Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 21.11.12 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.11.12 - klo:11:38
Aika hyvä pointti kyllä Raaserilta. Tolla liialla painolla keulalla hain samaa asiaa kuin sinäkin, eli että rengas joutuu tekemään jousituksen työtä, mutta sun tekstissä oli asia esitetty huomattavasti fiksummin. En tuota keula herkyyttä tai oikeammin sen puuttumista osannut yhdistää tähän ilmiöön. Mutkan nouseminen ylämäkeen on varmaan omiaan lisäämään tuota keulan puristumista entisestään?
Miten ois ajolinjan vaihtaminen? Kovempi jarru ja kääntö heti kanttarin juureen = pääsee heti avaamaan, jääkö tärinä pois? Puskevalla pyörällä käytin tuota keinoa ja aiemmin mainitsin,
että ottaa koneesta voimaa lujasti. Takanen saattaa tietysti lipsahtaa em.tyylillä.

On vähän liian pitkä mutka, että vois ajaa terävästi. Tai sitten pitäs ajaa sisäänmeno ihan perhanan pitkäks. Eihän siinä kyllä nytkään hirveän pitkään olla rasakaasulla ja ulostulon pitää tulla ihan sisäkanttarin juuresta ulos, että saa torven kunnolla auki siihen seuraavalle suoran pätkälle. On muuten vekkuli paikka. Jos valuttaa yhtään liian aikasin ulos ulostulossa, ei kaasua saa auki ollenkaan, mutta kun malttaa pitää tiukan linjan, on torvi auki jo siinä sisäkanttarin kohdalla. Tästä tosin seurauksena, että mopo tuppaa keulimaan aika herkästi kun rata tiputtaa alaspäin. Ja takasen lipsumista ei tartte pelätä kunhan ei avaa sitä kaasu piiskana vaan koko ajan rullaamalla, että tuntee milloin se takanen alkaa luistamaan. Siinä vaiheessa on aika hyvin renkaan pito käytössä kun koneen kierrokset humppaa avauksessa jonkin verran ylös-alas. Tosin tosta ei sit enää ole haisiiderin poikanen kaukana, kuten tuli todettua Alastarossa tankin päällä käsillä seisoessa. Menihän taas aiheen vierestä, mutta menköön.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.11.12 - klo:16:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.11.12 - klo:11:38Mutkan nouseminen ylämäkeen on varmaan omiaan lisäämään tuota keulan puristumista entisestään?
Keula puristuu hieman enemmän vain siinä vaiheessa kun mopo siirtyy tasaiselta ylämäkeen. Sen jälkeen keula kevenee hieman koska painopiste siirtyy taakseppäin.
Keula kevenee hieman lisää kuin kuski kompensoi ylämäen aiheuttamaa vauhdin hidastumista kaasulla.
Keula kevenee näennäisesti vielä hieman lisää kun mäki alkaa taipumaan takaisin vaakatasoon.
Joten mun veikkaus, varsinkin usein pystyselkäisen ja/tai kylki eeltä ajelevan harrastelijakuskin kohdalla, ois se että painoo on keulalla liian vähän.

On toki mahdollista että jos kuski ajaa maksimikallistuksessa täysin tasakaasulla, oli mäkeä tai ei, että keula pohjaa (hydraulistoppareihin). Varsinkin jos vähän liian löysät jouset, vakiokeulassa hydraulistopparit jäljellä, painauma väärin mitattu, ja ripariakin vähän liikaa.

Noi sun pointit ei silti selitä, että miks myös monilla nopeilla kuskeilla keula pompottaa tossa samassa paikassa. Ymmärrän keulan pomppimisen silloin kun keula pohjaa tai jousi on liian jäykkä, jolloin rengas joutuu tekemään jousen työn, mutta se mekanismi, joka aiheuttaa liian tärinän jos keula on liian kevyt ei avaudu minulle. Liian vähäinen paino keulalla yleensä vain valutta linjan leveäksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.11.12 - klo:09:10
Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 21.11.12 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.11.12 - klo:11:38
Aika hyvä pointti kyllä Raaserilta. Tolla liialla painolla keulalla hain samaa asiaa kuin sinäkin, eli että rengas joutuu tekemään jousituksen työtä, mutta sun tekstissä oli asia esitetty huomattavasti fiksummin. En tuota keula herkyyttä tai oikeammin sen puuttumista osannut yhdistää tähän ilmiöön. Mutkan nouseminen ylämäkeen on varmaan omiaan lisäämään tuota keulan puristumista entisestään?
Miten ois ajolinjan vaihtaminen? Kovempi jarru ja kääntö heti kanttarin juureen = pääsee heti avaamaan, jääkö tärinä pois? Puskevalla pyörällä käytin tuota keinoa ja aiemmin mainitsin,
että ottaa koneesta voimaa lujasti. Takanen saattaa tietysti lipsahtaa em.tyylillä.

On vähän liian pitkä mutka, että vois ajaa terävästi. Tai sitten pitäs ajaa sisäänmeno ihan perhanan pitkäks. Eihän siinä kyllä nytkään hirveän pitkään olla rasakaasulla ja ulostulon pitää tulla ihan sisäkanttarin juuresta ulos, että saa torven kunnolla auki siihen seuraavalle suoran pätkälle. On muuten vekkuli paikka. Jos valuttaa yhtään liian aikasin ulos ulostulossa, ei kaasua saa auki ollenkaan, mutta kun malttaa pitää tiukan linjan, on torvi auki jo siinä sisäkanttarin kohdalla. Tästä tosin seurauksena, että mopo tuppaa keulimaan aika herkästi kun rata tiputtaa alaspäin. Ja takasen lipsumista ei tartte pelätä kunhan ei avaa sitä kaasu piiskana vaan koko ajan rullaamalla, että tuntee milloin se takanen alkaa luistamaan. Siinä vaiheessa on aika hyvin renkaan pito käytössä kun koneen kierrokset humppaa avauksessa jonkin verran ylös-alas. Tosin tosta ei sit enää ole haisiiderin poikanen kaukana, kuten tuli todettua Alastarossa tankin päällä käsillä seisoessa. Menihän taas aiheen vierestä, mutta menköön.

Yleisesti ottaen useimmat ajaa sen mutkan väärin. Edellisestä vasurista yritetään ajaa liikaa vasemmalle, kun ajolinja renkaiden osalta saisi mennä suoraan karusellin sisäkanttariin, josta valuu vähän leveäksi ellei kyseessä ole kisa ja joku perässä. Tosin vaatii kerrostalon kokoiset kivekset työntää tuossa kohtaa väliin, mutta on sekin nähty. Ulostulossa taas monella on liian kiire päästä oikeaan reunaan seuraavaa vasuria varten ja avaus jää vajaaksi. Liian tiukalla linjalla avaukseen ei vaan tule tehoa.

Mä en Kemorassa kovin kovaa pääse, mutta kaarrenopeudessa ei itselläni ja nopean ryhmän kuskilla ole karusellissa juurikaan eroa. Ei sellaista jolla olisi kymmenesosasekkaa enempää ratakierroksessa vaikutusta. Sisäänmenossa ja ulostulossa sen sijaan on iso ero. Ja mun mielestä se suoritus alkaa paluusuoran jarrusta, jos siitä asti menee putkeen yhtä suoritusta tornin takana olevan suoran alkuun, siinä harrastaja kärsii joku 2-4s verrattuna sellaiseen joka saa osumaan. Ilman sarvia ja hampaita suurin osa porukasta löysää kaasun 100m liian aikaisin paluusuoralla ja jarruttaa 50-70m liian aikaisin. Siellä se aika hukkuu + suunnanvaihtojen aikaisiin turhiin kiertelyihin (joissa hukkaa avaukset), ei siihen karusellin ajolinjaan, oli se sitten kanttarissa kiinni tai metrin päässä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 22.11.12 - klo:10:06
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.11.12 - klo:09:10
Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 21.11.12 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.11.12 - klo:11:38
Aika hyvä pointti kyllä Raaserilta. Tolla liialla painolla keulalla hain samaa asiaa kuin sinäkin, eli että rengas joutuu tekemään jousituksen työtä, mutta sun tekstissä oli asia esitetty huomattavasti fiksummin. En tuota keula herkyyttä tai oikeammin sen puuttumista osannut yhdistää tähän ilmiöön. Mutkan nouseminen ylämäkeen on varmaan omiaan lisäämään tuota keulan puristumista entisestään?
Miten ois ajolinjan vaihtaminen? Kovempi jarru ja kääntö heti kanttarin juureen = pääsee heti avaamaan, jääkö tärinä pois? Puskevalla pyörällä käytin tuota keinoa ja aiemmin mainitsin,
että ottaa koneesta voimaa lujasti. Takanen saattaa tietysti lipsahtaa em.tyylillä.

