Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.08.13 - klo:08:58
Lisäksi nykyisillä ratapyörillä on keulakulma pieni ja suurehko offset että renkaan muodonmuutokset huomioon otettuna on liian nokillään olevalla pyörällä vaara negatiiviseen etujättöön kun keula on pohjassa. Tällöin tulee melkosta heiluntaa stongassa kesken kurvin kun ohjaus muuttuu päinvastaiseksi aina kun tulee monttu. Eli korkeampi keula on lähes aina mielestäni turvallisempi vaihtoehto.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:07:50Murmela ajoi omalla mopollaan nyt kesällä Kemorassa ensin 195/65 Dunlopilla pari ratapäivää. Sitten laittoi alle Pirellin 180/55, jossa perä laskee noin 10 mm, ja sopeutui siihen ilman mitään ongelmia pyörän alustaan koskematta. Muistankohan oikein?

Alunperin tossa -05 636 on ihan hel***in kankee keula kusiaiseks. Oon laskenu keulaa 10 mm ja nostanu perää 10 mm ja siltikään se ei oo mitenkään ketterä 120/70 180/55 rengastuksella. Mutta 195/65 takasella siitä tuli mielestäni juuri sopivan ketterä, ja sillä renkaalla ajelin 10 ratapäivää.
Toisaalta ku seittemättä vuotta ajaa samalla mopolla, niin on jo tottunu vääntään sarvista, oli alla sitten mitä tahansa rengastusta. Nollabudjetilla kun ajelee, niin alla on ollu kaikennäköstä rengasta mitä on sattunu käsillä olemaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Nyt rataharrastelun uudelleen aloituksen myötä on ollut jännä huomata, että jo 2008 omat R6R:n säädöt ovat olleet aikalailla tontillaan.

Laitoin meinaan vanhoista ratapöytäkirjoista geometrian, jouset sekä esijännityksen samoiksi sekä vaimennukset jätin kaikki pari naksua löysemmälle kuin mitä ne oli 2008 olleet. Silloin ajelin Contin kumeilla ja 190/55 takasella. Nyt on ollut käytettyjä Pirellejä, niin 190/55 kuin 180/60 profiilin kumeksia. Kertaakaan ei ratapäivän aikana ole tarvinnut miettiä alustaa tai edes koskea siihen, vielä kun en osaa sanoa mitä sen pitäisi tehdä toisin.

Omalla ajamisella, kropan liikuttamisella jne. saa aika paljon aikaan muutoksia, joten sitä alustaa on mielestäni melko turhaakin paikoin ruuvailla meisselin kärki punahehkussa.

Ja yksi mikä täytyy sanoa/kysyä ihan ääneen ihmetyksenä; Mikä villitys tämä on, että ruuvataan perä ihan tonttiin ja keula niin korkealle kuin keulaputkia piisaa, jopa yli? Omaan järjenjuoksuun ja ajotyyliin ei moinen muutos oikein istu. Osaako joku oikeasti sanoa mitä tuolla haetaan takaa?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:10:43

Ja yksi mikä täytyy sanoa/kysyä ihan ääneen ihmetyksenä; Mikä villitys tämä on, että ruuvataan perä ihan tonttiin ja keula niin korkealle kuin keulaputkia piisaa, jopa yli? Omaan järjenjuoksuun ja ajotyyliin ei moinen muutos oikein istu. Osaako joku oikeasti sanoa mitä tuolla haetaan takaa?

Siis jossain tietyssä pyörässä vai ihan yleisesti? En itse ainakaan ole tuollaista yleistä villitystä huomannut?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:07:50
Ja vähintään se 5 mm kerralla. Yhtä milliä ei huomaa.

Itellä oli ennen kans tuo käsitys että 5mm kerrallaan mutta nyt kun on päässy säätämisen makuun niin se on just se 1milli jompaan kumpaan päähän kerrallaan, sen huomaa kyllä mopon käytöksessä.

Tottakai jos säädöt on ihan metsässä niin aloituksena voidaa tehdä isompia muutoksia mutta sitten kun haetaan sitä itelle sopivaa asetusta niin silloin muutoksien pitää olla todella pieniä.  respekt_1


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 15.08.13 - klo:12:17
Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:07:50
Ja vähintään se 5 mm kerralla. Yhtä milliä ei huomaa.

Itellä oli ennen kans tuo käsitys että 5mm kerrallaan mutta nyt kun on päässy säätämisen makuun niin se on just se 1milli jompaan kumpaan päähän kerrallaan, sen huomaa kyllä mopon käytöksessä.

Tottakai jos säädöt on ihan metsässä niin aloituksena voidaa tehdä isompia muutoksia mutta sitten kun haetaan sitä itelle sopivaa asetusta niin silloin muutoksien pitää olla todella pieniä.  respekt_1

Jos ei mopon säätöihin ole tuntumaa, on parempi tehdä alkuun isompia muutoksia, että pääsee jyvälle, että miten muutos vaikuttaa. Sitten kun alkaa olemaan perstuntumaa hommaan, huomaa jo paljon pienemmänkin muutoksen ja voi alkaa hieromaan millejä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.08.13 - klo:11:14
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:10:43

Ja yksi mikä täytyy sanoa/kysyä ihan ääneen ihmetyksenä; Mikä villitys tämä on, että ruuvataan perä ihan tonttiin ja keula niin korkealle kuin keulaputkia piisaa, jopa yli? Omaan järjenjuoksuun ja ajotyyliin ei moinen muutos oikein istu. Osaako joku oikeasti sanoa mitä tuolla haetaan takaa?

Siis jossain tietyssä pyörässä vai ihan yleisesti? En itse ainakaan ole tuollaista yleistä villitystä huomannut?

Aika useissa laitteissa moista katsellut, mutta pääsääntöisesti kuitenkin R6R:t.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 15.08.13 - klo:12:17
Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:07:50
Ja vähintään se 5 mm kerralla. Yhtä milliä ei huomaa.

Itellä oli ennen kans tuo käsitys että 5mm kerrallaan mutta nyt kun on päässy säätämisen makuun niin se on just se 1milli jompaan kumpaan päähän kerrallaan, sen huomaa kyllä mopon käytöksessä.

Tottakai jos säädöt on ihan metsässä niin aloituksena voidaa tehdä isompia muutoksia mutta sitten kun haetaan sitä itelle sopivaa asetusta niin silloin muutoksien pitää olla todella pieniä.  respekt_1

Kannatta kuitenkin pitää mielessä se, että isojen muutoksien jälkeen on syytä lähteä rauhaksiin ajamaan ja tunnustelemaan, sillä tehdyllä muutoksella saattaa olla myös isot vaikutukset pyörän käytökseen. Etenkin jos ollaan jo sattumalta likellä jonkin sortin ääripäätä ennen muutosta.

Itse liputan myös 1 - 2 mm muutoksia kerralla geometriaan. 2 mm muutoksen kyllä huomaa, ellei ole aivan puuperse ja aja ihan miten sattuu.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

app

15.08.13 - klo:13:35 #548 Viimeisin muokkaus: 15.08.13 - klo:13:41 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.08.13 - klo:12:57
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 15.08.13 - klo:12:17
Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:07:50
Ja vähintään se 5 mm kerralla. Yhtä milliä ei huomaa.

Itellä oli ennen kans tuo käsitys että 5mm kerrallaan mutta nyt kun on päässy säätämisen makuun niin se on just se 1milli jompaan kumpaan päähän kerrallaan, sen huomaa kyllä mopon käytöksessä.

Tottakai jos säädöt on ihan metsässä niin aloituksena voidaa tehdä isompia muutoksia mutta sitten kun haetaan sitä itelle sopivaa asetusta niin silloin muutoksien pitää olla todella pieniä.  respekt_1

Jos ei mopon säätöihin ole tuntumaa, on parempi tehdä alkuun isompia muutoksia, että pääsee jyvälle, että miten muutos vaikuttaa. Sitten kun alkaa olemaan perstuntumaa hommaan, huomaa jo paljon pienemmänkin muutoksen ja voi alkaa hieromaan millejä.

Joo. Mulle tämä 10 mm kerralla tehtiin Wenän ja kuparisen Eskon toimesta/kehoituksesta. Samanlainen buimuri kuin heillä. Metsässäkin on käyty, mutta vasta sen jälkeen, kun alusta on ollut kohdalla. Säätöihin en ole enää tällä kaudella koskenut, kun ei ole olut tarvetta. Painumat ym. on heidän laittamiaan. Tottelee kun ajatus joka paikassa, pois lukien 1 kaato tälle kesälle.

JukaK tarkoitti kysyessään, että mitä tehdä kun mopo on kiikkerän tuntuinen. Itse vastasin ensi, että kannattaa kääntyä kokemusta olevan puoleen. Ja jos haluaa selvyyden mitä tapahtuu alussa ajettavuudelle, ei 1 mm todellakaan tunnu missään. Siis meidän tasolla, kun ei olla kilpailemassa luokkavoitoista.

Haluaisin kokeilla jonkuin tosi nopean kuskin kanssa sokkotestin, kun hän ajaa vaikkapa mun mopolla muutaman setin. Settien välissä perää joko laskettaisiin tai nostettaisiin tasan 0 tai 1 mm. Tulisikohan kuin apteekin hyllyltä vastaus, kun kysyttäisiin mihin suuntaan milli muutettiin  confused_thinking

Wehnän neuvo myös vaimennuksien säätöön; 4-5 naksua ensin kerrallaan, niin tietää oliko muutos oikeaan suuntaan. Sitten vasta hienosäätöä.

app

Kyllä menee vaikeeks nämä säätöhommat välillä  :)

Jos mopo ei puske, eikä haukkaile kohti sisäkanttaria, eikös se meidän perusfoorumilaisten kohdalla ole siinä?

Tapella koko kesä säätöjen kanssa, kun ne voi teettää kerralla suunnilleen kohdilleen. Säästyy aika monta pilalle mennyttä ratapäivää ja takasta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:13:24
Itse liputan myös 1 - 2 mm muutoksia kerralla geometriaan. 2 mm muutoksen kyllä huomaa, ellei ole aivan puuperse ja aja ihan miten sattuu.

Tässäpä se ero onkin tavallisen puuperseisen harrastajan (joka ei ole koskaan koskenut mihinkään säätönamikkaan) ja kilpaa ajaneen kuskin välillä. Meikäläinenkin on kai karvan keskivertoa nopeampi harrastaja, mutta aika tiukassa on tuollainen 1 tai 2mm huomaaminen ellei mopo sitten ole jo valmiiksi todella nokallaan. Toki aloittelijan kannattaa lähteä noissa säädöissä aina turvallisesta suunnasta liikkeelle ja kysellä kokeneempien vinkkejä, että ollaanko lähtötilanteessa edes lähellä tonttia.

Keulan/perän korkeuden muutoksen vaikutusta käyttäytymiseen kannattaa tosiaankin opiskella niin päin, että tekee moposta isommalla muutoksella tarkoituksella kankeamman. Silloin on helpompi muodostaa itselleen kuva siitä kuinka mopon käytös muuttuu ja ketterämpään suuntaan mentäessä voi sitten kokeilla vähän pienemmillä muutoksilla. Vaimennuskliksujen kanssa saakin monessa vakioalustassa pyöritellä namikoita laidasta toiseen ilman, että moposta tekee vaarallisen. Toki joissain mopoissa vakio iskareillakin saa alustan totaalisen puuksi, kun vetää säädöt kiinni, mutta tuo kyllä pitäisi huomata jo varikolla aika helposti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:13:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.08.13 - klo:11:14
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:10:43

Ja yksi mikä täytyy sanoa/kysyä ihan ääneen ihmetyksenä; Mikä villitys tämä on, että ruuvataan perä ihan tonttiin ja keula niin korkealle kuin keulaputkia piisaa, jopa yli? Omaan järjenjuoksuun ja ajotyyliin ei moinen muutos oikein istu. Osaako joku oikeasti sanoa mitä tuolla haetaan takaa?

Siis jossain tietyssä pyörässä vai ihan yleisesti? En itse ainakaan ole tuollaista yleistä villitystä huomannut?

Aika useissa laitteissa moista katsellut, mutta pääsääntöisesti kuitenkin R6R:t.

Oisko tuossa renkaiden kehittyminen ja profiilien kasvaminen taustalla? Toki voi olla joku väärinymmärryksestäkin johtuva ilmiö.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:13:51
Tapella koko kesä säätöjen kanssa, kun ne voi teettää kerralla suunnilleen kohdilleen. Säästyy aika monta pilalle mennyttä ratapäivää ja takasta.

Mut sit jää se "tekemisen ilo" (=karmee vitutus) kokematta.  :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.08.13 - klo:13:55

Keulan/perän korkeuden muutoksen vaikutusta käyttäytymiseen kannattaa tosiaankin opiskella niin päin, että tekee moposta isommalla muutoksella tarkoituksella kankeamman. Silloin on helpompi muodostaa itselleen kuva siitä kuinka mopon käytös muuttuu ja ketterämpään suuntaan mentäessä voi sitten kokeilla vähän pienemmillä muutoksilla. Vaimennuskliksujen kanssa saakin monessa vakioalustassa pyöritellä namikoita laidasta toiseen ilman, että moposta tekee vaarallisen. Toki joissain mopoissa vakio iskareillakin saa alustan totaalisen puuksi, kun vetää säädöt kiinni, mutta tuo kyllä pitäisi huomata jo varikolla aika helposti.

Viime keväänä mulle alustasta tehtiin justiinsa tällainen muutos, eli kankeampaan suuntaan vakiosta (itse en koskenut mihinkään). Alussa ei tahtonut kovin helposti taittua mutkiin, ja oli vähän pakko ottaa jarrua kunnolla mukaan niihin tullessa. Siihen tottui äkkiä, ja niissä on oikeestaan pysyttykin. Oli helppoa luottaa että lähellä totuutta ollaan, kun Motomarketissa, ja Wehnällä samanlaiset mopot, alustat, ja kuskitkin suunnilleen saman painoiset. Johtopäätöksenä vaan että se 70 kg satulassa on se mikä säätöä kaipaa, jos vikuroi. Kemoran paluusuoralla oli voblausongelmaa, mutta sekin lähti tykkänään pois. Arvatkaas millä? Wehnän kurssilla, kun  paneuduttiin takakameran kanssa kuskin käyttäytymiseen, ja myös havaintoon, että se avaus shikaanista tullessa pitää olla tasainen ja alussa ei liian raju.

Mutta mutta. Mikäs nyt on pielessä, kun ei aharista yhtään Nitrousin säätökommentit, ja samaa mieltäkin näyn olevan asioista. Äkkiä kuntosalille, pää alkaa pehmetä. Alusta sitä jo on.

slowrider

15.08.13 - klo:15:00 #554 Viimeisin muokkaus: 15.08.13 - klo:15:02 käyttäjältä slowrider
Tuon takapään lipsumisen kanssa tapellut viimeaikoina. Olen nyt löysentänyt takapään säätöjä ja tilanne vähän parempi. Olin nyt aikeissa poistaa sieltä takaiskarista toisen "korotusprikan" ja näin laskea vähän perää, mutta mutta....

Aloin vain miettimään että lipsuminen oli pahempaa pirellin 190/60 renkaalla kuin dunlopin 195/65 renkaalla. Eli sehän menee nyt ihan päinvastoin tuon säätöhomman kanssa? Eikös se nyt pitäsi nimenomaan lipsua pahemmin kun isompi kehä tuolla dunlopilla-->perä korkeammalla?

Powered by EzPortal