Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: app - 25.08.13 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.08.13 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: paaton - 24.08.13 - klo:20:48
Kallio on tehnyt myös näitä uskomattomia säätöjä :)

LainaaKallion Kalex-pyörän balanssia muutettiin aamun harjoitusten jälkeen hieman takapainoisemmaksi.

- Radan pito oli iltapäivällä aamua selvästi heikompi, joten pyörän balanssia muutettiin. Siinäkin mentiin oikeaan suuntaan, sillä pyörä tuntui heti paremmalta ja vakaammalta jarruissa, Kallio jatkoi.

Olis kiva tietää mikä tuo "hieman" on.

Mä luulen että milli pari tässä tapauksessa. Mulle ne laitais varttituuman, ja toteis: "Paskat se kuiteska mitään huomaa" :)

Kyllä kotimaisillakin radoilla muutellaan geometriaa pyörissä, mutta ei mitään ihan tolkuttomia määriä, etenkään silloin kun setuppi on löydetty toimivaksi. Esim. Motopark vs. Räyskälä muutokset ovat kohtuu isoja, mutta se johtuu täysin ratojen erilaisuudesta. Räyskälässä pyörältä kaivataan hyviä ominaisuuksia jarruissa, koska siellä ei ole käytännössä yhtään ajettavaa mutkaa. Kun taasen Motoparkissa tarvitaan ajettavaa pyörää ja hyvää avauspitoa, jarrutusominaisuuksien liikaa kärsimättä.

Sellanen huomio tuli eilen kotimatkalla tehtyä, että ajoin tismalleen samalla setupilla koko neljä päivää Motoparkissa nyt loppuviikosta ja vieläpä tismalleen samalla setupilla kuin 2008 ajoin. Eli ei se kai ihan metässä ole, kun 1:27 -puolelle ehtii "eläkeläinenkin" kuuden ratapäivän jälkeen moisella alustasetupilla. Vai onko?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

app

26.08.13 - klo:12:38 #616 Viimeisin muokkaus: 26.08.13 - klo:12:47 käyttäjältä app
Mulle riittää pitkään (todennäköisesti loppuelämäksi) tämä nykyinen balanssi, joka tuntuu erittäin hyvältä näillä vauhdeilla, kun pääpaino on vielä mopon hallinnan tavoittelu. Kääntyy juuri minne haluaa, ja oman painopisteen siirtelyssä treenaamista. Sekunteja olisi mulla otettavissa tarkemmalla ajolla ja paremmalla liikkumisella mopon päällä. Sitäpä tuolla vitsillä meinasinkin.

Älä multa kysy setupeista, mä vaan ajelen.

Tosi mielenkiintoista luettavaa tämä, ja saattaa olla jotain hyötyäkin mulle vastaisuudessa.

Slotracingin (pienoissähköautoilu) puolella säädeltiin aikoinaan auton balanssia siipikulmia säätelemällä. Runko täysin jäykkä laatta, ja iskunvaimennuksena ainoastaan pehmeät takanakit suoralla akselilla. Siinä olin kohtuullisen hyvä, ja pari Suomen mestaruuttakin tuli. Tämä laji eläkeläisen puuhastelua mulla, ja perussäädöissä oleva mopo toimii kuin ajatus. Nuo 1.27.xx vauhdit kuussatasella on kyllä kovia, eikä siihen alustaan varmastikkaan varttituuman muutoksia passaa tehä :)

paaton

Ei kyllä ollut kallion ajo ollenkaan niin näyttävää. Puuttui ne komeat sladit jarruista. Minusta ero edellisiin kisoihin oli iso, ihan telkkarinkin kautta katseltuna.

tonibergholm

Lainaus käyttäjältä: paaton - 26.08.13 - klo:18:06
Minusta ero edellisiin kisoihin oli iso

Kyllä, nyt tuli voitto. Ehkä se alusta oli kerrankin kunnossa ja ei tarttenu driftailla.

tuomas

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä alustasta:

Ahvenistolla on alkanut tuntua siltä että kovissa avauksissa perä hyökkii sivulle. Siis sellaista pientä nytkähtelyä ulospäin. Olen koko ajan kuvitellut että rengas on vain pidon rajamailla, mutta eilen kaveri testasi mun pyörää ja sanoi että hänestä se tuntuu ihan kuin takajousitus siellä vain painuisi hieman ja siitä se nytkähtelevä tunne tulisi.

Onko tuohon jotain tapaa millä todentaa että onko se jousitus vaiko rengas mikä tuon aiheuttaa ja jos se on jousitus niin mihin suuntaan sitä pitäisi säätää. Pirellin superbike sliksi kuluu ihan nätisti ja ajelen sellaista 1:31 aikoja ahvenistolla.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

marko_

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 05.09.13 - klo:10:44
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä alustasta:

Ahvenistolla on alkanut tuntua siltä että kovissa avauksissa perä hyökkii sivulle. Siis sellaista pientä nytkähtelyä ulospäin. Olen koko ajan kuvitellut että rengas on vain pidon rajamailla, mutta eilen kaveri testasi mun pyörää ja sanoi että hänestä se tuntuu ihan kuin takajousitus siellä vain painuisi hieman ja siitä se nytkähtelevä tunne tulisi.