On vähän liian pitkä mutka, että vois ajaa terävästi. Tai sitten pitäs ajaa sisäänmeno ihan perhanan pitkäks. Eihän siinä kyllä nytkään hirveän pitkään olla rasakaasulla ja ulostulon pitää tulla ihan sisäkanttarin juuresta ulos, että saa torven kunnolla auki siihen seuraavalle suoran pätkälle. On muuten vekkuli paikka. Jos valuttaa yhtään liian aikasin ulos ulostulossa, ei kaasua saa auki ollenkaan, mutta kun malttaa pitää tiukan linjan, on torvi auki jo siinä sisäkanttarin kohdalla. Tästä tosin seurauksena, että mopo tuppaa keulimaan aika herkästi kun rata tiputtaa alaspäin. Ja takasen lipsumista ei tartte pelätä kunhan ei avaa sitä kaasu piiskana vaan koko ajan rullaamalla, että tuntee milloin se takanen alkaa luistamaan. Siinä vaiheessa on aika hyvin renkaan pito käytössä kun koneen kierrokset humppaa avauksessa jonkin verran ylös-alas. Tosin tosta ei sit enää ole haisiiderin poikanen kaukana, kuten tuli todettua Alastarossa tankin päällä käsillä seisoessa. Menihän taas aiheen vierestä, mutta menköön.

Yleisesti ottaen useimmat ajaa sen mutkan väärin. Edellisestä vasurista yritetään ajaa liikaa vasemmalle, kun ajolinja renkaiden osalta saisi mennä suoraan karusellin sisäkanttariin, josta valuu vähän leveäksi ellei kyseessä ole kisa ja joku perässä.
Tämän takia tuossa onkin ratapäivillä aika hyvä ohituspaikka. Moni ajaa sen paluusuoran vasurin ja karusellin välisen suoran mutkille, joten siinä on helppo heittää vasemmalta ohi ennen karusellia.
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 22.11.12 - klo:10:06
Ulostulossa taas monella on liian kiire päästä oikeaan reunaan seuraavaa vasuria varten ja avaus jää vajaaksi. Liian tiukalla linjalla avaukseen ei vaan tule tehoa.
Väittisin, että vielä useamman ongelma on se, että tuossa ruvetaan avaamaan liian aikaisin, jolloin mopo jää liian pitkäksi aikaa kyljelleen ja kaasua ei saa riittävästi auki missään vaiheessa ennen seuraavaa jarrua.
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 22.11.12 - klo:10:06
Ja mun mielestä se suoritus alkaa paluusuoran jarrusta, jos siitä asti menee putkeen yhtä suoritusta tornin takana olevan suoran alkuun, siinä harrastaja kärsii joku 2-4s verrattuna sellaiseen joka saa osumaan.
Tuo on kyllä totta, että jos paluusuoran jarru menee yhtään pieleen, ei linja vasuriin osu kohdalleen ja samalla myös Karuselli kärsii aika pahasti. Karusellissa sitten pystyy paikkailemaan linjaa seuraavaa suoraa varten, mutta aika paljon aikaa on jo hukkunut ennen tuota.
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 22.11.12 - klo:10:06
Ilman sarvia ja hampaita suurin osa porukasta löysää kaasun 100m liian aikaisin paluusuoralla ja jarruttaa 50-70m liian aikaisin. Siellä se aika hukkuu + suunnanvaihtojen aikaisiin turhiin kiertelyihin (joissa hukkaa avaukset), ei siihen karusellin ajolinjaan, oli se sitten kanttarissa kiinni tai metrin päässä.
Itse jarrutan paluusuoralla myöhemmin kuin arviolta 95% orgin ratapäivien nopean ryhmän porukasta, mutta kyllä sieltä vielä kisakuskit tulee ohi niin, että ajosaappaat pyörii jaloissa. Pitää ensi kaudella panostaa niihin parempikuntoisiin etusiin, jolloin pyörä kääntyy paremmin myös reilulla jarrulla. Tällöin kuvittelisin, että jarrun loppuosalle saa reilusti lisää tehoa ja jarrumerkkiä voi vielä siirtää aika paljon. Toinen mikä vaatii kehitystä, on jarrun aloitus. Puoleen väliin lisää tehoa saisi jos opettelisi takajarrun käytön, jolloin perä pysyisi alempana. Nyt tuppaa joko leijumaan pinnasta irti tai tulemaan sivulle. Tosin jos tuossa saa siirrettyä jarrumerkkiä muutamankin metrin, alkaa nopeuserot olla mun makuun vähän liian isoja normiratapäivillä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Allu

