Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

paaton

15.08.13 - klo:15:23 #555 Viimeisin muokkaus: 15.08.13 - klo:15:25 käyttäjältä paaton
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 15.08.13 - klo:15:00
Tuon takapään lipsumisen kanssa tapellut viimeaikoina. Olen nyt löysentänyt takapään säätöjä ja tilanne vähän parempi. Olin nyt aikeissa poistaa sieltä takaiskarista toisen "korotusprikan" ja näin laskea vähän perää, mutta mutta....

Aloin vain miettimään että lipsuminen oli pahempaa pirellin 190/60 renkaalla kuin dunlopin 195/65 renkaalla. Eli sehän menee nyt ihan päinvastoin tuon säätöhomman kanssa? Eikös se nyt pitäsi nimenomaan lipsua pahemmin kun isompi kehä tuolla dunlopilla-->perä korkeammalla?

Oletko mitannut nuo renkaat? Eikä se mittauskaan taida auttaa, koska profiilit ovat varmasti erillaisia. Eli pirellihän voi olla korkeampi, kun mopo on sopivasti kallellaan. Tuskin se rengas suorassa ollessa luistaa? ;) Ja tarkoitit varmaan pirellin 200/60 slicksiä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 15.08.13 - klo:15:00
Tuon takapään lipsumisen kanssa tapellut viimeaikoina. Olen nyt löysentänyt takapään säätöjä ja tilanne vähän parempi. Olin nyt aikeissa poistaa sieltä takaiskarista toisen "korotusprikan" ja näin laskea vähän perää, mutta mutta....

Aloin vain miettimään että lipsuminen oli pahempaa pirellin 190/60 renkaalla kuin dunlopin 195/65 renkaalla. Eli sehän menee nyt ihan päinvastoin tuon säätöhomman kanssa? Eikös se nyt pitäsi nimenomaan lipsua pahemmin kun isompi kehä tuolla dunlopilla-->perä korkeammalla?

Pistä mopoos rdacci niin näät racechronosta ett missä ja miten sä oikeesti avaat, niin voi olla iso osa selityksestä siinä kaasunkäytössä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: paaton - 15.08.13 - klo:15:23
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 15.08.13 - klo:15:00
Tuon takapään lipsumisen kanssa tapellut viimeaikoina. Olen nyt löysentänyt takapään säätöjä ja tilanne vähän parempi. Olin nyt aikeissa poistaa sieltä takaiskarista toisen "korotusprikan" ja näin laskea vähän perää, mutta mutta....

Aloin vain miettimään että lipsuminen oli pahempaa pirellin 190/60 renkaalla kuin dunlopin 195/65 renkaalla. Eli sehän menee nyt ihan päinvastoin tuon säätöhomman kanssa? Eikös se nyt pitäsi nimenomaan lipsua pahemmin kun isompi kehä tuolla dunlopilla-->perä korkeammalla?

Oletko mitannut nuo renkaat? Eikä se mittauskaan taida auttaa, koska profiilit ovat varmasti erillaisia. Eli pirellihän voi olla korkeampi, kun mopo on sopivasti kallellaan. Tuskin se rengas suorassa ollessa luistaa? ;) Ja tarkoitit varmaan pirellin 200/60 slicksiä.

Säätelin kans joskus tuon mun entisen Suzukin korkeutta ja peräpään lipsumisessa en huomannut mitään eroa. Hain lähinnä kääntyvyyttä ja sellaista "raiteillaan" tuntumaa ja siinä mielestäni myös onnistuin.
Tuohon pyrstön lipsumiseen tuntui vaikuttavan eniten omat ajovirheet ja ajosennon muutoksilla sekä kaasun käytöllä mopo rauhoittui huomattavasti.
Toinen havainto, mikä on varmaan itsestään selvää, että säätöön alle mahdollisimman hyvät renkaat. Otin äsken noita kaatorenkaita pois vanteilta ja etukumikin oli sen mallinen, että ois suorastaan ihme päästä sillä suoraan. Eivät näköjään kestä enää koko kesää... Pitää alkaa vaihtelemaan useammin.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 15.08.13 - klo:15:00
Tuon takapään lipsumisen kanssa tapellut viimeaikoina. Olen nyt löysentänyt takapään säätöjä ja tilanne vähän parempi. Olin nyt aikeissa poistaa sieltä takaiskarista toisen "korotusprikan" ja näin laskea vähän perää, mutta mutta....

Aloin vain miettimään että lipsuminen oli pahempaa pirellin 190/60 renkaalla kuin dunlopin 195/65 renkaalla. Eli sehän menee nyt ihan päinvastoin tuon säätöhomman kanssa? Eikös se nyt pitäsi nimenomaan lipsua pahemmin kun isompi kehä tuolla dunlopilla-->perä korkeammalla?

