Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Fasu

Lainaus käyttäjältä: app - 23.04.13 - klo:16:48
Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:16:25
Raaseri o mun itoli, joten nostin keulaputket alkuperäiseen korkeuteen.
Enkä enää koske...ennen seuraavaa kertaa.

Mullakin nostettiin katuasetuksesta 10 mm, vaikka oon kukkakeppi, ja keulaa kiristettiin. Mukavasti taittuu mutkiin, ihan kun ittestään.
Eikä tunnu pahasti ainakaan aliohajautuvan, kun tuntuu olevan vetoo noita sisäkanttatreita kohti ihan riittämiin.

Oikeesti, on viddumaisin mahdollinen ajettava mopo, joka haukkailee hitaimmissa mutkissa sisään päin. Ja niin kun Raaseri sano, sitä jarrua kiristämällä saa käännettyä kivasti.
Täälläkin mieluummin sellainen ohjustettava,että se pitää viedä sinne mutkaan eikä keskittyä väisteleen sisäkanttareita. Nyt jarskakin voi suoralla kääntyä satulassa katteleen taakse,että mihin ne muut jäi :D
Ei ala suorilla kawa lepattaan.
VV

slowrider

itse nostin keulaputket ihan yläkolimion tasalle ja pistin takaiskarin kiinnitykseen noin 5mm prikkaa. Saas nähdä miten vaikuttaa

Raaseri

Nämä korkeudet on aika pyörämallikohtaisia. 2000 alkupään Kawoihin lisättiin korkeutta, enemmän taakse jotta ne kääntyi, Kawoissa ei voinut laskea kun kallistusvarat tuli vastaan. Näin muutenkin toimittiin oikeastaan koko 90-luvun loppupää kun kumeissa alkoi olemaan pitoa, mutta koneet leveitä. Mopoa piti nostaa jottei ollu koko aikaa romut maassa.

Muistelen että kun R6 tuli -99 kisa-areenalle, niissä oli keulat vanhaan malliin tiputettu. Äkkiä ne siitä nousi jotta peli rauhoittui, kallistaakkin sitä pystyi eri tavalla kuin aiempia vessoja. Nykyisin noi rengasprofiilitkin on ihan erilaisia, joten en lähtis ihan suin surmin seuraamaan enää jotain +10v vanhaa keulan tiputusohjetta. Eikä sen aikusilla alustoilla ja renkailla ajeltu samalla jarruteholla apeksiin saakka, joten oli pakkokin pitää keuloja alempana kuin nykyään.

Ja nyt on tosiaan niin, että esim Bemuja nostetaan kisa- ja ratakäytössä. 2012 malli on tehtaalta tullessa keulasta ylempänä kuin 10/11-mallit.

PS. Prkl, piti tänään mennä talliin sadepäivän kunniaksi Ducatia niputtamaan mutta neljästoista tunti alkoi just työläppärin kanssa seurustelessa. Välillä toki ehtii besserwisseröidä täälä.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 23.04.13 - klo:21:25
Ja nyt on tosiaan niin, että esim Bemuja nostetaan kisa- ja ratakäytössä. 2012 malli on tehtaalta tullessa keulasta ylempänä kuin 10/11-mallit.

Tämä on tullu nähtyä kun Wehnä noita nostelee.
Onko -12 mallissa pelkästään tuubeja laskettu yläkolmion läpi, kuten modauksessa kaiketi tehrään vai jotain muuta kikkailua?

juice09

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 23.04.13 - klo:21:00
itse nostin keulaputket ihan yläkolimion tasalle ja pistin takaiskarin kiinnitykseen noin 5mm prikkaa. Saas nähdä miten vaikuttaa
Ainakin tonnisessa gixxussa slickseillä ajettaessa, keulaputket tasalle tai korkin verran ylös

murmela

ZX-10R -08 etujättö 110(?) mm
ZX-10R -10 etujättö sama?
1000RR -09 95(?) mm
1000RR -10 96(?) mm
1000RR -12 96(?) mm
1000RR -13 98.5 mm
HP4 -13 98.5 mm

Ja jotta ihmettelevät urpåt pääsis tontille (tai edes tietäis missä läänissä se sijaitsee), että mitä v***ua se murmela taas selittää, niin suurpiirteisenä verrokkina voidaan kymppikymppi-kawan keulaa laskea ehkä noin abaut 50 milliä (ziisös kraist!!), jotta se keula ois yhtä ketterä kuin kymppibemussa.

Vieläkö joku ihmettelee miksi kawassa voi laskea keulaa surutta, kun taasen bemussa keulaa joutuu nostamaan?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.04.13 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:16:25
Raaseri o mun itoli, joten nostin keulaputket alkuperäiseen korkeuteen.
Enkä enää koske...ennen seuraavaa kertaa.

Mut eikös kompromissi olis ollu soppeli ratkasu? Eli toinen putki 10mm kolmiosta läpi ja toinen kolmion tasalle?  :o

Eikös niin päin ett toinen putki kolmiosta läpi, ja toinen kolmio putkesta läpi...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

23.04.13 - klo:22:46 #427 Viimeisin muokkaus: 23.04.13 - klo:22:53 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.04.13 - klo:22:30
ZX-10R -08 etujättö 110(?) mm
ZX-10R -10 etujättö sama?
1000RR -09 95(?) mm
1000RR -10 96(?) mm
1000RR -12 96(?) mm
1000RR -13 98.5 mm
HP4 -13 98.5 mm

Ja jotta ihmettelevät urpåt pääsis tontille (tai edes tietäis missä läänissä se sijaitsee), että mitä v***ua se murmela taas selittää, niin suurpiirteisenä verrokkina voidaan kymppikymppi-kawan keulaa laskea ehkä noin abaut 50 milliä (ziisös kraist!!), jotta se keula ois yhtä ketterä kuin kymppibemussa.

Vieläkö joku ihmettelee miksi kawassa voi laskea keulaa surutta, kun taasen bemussa keulaa joutuu nostamaan?

No voi v***u sentäs murmela, olisko sitteki ollu ihan ok laskee keulaa se 5mm, eikä 10mm?
Jos meinaan ketteryyttä hakee.
*työkalut taas valmiina*

t.ihmettelevä urpå

Edit: lukihärö..tuossahan oliki 50mm. :o ..sekasin se on koko mies.

rranta

http://shop.attackperformance.com/CategoryProductList.jsp?cat=Kawasaki%3AZX10R+08-%3ATriple+Clamp+Kits:Complete+Kits
Tuolta voi jarska tilata taas uutta hipo-osaa kullanmuruun. Nuilla on palijon parempi säädellä sitä jättöä ja keulaa ku putkia siirtelemällä.

rranta

http://www.youtube.com/watch?v=1RG0TUul9Jo
ja tuolta sitten selitystä mitä ne on ja mitä niillä tehhään...

jarska

Lainaus käyttäjältä: rranta - 23.04.13 - klo:23:13
http://shop.attackperformance.com/CategoryProductList.jsp?cat=Kawasaki%3AZX10R+08-%3ATriple+Clamp+Kits:Complete+Kits
Tuolta voi jarska tilata taas uutta hipo-osaa kullanmuruun. Nuilla on palijon parempi säädellä sitä jättöä ja keulaa ku putkia siirtelemällä.

Olen mä näitä joskus katellu.
Ovat vaan kalliita pirut, sorvaiskohan Bola Race?

Kiitos videosta, mielenkiintonen.
Siinähän ukkeli juuri selitti miten urpåt säätelee keulan korkeutta kolmion läpi ja nyt tuolla ihmevempeleellä pystys tekeen homman oikein.

rranta

Niin ja tuo tyyppi mistään mitään tiedä on vaan kehitysvastuussa yhdestä CRT projektista. Lueskelin mitä kaikkea pientä on kokeiltu ja suunnitteilla. Aikamoisia hommia tekevät vakiopalikoista.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:22:46
Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.04.13 - klo:22:30
ZX-10R -08 etujättö 110(?) mm
ZX-10R -10 etujättö sama?
1000RR -09 95(?) mm
1000RR -10 96(?) mm
1000RR -12 96(?) mm
1000RR -13 98.5 mm
HP4 -13 98.5 mm

Ja jotta ihmettelevät urpåt pääsis tontille (tai edes tietäis missä läänissä se sijaitsee), että mitä v***ua se murmela taas selittää, niin suurpiirteisenä verrokkina voidaan kymppikymppi-kawan keulaa laskea ehkä noin abaut 50 milliä (ziisös kraist!!), jotta se keula ois yhtä ketterä kuin kymppibemussa.

Vieläkö joku ihmettelee miksi kawassa voi laskea keulaa surutta, kun taasen bemussa keulaa joutuu nostamaan?

No voi v***u sentäs murmela, olisko sitteki ollu ihan ok laskee keulaa se 5mm, eikä 10mm?
Jos meinaan ketteryyttä hakee.
*työkalut taas valmiina*

t.ihmettelevä urpå

Edit: lukihärö..tuossahan oliki 50mm. :o ..sekasin se on koko mies.

No voit ihmetellä lisää.
Mietippä sitä että jos sattumoisin mittaat (vähän sinneppäin, jos jaksaa jätskin nuolemiselta) tai säädät (jos jaksat koska bitubon sedät on valmiiks säätäny...) painaumat siten että peräpainauma on -5mm ja keula +5mm, niin sen vaikutus on täysin sama kuin jos sulla ois etutolpat tiputettu 10mm.
Hui kauhistus?  :o

Tai kesän lämmittäessä sorja vartalosi notkistuu ja huomaat työntäväsi pääsi sinne peilin paikalle minne se kuuluisikin, niin sekin vaikuttaa useita millejä tuohon keulan/perän asentoon. Aivan samoin kuin mopoa ruuvatessa.

Edelleen palatakseni etujättöön, joka on se suurin yksittäinen tekijä tuossa kääntyvyydessä; niin kannattaisi aina ensin tsekata mitä se on vakiona. Koska jos ei oo mitään käsitystä lähtökohdasta, eikä halutusta kohteesta, eikä muutoksen määrästä. Niin homma menee just tollaseks hätäpäissään ees taas kohkaamiseks.

Ja jos haluat kohkata miettiä lisää, niin hihamutuna nykyisillä keulakulmilla ja akseliväleillä; keulan korkeus ja etujättö suhtautuu toisiinsa suurin piirtein suhdeluvulla 3.6:1. Eli siis jos haluat pienentää etujättöä yhden millin, sinun tulee laskea keulaa 3,6 millii.

Ja lisää hihamutuu, jos haluat kusiaiseen tai tonnariin erittäin hätäsen keulan niin se onnistuu jollain 95...90 etujätöllä, ja kankee keula 105...115 etujätöllä.
90-luvun 125-250 (kisa?)vehkeistä löytyy niinkin pieniä etujättöjä kuin 86...76, ja isompikuutoisissa tyypillisesti 90...100.

Noi sun unelmoimat 5 tai 10 milliä keulan tiputusta, ottaen huomion että etujättö on nyt ehkä jotain 107,5 (koska vähän korkeampi takarenkaan profiili); voit aivan vapaasti kokeilla.
5 mm -> 106 mm, 10 mm -> 104,5 mm. Noi siis hihamutuna vetästynä.

Lisää lusikkaa soppaan. Perän korkeuteen vaikuttaa "huomattavasti" (riippuu työstön toleransseista) myöskin se, onko iskarin/linkuston pultit kiristetty silloin kuin perä roikkuu vapaana, vai silloin kun paino on renkaalla.

Tai jos edessä on pari milliä kulunut ja perässä uusi ja ihmeellinen korkealla profililla varustetu rengas. Taas sama vaikutus kuin mopon geometriaa ruuvaamalla.

Mun Miälestä vasta siinä vaiheessa kun mopo tuntuu ketterältä, ehkä jopa aavistuksen hätäseltä, tulisi olla hyvin hyvin varovainen tahallisten geometriamuutosten kanssa.
Ja ennen kaikkea, tulisi edes vähän ymmärtää mikä vaikuttaa mihin ja miten: Ja erityisesti: Kuinka paljon.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.04.13 - klo:22:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.04.13 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:16:25
Raaseri o mun itoli, joten nostin keulaputket alkuperäiseen korkeuteen.
Enkä enää koske...ennen seuraavaa kertaa.

Mut eikös kompromissi olis ollu soppeli ratkasu? Eli toinen putki 10mm kolmiosta läpi ja toinen kolmion tasalle?  :o

Eikös niin päin ett toinen putki kolmiosta läpi, ja toinen kolmio putkesta läpi...?

Eiku sillon loppuu toisesta putkesta pituus kesken eikä sitä saa kiristettyä paikoilleen, joilloin se antaa jarruissa ikävästi periksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Multa voi ostaa halvalla suzukin vakio jarrusylinterin, niin ei tarvii keulasta huolehtia.

Osaako joku viisaampi vastata seuraavaan?

Eli jos oletetaan, että maavara riittää, niin eikö teoriassa kannata tuota korkeusbalanssia hakea kohdalleen säätämällä
mopoa aina liian korkeasta päästä alaspäin eikä matalaa kohtaa ylöspäin, jotta saadaan painopiste alas? Tämä siis vielä
sillä lisäoletuksella, että etujättö ei ole ennestään liian pieni.




Powered by EzPortal