Nitrous voikin ens kesänä opettaa mulle tuota jarruttamista, voidaan vaikka alottaa joku päivä tuossa kahviautomaatilla. Mikäli en ole kaverista aivan erhetynyt ;)
YCC#33
Kukka Racing

app

Jarrutaminen on yksinkertaista. Oikealla kädellä kun painaa siinä oikean sarven edessä olevasta vivusta, vauhti hiljenee. Olen myös kuullut että jalalle on oma vipunsa, mutta en ole kokeillut.
Että tässä teille teoriaa selkosuomeksi.

Nitrous

23.11.12 - klo:14:38 #351 Viimeisin muokkaus: 23.11.12 - klo:16:24 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: Allu - 23.11.12 - klo:14:04
Nitrous voikin ens kesänä opettaa mulle tuota jarruttamista, voidaan vaikka alottaa joku päivä tuossa kahviautomaatilla. Mikäli en ole kaverista aivan erhetynyt ;)

Tulehan nykäsemään hihasta jos sattuu kohdalle.

Edittiä: Missäs kerroksessa toi sun tarkottama kahvimaatti on?
Lisää edittiä: Pikkasen hitaalla käy, mutta nyt sytytti kenestä on kyse. Ei ilman nahkapukua vaan näköjään yhdistyny. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: rranta - 21.11.12 - klo:20:55
Mutta mitenkäs sen keulan suhteen? Vaikuttaako mikään tai lämpeneekö vai ei? Ja ennen kaikkea onko sillä mitään merkitystä.
Lämpenee hiukan, keulaöljyt on speksattu 40 asteeseen. Tosin johtuen keulaöljyn suuresta määrästä ja suuresta jäähdytyspinta-alasta, ja suomen kesästä. Niin käytännössä ainoan eron minkä harrastelija huomaa on vaimennuksien muuttuminen päivän mittaan. Esim jos mopo on ollu yön pihalla ja sattunu oleen kylmä yö ja aamu, niin aamun ekassa setissä keula voi olla vähän tönkkö.

Tai jos keli sattuu olemaan pilvinen +10, ja keulan vaimennussäädöt samat kuin aurinkoisessa +30 kelissä, niin keulan toiminta voi olla huomattavan erilainen vaimennuksien suhteen. Mutta jos harrastelija ei kiinnitä asiaan erityistä huomiota, niin todennäkösesti hän ei huomaa mitään eroa eri ratapäivien välillä keulan toiminnassa.

Riippuu myöskin keulaöljyn laadusta ja iästä että paljonko se viskositeetti-indeksi loppujen lopuks on, eli että paljonko se öljyn juoksevuus muuttuu eri lämpötiloissa.
Joten jos haluaa että keula pysyy vaimennuksien toiminnan suhteen samana, niin niit nuppeja pitäis kliksutella aina sen mukaan minkä lämpöset ne öljyt siel keulassa on ja minkä ikäset ne öljyt on.

Toinen ja yleisin vaihtoehto on se:"Säädä vähemmän, aja enemmän." Ts älä ajattele tai opettele mitään turhaa, niin jos ei muuta niin ainaki wanhat ketut on tyytyväisiä ku taaperrat samaan tahtiin ja tyyliin kuin mitä ne on aikoinaan taapertaneet. Niin voit sitten itsekkin wanhana kettuna toistaa samaa wanhaa hyväksi koettua mantraa ja pitää perinnettä yllä.

Keula sinänsä yhdessä suhtessa poikkeaa selkeästi takapampusta siinä, että tuo keulan kokoonpainumisen aikaansaama ilmajousi on yksi asia mikä suunnittelussa/mitoituksessa otetaan huomioon, koska se oleellisesti vaikuttaa keulan kykyyn vastustaa pohjaamista. Ja mihin pystyy vaikuttamaan sillä paljonko sinne keulaan pistää öljyä.
Kun taasen takapampussa tuo kokoonpainumisen aiheuttama paineen muutos on lähinnä turha ominaisuus.

Ja sit erittäin vahva mutu:
Lämpötilan vaikutus keulan painaumaan...
Esim jos oletetaan että keulassa on 0,9 jouset, keulapampun korkin tiivisteet on kunnossa, ja pampun ilmatilan lämpötilan muutos on 10 astetta, niin sen vaikutus painaumaan on suurusluokkaa 1,8 mm.
Käytännössä ongelmaksi jääkin sit enää pohtia, ett miten se käytännössä on. Eli onko se ilmatila kuinka tiivis, mitä siellä oli lähtöpaine, ja paljonko se ilman lämpö siel on/ lämpeneekö se edes/ paljoko se ehtii jäähtyä.
Mun veikkaus olis ett joo, kyl se lämpötila vaikuttaa siihen keulan painaumaan, mut sit käytännössä toi esim pari millii hukkuu helposti kohinaan, joten käytännön merkitystä sillä ei ole.
Mut jos haluu über-hifistellä, niin kylmällä (+10) kelillä kierros pari lisää esijännitystä ja lämpimällä (+30) kelillä kierros pari vähemmän esijännitystä. Toi säädin kun usein on millisellä kierteellä, niin siihen painaumaan voi vaikuttaa tyyliin milli ja kierros.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wehna

Lainaus käyttäjältä: app - 23.11.12 - klo:14:09
Jarrutaminen on yksinkertaista. Oikealla kädellä kun painaa siinä oikean sarven edessä olevasta vivusta, vauhti hiljenee. Olen myös kuullut että jalalle on oma vipunsa, mutta en ole kokeillut.
Että tässä teille teoriaa selkosuomeksi.

...joo tää homma ei tosiaaan oo mitään rakettitiedettä :)
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Mane

Onko poijaat muuten isokin ero jarruttaa mutkaan sliksillä tai katulaillisella gummilla?(ehkä kokeilen sileetä ekankerran ensivuonna?)
Siis millainen ero kelloon tai tuntuma pidosta?
innocent_1

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Mane - 23.11.12 - klo:20:01
Onko poijaat muuten isokin ero jarruttaa mutkaan sliksillä tai katulaillisella gummilla?(ehkä kokeilen sileetä ekankerran ensivuonna?)
Siis millainen ero kelloon tai tuntuma pidosta?

