Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

rranta

Ihan tiedon halusta kysysin nyt tällasia. Miten sitten keulaan vaikuttaa vai vaikuttaako mikään? Lämpeneekö keulassa öljyt, kun ajoviimahan jäähdyttää aika kovasti keulaputkia vai? Osa keulaöljyistähän taitavat olla enemmän stabiileja lämpömuutoksille (viskositeetin muutokset) kuin toiset. Onhan tämä nyt aika hiusten halakomista vaan noin mielenkiinnosta...
Ja löytyskö tähän keulan täristämiseen selitystä mitä ja miksi ja aiheutanko ite vai onko jotain talven aikana mekaanisesti korjattavaa? Ainoa misä ko ilimiötä esiintyy on Kemoran karusellissä ja varsinki se ylämäkeen nouseva jyrkkä oikea. Mistä lähtis liikkeelle? Varmaan se on penkin ja tangon välissä oleva ilmiö niinkuin yleensä mulla :)
Keulasta oon tarkistanu että rengas on keskitetty ennen pulttien kiristystä ettei etuputkessa oo kiilausta. Jarrusatulat ja männät toimivat tasasesti eikä mikään mäntä jumi. Ohjauslaakerissa ja etuakselin laakerissa ei tunnu ylimääräsiä välyksiä. Ideoita?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: rranta - 21.11.12 - klo:06:52
Ihan tiedon halusta kysysin nyt tällasia. Miten sitten keulaan vaikuttaa vai vaikuttaako mikään? Lämpeneekö keulassa öljyt, kun ajoviimahan jäähdyttää aika kovasti keulaputkia vai? Osa keulaöljyistähän taitavat olla enemmän stabiileja lämpömuutoksille (viskositeetin muutokset) kuin toiset. Onhan tämä nyt aika hiusten halakomista vaan noin mielenkiinnosta...
Ja löytyskö tähän keulan täristämiseen selitystä mitä ja miksi ja aiheutanko ite vai onko jotain talven aikana mekaanisesti korjattavaa? Ainoa misä ko ilimiötä esiintyy on Kemoran karusellissä ja varsinki se ylämäkeen nouseva jyrkkä oikea. Mistä lähtis liikkeelle? Varmaan se on penkin ja tangon välissä oleva ilmiö niinkuin yleensä mulla :)
Keulasta oon tarkistanu että rengas on keskitetty ennen pulttien kiristystä ettei etuputkessa oo kiilausta. Jarrusatulat ja männät toimivat tasasesti eikä mikään mäntä jumi. Ohjauslaakerissa ja etuakselin laakerissa ei tunnu ylimääräsiä välyksiä. Ideoita?

Oletan, että ajat Dunlopin etusilla jos pelkästään Karusellissa ravistaa. Tuo on jostain syystä nimenomaan Dunlopin etusten ominaisuus ja tärinän syystä liikkuu kahta eri teoriaa.

1) Etusella on liikaa painoa.
2) Etusella on liian vähän painoa.

Tuota voi kokeilla muuttamalla ajoasentoa ko. mutkassa jompaan kumpaan suuntaan pyörän päällä tai vaihtoehtoisesti lisäämällä tai vähentämällä esijännitystä keulasta. Säädön suuntaa tietenkin riippuu siitä, että kumpaa epäilee syyksi. Esijännitystä veks -> lisää painoa keulalle ja päinvastoin. Itse olen tuon 1) vaihtoehdon kannalla, mutta en enää ehtinyt kokeilla käytännössä korjauksia tuohon ongelmaan viime kesänä. Toisaalta kannattaa muistaa, ettei hiero liikaa niitä säätöjä  pelkästään yhtä mutkaa varten. Itselläni tuo tärinä esiintyy vain tasakaasulla ja loppuu heti kun saa vedon päälle, joten pieni pompotus Karusellissa on jotain, minkä kanssa pystyn elämään. Jos pompotusta esiintyy myös muualla ja etenkin jarruissa, kannattaa asialle ehdottomasti tehdä jotain. Yksi syy etusen pompottamiseen voi olla myös kantille kulunut etunen, mutta tällöin pomppiminen tapahtuu pääasiassa jarruissa pyörä kallellaan (suht mielenkiintoista kun sattuu ekan kerran kohdalle) ja ongelma korjaantuu etusen vaihtamalla.

