Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.04.13 - klo:00:33
(jos jaksat koska bitubon sedät on valmiiks säätäny...)

Luigi ja Roberto purisivat kynsiänsä hermostuneena ja menettäisivät yöunensa jos tietäsivät miten paljon noita on ruuvailtu...ja tullaan ruuvaamaan.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.04.13 - klo:00:33
Ja jos haluat kohkata miettiä lisää, niin hihamutuna nykyisillä keulakulmilla ja akseliväleillä; keulan korkeus ja etujättö suhtautuu toisiinsa suurin piirtein suhdeluvulla 3.6:1. Eli siis jos haluat pienentää etujättöä yhden millin, sinun tulee laskea keulaa 3,6 millii.

Haluan kohkata miettiä lisää, koska nää kiinnostaa vaikka tuo matikka ja luvut onki hepreaa.


Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.04.13 - klo:00:33
Noi sun unelmoimat 5 tai 10 milliä keulan tiputusta, ottaen huomion että etujättö on nyt ehkä jotain 107,5 (koska vähän korkeampi takarenkaan profiili); voit aivan vapaasti kokeilla.
5 mm -> 106 mm, 10 mm -> 104,5 mm. Noi siis hihamutuna vetästynä.

Okei, sitten kymysys...voiko etujättöä mitenkään järkevästi mitata/saada luotettavia tuloksia...jopa tällainen kehittyneempi yksilö puikoissa?

T1mppa

24.04.13 - klo:12:53 #436 Viimeisin muokkaus: 24.04.13 - klo:14:24 käyttäjältä T1mppa
http://www.sportrider.com/tech/146_0310_art/photo_02.html

Joudut googlettamaan paljonko on keulaputkien ja ohjauslaakereiden välinen offset. Voi sen mitatakin, mutta varmemman tuloksen saa googlesta.

Renkaan säteen saa selville esim. renkaan valmistajan sivuilta ilmoitettusta renkaan kehän pituudesta laskemalla. (2*pi*r = x mm) [r = säde, x = kehän pituus. Ratkaise r]

Rake, eli tuo keulaputkien kulma. Sen saa kätevimmin älypuhelimen ilmaisohjelmalla niin kuin joku kivasti tällä palstalla siitä minulle mainitsi :). Eli vatupassiohjelma. Se vaan kiinni keulaputkeen ja ilmoittaa suoraan kulman asteina.

Sitten vaan kaavaan:
Trail=RSinø-0/cosø
R=tire radius
0=triple-clamp offset
ø=rake

Ja avot. Laskimessa komeilee trail, eli etujättö.

Jos ei ole älypuhelinta, niin mittaa keulaputkien yläosan korkeuden, eturenkaan akselin korkeuden ja mittaa niiden välisen horisontaalisen etäisyyden (lattian suuntaisen). Sitten trigonometriaa käyttää laskee kolmion sivujen pituudet ja tsekkaa, kuinka suuri on keulaputkien ja keulaputkien yläosasta maahan olevan linjan välinen kulma. Edit. Nyt on oikein. Aluksi luki keulaputkien ja maatason välinen kulma.

Mielestäni tuo trail lasketaan, kun pyörä on ilman mitään painoa (kuskia tms.). En ole varma pitääkö pyörän oma massakin ottaa pois. Takaswingin astekulmaa kun laskee, niin siinä täytyy nostaa pyörä niin, että renkaat ottaa just ja just kiinni maahan. Jos jollain faktoja, niin saa kommentoida.

T1mppa

24.04.13 - klo:13:15 #437 Viimeisin muokkaus: 24.04.13 - klo:13:42 käyttäjältä T1mppa
Ja koska Suzuki on paras, tässä on taulukko muutaman pyörämallin vakioarvoista.
Alimmalla rivillä on ilmoitettu rake (keulaputken kaltevuus asteina) sekä trail (on edellisessä postauksessa juteltu arvo (mm)).

GSXR:ssa on hyvin pieni tuo trail. Hatusta heittäisin kesiavon olevan siellä 100 mm hujakoilla.