En kovin kummoisesti jarruttele, mutta en ole merkittävää eroa huomaa katulaillisen ja slicksin välillä. Kokemusta Pirellin Supercorsa ja Superbike sekä Dunlopin kisaslicksi ja vastaava kuvioitu. Lähinnä ero tuntuu profiilien vuoksi esim. kun vaihtaa Dunlopista Pirelliin. Tuokin lähinnä siinä miltä rengas tuntuu kun jarrun kanssa alkaa mutkaan taittamaan. Tähän kohtaan voisi lisätä Nitrouksen selityksiä uuden ja käytetyn etusen tuntumansta ;)

Tourinkikumit sitten erikseen.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 23.11.12 - klo:20:45
Lainaus käyttäjältä: Mane - 23.11.12 - klo:20:01
Onko poijaat muuten isokin ero jarruttaa mutkaan sliksillä tai katulaillisella gummilla?(ehkä kokeilen sileetä ekankerran ensivuonna?)
Siis millainen ero kelloon tai tuntuma pidosta?
Tähän kohtaan voisi lisätä Nitrouksen selityksiä uuden ja käytetyn etusen tuntumansta ;)

Tourinkikumit sitten erikseen.

Kerran tilausta on niin kerrottakoon, että Gotlandringillä ~100 kierrosta ajettu etunen pomppii Kemoran oikeelle kääntyvissä jarruissa ihan kerpeleesti. Uusi rengas ei pompi. Oliko hyvä selitys? ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.11.12 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 23.11.12 - klo:20:45
Lainaus käyttäjältä: Mane - 23.11.12 - klo:20:01
Onko poijaat muuten isokin ero jarruttaa mutkaan sliksillä tai katulaillisella gummilla?(ehkä kokeilen sileetä ekankerran ensivuonna?)
Siis millainen ero kelloon tai tuntuma pidosta?
Tähän kohtaan voisi lisätä Nitrouksen selityksiä uuden ja käytetyn etusen tuntumansta ;)

Tourinkikumit sitten erikseen.

Kerran tilausta on niin kerrottakoon, että Gotlandringillä ~100 kierrosta ajettu etunen pomppii Kemoran oikeelle kääntyvissä jarruissa ihan kerpeleesti. Uusi rengas ei pompi. Oliko hyvä selitys? ;)

Ei. Nyt haettiin sitä juttua ettei mopo halua kallistua jarrun kanssa kovasti kuluneella etusella :).

Olishan tuohon voinut laittaa vaikka gotlandrin juttuna vielä, että kulutuspinnaltaan loppussa oleva etunen on aika huono ajettava ;). Olis noita kaksi jos joku haluaa kokeilla. Mukaan saa kasan takasia kuminpolttoon jos tulee hakemaan.

murmela

23.11.12 - klo:22:39 #358 Viimeisin muokkaus: 23.11.12 - klo:22:49 käyttäjältä murmela
Tulipa semmonenkin mieleen noista painaumista, ett jos bensaa on +-20 litraa ja sen painojakauma on 50/50, niin 0,9 keulajousilla se tarkottais keulan painaumassa +- 3,7 mm.
10:n takajousella 2:1 linkulla +- 3,0 mm.
Tosin bensatankki ei taida koskaan olla symmetrinen ton painojakauman suhteen.
Tai jos ajokamat on 10 kg niin em parametreillä keula +- 2,5 mm ja perä +- 2,0 mm.
Tai jos kamoineen 100 kilonen kuski istuu 10 cm eri paikassa (akseliväli 1400 mm) niin keulaan se vaikuttaa 3,3 mm ja perään 2,9 mm.

Noh anyhow, tankki tyhjäks, ajokamat veks, ja perse taaemma, niin oho, keulan painauman mittauksen tulos onki melkei 10 millii pienempi, kuin jos asiat tekee päinvastoin.
Jaa että mikäköhän pointti täs oli. No vaikka se ett jos mittailee niit painaumia, niin kannattaa pyrkii tekemään ne sillä tavalla että se tilanne vastais mahollisimman paljon sitä todellista tilannetta siel radalla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

23.11.12 - klo:22:41 #359 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:14:57 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 23.11.12 - klo:22:36
Olishan tuohon voinut laittaa vaikka gotlandrin juttuna vielä, että kulutuspinnaltaan loppussa oleva etunen on aika huono ajettava ;). Olis noita kaksi jos joku haluaa kokeilla. Mukaan saa kasan takasia kuminpolttoon jos tulee hakemaan.
Mä voin pistää kaupan päälle viel tommosen etusen mil voi testata extreme-juttuja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal