Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 23.11.12 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.11.12 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 23.11.12 - klo:20:45
Lainaus käyttäjältä: Mane - 23.11.12 - klo:20:01
Onko poijaat muuten isokin ero jarruttaa mutkaan sliksillä tai katulaillisella gummilla?(ehkä kokeilen sileetä ekankerran ensivuonna?)
Siis millainen ero kelloon tai tuntuma pidosta?
Tähän kohtaan voisi lisätä Nitrouksen selityksiä uuden ja käytetyn etusen tuntumansta ;)

Tourinkikumit sitten erikseen.

Kerran tilausta on niin kerrottakoon, että Gotlandringillä ~100 kierrosta ajettu etunen pomppii Kemoran oikeelle kääntyvissä jarruissa ihan kerpeleesti. Uusi rengas ei pompi. Oliko hyvä selitys? ;)

Ei. Nyt haettiin sitä juttua ettei mopo halua kallistua jarrun kanssa kovasti kuluneella etusella :).

Unohtu mainita, että toi tärinä loppu jos lisäs jarrua tai kallistusta, mutta kolmannen pompun jälkeen pelotti niin, ettei enää uskaltanu. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.11.12 - klo:22:39

Jaa että mikäköhän pointti täs oli. No vaikka se ett jos mittailee niit painaumia, niin kannattaa pyrkii tekemään ne sillä tavalla että se tilanne vastais mahollisimman paljon sitä todellista tilannetta siel radalla.

Toinen pointti minkä tosta voisi saada irti on se, että kuski voi omalla liikkumisellaan pyörän päällä vaikuttaa pyörän asentoon aika paljonkin. Kolmas pointti on se, että millien tarkkuudella painumien hierominen kohdilleen samaan aikaan kun unohdetaan esim. bensan vaikutus, on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Viime kesänä kun saatiin mopon perussäädöt kohdilleen, se  meni kuin ajatus.Välillä nostin ja laskin takapamppua pari milliä, kun halusin kääntyvän paremmin, tai päin vastoin. Silti ei kummempaa vaikutusta, jos mitään. Röykkyisille radoille menovaimennuksia muutama naksu pois, ja siinä se. Tulevaan kesään kiristetään hiukan etupäätä laittamalla astetta jäykempi jousi toiseen tai molempiin, koska alkoi taas kovimmissa jarruissa pohjaamisen kautta vikuroimaan. Öljyä ehkä lissöö, mutta asiantuntija päättää. Sain siis jarruttanmiseeni tehoa lisää.
Nitrousin kanssa tässä ihan samaa mieltä. Sekin on kyllä uskomattoman totta, että kun on se paska päivä kuskilla, ja ei vaan saa omaa vauhtia kiinni, niin kylläpä on mopokin huonon tuntuinen, ja säätöä säädön perään. Kuin myös renkaat, joiden paineet tuntuu niin pilkun tärkeiltä, vaikka totuus on että sinne päin piisaa. Kerran kun laitat aamulla kohdilleen, turha niitä on kyyläillä joka setin jälkeen.

Ja jos ne renkaat repee, se on liian pehmee seos siihen rataan ja keliin, eikä säädöillä paskankaan merkitystä. Ja pehmeimmät repee aina kun kilometrit alkaa täyttyä. Turha ruuvailla niitä wiätereiden nappuloita.

Edellinen oli sit taas sekä belsebuubin, että Jumalan sanaa, kuin myös absoluutinen totuus, eli kaikki poikittaiset väiteet hanurista  ass_1

rranta

Lainaus käyttäjältä: app - 24.11.12 - klo:09:52
Välillä nostin ja laskin takapamppua pari milliä, kun halusin kääntyvän paremmin, tai päin vastoin. Silti ei kummempaa vaikutusta, jos mitään. Turha ruuvailla niitä wiätereiden nappuloita.
Edellinen oli sit taas sekä belsebuubin, että Jumalan sanaa, kuin myös absoluutinen totuus, eli kaikki poikittaiset väiteet hanurista  ass_1
Ku tämä nyt oli noin kovien poikien sanaa en varmasti vastaan väitä. Tuli vaan ihan ajatuksena mieleen, että mitähän ois kääntyvyydelle tapahtunu jos oiski nostanu tai laskenu keulaa pari milliä. Ja jos tuo pari milliä ei tunnu missään oiski kokkeillu nelijää sinne keulaan. App:llä on varmasti kyllä pyörä kohillaan. Se tuppaa olemaan ku ammattimiehet laittaa. Sitten voi olla, että kaikilla ei asiat oo ihan niin hyvin ja jotain pitää tehä. Joskus jopa muuttaa paria asiaa. Joskus saattaa joutua niihin kummiin naksuttimiinki koskemaan. Ainaki itellä ku tuo keula on mitä on, olen ollut huomaavinani jotain eroa kun pyörä on säädetty lämpimällä kelillä ja sitten ku keli on ollu tosi kylmä. Sen muutoksen olen ollut huomaavinani erityisesti mutkien ulostulossa. Tää nyt vaan on sellasta mutua. Ei oo belsebuubia eikä Jumalaa mun nurkkauksesa peukku_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.11.12 - klo:09:10
Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.11.12 - klo:22:39

Jaa että mikäköhän pointti täs oli. No vaikka se ett jos mittailee niit painaumia, niin kannattaa pyrkii tekemään ne sillä tavalla että se tilanne vastais mahollisimman paljon sitä todellista tilannetta siel radalla.

Toinen pointti minkä tosta voisi saada irti on se, että kuski voi omalla liikkumisellaan pyörän päällä vaikuttaa pyörän asentoon aika paljonkin. Kolmas pointti on se, että millien tarkkuudella painumien hierominen kohdilleen samaan aikaan kun unohdetaan esim. bensan vaikutus, on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Kolmas pointti vois olla, ett on kummaa se, ett wanhat ketut on hirveen kovasti huolissaan jos menee nostamaan tai laskemaan perää useamman millin kerralla. Ja vaikka toi painaumien millimäärä vaikuttaa ihan samanlaisesti, niin siitä taasen wanhat ketut ei jostain syystä ole huolissaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 24.11.12 - klo:09:52
Viime kesänä kun saatiin mopon perussäädöt kohdilleen, se  meni kuin ajatus.Välillä nostin ja laskin takapamppua pari milliä, kun halusin kääntyvän paremmin, tai päin vastoin. Silti ei kummempaa vaikutusta, jos mitään.
Mitä enemmän tulee kokemusta ja rutiinia siihen ajamiseen, niin sitä enemmän alkaa huomaamaan pikkuasioiden vaikutuksen. Se sit taas ett missä kullakin menee se raja, vaihtelee. Varsinkin alottelevalla harrastelijalla on helppoo kun ei tiedä mistään mitään eikä huomaa yhtään mitään.
Lainaa
Kuin myös renkaat, joiden paineet tuntuu niin pilkun tärkeiltä, vaikka totuus on että sinne päin piisaa. Kerran kun laitat aamulla kohdilleen, turha niitä on kyyläillä joka setin jälkeen.
Renkaan paineiden kans vähä sama juttu. Siin vaihees ku ajelee nollavauhtii, niin ei juurikaan mitn välii mitä ne paineet on. Mut sit taas kuten varmaan itsekkin muistat niin nopeen ryhmän vauhdeissa huomaa renkaasta heti, varsinkin nteceillä, jos paine on sen 0,05-0,1 pielessä. Ja kun se kuskin vauhti ja ympäristön lämpötila päivän sisällä muuttuu, niin kannattaa sen verran vaivautua hieromaan sitä renkaan painetta ett se pysyy lähempänä rataa kuin radan turva-alueita.
Toisaalta, ei sitä renkaan painetta tarvi edes mitata jos se rengas näyttää olevan ok siin vaihees ku lyö lämppärii takas päälle setin jälkeen. Vasta siin vaihees kun rengas ei näytä olevan ok, niin kannattaa miettii ett jos tekis jotain.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Enhäm mä ehdi mitään huomata alottelijana, kun se kierroskin humahta sen 4 sekkaa nopeemmin kun kokeneemmalla, en sano kellä.
Enkä kommentoi aihetta enempää.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 24.11.12 - klo:18:55
Enhäm mä ehdi mitään huomata alottelijana, kun se kierroskin humahta sen 4 sekkaa nopeemmin kun kokeneemmalla, en sano kellä.
Enkä kommentoi aihetta enempää.
Mut veikkaisin ett se kokeneepi ajo kauden viimesen kierroksen huomattavasti nopeemmin, vaikka saitkin huomattavasti ylimääräsiä apuja. Kuskihan on tasan niin nopee ku mitä viimenen kierros on ollu?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Fasu

Kysymys voi olla tyhmä,mutta tyhmä ei kysy. Paljonko painetta laitetaan taakse/eteen radalle tarkoitettuun katulailliseen gummiin,super corsaan,
jos ilman lämpötila on +20 ja käytössä ei ole lämppäreitä vaan rengas pyritään lämmitämään ajamalla?? Renkaan tyyppiä en tarkalleen nyt muista,
mutta ratarenkaasta on kyse,ei tourinki. Taisi olla medium seoksella. Pyörä+kuski 300kg ja selkä suorana paino jakaantuu aika tarkkaan 50/50%.
Ei paljon pampun säädöt auta,jos heti perusjutuissa mennään metsään.
VV

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 24.11.12 - klo:20:20
Kysymys voi olla tyhmä,mutta tyhmä ei kysy. Paljonko painetta laitetaan taakse/eteen radalle tarkoitettuun katulailliseen gummiin,super corsaan,
jos ilman lämpötila on +20 ja käytössä ei ole lämppäreitä vaan rengas pyritään lämmitämään ajamalla?? Renkaan tyyppiä en tarkalleen nyt muista,
mutta ratarenkaasta on kyse,ei tourinki. Taisi olla medium seoksella. Pyörä+kuski 300kg ja selkä suorana paino jakaantuu aika tarkkaan 50/50%.
Ei paljon pampun säädöt auta,jos heti perusjutuissa mennään metsään.

Riippuu ihan täysin vauhdista. Esim. jos itse lähden lämppäristä Supersorsalla ajelemaan keskiryhmään tippuu paine ~2.3barista alle kahteen setin aikana. Omassa ajossa taas paine pikkasen nousee lämppäristä. Käytännössä kylmäpaineella ei tee yhtään mitään, vaan radalta tullessa mitattu lämminpaine kertoo sen oikean suunnan. Toisella se sopiva kylmäpaine voi olla 2.1 ja toisella vaikka 1.7 ihan riippuen kuskin vauhdista ja kyvystä kuormittaa etusta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Fasu

Pannaas kulmaventtiilit samalla kun kumit vaihdetaan. Tulee vähemmän rillailtua kynsiä.
VV

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 24.11.12 - klo:21:02
Pannaas kulmaventtiilit samalla kun kumit vaihdetaan. Tulee vähemmän rillailtua kynsiä.

Toi on kyllä ihan hyvä modaus, varsinkin etujarrulevyt on kerpeleen lämpöset. Unohtu tossa aiemmin mainita myös sään vaikutus. Kuumalla ilmalla suorassa auringon paisteessa rengas on jo varikolla aika kuuma, joten lämpenee radalla huomattavasti vähemmän kuin viileällä ilmalla. Sitten kun taas riittävästi viilenee, ei rengas tahdo ajamalla enää oikein lämmetä ja kylmäpaine on taas ihan erilainen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

visu

25.11.12 - klo:14:53 #372 Viimeisin muokkaus: 25.11.12 - klo:15:01 käyttäjältä visu
Lainaus käyttäjältä: rranta - 24.11.12 - klo:10:47
Tuli vaan ihan ajatuksena mieleen, että mitähän ois kääntyvyydelle tapahtunu jos oiski nostanu tai laskenu keulaa pari milliä. Ja jos tuo pari milliä ei tunnu missään oiski kokkeillu nelijää sinne keulaan.

Ihan vastaavasti se keulan nostaminen ja laskeminen noin teoriassa (ja käytännössäkin) vaikuttaa kääntyvyyteen, paitsi luonnollisesti muutossuuntaan nähden vaikuttaa päinvastoin kuin perässä. Ja sillä erolla että takapään korkeuden muuttaminen vaikuttaa keulakulman, jätön, kallistusvaran ja painopisteen sijainnin lisäksi aina jonkun verran myös takahaarukan ja ketjulinjan keskinäiseen kulmaan joka taas vaikuttaa siihen kuinka voimakkaasti ketjuvoima pyrkii avamaan takajousitusta kiihdytettäessä (ja painamaan kasaan jarrutettaessa). Isossa osassa nykypyöriä vaan kun keulaputket on vakiona "tasan" yläkolmion kanssa (ei toki ihan kaikissa) ja ratatakarenkaat on sen kokoisia että neutraalin ajokäytöksen aikaansaamiseksi keulaa pitäisi nostaa tai perää laskea niin useimmiten ainoaksi vaihtoehdoksi jää jälkimmäinen. Ja jos on kilpatakaiskari jossa pituussäätö, varikolla on aika paljon helpompi ruuvailla sitä kuin liu-utella keulaputkia kolmioissa.

tonix

Tämäkin pyörä kaipaisi alustan säätöä?http://youtu.be/EnlnodCRFuc

TommoKe

Ja sitten kun olemme mittailleet, ruuvvanneet, erityisen muuten säätäneen, se LOPULLINEN tuntuma tulee FIILIKSESTÄ, Mikä wörkkii tänään, ei ole välttämäti ihana huomena... Jokaisen sisäinen meedio tekee lopulliset valinnat, eikä suinkaan se pakista löytyvä mitanauha...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal