Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Fox

Lainaus käyttäjältä: Kuulapää - 20.04.13 - klo:01:47
Lainaus käyttäjältä: Fasu - 19.04.13 - klo:22:57
Mistä Yamaha YAR03 1999-2004 keulan oikean korkeuden saa ongittua selville? Amerikkalainen ilmoittaa,että tuubien nokat ylhäällä cliparien tasalle.
Mittoista esim. yläkolmioon ei mainita ja alkuperäset cliparit on jääneet matkan varrelle. Edes niiden paksuutta ei tiedä. Eturengas on profiililtaan nyt 10% korkeampi
ja sen pitäisi hieman korjata tilannetta,jossa putkia on liuvutettu kolmioiden läpi? Turvallaan tuo kulkee kuitenkin edelleen ja jättö ja kulma on valmiiksi riittävän herkällä
pelkällä tehdasasetuksella.
Mulla on 1999 -mallissa 40mm putket kolmion läpi. Laskin tätä kautta varten hieman, kun alkuperäissuosituksena etukumin profiili on 60 ja käytössä on supercorsan 70 vastaava. Vakio korkeus taisi olla jotain 30-35mm luokkaa, en muista tarkkaa lukemaa.

Mulla on tuon 99-02 R6 yamahan oma kittimanuaali ja siinä suosituksena on 25mm+-5mm. Tuo mitattuna kuinka paljon putki tulee yläkolmion läpi.

henkkaki

Mahtaisko joku tietää Kawa 10R -08 keulan korkeuden, ja mitataanko putken ja korkin saumasta vai korkin päältä yläkolmioon? Sumekolta kun kysyy niin ohjataan maksulliseen numeroon, 2e minuutti, Reilua!

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: henkkaki - 23.04.13 - klo:12:42
Mahtaisko joku tietää Kawa 10R -08 keulan korkeuden, ja mitataanko putken ja korkin saumasta vai korkin päältä yläkolmioon? Sumekolta kun kysyy niin ohjataan maksulliseen numeroon, 2e minuutti, Reilua!

Yleensä mitataan siitä korkin saumasta. Korkeudesta ei hajuakan.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

jarska

Lainaus käyttäjältä: henkkaki - 23.04.13 - klo:12:42
Mahtaisko joku tietää Kawa 10R -08 keulan korkeuden, ja mitataanko putken ja korkin saumasta vai korkin päältä yläkolmioon? Sumekolta kun kysyy niin ohjataan maksulliseen numeroon, 2e minuutti, Reilua!

Mitataan ulomman kehän, eli putken ulkoreunan tasalta vasten yläkolmiota, ei siis korkista.

Löysin kuvan jossa kylläkin jo cardridge paikoillaan, mut alkuperäisillä oli sama korkeus.
Tuossa näkyy miten vähän oli vaan väliä yläkolmioon--> 2mm, melkeen tasalla...ZX-10R -10 mallissa, oletan että aikalailla sama -08 mallissa.

Kuvasta poiketen, laskin viime syssynä omastani silleen et mittaa on nyt 10mm yläkolmion ja putken välissä.
Noin pitäs kääntyy vikkelämmin..kokeillaan ja nostan takas alkuperäiseen jos menee liian "kiikkeräksi".

Tässä vielä suositus -08 mallille(4mm):

jarska

Tässä vielä tarkemmin kuvattuna mistä mittasin korkeuden:

Ja mun reisinki-pudotus-viritys ---10mm esimerkkinä, tuo väli vaan alkuperäiseksi 2mm tai sitten jotain muuta..

Raaseri

23.04.13 - klo:14:07 #410 Viimeisin muokkaus: 23.04.13 - klo:14:34 käyttäjältä Raaseri
Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:13:39
Kuvasta poiketen, laskin viime syssynä omastani silleen et mittaa on nyt 10mm yläkolmion ja putken välissä.
Noin pitäs kääntyy vikkelämmin..kokeillaan ja nostan takas alkuperäiseen jos menee liian "kiikkeräksi".

Tässä vielä suositus -08 mallille(4mm):

Sinuna nostaisin, nyt kun jarrutkin on kunnossa. Nenällään olevalla mopolla ei saa tehtyä kunnon jarrutusta, eikä sillä pysty kunnolla ajamaan jarrulla sisään. Sä oot vielä painava ja käytännössä koko sun massa on mopon massakeskipisteen yläpuolella joka osaltaan pahentaa keulan rasitusta vaikka jousitus on kohdallaan.

Pahimmillaan opettelet liian alhaisella keulalla olemaan käyttämättä jarrujen ja alusta hyötyjä.

jarska

23.04.13 - klo:14:17 #411 Viimeisin muokkaus: 23.04.13 - klo:14:45 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 23.04.13 - klo:14:07
Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:13:39
Kuvasta poiketen, laskin viime syssynä omastani silleen et mittaa on nyt 10mm yläkolmion ja putken välissä.
Noin pitäs kääntyy vikkelämmin..kokeillaan ja nostan takas alkuperäiseen jos menee liian "kiikkeräksi".

Tässä vielä suositus -08 mallille(4mm):

Sinuna nostaisin, nyt kun jarrutkin on kunnossa. Nenällään olevalla mopolla ei saa tehtyä kunnon jarrutusta, eikä sillä pysty kunnolla ajamaan jarrulla sisään. Sä oot vielä painava ja käytännössä koko sun massa on mopon massakeskipisteen yläpuolella joka osaltaan pahentaa keulan rasitusta vaikka jousitus on kohdallaan.

Pahimmillaan opettelet liian alhaisella keulalla olemaan käyttämättä jarrujen ja alusta hyötyjä.

