Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

05.07.13 - klo:11:02 #525 Viimeisin muokkaus: 05.07.13 - klo:11:06 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.07.13 - klo:10:21
Lainaus käyttäjältä: Cat - 04.07.13 - klo:22:58
Sitten toinen kysymys:

Jos keula pohjaa niin mikä on oikea toimenpide alkaa sitä säätämään? Millä keinoilla sitä voi säätää?

-öljyä lisäämällä
-menovaimennusta säätämällä
-joku muu keino? esim. esijännitystä säätää, vaikuttaako?
-takaiskarin säädöt ei taida vaikuttaa _MILLÄÄN TAVALLA_ keulan pohjaamiseen? Eli kun keula pohjaa niin silloin vikaa ei etsitä takaiskarin säädöistä ollenkaan?


montako senttiä on optimaalinen määrä , kuinka paljon keulan tulisi jäädä pohjauksesta? Eli esim. kaksi senttiä vajaaksi ettei pohjaa niin onko hyvä määrä?

oon ymmärtänyt että mopo kääntyy paremmin, kun keula on painuneena kasaan (jarru päällä apeksiin) niin kuinka paljon keulan pitäisi painua alas/jäädä pohjauksesta, että olisi optimaalinen tilanne, jolloinka pyörä kääntyisi niin hyvin kuin mahdollista?

Ihan ekana pitää lähteä liikkelle siitä, että miten ja missä sun keula pohjaa. Keulan kuuluukin käyttää koko liikematka, eli se saa myös pohjata kunhan ei aiheuta ongelmaa. Jos keula pohjaa kovaa ja liian aikaisin, pitää jotain tehdä. Pieneen pohjaamiseen voi riittää yksi tai kaksi naksua lisää menovaimennusta. Öljyn määrää lisäämällä lyhennät ilmajousta, jolloin jouston lopussa progressiivisuus kasvaa. Öljyn kanssa sitten max 5mm muutoksia. Jos noilla lähtee leikkimään niin milli kerrallaan. Mutta oikea lääke pohjaamiseen on ihan aluksi varmistaa, että etujouset on riittävän jäykät ja että hydraulistopparit on poistettu. Hydraulistopparit poistamalla saadaan vähän lisää joustomatkaa, joten jo yksin se voi lopettaa pohjaamisen. Onko sulla vakiojouset?

Tässä se minkä minäkin olen ollut oppivani. Kun jouset ovat oikeat, ja pohjaa silti, niin että häiritsee vetelemällä rajusti jarruissa, niin öljyä lisää. Silloin vaimennus pysyy samanlaisena, mutta progressiota saadaan lisää. Öljyä lisätessä pitää tietää paljonko, koska ei pysy sisällä, jos menee liikaa.
Mulla nykyään käy pohjassa Alastaron röykyissä joka setillä, mutta kemorassa jää käyttämättä sentin verran. kun ei vetele kovimmissakaan jarruissa, on siis suunnilleen kohdallaan.

Kannattaa antaa mopo ajettavaksi esim. wehnälle, joka osaa sanoa mitä kannattaa tehdä. Itse pähkäilemällä ja ruuvailemalla voi olla tosi hankala ja pitkä tie edessä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 05.07.13 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.07.13 - klo:10:21
Lainaus käyttäjältä: Cat - 04.07.13 - klo:22:58
Sitten toinen kysymys:

Jos keula pohjaa niin mikä on oikea toimenpide alkaa sitä säätämään? Millä keinoilla sitä voi säätää?

-öljyä lisäämällä
-menovaimennusta säätämällä
-joku muu keino? esim. esijännitystä säätää, vaikuttaako?
-takaiskarin säädöt ei taida vaikuttaa _MILLÄÄN TAVALLA_ keulan pohjaamiseen? Eli kun keula pohjaa niin silloin vikaa ei etsitä takaiskarin säädöistä ollenkaan?


montako senttiä on optimaalinen määrä , kuinka paljon keulan tulisi jäädä pohjauksesta? Eli esim. kaksi senttiä vajaaksi ettei pohjaa niin onko hyvä määrä?

oon ymmärtänyt että mopo kääntyy paremmin, kun keula on painuneena kasaan (jarru päällä apeksiin) niin kuinka paljon keulan pitäisi painua alas/jäädä pohjauksesta, että olisi optimaalinen tilanne, jolloinka pyörä kääntyisi niin hyvin kuin mahdollista?

Ihan ekana pitää lähteä liikkelle siitä, että miten ja missä sun keula pohjaa. Keulan kuuluukin käyttää koko liikematka, eli se saa myös pohjata kunhan ei aiheuta ongelmaa. Jos keula pohjaa kovaa ja liian aikaisin, pitää jotain tehdä. Pieneen pohjaamiseen voi riittää yksi tai kaksi naksua lisää menovaimennusta. Öljyn määrää lisäämällä lyhennät ilmajousta, jolloin jouston lopussa progressiivisuus kasvaa. Öljyn kanssa sitten max 5mm muutoksia. Jos noilla lähtee leikkimään niin milli kerrallaan. Mutta oikea lääke pohjaamiseen on ihan aluksi varmistaa, että etujouset on riittävän jäykät ja että hydraulistopparit on poistettu. Hydraulistopparit poistamalla saadaan vähän lisää joustomatkaa, joten jo yksin se voi lopettaa pohjaamisen. Onko sulla vakiojouset?

Tässä se minkä minäkin olen ollut oppivani. Kun jouset ovat oikeat, ja pohjaa silti, niin että häiritsee vetelemällä rajusti jarruissa, niin öljyä lisää. Silloin vaimennus pysyy samanlaisena, mutta progressiota saadaan lisää. Öljyä lisätessä pitää tietää paljonko, koska ei pysy sisällä, jos menee liikaa.
Mulla nykyään käy pohjassa Alastaron röykyissä joka setillä, mutta kemorassa jää käyttämättä sentin verran. kun ei vetele kovimmissakaan jarruissa, on siis suunnilleen kohdallaan.

Kannattaa antaa mopo ajettavaksi esim. wehnälle, joka osaa sanoa mitä kannattaa tehdä. Itse pähkäilemällä ja ruuvailemalla voi olla tosi hankala ja pitkä tie edessä.

Ja vielä yksi opittu juttu. Kannattaa kokeilla voiko sitä turhan rajua pohjaamista välttää ajamalla vähän eri linjalla. Eli onko niihin röykkyihin ylipäätään pakko ajaa.

late

Ja onko ajoasento ja jarrutustekniikka yms. kohdallaan. Pyörä kun on aika arka sille mitä kuski tekee vs esim auto, joka ei paljoa reagoi kuskin asennonmuutoksiin tms. Ja kun alustaa säätää suuntaan tai toiseen olisi hyvä pystyä edes jotenkin toistamaan ajosuoritus kerta toisensa jälkeen, jotta vertailukohta säilyy - amatöörille yllättävän vaikeaa.

Hyvä idea varmaan tuo esitetty esim. Wehnän koeajo. Jos se toteaa, että alustassa ei suuremmin mitään pielessä, voi hyvillä mielin etsiä vikaa tod näköisimmästä eli peilistä....tästä omakohtainen kokemus ja auttoi keskittymään olennaiseen (=ajamiseen). Ei se juuri vauhtia lisännyt mutta jäi turha pohtiminen pois.

app

05.07.13 - klo:15:52 #528 Viimeisin muokkaus: 05.07.13 - klo:15:55 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 05.07.13 - klo:12:28

Ja vielä yksi opittu juttu. Kannattaa kokeilla voiko sitä turhan rajua pohjaamista välttää ajamalla vähän eri linjalla. Eli onko niihin röykkyihin ylipäätään pakko ajaa.

Totta. Mulla ei ole ollut ongelmaa koko tällä kaudella alustan tai muunkaan tekniikan kanssa. Alastarossa ajan silti Palmasiin sisään sisälinjalla, vaikka siellä ne pahimmat röykyt. Ei kuitenkaan tunnu käsissä juurikaan. Ehkä olen löytänyt aika hyvän linjan, tai ainakin sinne päin. Vauhtimutkissa (4 ja 6) sisälinjaa aina. Ei tunnu mun alustalla juuri missään nekään epätasaisuudet. Ykkösmutkassa on apeksin jälkeen se reikä, mikä joskus täräyttää ikävästi, mutta eipä tuo vaaralliselta tunnu.

Mun alusta säädettiin keväällä kun saatin mopo kasaan. Niihin ruuveihin en ole koskenut yhtä kokeilua lukuunottamatta tällä kaudella, enkä tule koskemaan. Lähtökohta on se, ettei tervitse ropailla, kun ei wikuroi peli alla.

Sitä paitti: Ens kesänä meillä ei pitäis röykkyjä enää olla, joten  airrev_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.07.13 - klo:10:21
Lainaus käyttäjältä: Cat - 04.07.13 - klo:22:58
Sitten toinen kysymys:

Jos keula pohjaa niin mikä on oikea toimenpide alkaa sitä säätämään? Millä keinoilla sitä voi säätää?

-öljyä lisäämällä
-menovaimennusta säätämällä
-joku muu keino? esim. esijännitystä säätää, vaikuttaako?
-takaiskarin säädöt ei taida vaikuttaa _MILLÄÄN TAVALLA_ keulan pohjaamiseen? Eli kun keula pohjaa niin silloin vikaa ei etsitä takaiskarin säädöistä ollenkaan?


montako senttiä on optimaalinen määrä , kuinka paljon keulan tulisi jäädä pohjauksesta? Eli esim. kaksi senttiä vajaaksi ettei pohjaa niin onko hyvä määrä?

oon ymmärtänyt että mopo kääntyy paremmin, kun keula on painuneena kasaan (jarru päällä apeksiin) niin kuinka paljon keulan pitäisi painua alas/jäädä pohjauksesta, että olisi optimaalinen tilanne, jolloinka pyörä kääntyisi niin hyvin kuin mahdollista?

Ihan ekana pitää lähteä liikkelle siitä, että miten ja missä sun keula pohjaa. Keulan kuuluukin käyttää koko liikematka, eli se saa myös pohjata kunhan ei aiheuta ongelmaa. Jos keula pohjaa kovaa ja liian aikaisin, pitää jotain tehdä. Pieneen pohjaamiseen voi riittää yksi tai kaksi naksua lisää menovaimennusta. Öljyn määrää lisäämällä lyhennät ilmajousta, jolloin jouston lopussa progressiivisuus kasvaa. Öljyn kanssa sitten max 5mm muutoksia. Jos noilla lähtee leikkimään niin milli kerrallaan. Mutta oikea lääke pohjaamiseen on ihan aluksi varmistaa, että etujouset on riittävän jäykät ja että hydraulistopparit on poistettu. Hydraulistopparit poistamalla saadaan vähän lisää joustomatkaa, joten jo yksin se voi lopettaa pohjaamisen. Onko sulla vakiojouset?

ZX-6RR:ssä on vakiona pohjaanlyöntikumit, ei hydstoppareita (unohin sen itsekin jossain kommentissa catille), joten se pelastaa vakiokeulalla jo jonkin verran.

Pohjaamisessa ihan ensiks kannattais miettii, ett pohjaako se, vai onko se nippari vaan pohjassa.
Eli esim jos vetää ihan kammojarrun suoralla kovasta vauhdista, ja keula lähtee luikertelemaan sivuttain (koska koko paino on renkaan päällä kun keula on pohjassa ja rengas antaa sivusuunnassa periksi), niin se tod näk on aika hyvä indikaatio siitä että pitäis vaihtaa jäykempiin keulajousiin.