Lipsuminen varmaan tapahtuu mopo kallellaan, jolloin tuo profiili ei enää toimikaan samalla tavalla perää nostavasti kuin mopon ollessa pystyssä. Korkeammalla profiililla on enemmän kumia maassa avausvaiheessa, joten pito on kai pikkasen parempi. Lisäksi tietenkin seokset vaikuttaa. Ite oon tosta lipsumisesta sitä mieltä, että hyvä, että lipsuu. Saa helpommin takasen luistoon ja pääsee opettelemaan sitä, miten sitä mopoo pitäs oikeesti viedä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Tuo renkaan profiili muuten hyvä pointti. Ei tullut mieleenkään. Eli empä taida tähän hätään alkaa mitään säätämään. Pitää varmaan vaan alkaa vähän varovaisemmin avaamaan.

paaton

Internetissä luiston arviointi on ehkä himpun hankalaa. Mulla takanen alkoi menettämään pitoa jo tasakaasulla kemoran karusellissa. Ei tuollainen ole enää kivaa, mutkanopeuskin laskee.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: paaton - 15.08.13 - klo:17:48
Internetissä luiston arviointi on ehkä himpun hankalaa. Mulla takanen alkoi menettämään pitoa jo tasakaasulla kemoran karusellissa. Ei tuollainen ole enää kivaa, mutkanopeuskin laskee.

Sitähän se on. Pitää jostain internetin syövereistä kaivaa joku rautalankaohje noihin säätöihin ja tulostaa se mukaan ratapäiville. Voisi sitten koittaa jotain ruuvailla. Toi säätäminen niin hakusessa että turha ihan summanmutikassa ruuvailla  :)

paaton

No niin se on minullakin. Mihinkään ruuviin en ole uskaltanut koskea :) Eikä ole ollut kyllä aiemmin tarvettakaan, kun mopo on tuntunut niin hyvältä.
Helppohan noita korkeuksia on testata. Ajat muutaman setin aamulla ja lasket sitten perää. Ei tuo nyt mitään rakettitiedettä ole, jos tuntuu huonolta, niin muutat takaisin...

murmela

Ja muistakaa että painaumatkin kannattaa mitata ja säätää millintarkasti kohdilleen, eikä vaan sinneppäin suunnilleen kohdilleen.
Ne kun ikävä kyllä vaikuttavat aivan samalla tavalla tuohon ajogeometriaan, kuin nuo varsinaiset keulan ja perän korkeuden säädötkin jotka pitää tehdä millintarkasti, tai tapahtuu kauheita.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: paaton - 15.08.13 - klo:17:48
Internetissä luiston arviointi on ehkä himpun hankalaa. Mulla takanen alkoi menettämään pitoa jo tasakaasulla kemoran karusellissa. Ei tuollainen ole enää kivaa, mutkanopeuskin laskee.

Karusellissa pitääkin perän lähteä luistamaan jo tasakaasulla. Silloin tietää, että alkaa kallistuskulma olla kohdallaan. Pirun helppo sitten testata kaasulla, että miten mopo kääntyilee kun pito on jo valmiiksi rajalla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

paaton

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.08.13 - klo:18:54
Lainaus käyttäjältä: paaton - 15.08.13 - klo:17:48
Internetissä luiston arviointi on ehkä himpun hankalaa. Mulla takanen alkoi menettämään pitoa jo tasakaasulla kemoran karusellissa. Ei tuollainen ole enää kivaa, mutkanopeuskin laskee.

Karusellissa pitääkin perän lähteä luistamaan jo tasakaasulla. Silloin tietää, että alkaa kallistuskulma olla kohdallaan. Pirun helppo sitten testata kaasulla, että miten mopo kääntyilee kun pito on jo valmiiksi rajalla.

Juu, mutta kun se lähtee luistamaan jo ennen täyttä kanttia.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:13:35

JuhaK tarkoitti kysyessään, että mitä tehdä kun mopo on kiikkerän tuntuinen. Itse vastasin ensi, että kannattaa kääntyä kokemusta olevan puoleen. Ja jos haluaa selvyyden mitä tapahtuu alussa ajettavuudelle, ei 1 mm todellakaan tunnu missään. Siis meidän tasolla, kun ei olla kilpailemassa luokkavoitoista.

Yritin kysyä, että onko mopo liian kiikkerä, kun ilman käsiä ajaminen alkaa olemaan hankalaa. :) Ihan tyytyväinen olen mopon käytökseen ja kuten sanoin, niin mitään ongelmia ei ole ollut. Kaveri vaan sanoi, että hänen Ducati on ketterä, mutta se tuntui omaan mopoon verrattuna kankealta.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

app

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 15.08.13 - klo:19:55
Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:13:35

JuhaK tarkoitti kysyessään, että mitä tehdä kun mopo on kiikkerän tuntuinen. Itse vastasin ensi, että kannattaa kääntyä kokemusta olevan puoleen. Ja jos haluaa selvyyden mitä tapahtuu alussa ajettavuudelle, ei 1 mm todellakaan tunnu missään. Siis meidän tasolla, kun ei olla kilpailemassa luokkavoitoista.

Yritin kysyä, että onko mopo liian kiikkerä, kun ilman käsiä ajaminen alkaa olemaan hankalaa. :) Ihan tyytyväinen olen mopon käytökseen ja kuten sanoin, niin mitään ongelmia ei ole ollut. Kaveri vaan sanoi, että hänen Ducati on ketterä, mutta se tuntui omaan mopoon verrattuna kankealta.

reps_1

Hyvät väännöt saatiin kuintenkin. Kädettömiä ollaan joo, ainakin ilman käsiä, mutta sen tieädän varmaksi, että kiikkerä vene voi olla oikeesti vaarallinen. Mopo on sitä aina.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:20:16
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 15.08.13 - klo:19:55
Lainaus käyttäjältä: app - 15.08.13 - klo:13:35

JuhaK tarkoitti kysyessään, että mitä tehdä kun mopo on kiikkerän tuntuinen. Itse vastasin ensi, että kannattaa kääntyä kokemusta olevan puoleen. Ja jos haluaa selvyyden mitä tapahtuu alussa ajettavuudelle, ei 1 mm todellakaan tunnu missään. Siis meidän tasolla, kun ei olla kilpailemassa luokkavoitoista.

Yritin kysyä, että onko mopo liian kiikkerä, kun ilman käsiä ajaminen alkaa olemaan hankalaa. :) Ihan tyytyväinen olen mopon käytökseen ja kuten sanoin, niin mitään ongelmia ei ole ollut. Kaveri vaan sanoi, että hänen Ducati on ketterä, mutta se tuntui omaan mopoon verrattuna kankealta.

reps_1

Hyvät väännöt saatiin kuintenkin. Kädettömiä ollaan joo, ainakin ilman käsiä, mutta sen tieädän varmaksi, että kiikkerä vene voi olla oikeesti vaarallinen. Mopo on sitä aina.
Alkaa ajot oleen tältä kesältä taputeltu niin on aikaa vääntää. :D
Eikä mulla vauhditkaan päätä huimaa, kun esim. Alastarolla menee vähän reilu 28 aikoja.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.08.13 - klo:13:57
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:13:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.08.13 - klo:11:14
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:10:43

Ja yksi mikä täytyy sanoa/kysyä ihan ääneen ihmetyksenä; Mikä villitys tämä on, että ruuvataan perä ihan tonttiin ja keula niin korkealle kuin keulaputkia piisaa, jopa yli? Omaan järjenjuoksuun ja ajotyyliin ei moinen muutos oikein istu. Osaako joku oikeasti sanoa mitä tuolla haetaan takaa?

Siis jossain tietyssä pyörässä vai ihan yleisesti? En itse ainakaan ole tuollaista yleistä villitystä huomannut?

Aika useissa laitteissa moista katsellut, mutta pääsääntöisesti kuitenkin R6R:t.

Oisko tuossa renkaiden kehittyminen ja profiilien kasvaminen taustalla? Toki voi olla joku väärinymmärryksestäkin johtuva ilmiö.

Hankala sanoa varmaksi, mutta veikkaisin vähän molempia.

Itsellä nyt muutamista vanhemmista sekä uudemmista kumeista kokemuksia niin 195/65, 190/55, 180/55 kuin 180/60 kokoluokan rinkuloista. Tuollainen 190/55 vanhemman mallinen rengas kun taitetaan 5.5" leveän vanteen päälle, niin profiilin malli on kokolailla sama kuin 180/60 kumilla. 195/65 takanen menee sitten ihan omanlaisekseen ja samoin toisessa päässä 180/55.

Ja vaikka noista renkaista kuinka mittaa ja laskee kehän halkaisijoita yms., niin en saa kaaliini sopimaan, että miksi keula pitää nostaa 10 mm ylemmäksi ja perä samalla laskea 7 mm alemmaksi? Eli yhteeensä muuttaa 17 mm geometriaa peräpainoiseksi. Jonkun pitäisi perustella mulle miksi noin halutaan tehdä? Mitä sillä haetaan takaa? Itse ajelen 180/60 profiilin takarenkaalla tismalleen samoilla geometria asetuksilla, kuin 2008 ajoin 190/55 profiilin renkaalla, enkä löydä tuon laitteen käyttäytymisestä mitään huomautettavaa. Silti joissain tutkailemissani pyörissä on saman kokoluokan renkailla aivan erilaiset geometriat ja nimenomaan niin päin, että ollaan siinä "chopper" -tyylissä.

Se voin olla vain minä, mutta itsekseni kun tuota miettii, niin aika herkässä saattaa olla keulan karkaaminen alta tuollaisella "chopper" - tyylillä esim. Kemoran kakkosmutkassa tai vaikkapa Alastaron nopeissa mutkissa.

Se mitä tosin en näe, enkä ole kyllä kysellytkään, on se että millaisilla jousivakioilla he ajavat. Sehän vaikuttaa oleellisesti pyörän geometriaan esimerkiksi mutkan keskellä myös sitä kautta avauspitoon.

Noh, toisaalta, ei nämä pohdinnat mitään maksa, eivätkä ole itseltä pois. Kukin saa touhuta niin kuin haluaa. Kunhan vain ihmettelen ääneen ja koitan hakea vedenpitäviä perusteluita sille, että miksi noin halutaan geometria muuttaa... tuntuu vaan itsestä melkein järjenvastaiselta.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal