Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

visu

LainaaEro syntyy siitä että vaimentimen männän ylä ja alapinnalla vaikuttaa sama paine, mutta pinta-ala on eri koska alapuolella on männänvarsi joka pienentää männän pinta-alaa.
Esim jos ottaa jousettoman takapampun käteen ja työntää sen kasaan, niin se pyrkii kasvamaan täyteen pituuteensa juurikin tuon pinta-alaeron aiheuttaman voimien eron takia.

Ei pidä paikkaansa.

Paineistetun iskarin pyrkimyksen kasvaa täyteen pituuteensa kasaan painamisen jälkeen aiheuttaa se että johtuen männänvarren syrjäyttämästä sisätilavuudesta, iskarin ollessa kasaan työnnettynä sen sisä- ja ulkopuolella vallitsevien paineiden erotus on suurempi kuin silloin kun se on täydessä pituudessaan.

Eli tuo teoria männän eri puolille vaikuttavista voimista ja laskukaavat sen perässä ovat tässä yhteydessä täyttä potaskaa.

juhu

Nyt hetken lukeneena tätä keskustelua  reps_1, tulee mieleen kysymys. hesse_yahoo

Mistä tietää että, alustassa on oikean jäykkyiset jouset? Laskukaavoja ja teorioita, Kiitos!

TommoKe

Mullakin on vähän sellanen tuntuma, että tarttis jotain tehdä alustalle. Mistä sen jousen tietää valita oikeaksi?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

jarska

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 11.11.12 - klo:18:15
Paljonko noissa teleskoopeissa pitäs määrällisesti olla öljyä millilitroissa? Toi "reilu kaksi truutallista vanhaa pois" kuullostaa pieneltä määrältä minun korvaan, jos truutta on tuo 50ml mikä kuvassa?. Yleensä kun olen huoltanut keppejä, niin öljyn määrä per keppi on noin puolen litran luokkaa ollu. Eli nytkö on suoritettu vain osa öljyn vaihto?

En ainakaan mistään löytänyt tietoa minkä verran Bitubon etutolppien öljytilavuus on.
Tein vaan mukana tulevan manuaalin ohjeiden mukaan tikkumittauksen millilleen.
Kesällä kun motskahuolto vaihtoi tolpat, laitoin mukaan tehtaalta tulleen litran tölkin öljyä, josta oli mennyt aika tarkalleen sama määrä kun laitoin itekkin vaihdon yhteydessä.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.11.12 - klo:15:54
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 11.11.12 - klo:18:15
Paljonko noissa teleskoopeissa pitäs määrällisesti olla öljyä millilitroissa? Toi "reilu kaksi truutallista vanhaa pois" kuullostaa pieneltä määrältä minun korvaan, jos truutta on tuo 50ml mikä kuvassa?. Yleensä kun olen huoltanut keppejä, niin öljyn määrä per keppi on noin puolen litran luokkaa ollu. Eli nytkö on suoritettu vain osa öljyn vaihto?


En ainakaan mistään löytänyt tietoa minkä verran Bitubon etutolppien öljytilavuus on.
Tein vaan mukana tulevan manuaalin ohjeiden mukaan tikkumittauksen millilleen.
Kesällä kun motskahuolto vaihtoi tolpat, laitoin mukaan tehtaalta tulleen litran tölkin öljyä, josta oli mennyt aika tarkalleen sama määrä kun laitoin itekkin vaihdon yhteydessä.


Kovin, kovin pieni on öljynkäyttö nyt.... Voisi olla lisätutkailun paikka.Paljonko oli toteutunut öljyn korkeus, ilman jousta?  Ajattelin ens kuussa huoltaa keulan taas mossesta, yleensä
sen puolen litraa menee liki per keppi kun huolella tekee ja ilmaa cartridgen.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: visu - 18.11.12 - klo:01:20
LainaaEro syntyy siitä että vaimentimen männän ylä ja alapinnalla vaikuttaa sama paine, mutta pinta-ala on eri koska alapuolella on männänvarsi joka pienentää männän pinta-alaa.
Esim jos ottaa jousettoman takapampun käteen ja työntää sen kasaan, niin se pyrkii kasvamaan täyteen pituuteensa juurikin tuon pinta-alaeron aiheuttaman voimien eron takia.

Ei pidä paikkaansa.

Paineistetun iskarin pyrkimyksen kasvaa täyteen pituuteensa kasaan painamisen jälkeen aiheuttaa se että johtuen männänvarren syrjäyttämästä sisätilavuudesta, iskarin ollessa kasaan työnnettynä sen sisä- ja ulkopuolella vallitsevien paineiden erotus on suurempi kuin silloin kun se on täydessä pituudessaan.

Eli tuo teoria männän eri puolille vaikuttavista voimista ja laskukaavat sen perässä ovat tässä yhteydessä täyttä potaskaa.

Ehkä tuo laskelma olis ollut helpompi tajuta jos oisin esittänyt sen vain yksinkertaisesti 14 millisenä yksitoimisena hydraulisylinterinä jossa työpaine 10 baarii 20 asteisena ja 13 baarii 100 asteisena?
10 baarilla työntövoima 15,4 kg, ja 13 baarilla 20,0 kg?