Tässä(kin) voit olla oikeessa.
Tän modauksenhan mulle Wehnä teki sillon ku keulassa oli liian jäykät jouset ja ilmeisesti kompensoi tuota kun ei siihen hätään saatu jousia.

Kun sain passelimmat(löysemmät) jouset, nostin keulan takas alkuperäiseen korkeuteen.
Tuli vaan sellanen kokeilunhalu, et mitenhän toimis jos laskis kuitenki takas 10mm erotuksella.
Hakusella siis vain testaus (+ jenkkipoikien hehkutus).. ja kuten on tullu monesti todettua, tää malli ei ole sieltä ketterimmästä päästä kääntyyn ja siks näin.
Saattaa kyl olla jo liiankin nokallaan ja haukkailla mutkaan noin...varsinki ku takana korkeempi profiilinen rengas(60).

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:14:17
Kun sain passelimmat(löysemmät) jouset, nostin keulan takas alkuperäiseen korkeuteen.
Tuli vaan sellanen kokeilunhalu, et mitenhän toimis jos laskis kuitenki takas 10mm erotuksella.
Hakusella siis vain testaus (+ jenkkipoikien hehkutus).. ja kuten on tullu monesti todettua, tää malli ei ole sieltä ketterimmästä päästä kääntyyn ja siks näin.
Saattaa kyl olla jo liiankin nokallaan ja haukkailla mutkaan noin...varsinki ku takana korkeempi profiilinen rengas(60).

Tein oletuksen että perä on oikeassa korkeudessa. Tietty jos sekin on 6mm liian ylhäällä, mopo on tasapainossa. Vähä korkee, mutta mahtuupa kallistaan sitä kyynärpäätä kenttään...

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 23.04.13 - klo:14:37
Tein oletuksen että perä on oikeassa korkeudessa. Tietty jos sekin on 6mm liian ylhäällä, mopo on tasapainossa. Vähä korkee, mutta mahtuupa kallistaan sitä kyynärpäätä kenttään...

Ööö, nyt mä putosin.
Siis jos perä nous oletetusti korkeemman rengasprofiilin myötä niin eikö tuo mun keulan "lasku" mene juuri väärän suuntaan vai täh...jos ajatellaan tasapainoo?

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:14:41
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 23.04.13 - klo:14:37
Tein oletuksen että perä on oikeassa korkeudessa. Tietty jos sekin on 6mm liian ylhäällä, mopo on tasapainossa. Vähä korkee, mutta mahtuupa kallistaan sitä kyynärpäätä kenttään...

Ööö, nyt mä putosin.
Siis jos perä nous oletetusti korkeemman rengasprofiilin myötä niin eikö tuo mun keulan "lasku" mene juuri väärän suuntaan vai täh...jos ajatellaan tasapainoo?

No niin, mä tein oletuksen että perä on oikealla korkeudella jo antaessani ekaa kommenttia. En kommentoinut tuota sun setuppia. Nyt sulla onkin vähän niinkuin tuplasti nenällään.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 23.04.13 - klo:14:45
Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:14:41
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 23.04.13 - klo:14:37
Tein oletuksen että perä on oikeassa korkeudessa. Tietty jos sekin on 6mm liian ylhäällä, mopo on tasapainossa. Vähä korkee, mutta mahtuupa kallistaan sitä kyynärpäätä kenttään...

Ööö, nyt mä putosin.
Siis jos perä nous oletetusti korkeemman rengasprofiilin myötä niin eikö tuo mun keulan "lasku" mene juuri väärän suuntaan vai täh...jos ajatellaan tasapainoo?

No niin, mä tein oletuksen että perä on oikealla korkeudella jo antaessani ekaa kommenttia. En kommentoinut tuota sun setuppia. Nyt sulla onkin vähän niinkuin tuplasti nenällään.

Jaajoo, ristiin mennään..yhteen tullaan. :D
On tää taas vaikeeta, olin jo ihan ymmälläni, kuten tavallisesti.

jarska

Raaseri o mun itoli, joten nostin keulaputket alkuperäiseen korkeuteen.
Enkä enää koske...ennen seuraavaa kertaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:16:25
Raaseri o mun itoli, joten nostin keulaputket alkuperäiseen korkeuteen.
Enkä enää koske...ennen seuraavaa kertaa.

Mut eikös kompromissi olis ollu soppeli ratkasu? Eli toinen putki 10mm kolmiosta läpi ja toinen kolmion tasalle?  :o
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.04.13 - klo:16:29
Mut eikös kompromissi olis ollu soppeli ratkasu? Eli toinen putki 10mm kolmiosta läpi ja toinen kolmion tasalle?  :o

Ei, koska olisin voinut jarruttaa kovaa ja ajaa tosi kovaa vaan toiselle puolelle kallistuvia mutkia ja toisissa antanut turhaan hyvitystä kilpakumppaneilleni.

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:16:25
Raaseri o mun itoli, joten nostin keulaputket alkuperäiseen korkeuteen.
Enkä enää koske...ennen seuraavaa kertaa.

Mullakin nostettiin katuasetuksesta 10 mm, vaikka oon kukkakeppi, ja keulaa kiristettiin. Mukavasti taittuu mutkiin, ihan kun ittestään.
Eikä tunnu pahasti ainakaan aliohajautuvan, kun tuntuu olevan vetoo noita sisäkanttatreita kohti ihan riittämiin.

Oikeesti, on viddumaisin mahdollinen ajettava mopo, joka haukkailee hitaimmissa mutkissa sisään päin. Ja niin kun Raaseri sano, sitä jarrua kiristämällä saa käännettyä kivasti.

Powered by EzPortal