Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.04.13 - klo:09:13
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.04.13 - klo:16:29
Saako huutaa hep, jos ei ole edes mitannut noita painumia omasta mopostaan?

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.02.12 - klo:08:23
^Ei nyt ole papereita käsillä, mutta muistelen säätäneenin gixerin painumat aika lähelle 35mm edessä ja 25mm takana. Kokeilin kyllä takana 30mm painumaakin jossai välissä, mutta sillä tuo gixerin kääntymättömyysongelma vain paheni.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.02.12 - klo:12:34
Tällä hetkellä on siis katsottu painumat tontille ja kliksuteltu vaimennukset tehtaan suosituksiin. Kesän vikalla Kemoran reissulla tuli tehtyä sen verran, että otin esijännitystä keulasta pari kierrosta pois kun keulaa jäi käyttämättä 5-10mm. Tuon jälkeen tuntui kääntyvän karvan paremmin. Ensi kesäksi olis tarkoitus nostaa koko mopoa muutama milli, mutta pitää alusta muuten vakiona.

Näin epäilinkin...horjuvat uskossaan nämä alusta-säätö-ateistit.

Eikö nyt vaan olis helpompi myöntää totuus...ruuvaamalla saattaa jopa saada alustasta enemmän irti. :P

Kuten tuolla aiemmin jo sanoin, gixeristä vielä nuo painumat mittasin. Nykyisestä moposta en niitä ole mitannut, vaan ruuvannut alustaa tarpeen vaatiessa sen mukaan miltä sen tuntuu radalla. Käytännössä ruuvaamista siis vain silloin jos tulee joku ongelma eteen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.04.13 - klo:09:34
Kuten tuolla aiemmin jo sanoin, gixeristä vielä nuo painumat mittasin. Nykyisestä moposta en niitä ole mitannut, vaan ruuvannut alustaa tarpeen vaatiessa sen mukaan miltä sen tuntuu radalla. Käytännössä ruuvaamista siis vain silloin jos tulee joku ongelma eteen.

Sen on joku jo tuunannut ja säätänyt hyväksi, ei ongelmia...eikö silti yhtään kiinnosta mitata millaset painaumat sieltä putkahtaa esille..minä en malttas olla.. ;)


Nojoo, lähinnä mun "ongelma" on saada kääntyvyyttä paremmaksi, liikaa tukevuutta uhraamatta + mielenkiinto näihin on tietää miksi mikäkin säätö vaikuttaa mihinkin ja minkä verran.
Jos saan jollain parannusta aikaan niin hyvä juttu...jos menee huonommaksi niin otetaan takas.
Ajamaanki pitäs ehtiä..

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.04.13 - klo:09:58
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.04.13 - klo:09:34
Kuten tuolla aiemmin jo sanoin, gixeristä vielä nuo painumat mittasin. Nykyisestä moposta en niitä ole mitannut, vaan ruuvannut alustaa tarpeen vaatiessa sen mukaan miltä sen tuntuu radalla. Käytännössä ruuvaamista siis vain silloin jos tulee joku ongelma eteen.

Sen on joku jo tuunannut ja säätänyt hyväksi, ei ongelmia...eikö silti yhtään kiinnosta mitata millaset painaumat sieltä putkahtaa esille..minä en malttas olla.. ;)


Jeps, eli se on jo suurinpiirtein tontilla, joten en oikeestaan tee sillä millimetritiedolla mitään. Kuten en silläkään, että paljonko heppoja mopossa on tai millä kierrosluvulla maksimivääntö tulee. Kaikki nuo arvot tiedän sinne päin, mutta niiden mittaaminen ei kyllä tee mua yhtään nykyistä nopeammaksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Eipä tiedä vaikka tekisi...

Jos tietäisit nuo kaikki tiedot ja ymmärtäisit niiden merkityksen ja vaikutuksen ajamiseen. Voisit ehkä tehdä korjaavia toimenpiteitä omassa ajamisessa, ajoasennossa ym. Sekä säätää myös pyörää suuntaan tai toiseen.

Yläpuolinen teksti oli siis ajatus, ei väite.

Esimerkkinä tulee mieleen vormulat. Kimi kukoistaa kuin kultakimpale, Grosjean(?) taas ei. Grosjean ei osaa kertoa mekaanikoille, kuinka autoa pitää säätää, sillä hänellä ei taida olla tarpeeksi kokemusta/ymmärrystä kertoa sitä mekaanikoille.
Kimi kertoo, mitä on rekisteröinyt ja ymmärtänyt ja sen tiedon avulla saa muutettua autoaan paremmaksi.

Itse teknisesti ajattelevana ihmisenä nämä pyörän taustatiedot kiinnostaa. Sen takia näistä välillä hieman keskutelen. Kohta pääsee radalle ja toivottavasti keskustelun aihekin muuttuu ajamis painotteiseksi.
PS. Pitkä talvi takana. Uusi pyörä ja useampi mopon tekniikkaan liittyvä kirja luettu.

jarska

25.04.13 - klo:10:49 #469 Viimeisin muokkaus: 25.04.13 - klo:10:54 käyttäjältä jarska
Jokainen tietää ettei alustan millien hinkkaus/tietämys nopeemmaksi tee, soon fakta ja todettu moneen kertaan.

Jos vertaan tilanteeseen, missä oli säätämätön vakioalusta niin ero nykyiseen on ku yöllä ja päivällä...eikä siltikään tuo sitä alati himoittua nopeutta..ainakaan mulle, mut on pirun paljon kivempi ajaa kun koko mopo tuntuu menevän kuin itsestään ja luottamus kasvoi rutkasti.
Mutta mitä mitä...toikohan se sittenkin nopeutta lisää...nyt en vaan muista olinko jo ruuvannut uutta alustaa vai en. :D

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.04.13 - klo:10:46
Eipä tiedä vaikka tekisi...

Jos tietäisit nuo kaikki tiedot ja ymmärtäisit niiden merkityksen ja vaikutuksen ajamiseen. Voisit ehkä tehdä korjaavia toimenpiteitä omassa ajamisessa, ajoasennossa ym. Sekä säätää myös pyörää suuntaan tai toiseen.

Yläpuolinen teksti oli siis ajatus, ei väite.


Kirjoitin tähän pitkän pätkän, se löytyy tuosta alta ja jokainen voi lukea sen tai jättää lukematta, suurin osa tekstistä on off-topicia. Mun ajatukset alustan säätämisestä voi tiivistää tähän lauseeseen:

Kun säädätte alustaa, olkaa varmoja siitä, että ongelma on alustassa, ei kuskin tekemisessä.

Ja liirum-laarumi alkaa tästä:
Se, että en kovin aktiivisesti säädä pyörää tai puhu sen puolesta, ei tarkoita, etten teoriassa ymmärtäisi syy-seuraussuhteita. Toki teoriapuolen tietämyksessä löytyy aukkoja ja ihan äkkiä ei tule raja vastaan, ettei voisi mennä teoriassa vielä syvemmälle.
Oma filosofia tuossa ajamisessa, säätämisessa ja uuden opettelussa on ollut jotain tämän suuntaista: "Ihmisillä on käytössä vain tietty määrä aivokapasiteetti, joten pitää harkita tarkkaan mihin sen kapasiteetin käyttää."

Aloittelijana tuosta kapasiteetista meni pirun paljon pelkän ajoasennon miettimiseen. Nykyisellään aivokapasiteetti uppoaa isolta osin renkaiden pidon kuunteluun tai sen kuvitteluun, että on lähellä pidon rajaa. Myös ajolinja haukkaa leijonanosan tekemisestä, mutta ajoasento tulee onneksi jo suurimmaksi osaksi selkärangasta. Lisäksi treenaan yleensä yhtä asiaa kerralla, johon keskityn normaalia enemmän. Sen sijaan alustan toimintaan ei kovin helpolla riitä paukkuja. Joskus olen kokeillut keskittyä alustaan, mutta se vie niin paljon keskittymistä, että kierrosajat kasvaa, jolloin alusta ei tee enää mitään sellaista, mitä omassa kovassa. Joskus ehkä olen sillä tasolle, että pidon tunnusteluun ei tarvitse käyttää juurikaan päätä ja ajolinjakin tulee ihan itsestään. Tuossa vaiheessa luultavasti pystyy keskittymään alustan toiminnan tunnusteluun ja eri säätöjen vaikutuksiin ihan toisella tavalla. Tällä hetkellä meikäläinen siis huomaa vain isot virheet alustan toiminnassa, kaikki pienempi jää huomaamatta. Toisaalta vaikka alustaa pystyisikin kuuntelemaan, en tee mitään sillä tiedolla onko keulan painuma 37 vai 38mm, koska enemmän hyötyä on siitä, että osaa sanoa pitääkö tuota kiristää vai löysätä.

Renkaan kulumisen perusteella alustan säätö olisi ehkä sellainen asia, johon voisi keskittyä settien välissä, mutta taidan tuoltakin osalta keskittyä ensi kesänä siihen, että yritän kerrankin laittaa alle keliin sopivan kumin ja siihen oikean paineen niin ei tarvitse paikata väärästä seoksista johtuvia ongelmia alustaa ruuvaamalla. Lisäksi pitää kitkeä ajotyylistä toi renkaan raiskaaminen.

Joku toinen ehkä kehittyy eri tavalla ja pystyy kuuntelemaan alustaa tehokkaasti jo hitaammissakin vauhdeissa ja sitä kautta opettelemaan sen säätämisen. Tosin edelleen pitää muistaa se mitä sanoin tuolla aiemmin:

Osta tie: Moottoripyörän renkaan voimantuotto camberin ja luiston yhdistelmänä on muuten sellainen asia mihin kannattaa perehtyä jos noita alustapuolen hommia ihan vakavasti alkaa insinööritasolla miettimään.
Liirum-laarum loppui, jarska siirtänee jos katsoo aiheelliseksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

late

25.04.13 - klo:12:51 #471 Viimeisin muokkaus: 25.04.13 - klo:12:56 käyttäjältä late
Tuossa boldatussa voisi sanoa tiivistyvän koko homman juju, erittäin hyvin laitettu.

Tuo vaan tuppaa olemaan aina niin, että varmoja kyllä ollaan, vaikka vika löytyy peilistä... :)

Itse "säädin" ja mietin alustaa paljonkin (=aivan liikaa ja tuloksetta) ennen käytyjä rata-ajokursseja. Niiden jälkeen ei ollut tarvetta kun ymmärsi mihin kannattaa keskittyä, oli kyseessä turvallisuus, ajonautinto tai vauhti. Tekniikkafriikeille juttu on tietysti eri, mutta jos tykkää vaan ajaa niin kannattaa keskittyä ajamiseen...

jiknnn

Nitrous puhuu asiaa.

Tämä homma on fiilislaji, eli sillä luottaako kuski siihen että pyörällä voi ajaa kovaa on suurempi merkitys kuin sillä voiko pyörällä oikeasti ajaa kovaa :)
Jeremy Burgess(tai jotain) on joskus sanonut, että jos kuski haluaa kullanväriset kahvatupet että voi ajaa kovempaa ja  kuski on sitä mieltä että se vaikuttaa vauhtiin, niin ne on sille hommattava, koska ne todellakin vaikuttaa just sen kuskin vauhtiin.

app

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 25.04.13 - klo:17:07
Nitrous puhuu asiaa.

Tämä homma on fiilislaji, eli sillä luottaako kuski siihen että pyörällä voi ajaa kovaa on suurempi merkitys kuin sillä voiko pyörällä oikeasti ajaa kovaa :)
Jeremy Burgess(tai jotain) on joskus sanonut, että jos kuski haluaa kullanväriset kahvatupet että voi ajaa kovempaa ja  kuski on sitä mieltä että se vaikuttaa vauhtiin, niin ne on sille hommattava, koska ne todellakin vaikuttaa just sen kuskin vauhtiin.

Tämän on saanut huomata monta kertaa jo omilla ratapäivillä.
Motoville sanoi mulle toissa kesänä, kun kysyin kannattaisko tehdä sitä tai tätä, kun en ole varma onko nyt kohdillaan kaikki, että "jos mä otan sun mopon pariks tunniks tänne, enkä tee sille mitään, ja kun haet sen pois, sanon että nyt se on säädetty sulle kohdalleen, ja on hyvä, niin pari sekkaa lähtee heti kierrosajoista pois".

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.04.13 - klo:06:03
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.04.13 - klo:22:55
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.04.13 - klo:22:50
Numeroita peliin. (Pyörään en ole tehnyt muutoksia. Kaikki muutokset on tehty edellisten omistajien toimesta. Mittasin vaan tämän hetkisen tilanteen.)

Vakio K3 GSXR1000 trail on 91 mm
Minulla on nyt Trail 87,88 mm. Rake 22,02º
Jos noi mittaukset pitää paikkansa, niin veikkaan ett on aika hätänen gepardi muuttamaan suuntaa.

Ei tuo poikkea viime vuotisista asetuksista hirveästi. Painaumat on muuttuneet. Kyllä sä tolla ihan kivasti ajoit. Palmasin jarrupaikankin löysit, olisi vaan pitänyt uskaltaa/päättää kääntää :) missäköhän se video on?
Jaa tää vai?  :)

http://www.youtube.com/watch?v=6RK4DCzu5Sg
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Nyt ei toimi murmelan linkki?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.04.13 - klo:12:29
Renkaan kulumisen perusteella alustan säätö olisi ehkä sellainen asia, johon voisi keskittyä settien välissä,
Ei siihen tarvi keskittyä settien välissä. Setin jälkeen kun laittaa lämppäriä päälle, jos rengas näyttää hyvältä, antaa olla. Jos pahalta, niin sit on ehkä syytä tehdä jotain.

Lainaamutta taidan tuoltakin osalta keskittyä ensi kesänä siihen, että yritän kerrankin laittaa alle keliin sopivan kumin ja siihen oikean paineen niin ei tarvitse paikata väärästä seoksista johtuvia ongelmia alustaa ruuvaamalla. Lisäksi pitää kitkeä ajotyylistä toi renkaan raiskaaminen.
Yksi hyvä puoli väärässä rengasvalinnassa on se että se tuo herkemmin esille alustan ongelmat. Toki olettaen ettei kuski raiskaa rengasta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 25.04.13 - klo:23:27
Nyt ei toimi murmelan linkki?
Kopypasteta se selaimen osoiteriville.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.04.13 - klo:23:31
Lainaus käyttäjältä: app - 25.04.13 - klo:23:27
Nyt ei toimi murmelan linkki?
Kopypasteta se selaimen osoiteriville.

Löytyi, kiitti! Joo, ihan oikeessa paikassa sä aloit jarruttaa, mutta sulta unohtu et oot mutkaradalla. Oisit kääntäny samalla oikeelle  ass_1 

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.04.13 - klo:12:29
Kun säädätte alustaa, olkaa varmoja siitä, että ongelma on alustassa, ei kuskin tekemisessä.

Hyvin kiteytetty ohje.
Tätä noudattamalla saa 98% porukasta pudottaa meisselit lattialle, eikä alusta topiikkia tarvita ollenkaan. :D

Powered by EzPortal