Totta on tuo, että en huomannut ottaa huomioon iskarin kokoon painamisen vaikutusta tuohon työpaineeseen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Nyt pitää antaa jo tunnustusta äjille että jaksaa perehtyä aiheeseen.

visu

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 18.11.12 - klo:16:13
Kovin, kovin pieni on öljynkäyttö nyt.... Voisi olla lisätutkailun paikka.Paljonko oli toteutunut öljyn korkeus, ilman jousta?  Ajattelin ens kuussa huoltaa keulan taas mossesta, yleensä
sen puolen litraa menee liki per keppi kun huolella tekee ja ilmaa cartridgen.

Jarskalla lienee Bitubon suljetut/paineistetut cartridget ja on siis vaihtanut keulasta ainoastaan "ulkopuolen" öljyt.

jarska

Lainaus käyttäjältä: visu - 19.11.12 - klo:18:46
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 18.11.12 - klo:16:13
Kovin, kovin pieni on öljynkäyttö nyt.... Voisi olla lisätutkailun paikka.Paljonko oli toteutunut öljyn korkeus, ilman jousta?  Ajattelin ens kuussa huoltaa keulan taas mossesta, yleensä
sen puolen litraa menee liki per keppi kun huolella tekee ja ilmaa cartridgen.

Jarskalla lienee Bitubon suljetut/paineistetut cartridget ja on siis vaihtanut keulasta ainoastaan "ulkopuolen" öljyt.

Jaa, no ei se niin vaarallista ole, seuraavalla kerralla sitten kokonaan, jos osaan. :-[
Mitenkäs ne muuten kokonaan vaihdetaan, vaatii ilmeisesti jo purkamista?

visu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.11.12 - klo:18:56
Totta on tuo, että en huomannut ottaa huomioon iskarin kokoon painamisen vaikutusta tuohon työpaineeseen.

Olisi kyllä pitänyt koska se on juuri se tekijä joka saa sen männänvarren tuossa mainitsemassasi esimerkissä työntymään ulos.
Nimittäin mikäli iskarin sisällä vallitseva paine ei muuttuisi sen iskun aikana, ei sitä männänvartta mikään voima sieltä työntäisi.
Vrt. vaikka typpipaineistettu ohjausiskari: Jää juuri siihen asentoon mihin sen jättää koska rakenne on sellainen että sisätilavuus eikä -paine muutu iskun aikana.

Kun olet selkeästi innostunut laskemisesta ja kaavoista niin seuraavaksi voisit laskea kuinka paljon oman pyöräsi iskarin sisällä vallitseva paine muuttuu kun se painetaan maksimimitasta minimimittaan ;)

visu

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.11.12 - klo:19:02
Jaa, no ei se niin vaarallista ole, seuraavalla kerralla sitten kokonaan, jos osaan. :-[
Mitenkäs ne muuten kokonaan vaihdetaan, vaatii ilmeisesti jo purkamista?

Totean tähän vaan sen tarkemmin selittämättä että voit kyllä unohtaa tuon homman tekemisen.

jarska

Lainaus käyttäjältä: visu - 19.11.12 - klo:19:19
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.11.12 - klo:19:02
Jaa, no ei se niin vaarallista ole, seuraavalla kerralla sitten kokonaan, jos osaan. :-[
Mitenkäs ne muuten kokonaan vaihdetaan, vaatii ilmeisesti jo purkamista?

Totean tähän vaan sen tarkemmin selittämättä että voit kyllä unohtaa tuon homman tekemisen.

Roger that, tyydyn sitten purkamaan tolpat irti ja huoltoon seuraavalla kerralla.

murmela

19.11.12 - klo:20:31 #327 Viimeisin muokkaus: 20.11.12 - klo:21:15 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: visu - 19.11.12 - klo:19:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.11.12 - klo:18:56
Totta on tuo, että en huomannut ottaa huomioon iskarin kokoon painamisen vaikutusta tuohon työpaineeseen.

Olisi kyllä pitänyt koska se on juuri se tekijä joka saa sen männänvarren tuossa mainitsemassasi esimerkissä työntymään ulos.
Nimittäin mikäli iskarin sisällä vallitseva paine ei muuttuisi sen iskun aikana, ei sitä männänvartta mikään voima sieltä työntäisi.
Vrt. vaikka typpipaineistettu ohjausiskari: Jää juuri siihen asentoon mihin sen jättää koska rakenne on sellainen että sisätilavuus eikä -paine muutu iskun aikana.

Kun olet selkeästi innostunut laskemisesta ja kaavoista niin seuraavaksi voisit laskea kuinka paljon oman pyöräsi iskarin sisällä vallitseva paine muuttuu kun se painetaan maksimimitasta minimimittaan ;)

Suurempi vaikutus on sillä paineella mikä siihen takaiskariin ladataan, esim se 10 baarii, koska toi iskarin kasaan painaminen muuttaa sitä painetta ehkä baarin pari?
Mutta sitten taasen se kokoonpainaminen ei käytännössä muuta sitä painaumaa kylmä vs kuuma iskari tilanteessa, siis sitä mitä mä alunperin laskeskelin.

Se miksi ohjausiskari ei väännä suuntaan eikä toiseen johtuu siitä että se männänvarsi menee koko sylinterin läpi jolloin pinta-alat joihin paine vaikuttaa on männän molemmin puolin samat.

Jos sä haluut todistaa itselles tuon väitteesi paikkansa pitävyyden, niin sahaa takaiskarin mäntä irti varresta, ja törkkää se männänvarsi siihen iskariin, sulje typpisäiliön kansi (tässä vaiheessahan se iskari on kokoonpainettu ja se varsi pysyy siel sisällä koska sylinterin ulko ja sisäpuolella on sama paine) ja sit lataa 10 baarii painetta iskariin.
Jos se männänvarsi pysyy siel iskarissa sisällä, niin olet oikeassa.
Mä taasen veikkaisin että ei pysy, syystä että siihen männänvarren päähän vaikuttaa se 10 baarin paine joka pyrkii työntämään sitä männänvartta, kun taasen männänvarren toisessa päässä on vaan normi ilmakehän paine panemassa vastaan.

Mutta toisaalta olet myös ihan oikeassa. Jos kokoonpainettuun iskariin lataa sen 10 baarii painetta, ja se paine työntää iskarin täyteen mittaansa, niin kyllähän se paine laskee sen baarin pari.

Editoitu Edit:
Mutulla nopeesti laskien mun mopon takaiskarin paine (geneerinen japsimopoissa oleva vakiovaimennin) muuttuu baut 1,5 baarii max vs min pituudessa. Eli tuo muutos itsessään aiheuttaa noin 2,4 kilon voiman, joka sit taas näkyy taka-akselille 0,6 kilon voimana, joka sit taas vaikuttaa painaumaan max 0,2 millii.

Joten oletkos vielä sitä mieltä että noi alkuperäiset mutulaskelmat on täyttä potaskaa, vai tulikohan tässä yhteydessä opetettua yhtä oppi-isistäni...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.11.12 - klo:20:31
vai tulikohan tässä yhteydessä opetettua yhtä oppi-isistäni...?

Mä mistään mitään tiedä, mut tässä yhteydessä odottelen mielenkiinnolla vastausta. innocent_1

visu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.11.12 - klo:20:31
Suurempi vaikutus on sillä paineella mikä siihen takaiskariin ladataan, esim se 10 baarii, koska toi iskarin kasaan painaminen muuttaa sitä painetta ehkä baarin pari?

Sillä iskarin sisälle laitettavalla paineella taas on toki vaikutus asiaan koska sillä saadaan aikaan se paine-ero sisä ja ulkopuolen välille ja sen paine-eron suuruus taas vaikuttaa kyllä siihen miten suurella voimalla eli käytännössä myös kuinka nopeasti se männänvarsi työntyy ulos kun sitä ulostyöntymisliikettä vastustaa x määrä kitkaa

Joka tapauksessa varsinainen syy siihen miksi se iskari yleensäkin työntyy täyteen mittaansa myös ilman sitä jousta, ei ole mikään ero männän eri puolien pinta-alassa ja sitä kautta sen männän eri puolille vaikuttavissa voimissa eikä se että siellä on painetta sisällä vaan se että sisä- ja ulkopuolen välillä on paine-ero ja se että tuo ero pääsee pienenemään kun iskarin männänvarsi pääsee liikkumaan ulospäin.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.11.12 - klo:20:31
Se miksi ohjausiskari ei väännä suuntaan eikä toiseen johtuu siitä että se männänvarsi menee koko sylinterin läpi jolloin pinta-alat joihin paine vaikuttaa on männän molemmin puolin samat.

Entäs jos siihen mäntään porailisi toiselle puolelle vaikka pikkupikku poralla kolosia jolloinka sen puolen pinta-alahan suurenee...mitäs veikkaat, pyrkiikö mäntä sen jälkeen paineen ja/tai siihen vaikuttavien voimien vaikutuksesta liikkumaan tuon pinta-alaeron takia jompaan kumpaan suuntaan? confused_thinking  Ei taida....

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.11.12 - klo:20:31
Joten oletkos vielä sitä mieltä että noi alkuperäiset mutulaskelmat on täyttä potaskaa

No ne laskelmat varmaan kertoo kuinka suurella voimalla se männänvarsi sieltä työntyy mutta mun kommenttihan koskikin sitä kun väitit että iskarin sisällä männän eri puolien pinta-alojen eron takia sen eri puolille vaikuttavien voimien ero saisi aikaan sen ulostyöntymisen.

Tohon paineen nousuun semmoinen kommentti että sun lukema oli vähän varovainen. Jos puhutaan prosenteissa niin se paine nousee siinä sun ZX-6R:n iskarissa suurin piirtein 20-25% kun se painetaan täydesta mitasta kasaan.

Powered by EzPortal