S1000RR:n trail on 95,9 mm (joka sekin on pieni). Tämä wikipedia tietoa. Vuosiluvusta ei tietoa. http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_S1000RR

Mitä pienempi on tuo trail, sitä ketterämmin pyörä kääntyy mutkassa. Samalla pyörästä tulee epävakaampi ajaa (kiihdytykset ja jarrutukset). Eli on pientä kikkailua löytää sopiva vakaus ja ketteryys. Sitä pystyy hakemaan mm. trailia säätämällä. Eli keulaputkia nostaa tai laskee yläkolmion läpi, niin tuo trail muuttuu.

Mutta kun tätä trailia säätää, niin se vaikuttaa hyvin moneen muuhunkin paikkaan pyörän käyttäytymisessä :)

jarska

24.04.13 - klo:14:24 #438 Viimeisin muokkaus: 24.04.13 - klo:14:27 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.04.13 - klo:13:15
S1000RR:n trail on 95,9 mm (joka sekin on pieni). Tämä wikipedia tietoa. Vuosiluvusta ei tietoa. http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_S1000RR

Mä kaivoin myös wikipediasta tietoo:

Kawan(-08-10) trail 110mm versus Bemun 95,9mm.
Eli voiko tuosta vetää johtopäätöstä et ei ihme jos Bemusta "joutuu" nostamaan keulaa rata-ajoon ja vastaavasti Kawa kankeempi, jolloin tavan tölleröt kuten minä kohkaa miettii keulan laskua?

Jajuujooo..Murmis hani tän jo kertoikin, mut menee paremmin kaaliin ku jankkaa, näin hidasälysellä.

T1mppa

Joo, Murmela nätisti sen eilen klo 22:30 jo kertoi.

Hyvä, näitä on käydä läpi. Pääasia on, että oppii.
Teoriassa kun kaikki on helppoa, niin odotan innolla radalle pääsyä, jotta voin vain ihmetellä kun mikään ei vaikuta mihinkään. Pyörä tuntuu aina samalta :)toivottavasti tänäkautena tulee poikkeus ja jokin muutos tuntuis jossain.

Mottohan mulla on ollut "Sillä mennään, mikä on tarjolla." Eli ei anneta kaluston / säätöjen haitata kovaa ajamasta.

Juha_K

24.04.13 - klo:14:53 #440 Viimeisin muokkaus: 24.04.13 - klo:15:12 käyttäjältä Juha_K
Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.04.13 - klo:14:24
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.04.13 - klo:13:15
S1000RR:n trail on 95,9 mm (joka sekin on pieni). Tämä wikipedia tietoa. Vuosiluvusta ei tietoa. http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_S1000RR

Mä kaivoin myös wikipediasta tietoo:

Kawan(-08-10) trail 110mm versus Bemun 95,9mm.
.
Omassa Sutsukissa on vakiona "24 degrees rake/96mm trail", mutta takana on Öhlinsistä säädetty max. korotus (5mm?) ja edessä putket on tasan yläkolmion kanssa. En tiedä mitä noi arvot on nykyään, mutta kankealta se tuntui verrattuna Tommoke:n Bemariin. Eli tässäkin varmaan kokonaisuus ratkaisee, eikä pelkästään nuo yksittäiset arvot. :dunno
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 24.04.13 - klo:14:53
Eli tässäkin varmaan kokonaisuus ratkaisee, eikä pelkästään nuo yksittäiset arvot. :dunno

Joo, kaikki vaikuttaa. Yllätys yllätys... Kivoja nämä alustahommat.
Kaikki on kuitenkin säätänyt alustan painaumat kohdilleen oman painonsa mukaan (Painauma on jousen esijännityksen säätö. Eli kuinka linttaan jousi on puristettu). Tämäkin muutos vaikuttaa perän ja keulan korkeuteen. Tämmöinen esimerkki tuli mieleen. Muutoksen suuruus korkeuksiin on pieni, mutta muutos sekin on.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.04.13 - klo:15:27
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 24.04.13 - klo:14:53
Eli tässäkin varmaan kokonaisuus ratkaisee, eikä pelkästään nuo yksittäiset arvot. :dunno

Kaikki on kuitenkin säätänyt alustan painaumat kohdilleen oman painonsa mukaan

Saako huutaa hep, jos ei ole edes mitannut noita painumia omasta mopostaan?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.04.13 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.04.13 - klo:15:27
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 24.04.13 - klo:14:53
Eli tässäkin varmaan kokonaisuus ratkaisee, eikä pelkästään nuo yksittäiset arvot. :dunno

Kaikki on kuitenkin säätänyt alustan painaumat kohdilleen oman painonsa mukaan

Saako huutaa hep, jos ei ole edes mitannut noita painumia omasta mopostaan?

Piti kirjotella aika samaan sävyyn. En oo säätänny, enkä säädä ku en osaa. Hyvä se on kun ei valita  : ass_1

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 24.04.13 - klo:16:37
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.04.13 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.04.13 - klo:15:27
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 24.04.13 - klo:14:53
Eli tässäkin varmaan kokonaisuus ratkaisee, eikä pelkästään nuo yksittäiset arvot. :dunno

Kaikki on kuitenkin säätänyt alustan painaumat kohdilleen oman painonsa mukaan

Saako huutaa hep, jos ei ole edes mitannut noita painumia omasta mopostaan?

Piti kirjotella aika samaan sävyyn. En oo säätänny, enkä säädä ku en osaa. Hyvä se on kun ei valita  : ass_1
Sama vika rahikaisella. :D
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Raaseri

Komppaan. En oo mitannut minäkään. Mutta olen laittanut 2 naksua enemmän paluuvaimennusta keulaan vuonna 2009.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 24.04.13 - klo:17:49
Komppaan. En oo mitannut minäkään. Mutta olen laittanut 2 naksua enemmän paluuvaimennusta keulaan vuonna 2009.

Uskalsitko laittaa molemmat naksut kerralla vai laitoitko varmuudeksi yhden kerrallaan? :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 24.04.13 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.04.13 - klo:14:24
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.04.13 - klo:13:15
S1000RR:n trail on 95,9 mm (joka sekin on pieni). Tämä wikipedia tietoa. Vuosiluvusta ei tietoa. http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_S1000RR

Mä kaivoin myös wikipediasta tietoo:

Kawan(-08-10) trail 110mm versus Bemun 95,9mm.
.
Omassa Sutsukissa on vakiona "24 degrees rake/96mm trail", mutta takana on Öhlinsistä säädetty max. korotus (5mm?) ja edessä putket on tasan yläkolmion kanssa. En tiedä mitä noi arvot on nykyään, mutta kankealta se tuntui verrattuna Tommoke:n Bemariin. Eli tässäkin varmaan kokonaisuus ratkaisee, eikä pelkästään nuo yksittäiset arvot. :dunno

Ensimmäisiä asioita mihin kiinnitin tulossa olevan bemun spekseissä huomiota, oli lyhyt etujättö. Ja sitten kun paria vuotta myöhemmin pääsin ajamaan bemulla, niin se oli mielestäni juuri niin ketterä kuin mitä speksit kertoi. Ehkäpä sekin oli vain placeboa. 11 kierrosta varovasti pintakaasulla ajaen vieraalla mopolla ja silti oma enkka. Ehkä se bemu on vaan niin hyvä.  :o
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Mikähän siinä muuten on kun kyseessä on keskustelufoorumi, ja "Alusta ja sen säädöt" -triidi, niin ihmisten pitää nimenomaan siinä triidissä aina tasasin väliajoin mainostaa:"En oo säätäny, enkä säädä!"  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.04.13 - klo:20:20
Mikähän siinä muuten on kun kyseessä on keskustelufoorumi, ja "Alusta ja sen säädöt" -triidi, niin ihmisten pitää nimenomaan siinä triidissä aina tasasin väliajoin mainostaa:"En oo säätäny, enkä säädä!"  :)

Vastaan taas kuten topicciin kuulu vastata. Eli ei liity itse asiaan mitenkään.
Aina pitää päästä trollaamaan, muutenhan foorumi on aivan pilalla.

Powered by EzPortal