Jos taasen nippari on pohjassa, mut muuten ei oo mitn ohjelmaa, niin antaa olla. Se toimii.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Alusta on täysin vakio. Pyörä on nyt motovillellä, mittaillaan ja tuumaillaan mitä sille voisi tehdä. Tuttu laite hänelle tämä minun pyörä, vieraillut kuulema ennenkin siellä useaan otteeseen.


murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 05.07.13 - klo:22:43
Alusta on täysin vakio. Pyörä on nyt motovillellä, mittaillaan ja tuumaillaan mitä sille voisi tehdä. Tuttu laite hänelle tämä minun pyörä, vieraillut kuulema ennenkin siellä useaan otteeseen.
Oikeassa paikassa. ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

Tuli eilen testattua ekaa kertaa jotain muutakin mopoa kuin omaa yli 10v vanhaa suikkaa. Sanokaas onko mopo silloin liian kiikkerä kun ilman käsiä ajaminen ei ole kauhean helppoa? Testasin Ducati 748 ja K5 1000 Gixxua (radalle rakennettuja) ja molemmat tuntui hemmetin kankeilta omaan verrattuna. Noilla oli kyllä helppo ajaa ilman käsiä verrattuna mun K1seen. Mitään valittamista en ole keksinyt oman mopon alustasta tai käytöksestä, mutta paha sanoa onko kiikkeryys hyvä vai huono asia.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

marko_

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 12.08.13 - klo:22:41
Mitään valittamista en ole keksinyt oman mopon alustasta tai käytöksestä, mutta paha sanoa onko kiikkeryys hyvä vai huono asia.

Jos susta tuntuu että sun mopossa on tarpeeksi pitoa takana niin se on silloin sun ajotyylille/painolle hyvissä säädöissä.

Jos taas tuntuu siltä että takana sais olla enemmän pitoa ja kääntyvyys/kiikkeryys vois olla rauhallisempi niin sitten keulaa 1millimetri ylöspäin, jos se ei oo mahdollista niin sitten perää alaspäin 1millimetri.
Millimetrin kerrallaan jompaa kumpaa päätä nostamalla tai laskemalla hakee sen balanssin kohdilleen.

Mitä lähempänä sun mopon painopiste on eturengasta niin sen kiikkerämpi/ketterämpi se on, samalla myös takarenkaan pito heikkenee.

Mitä lähempänä painopiste on takarengasta sen parempi pito on takana ja ketteryys/kiikkeryys vähenee. Myös pito edessä huononee.

Tottakai tähän vaikuttaa myös vaimennukset mutta balanssin muuttaminen vaikuttaa näin.

Vastaus kysymykseesi:
Liian kiikkerä mopo on huono koska se on liikaa eturenkaan päällä ja näin takana on liian vähän pitoa. :)

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 13.08.13 - klo:10:02
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 12.08.13 - klo:22:41
Mitään valittamista en ole keksinyt oman mopon alustasta tai käytöksestä, mutta paha sanoa onko kiikkeryys hyvä vai huono asia.
Jos susta tuntuu että sun mopossa on tarpeeksi pitoa takana niin se on silloin sun ajotyylille/painolle hyvissä säädöissä.

Vastaus kysymykseesi:
Liian kiikkerä mopo on huono koska se on liikaa eturenkaan päällä ja näin takana on liian vähän pitoa. :)
Pidon kanssa ei ole ollut ongelmia, eli sen puolesta ei ole tarvetta muuttaa. Joku osaavampi kuski saisi testata tota ja sanoa mielipiteensä, kun itsellä ei ole minkäänlaista käsitystä asiasta. :D
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

app

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 14.08.13 - klo:17:17
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 13.08.13 - klo:10:02
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 12.08.13 - klo:22:41
Mitään valittamista en ole keksinyt oman mopon alustasta tai käytöksestä, mutta paha sanoa onko kiikkeryys hyvä vai huono asia.
Jos susta tuntuu että sun mopossa on tarpeeksi pitoa takana niin se on silloin sun ajotyylille/painolle hyvissä säädöissä.

Vastaus kysymykseesi:
Liian kiikkerä mopo on huono koska se on liikaa eturenkaan päällä ja näin takana on liian vähän pitoa. :)
Pidon kanssa ei ole ollut ongelmia, eli sen puolesta ei ole tarvetta muuttaa. Joku osaavampi kuski saisi testata tota ja sanoa mielipiteensä, kun itsellä ei ole minkäänlaista käsitystä asiasta. :D

Hakeudu ratapäivälle jossa wehnä on töissä, eli laittamassa meidän mopoja, ja kouluttamassa. Ei maksa montaa kymppiä, kun koeajaa ensin, ja sitten haluttaessa tekee perussäädöt.

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: app - 14.08.13 - klo:21:45
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 14.08.13 - klo:17:17
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 13.08.13 - klo:10:02
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 12.08.13 - klo:22:41
Mitään valittamista en ole keksinyt oman mopon alustasta tai käytöksestä, mutta paha sanoa onko kiikkeryys hyvä vai huono asia.
Jos susta tuntuu että sun mopossa on tarpeeksi pitoa takana niin se on silloin sun ajotyylille/painolle hyvissä säädöissä.

Vastaus kysymykseesi:
Liian kiikkerä mopo on huono koska se on liikaa eturenkaan päällä ja näin takana on liian vähän pitoa. :)
Pidon kanssa ei ole ollut ongelmia, eli sen puolesta ei ole tarvetta muuttaa. Joku osaavampi kuski saisi testata tota ja sanoa mielipiteensä, kun itsellä ei ole minkäänlaista käsitystä asiasta. :D

Hakeudu ratapäivälle jossa wehnä on töissä, eli laittamassa meidän mopoja, ja kouluttamassa. Ei maksa montaa kymppiä, kun koeajaa ensin, ja sitten haluttaessa tekee perussäädöt.

Montaa kymppiä on vissiin suhteellinen käsite. Itselläni oli aamulla pers säätö, iltapäivällä koeajo ja uutta säätöä. Lasku oli 145e.
Minun tapauksessa meni vielä keulan säätö hukkaan kun innostuin ton kitin ostamaan :D

rranta

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 12.08.13 - klo:22:41
Tuli eilen testattua ekaa kertaa jotain muutakin mopoa kuin omaa yli 10v vanhaa suikkaa. Sanokaas onko mopo silloin liian kiikkerä kun ilman käsiä ajaminen ei ole kauhean helppoa? Testasin Ducati 748 ja K5 1000 Gixxua (radalle rakennettuja) ja molemmat tuntui hemmetin kankeilta omaan verrattuna. Noilla oli kyllä helppo ajaa ilman käsiä verrattuna mun K1seen. Mitään valittamista en ole keksinyt oman mopon alustasta tai käytöksestä, mutta paha sanoa onko kiikkeryys hyvä vai huono asia.
Paha mennä sanomaan summassa, ku en oo nähny ko herrasmiehen ajoa. Kait tuohon yhtälöön vaikuttaa ajoasentokin ja liikkuminen pyörän päällä. Nehän voivat erota radalla kovastikkin siitä, kun ilman käsiä Hämeenkatua ajaa päästä päähän moikkaillessa himokkaasti vilkuilevia naaraita :) No liika kiikkeryys vaikuttaa minusta näihin pariin juttuun eli kesken suoraa joutuu höllään ku ohjaus alkaa ravistaan kynsille niin paljon. Tuonhan voi tietysti paikata tönköllä ohjausiskarilla joka sopivasti peittää muutkin alustan vihjeet... Pyörän kaatuessa itestään mutkaan et tavallaan ite ohjasta pyörää haluamaasi suuntaan ja linjaan. Jos pyörä on liian nokillaan sitä herkästi paikkaa kaasulla ja tämä "liian" aikainen kaasulle meno haiskahtaa helposti highsiderilta. Voithan tuota testailla vaikka Marko_n ehdottamalla 1mm keulaa ylös. Kannattaa kokeilla ja ajaa korkeammalla keulalla setti kerrallaan miettien onko pyörällä helpompi mennä mutkaan ja mutkasta ulos. Samoin kaasulle meno. Jatkaa kokeilua taas korkeammalla jne. Kokeiluissa kannattaa setti aina alottaa n70-80% ajoteholla ettei tuu ylläreitä. Ite oon kesän aikana vähän nostanu keulaa johtuen jarrujen kovenemisesta. Keulan noston jälkeen on pyörä tuntunut kankeammalta, kuitenkin huomaten senkin, että kaasulle meno on helpompi ja varmempi. Siitä on kelloki tykänny. Kait ne nuo alustahommat on vähän kuitenkin makuasioita. Eipä ne taida nuo huippujen pyörätkään olla keskenään samanlaisia eli yhtä oikeaa tapaa ja mitattavaa tapaa ei ole. Insinöörit suunnittelee täydellisiä joita me kädettömät lahjattomat tunarit muutetaan huonoksi - itelle hyväksi.

app

15.08.13 - klo:07:50 #538 Viimeisin muokkaus: 15.08.13 - klo:07:59 käyttäjältä app
Katuasetuksesta mulla keulaa nostettiin kerralla noin 10 mm. Se on samassa kohtaa kun muissakin ratabuimureissa. Jos vaihdan matalamman profiilin takasen 195/65 ---> 190/55, perä laskee aika tasan 7 mm (mitattu). Sen juuri huomaa, mutta ei radikaali muutos. Veikkaisin että 5 mm kerrallaan on hyvä lähteä etsimään sopivaa kääntyvyyttä.

Jos keua on reippaasti liian alhaalla, ja mopo tuntuu kiikkerältä, se haittaa eniten hitaisiin mutkiin sisään tuloa, kun jarrulla keula on painettu lisäksi lähes pohjaan. Siis jos tuntuu että mopo haukkailee vaarallisen tuntuisesti kohti sisäkanttaria, niin lääke on nimenomaan keulan nosto. Ja vähintään se 5 mm kerralla. Yhtä milliä ei huomaa.

Murmela ajoi omalla mopollaan nyt kesällä Kemorassa ensin 195/65 Dunlopilla pari ratapäivää. Sitten laittoi alle Pirellin 180/55, jossa perä laskee noin 10 mm, ja sopeutui siihen ilman mitään ongelmia pyörän alustaan koskematta. Muistankohan oikein?

Mitalla löytyy hyvä asento mopolle, kun käy varikolla kysymässä saman merkkisellä pelillä ajavalta kisakuskilta, joka osaa sanoa mikä on kyseisellä rengastuksella oikea asento pyörälle. Kuskin pitää mun käsityksen mukaan oppia etsimään mieluummin oikea paikka mopon päältä, kuin että vaihtoehtoisesti säädetään mopo kuskin mukaan, joka painollaan pysyttelee liian edessä tai takana. Kevytrakenteisilla kuskeilla ei pikkusen pielessä oleva paikka mopon päällä varmaankaan hirveitä tee, mutta isommilla henkilöillä balanssiin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota, sen suhteen missä kohtaa penkkiä istuu. Mulle tehtiin tankkiin patti tämän ongelman takia. Se pakottaa pysymään riittävän takana.


tamik87

Lisäksi nykyisillä ratapyörillä on keulakulma ja offset niin pieni että renkaan muodonmuutokset huomioon otettuna on liian nokillään olevalla pyörällä vaara negatiiviseen etujättöön kun keula on pohjassa. Tällöin tulee melkosta heiluntaa stongassa kesken kurvin kun ohjaus muuttuu päinvastaiseksi aina kun tulee monttu. Eli korkeampi keula on lähes aina mielestäni turvallisempi vaihtoehto.

Powered by EzPortal