ainakaan kellään minun tuntemalla ei ole rahaa käyttää siihen että testailtaisiin onko pyörän käytöksessä/kierrosajassa eroa jos vaihdellaan iskareihin eri pituisia ja jäykkyisiä top out jousia. On mulla jossain arkistossa ylhäällä kaikkien täällä huollossa käyneiden Zupinin tekemien TTXien säädöt ja niissä on joissain vaihdettu myös top out eri jäykkyiseksi ja/tai pituiseksi perussäätöön verrattuna joten siellä saksassa ainakin joku on sitä mieltä että ruåttalaiset ei ole osanneet kaikissa tapauksissa laittaa sinne parasta vaihtoehtoa suoraan tehtaalla.

visu

Lainaus käyttäjältä: tomik - 11.12.13 - klo:19:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.12.13 - klo:18:00Omasta kokemuksesta voin kertoa, että siinä on iso ero onko iskarissa top-out jousi vai ei. Apriliassa on jo vakiona Öhlinsin alusta ja kuvittelin sen olevan riittävän hyvä meikäläisen vauhdeille ja tarvittaessa shimmaamalla sen saisi kohdilleen. Yhden kesän sen kanssa tappelin ja lopulta Wehnänkin kanssa porukalla sitä säädettiin ja ihmeteltiin kun takarengas vain luistelee jarrutuksissa. Se oli lopulta monen asian summa millä se korjaantu, mutta ehdottomasti suurin muutos oli vaihtaa shimmattu vakio takaiskari "oikeaan" TTX iskariin missä on top-out jousi (vakiossa ei ollut).
Jos siinä oli vakiona Öhlins 46xx iskari niin sinnekin olisi ehkä saanut lisättyä top out jousen. Sinälläänhän se TTX:n ja muiden 2 putki iskareiden rakenne ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. "Perinteisellä" rakenteella olevasta iskarista saa ainakin niin hyvän että sillä voitetaan suomen mestaruuksia (=Kallio ja WP iskari)

Powered by EzPortal