Ja tästä päästäänkiin kivasti pientä aasinsiltaa pitkin aiheeseen renkaat: Yleensähän porukka heittää alle uutta takasta, mutta edessä pyöri joku 300+ kierrosta ajettu kumi. Itse totesin viime kesänä, että ennemmin kannattaa ajella roskistakasilla ja heittää riittävän usein uutta etusta alle, koska pyörä kääntyy huomattavasti paremmin uudella renkaalla. Tuo etu uudella etusella vieläpä kertaantuu, koska samalla pystyy jarruttamaan paljon pidemmälle mutkaan kovalla jarrulla, eikä pyörä pyri liikaa pystyyn. Tämmösiä hajatelmia tähän aamuun.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

rranta

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.11.12 - klo:07:54

Oletan, että ajat Dunlopin etusilla jos pelkästään Karusellissa ravistaa. Tuo on jostain syystä nimenomaan Dunlopin etusten ominaisuus ja tärinän syystä liikkuu kahta eri teoriaa.

1) Etusella on liikaa painoa.
2) Etusella on liian vähän painoa.

Tuota voi kokeilla muuttamalla ajoasentoa ko. mutkassa jompaan kumpaan suuntaan pyörän päällä tai vaihtoehtoisesti lisäämällä tai vähentämällä esijännitystä keulasta. Säädön suuntaa tietenkin riippuu siitä, että kumpaa epäilee syyksi. Esijännitystä veks -> lisää painoa keulalle ja päinvastoin. Itse olen tuon 1) vaihtoehdon kannalla, mutta en enää ehtinyt kokeilla käytännössä korjauksia tuohon ongelmaan viime kesänä. Toisaalta kannattaa muistaa, ettei hiero liikaa niitä säätöjä  pelkästään yhtä mutkaa varten. Itselläni tuo tärinä esiintyy vain tasakaasulla ja loppuu heti kun saa vedon päälle, joten pieni pompotus Karusellissa on jotain, minkä kanssa pystyn elämään. Tämmösiä hajatelmia tähän aamuun.

Kiitokset ajatuksista Nitrous
Samoin käy itellä, että pompotus loppuu heti kun vedolle pääsen. Ei siinä muuta, mutta ajan ko. mutkan aika paljon hiljempaa suhteessa muuhun rataan, niin siitä persottas ne helpot kympät pois. Pitää kokeilla ens kesänä näitäkin. Yleensä hämmennän jotain kummaa oikealle kääntyvissä mutkissa. Selvästi helpompi on mulle kääntää vasempaan. Onneksi Kemorasa ei ookkaan montaa oikealle. :) Pittää tutkailla tarkaan ajoasentoaki. Uskoisin, että sieltä löytyy jotain ja kun löytyy se toivottavasti siirtyy sitten muihinki mutkiin.  Saisit joskus tulla ajamaan perässä ja vetomieheksiki. Uskoisin, että sulla ois paljon annettavaa ajamiseen noin niinku yleisestikin. Jarskan kans ruinattu tätä ennenki. Eläkä nyt yhtään ala vähättelemään itteäs. Ens kesänä? welcome_1

jarska

Lainaus käyttäjältä: rranta - 21.11.12 - klo:06:52
Ainoa misä ko ilimiötä esiintyy on Kemoran karusellissä ja varsinki se ylämäkeen nouseva jyrkkä oikea.

Sun perässä ajellessa oonki ehtiny ajatella seksiä ja työasioita kun olen odotellut pomppivan moposi nousua ylämäkeen, muissa mutkissa sitten pakenetkin mukavasti.
Laittaa siihen mopoon kunnon keulan niin ei tarvii ihmetellä. :P

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: rranta - 21.11.12 - klo:06:52
Ja löytyskö tähän keulan täristämiseen selitystä mitä ja miksi ja aiheutanko ite vai onko jotain talven aikana mekaanisesti korjattavaa? Ainoa misä ko ilimiötä esiintyy on Kemoran karusellissä ja varsinki se ylämäkeen nouseva jyrkkä oikea. Mistä lähtis liikkeelle? Varmaan se on penkin ja tangon välissä oleva ilmiö niinkuin yleensä mulla :)
Keulasta oon tarkistanu että rengas on keskitetty ennen pulttien kiristystä ettei etuputkessa oo kiilausta. Jarrusatulat ja männät toimivat tasasesti eikä mikään mäntä jumi. Ohjauslaakerissa ja etuakselin laakerissa ei tunnu ylimääräsiä välyksiä. Ideoita?

