Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 07.12.12 - klo:01:53
Ja sitten kun olemme mittailleet, ruuvvanneet, erityisen muuten säätäneen, se LOPULLINEN tuntuma tulee FIILIKSESTÄ, Mikä wörkkii tänään, ei ole välttämäti ihana huomena... Jokaisen sisäinen meedio tekee lopulliset valinnat, eikä suinkaan se pakista löytyvä mitanauha...

Jokos sä olet Vetelissä?

visu

Lainaus käyttäjältä: tonix - 07.12.12 - klo:00:09
Tämäkin pyörä kaipaisi alustan säätöä?http://youtu.be/EnlnodCRFuc

Varsinkin takapäässä aivan selkeesti liian vähän reboundia. Kyseinen pyörämalli on näköjään myös herkkä jakelemaan ajettaessa hidastustöyssyn yli vähän vauhdikkaammin joten ohjausikarikin voisi olla paikallaan.

T1mppa

08.12.12 - klo:21:10 #377 Viimeisin muokkaus: 16.03.13 - klo:10:54 käyttäjältä T1mppa
.

Mikko K.

Morjensta!

Alustan säätöön ja toimintaan on olemassa vaikka mitä anturia ja mittaria, mutta onkos joku ottanut ihan
vaan video kuvaa tähän tyyliin esim. keulan toiminnasta. Kuva kertoo useimmin enemmän kuin tuhat lineaari- tai paineanturia.

Mopoilua saarivaltiossa

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 09.12.12 - klo:11:54Alustan säätöön ja toimintaan on olemassa vaikka mitä anturia ja mittaria, mutta onkos joku ottanut ihan vaan video kuvaa tähän tyyliin esim. keulan toiminnasta. Kuva kertoo useimmin enemmän kuin tuhat lineaari- tai paineanturia.
On tuo videokuva parempi kuin ei mitään/nipparianturi, mutta anturidatan käyttökelpoisuus on noin 100-kertaa helpompaa, koska käppyrästä näkee keulan toiminnan esim yhdellä kierroksella yhdellä vilkaisulla. Samoin käppyrää on on helpompi zoomailla esim yhden jarrun tai mutkan tai suoran osalta. Käppyrästä näkee helpommin myös sen esim kuinka kauan keula pohjaa jos pohjaa. Jne.

Oli sit kyseessä nippari tai video tai käppyrä, niin kannattaa tuntea se moponsa keula sen verran ett tietää mikä on esim todellinen joustomatka ja paljonko liukuputkee jää jälelle sillon kun keula pohjaa hydraulistoppariin tai siitä läpi mekaaniseen pohjaan tai pohjaanlyöntikumiin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

09.12.12 - klo:13:47 #380 Viimeisin muokkaus: 09.12.12 - klo:13:49 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 08.12.12 - klo:21:10Meneekö tuo keulaöljyn viskositeetti painon mukaan?
Minkä painon mukaan?

LainaaJuha_K on laittanut mahtavan videon keulaöljyn vaihdosta peukku_1:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6Agrmb7gzro#!
Voihan sitä noinkin kikkailla, mut ei tos kyl paljoo järkee oo.

LainaaTuo setä vaihtoi öljyn viskositeetin 5 weight -> 7 weight.
Ehkä se kaipas ko keulaan lisää vaimennusta.

LainaaOnko tuo 7 weight mun K3 1000 gsxr:n ihan ok?
"Ei", jos keulaan on tarkotettu 5W. Tosin jos seiskan visko on sama kuin vitosen, eri valmistajat (ks se sun taulukko), niin sit joo.

LainaaMiten noi weight-viskositeetit menee?

Öhlins on pyörän keulassa. Kuvasta ehkä näkee enemmän.
(Jos riippuu kuskista, niin rapiat 80kg kamat päällä)
Suurinpiirtein silleen ku tossa sun linkkaamassa taulukossa. Se W-arvo harvoin kertoo sen keulaöljyn todellisen viskositeetin. Toki ois hienoo jos kaikki valmistajat käyttäis samoja W-speksejä, mut ikävä kyllä ne ei käytännössä niin tee.

LainaaTuossa videossa setä valutti ulos kaikki, mitä putken sisällä oli (375 ml) ja laittoi 400 ml sisään. Testaili, että ei saanut omin voimin painettua putkea pohjaan asti, joten poisti hieman nestettä. Jäiköhän sinne sitten 385 ml ja tällöin sai lähes painettua pohjaan, mutta tiesi että öljyä on niin paljon, että ei pohjaa radalla.

Onko tuo ihan ok keino testailla sopivaa tilavuusmäärää? Pitäiskö tuossa tilanteessa kaikki vaimennukset ruuvata nollille?
Vähän sama ku kokeilisit takarenkaan painetta kädellä rengasta painelemalla, ja sit toteisit ett se on hyvä paine radalle.

LainaaTässä googletustulos viskositeeteistä ja painoista:
http://mahonkin.com/~milktree/motorcycles/fork-oil.html

Onko ehdottaa keulaöljymerkkiä / mallia?
Esim Motonetistä Motulin Factory, tai Red Line, ainakin on helposti saatavilla, ja hintalaatusuhde ihan ok.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

visu

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 08.12.12 - klo:21:10
Meneekö tuo keulaöljyn viskositeetti painon mukaan?

Ei mene.

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 08.12.12 - klo:21:10
Juha_K on laittanut mahtavan videon keulaöljyn vaihdosta peukku_1:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6Agrmb7gzro#!

Tuon videon mukaisesti toimiessa on aika iso riski että toimenpiteen jälkeen keulassa on väärä määrä öljyä. Siellä kun ei välttämättä ole ollut oikeaa määrää edes ennen tuota toimenpidettä vaikka keula olisi ns. "tehtaan jäljiltä".  Tuosta määrästä voi lisäksi sanoa että sinne jäi reilu 100ml eli noin viidesosa vanhaa (likaista) öljyä. Ja noin toimien ei luonnollisestikaan pääse myöskään pesemään teleskoopin pohjalle ja stefan taakse kertynyttä sakkapaskaa pois.

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 08.12.12 - klo:21:10
Onko tuo 7 weight mun K3 1000 gsxr:n ihan ok? Miten noi weight-viskositeetit menee? Öhlins on pyörän keulassa. Kuvasta ehkä näkee enemmän.
(Jos riippuu kuskista, niin rapiat 80kg kamat päällä)

Mikäli keulassa vakiosisäkalut niin alkuperäisen öljyn viskositeetti on n. 15 cSt. Näyttää olevan Öhlins tarra siinä kyljessä, se voi tarkoittaa että sinne on vaihdettu jouset....tai mäntäsarja....tai sitten ei yhtään mitään.

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 08.12.12 - klo:21:10
Onko tuo ihan ok keino testailla sopivaa tilavuusmäärää?

Ei ole.

Juha_K

Jos satuitte huomaamaan, niin tuo video ei maininnut ratailua sanallakaan. Tarkoitettu katukuskeille, jotka vaihtavat keulaöljyt kerran 5-10 vuodessa.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

T1mppa

Kiitos kovasti vastauksista.
Video oli viihdyttävä, mutta hieman herätti kysymyksiä. Näppärästi kyllä tuo öljynvaihto kävi  ::)

Onneksi tuo ei ole ainut lähde, josta saa alustanhuoltotietoa.

Kunhan Grandi saa putkensa huollosta, saan kolmion alta nostavan pukin käyttöön. Joten ei kauheaa kiirettä...

Hukkapätkä

Eipä alkanut ilman vastuksia tuo meikäläisen Bitubo seikkailu. ECH29 cartridge kitti tilattiin viimevuoden puolella.  Olivat tehtaalla sitten vahingossa kasanneet rebound kepin väärällä päätykorkilla.
Kierteet olivat korkissa hieman väärät. Eikä tuota tullut huomattua ennen asennusta, vaikka noita on käsissä useampaan otteeseen pyöriteltykin. 

Onneksi Stormin Bitubo vastaava Vänttinen selvitti homman todella nopsaan, ja tänään tuli oikea korkki postissa.
Pari viikkoa tuossa meni hermoillessa, ja nyt on vihdoin uudet kepit paikallaan. Hyvityksenä sain vielä toiset jouset sopuhintaan, eli loppu hyvin kaikki hyvin!  

Kyllä tuntuu eri herkiltä nyt iskarit painella, kun vanhoihin kepakoihin vertaa.face_drool

T1mppa

Kun lasketaan pyörän rake, niin lasketaanko se kuskin kanssa vai ilman?
Rake kun tiedetään, niin siitä saadaan laskettua trail. Trailin haluan pyörästäni tietää. Ihan vaan infon takia. Näprään sitä tarpeen mukaan sitten kesällä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 16.03.13 - klo:10:58
Kun lasketaan pyörän rake, niin lasketaanko se kuskin kanssa vai ilman?
Rake kun tiedetään, niin siitä saadaan laskettua trail. Trailin haluan pyörästäni tietää. Ihan vaan infon takia. Näprään sitä tarpeen mukaan sitten kesällä.
Emmä tiiä miten se virallinen on, mut mittaa eka vaiks keulan offset, ja keulakulma ja painaumat ilman kuskia, ja sit eturenkaan säde lämminpaineilla kuskin kans. Niin voit sit veikkailla mikä se todellinen trail on; silloin kun alusta on "ylhäällä"/ ilman kuskia/ kuskin kanssa/ jarrussa keula pohjassa, eturengas lintassa ja perä "ilmassa".
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Kai täällä joku on näitä hommia mittaillut?

Itse veikkaan, että se on ilman kuskia. Se, että se muuttuu jatkuvasti kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, niin sillä tiedolla ei ole väliä.
Eiköhän se riitä, että on yksi referenssimitta, johon muutoksia verrataan?

fredator

No niin ...

> pyörä gsxr1000k3 ratapyörä
> Storm:ilta tilattu Bitubo front fork kit sekä jouset oman painon mukaan sekä taakse Bitubo iskari, jousi myös tähän oman painon mukaan
> tänään "värväsin" 2 kaveria mukaan talliin (kaljapalkalla) ja ruvettiin mittailemaan MURMELAn hifistelyohjeita käyttäen pyörän painaumia

ja kyllä ne Bitubo:n tyypit jotain tietää kun ilmoittaa niille oman painon, pyörän painon ja käyttötarkoituksen ... koska edessä oli painauma 40 milliä kuskin kanssa ajovarusteissa kun jousen esijännitys on niin että 4 rengasta näkyy (2 rengasta on silloin "käytetty") ja takana 30 mm

> taka iskarissa käytin säädöt mitkä Bitubo:n pojat ilmoitti ja eteen vedin vähän mututunteella damping/rebound säädöt

toivottavasti saa pikku hiljaa kokeilla miten alusta toimii käytännössä :-)

jarska

Lainaus käyttäjältä: fredator - 26.03.13 - klo:22:28
No niin ...

> pyörä gsxr1000k3 ratapyörä
> Storm:ilta tilattu Bitubo front fork kit sekä jouset oman painon mukaan sekä taakse Bitubo iskari, jousi myös tähän oman painon mukaan
> tänään "värväsin" 2 kaveria mukaan talliin (kaljapalkalla) ja ruvettiin mittailemaan MURMELAn hifistelyohjeita käyttäen pyörän painaumia

ja kyllä ne Bitubo:n tyypit jotain tietää kun ilmoittaa niille oman painon, pyörän painon ja käyttötarkoituksen ... koska edessä oli painauma 40 milliä kuskin kanssa ajovarusteissa kun jousen esijännitys on niin että 4 rengasta näkyy (2 rengasta on silloin "käytetty") ja takana 30 mm

> taka iskarissa käytin säädöt mitkä Bitubo:n pojat ilmoitti ja eteen vedin vähän mututunteella damping/rebound säädöt

toivottavasti saa pikku hiljaa kokeilla miten alusta toimii käytännössä :-)

No en kyllä malta olla taas sanomatta, tervetuloa tyytyväisten Biitubolaisten kerhoon ja onnea uudelle alustalle. :D

Powered by EzPortal