Äärimmäisen harvoin, en muista olenko ikinä, tavannut kuljettajaa joka saisi liikaa painoa eturenkaalle. Ajoasento on yksi hyvä arvaus.

Minä arvuuttelen että kun tuossa ajetaan Suomen radoilla pisimpään täydessä kallistuksessa = keula puristuksessa, pääset vaan huomaamaan että keulasi ei ole enää herkkä tuossa puristuksessa. Kun se ei ole herkkä, kumi tekee jousen työtä ja siksi täristää. Itse varmaan ekana koittaisin lisätä herkkyyttä vaihtamalla uudet stefat ja liukuholkit (tietenkin öljyt). Jos se ei auta, lisäisin progressiota mahdollisesti öljynpintaa nostamalla ja mahdollisesti samalla vaimennuksia vähentämällä. Oletus on että jousi on oikea ja sagit kohdallaan. Jos ei vieläkään auta, myös uudelleensimmaus osaavan toimesta.

Varsinkin kurapyörissä on hämmästyttävää paljonko herkkyyttä tulee uusilla holkeilla. Siellä toki hiekkaa menee aina stefan ohi ja grafiittipinnat on joskus pienilläkin käyttötunneilla kuin kranaatin jäljiltä. Kai siinä joku imukuppi-ilmiö syntyy kun ovat kuluneet.


Nitrous

Aika hyvä pointti kyllä Raaserilta. Tolla liialla painolla keulalla hain samaa asiaa kuin sinäkin, eli että rengas joutuu tekemään jousituksen työtä, mutta sun tekstissä oli asia esitetty huomattavasti fiksummin. En tuota keula herkyyttä tai oikeammin sen puuttumista osannut yhdistää tähän ilmiöön. Mutkan nouseminen ylämäkeen on varmaan omiaan lisäämään tuota keulan puristumista entisestään?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: rranta - 21.11.12 - klo:09:42
Ens kesänä? welcome_1

Kahtellaan lähempänä kun tietää onko ylipäänsä rahaa raahauta varikolle asti muuten kuin kaljapalkkaisena mekatsuna. On tää kyllä ihme homma, opiskelijana ollessa löyty helposti rahaa sellasen 15 ratapäivän kiertelyyn kesässä, mutta nyt kun on oikeissa töissä, on koko ajan ihan PA. Taidan lähtee takas opiskelemaan...
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.11.12 - klo:11:38
En tuota keula herkyyttä tai oikeammin sen puuttumista osannut yhdistää tähän ilmiöön. Mutkan nouseminen ylämäkeen on varmaan omiaan lisäämään tuota keulan puristumista entisestään?

Jep, mutta loivastihan tuo nousee matkaan ja nopeuteen nähden. En usko että se vaikuttaa juurikaan puristukseen. Jätin sanomatta, että ajoasentoa kannattaa tarkkailla. Jos oikealle kääntyminen tuntuu hankalalta, sitä automaattisesti "pelkää". "Pelkääminen" näkyy taas yleensä pystympänä ajoasentona -> etusella liian vähän painoa ja voi senkin takia tärrätä.

Vähän kuin mäkihyppääjillä. Silloin kun on luottoa, etunojassa pää on suksenkärkien alapuolella ja liito pitkä. Kun luotto puuttuu, etunoja puuttuu ja liito jää lyhyeksi. Tosin mäkihypystä ei ole muita kokemuksia kuin Seinäjoen mäkihyppytornista 13-vuotiaana pulkalla. Häntäluu murtui ja jotain muuta pientä.

Fasu

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.11.12 - klo:11:38
Aika hyvä pointti kyllä Raaserilta. Tolla liialla painolla keulalla hain samaa asiaa kuin sinäkin, eli että rengas joutuu tekemään jousituksen työtä, mutta sun tekstissä oli asia esitetty huomattavasti fiksummin. En tuota keula herkyyttä tai oikeammin sen puuttumista osannut yhdistää tähän ilmiöön. Mutkan nouseminen ylämäkeen on varmaan omiaan lisäämään tuota keulan puristumista entisestään?
Miten ois ajolinjan vaihtaminen? Kovempi jarru ja kääntö heti kanttarin juureen = pääsee heti avaamaan, jääkö tärinä pois? Puskevalla pyörällä käytin tuota keinoa ja aiemmin mainitsin,
että ottaa koneesta voimaa lujasti. Takanen saattaa tietysti lipsahtaa em.tyylillä.
VV

murmela

Lainaus käyttäjältä: visu - 20.11.12 - klo:22:57
No ne laskelmat varmaan kertoo kuinka suurella voimalla se männänvarsi sieltä työntyy mutta mun kommenttihan koskikin sitä kun väitit että iskarin sisällä männän eri puolien pinta-alojen eron takia sen eri puolille vaikuttavien voimien ero saisi aikaan sen ulostyöntymisen.
Yritän olla selväsanaisempi seuraavalla kerralla.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.11.12 - klo:11:38Mutkan nouseminen ylämäkeen on varmaan omiaan lisäämään tuota keulan puristumista entisestään?
Keula puristuu hieman enemmän vain siinä vaiheessa kun mopo siirtyy tasaiselta ylämäkeen. Sen jälkeen keula kevenee hieman koska painopiste siirtyy taakseppäin.
Keula kevenee hieman lisää kuin kuski kompensoi ylämäen aiheuttamaa vauhdin hidastumista kaasulla.
Keula kevenee näennäisesti vielä hieman lisää kun mäki alkaa taipumaan takaisin vaakatasoon.
Joten mun veikkaus, varsinkin usein pystyselkäisen ja/tai kylki eeltä ajelevan harrastelijakuskin kohdalla, ois se että painoo on keulalla liian vähän.

On toki mahdollista että jos kuski ajaa maksimikallistuksessa täysin tasakaasulla, oli mäkeä tai ei, että keula pohjaa (hydraulistoppareihin). Varsinkin jos vähän liian löysät jouset, vakiokeulassa hydraulistopparit jäljellä, painauma väärin mitattu, ja ripariakin vähän liikaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

visu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.11.12 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: visu - 20.11.12 - klo:22:57
No ne laskelmat varmaan kertoo kuinka suurella voimalla se männänvarsi sieltä työntyy mutta mun kommenttihan koskikin sitä kun väitit että iskarin sisällä männän eri puolien pinta-alojen eron takia sen eri puolille vaikuttavien voimien ero saisi aikaan sen ulostyöntymisen.
Yritän olla selväsanaisempi seuraavalla kerralla.

Tai siis kun menet syvällisiin laskutoimituksiin asti niin yritä laskea asioita oikein. Koska jos palataan siihen asiaan kuinka paljon iskarin lämpeneminen vaikuttaa takapään sagiin niin senkään asian kanssa sillä iskarin männällä ja sen eri puolten pinta-alojen erolla ei ole mitään tekemistä.

Varsinkin sitä osaa lukijoista joka ei ole ollut hereillä peruskoulun fysiikantunneilla hämää tehokkaasti männästä ja sen pinta aloista puhuminen vaikka itse asiassa niiden pinta-alojen suhteiden kautta olet vaan sattumalta laskenut sen voiman joka kohdistuu männänvarren poikkileikkauspinta-alaa vastaavalle alalle.

Jos olisit miettinyt kunnolla että miksi se männänvarsi oikein työntyy sieltä iskarista ulos olisit ilman mitään männän pinta-alojen ja voimien erotuslaskuja yksinkertaisesti laskenut suoraan vaan sen 14mm männänvarren poikkileikkauspinta-alan ja kuinka suuri voima sitä työntää ulospäin niillä mainitsemillasi paineilla koska sehän tässä on se asia mitä olisi pitänyt laskea.

Se että saat jostain laskusta sattumalta oikean lopputuloksen kun ei suinkaan tarkoita sitä että olisit laskenut asian oikein ;)

Minä itse en osaa laskea kovin kummoisesti ja koitankin ajatella asiat mahdollisimman yksinkertaisesti ja maalaisjärjellä kun ei tässä oikein muuhunkaan rahkeet riitä. Ja uskon että niin ajateltuna ja esitettynä asiat tulevat myös yleensä parhaiten ymmärretyksi.

visu

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 21.11.12 - klo:10:39
Lainaus käyttäjältä: rranta - 21.11.12 - klo:06:52
Ja löytyskö tähän keulan täristämiseen selitystä mitä ja miksi ja aiheutanko ite vai onko jotain talven aikana mekaanisesti korjattavaa? Ainoa misä ko ilimiötä esiintyy on Kemoran karusellissä ja varsinki se ylämäkeen nouseva jyrkkä oikea. Mistä lähtis liikkeelle? Varmaan se on penkin ja tangon välissä oleva ilmiö niinkuin yleensä mulla :)
Keulasta oon tarkistanu että rengas on keskitetty ennen pulttien kiristystä ettei etuputkessa oo kiilausta. Jarrusatulat ja männät toimivat tasasesti eikä mikään mäntä jumi. Ohjauslaakerissa ja etuakselin laakerissa ei tunnu ylimääräsiä välyksiä. Ideoita?

Äärimmäisen harvoin, en muista olenko ikinä, tavannut kuljettajaa joka saisi liikaa painoa eturenkaalle. Ajoasento on yksi hyvä arvaus.

Minä arvuuttelen että kun tuossa ajetaan Suomen radoilla pisimpään täydessä kallistuksessa = keula puristuksessa, pääset vaan huomaamaan että keulasi ei ole enää herkkä tuossa puristuksessa. Kun se ei ole herkkä, kumi tekee jousen työtä ja siksi täristää. Itse varmaan ekana koittaisin lisätä herkkyyttä vaihtamalla uudet stefat ja liukuholkit (tietenkin öljyt). Jos se ei auta, lisäisin progressiota mahdollisesti öljynpintaa nostamalla ja mahdollisesti samalla vaimennuksia vähentämällä. Oletus on että jousi on oikea ja sagit kohdallaan. Jos ei vieläkään auta, myös uudelleensimmaus osaavan toimesta.

Aikoinaan samaa ongelmaa samassa paikassa muutamaankin kertaan pähkäilleenä jopa tiedonkeruukäppyröistä uskallan veikata että Raaseri on aika oikeilla jäljillä tuon etujousituksen toiminnan kanssa. Uskoisin että ongelma johtuu siitä että Kemoran hyvän pidon takia keula makaa keskimutkassa liian syvällä jolloin se ei liiku riittävän herkästi noilla kallistuksilla. 5-10mm öljynpintaa ylemmäs ja ongelma todennäköisesti jollei poistu kokonaan niin ainakin vähenee.
Ennen kuin tekee muutoksia, asian voi kokeilla yrittämällä työntää itseään satulassa vähän taaemmaksi eli vähentämällä etujousituksen kuormaa. Jos oire vähenee niin ei muuta kuin kepit auki ja öljyä lisää. Muut vaihtoehdot ovat toiseen putkeen jäykempi jousi tai nanon verran lisää esijännitystä keulaan. Myös kovempi rengas eteen auttoi joskus aikoinaan, se kun sortaa hieman eikä kuormita jousitusta ihan niin paljoa kuin pehmeä kumi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: visu - 21.11.12 - klo:19:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.11.12 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: visu - 20.11.12 - klo:22:57
No ne laskelmat varmaan kertoo kuinka suurella voimalla se männänvarsi sieltä työntyy mutta mun kommenttihan koskikin sitä kun väitit että iskarin sisällä männän eri puolien pinta-alojen eron takia sen eri puolille vaikuttavien voimien ero saisi aikaan sen ulostyöntymisen.
Yritän olla selväsanaisempi seuraavalla kerralla.

Tai siis kun menet syvällisiin laskutoimituksiin asti niin yritä laskea asioita oikein. Koska jos palataan siihen asiaan kuinka paljon iskarin lämpeneminen vaikuttaa takapään sagiin niin senkään asian kanssa sillä iskarin männällä ja sen eri puolten pinta-alojen erolla ei ole mitään tekemistä.

Varsinkin sitä osaa lukijoista joka ei ole ollut hereillä peruskoulun fysiikantunneilla hämää tehokkaasti männästä ja sen pinta aloista puhuminen vaikka itse asiassa niiden pinta-alojen suhteiden kautta olet vaan sattumalta laskenut sen voiman joka kohdistuu männänvarren poikkileikkauspinta-alaa vastaavalle alalle.

Jos olisit miettinyt kunnolla että miksi se männänvarsi oikein työntyy sieltä iskarista ulos olisit ilman mitään männän pinta-alojen ja voimien erotuslaskuja yksinkertaisesti laskenut suoraan vaan sen 14mm männänvarren poikkileikkauspinta-alan ja kuinka suuri voima sitä työntää ulospäin niillä mainitsemillasi paineilla koska sehän tässä on se asia mitä olisi pitänyt laskea.

Se että saat jostain laskusta sattumalta oikean lopputuloksen kun ei suinkaan tarkoita sitä että olisit laskenut asian oikein ;)

Minä itse en osaa laskea kovin kummoisesti ja koitankin ajatella asiat mahdollisimman yksinkertaisesti ja maalaisjärjellä kun ei tässä oikein muuhunkaan rahkeet riitä. Ja uskon että niin ajateltuna ja esitettynä asiat tulevat myös yleensä parhaiten ymmärretyksi.
No niinno, kuten jo tuossa viestissä
http://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg10030#msg10030
totesin, niin ehkä se laskelma olisi ollut helpompi ymmärtää jos olisin alunperinkin puhunut asiasta toisin.

Jos joskus laskeskelet kaksitoimisen hydraulimännän toimintaa, niin ymmärrät että ei tuossa laskelmassa ollut mitään sattumaa sen suhteen että se sattui osumaan oikeaan.
Ts laskeskelin juurikin sitä mitä mielestäsi olisi pitänyt laskeskella.

Ja oikeassa olet siinäkin että pitäisi puhua poikkipinta-alasta silloin kun tarkoittaa poikkipinta-alaa.

Mä taasen yritän laskeskella sen takia, että olisi helpompi ymmärtää paljonko on vähän tai paljon tai hiukan tai enemmän tai vähemmän. Noita numeroita kun on helpompi suhteuttaa toisiinsa kuin noita adjektiiveja jotka merkitsevät eri ihmisille eri asioita.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

rranta

Mutta mitenkäs sen keulan suhteen? Vaikuttaako mikään tai lämpeneekö vai ei? Ja ennen kaikkea onko sillä mitään merkitystä. Tuo takaiskarin osuus alakaa olemaan kohta jo aika hyvällä mallilla. Ainakin minun ymmärrys on ylitetty jo monee kertaan. Nuo laskukaavat on ihan murhaa tämmöselle tavalliselle apinalle. Silti kiitos niistäkin.
Onpa makia ku nyt on mielesä muutama asia mitä voi kokeilla. On turvallisempi mieli ku voi teidän tietoon tukeutua. Onhan se riski tässäkin asiassa, että lähtee täysin väärää suuntaan kokeilemaan ja sitten toimintatonnit taas paukkuu. Itekki mietin tuota keulan liikettä ja kesällä ennen viimesiä ajoja tarkistin tosiaan tuon keulan niiltä osin mitä jo luettelin ettei sieltä ainakaan tuu ylimäärästä kitkaa. Vaihdoin öljyt keulaan joka ei muuttanut asiaa. Vaihdan öljyt keulaan talvella ja keskellä kautta uudestaan. Se vaan tämmöselle tavalliselle harrastajalle ei tarvi paljoa, kun alkaa varomaan ja sitten kello ainakaan ei tykkää eikä jarska ku oon taas tukkona. Nuo Raaserin ehdotukset keulan parantamiseksi ovat kyllä oikein hyviä unohtamatta miettiä kuskin mahollisia kämmäyksiä. Ens kesänä mennään sitten oikeallekkiin kääntyviin mutkiin pää eellä bike_leaning

Powered by EzPortal