Onko tuohon jotain tapaa millä todentaa että onko se jousitus vaiko rengas mikä tuon aiheuttaa ja jos se on jousitus niin mihin suuntaan sitä pitäisi säätää. Pirellin superbike sliksi kuluu ihan nätisti ja ajelen sellaista 1:31 aikoja ahvenistolla.

-tuomas-

Minkäsmoinen iskari ja jousi on takana?
Jos vakio iskari niin onko siihen tehty mitään muutoksia?

tuomas

Takana on WP 4618 ja jousi on valittu mun painon mukaan. Ja painaumatkin pitäis olla kohdillaan.


-tuomas
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 05.09.13 - klo:12:26
Takana on WP 4618 ja jousi on valittu mun painon mukaan. Ja painaumatkin pitäis olla kohdillaan.


-tuomas

Tuo Hondan ProLink käyttäytyy pikkasen eri tavalla, kuin perus Japskin linkkuperä. Tuon säätämiseen kannattaa kysellä apuja joltain, jolla on kokemuksia Hondan ProLinkistä.

Netissä säätäminen saattaa mennä tuurilla, kumpaan suuntaan tahansa. Eli mitä summittaisempi kuvaus ongelmasta, sitä todennäköisimmin menee myös pieleen itse säätötoimenpide.

Itse lähtisin kokeilemaan ihan suoriltaan niin, että nykyiset vaimennuksen naksut kirjaa ylös paperille ja laittaa sitten manuaalin suosittelemat "rata"naksut paikoilleen sekä testaamaan. Siitä ainakin saa suuntimaa mihin suuntaan ongelma meni vai jopa poistui kokonaan sekä voit myös päätellä vaimennuksissa tehdyistä muutoksista mitä piti muuttaa ja mihin suuntaan.

Tuossa on meinaan kaksi vaihtoehtoa:

- Joko perä pohjailee (pakkaa kasaan) ja kumi alkaa antamaan periksi
- tai perässä on menovaimennukset liian tiukalla ja kumi alkaa siksi sortamaan alta.

Eli paluuvaimennuksen pienentäminen saattaa auttaa, menovaimennuksen lisääminen tai poistaminen saattaa auttaa.... riippuu nyt sitten täysin siitä, että missä kohden ja millä tavalla ongelma ilmenee.

Ja yksi mikä on myös, niin rengaspaine sekä yksinkertaisesti se, että on väärä seos kyseiselle kelille. Tuolla seoksella on yllättävän iso vaikutus asiaan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 05.09.13 - klo:12:44
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 05.09.13 - klo:12:26
Takana on WP 4618 ja jousi on valittu mun painon mukaan. Ja painaumatkin pitäis olla kohdillaan.


-tuomas

Tuo Hondan ProLink käyttäytyy pikkasen eri tavalla, kuin perus Japskin linkkuperä. Tuon säätämiseen kannattaa kysellä apuja joltain, jolla on kokemuksia Hondan ProLinkistä.

Netissä säätäminen saattaa mennä tuurilla, kumpaan suuntaan tahansa. Eli mitä summittaisempi kuvaus ongelmasta, sitä todennäköisimmin menee myös pieleen itse säätötoimenpide.

Itse lähtisin kokeilemaan ihan suoriltaan niin, että nykyiset vaimennuksen naksut kirjaa ylös paperille ja laittaa sitten manuaalin suosittelemat "rata"naksut paikoilleen sekä testaamaan. Siitä ainakin saa suuntimaa mihin suuntaan ongelma meni vai jopa poistui kokonaan sekä voit myös päätellä vaimennuksissa tehdyistä muutoksista mitä piti muuttaa ja mihin suuntaan.

Tuossa on meinaan kaksi vaihtoehtoa:

- Joko perä pohjailee (pakkaa kasaan) ja kumi alkaa antamaan periksi
- tai perässä on menovaimennukset liian tiukalla ja kumi alkaa siksi sortamaan alta.

Eli paluuvaimennuksen pienentäminen saattaa auttaa, menovaimennuksen lisääminen tai poistaminen saattaa auttaa.... riippuu nyt sitten täysin siitä, että missä kohden ja millä tavalla ongelma ilmenee.

Ja yksi mikä on myös, niin rengaspaine sekä yksinkertaisesti se, että on väärä seos kyseiselle kelille. Tuolla seoksella on yllättävän iso vaikutus asiaan.

Tuohon yllä olevaan säätöohjeeseen ei ole mitään lisättävää, muuta kuin että on tärkeää ensin oppia erottamaan perstuntumalla, tuleeko "luisto" iskarista vai renkaasta. Mulla kulu suzukilla rengas tosi nätisti ja se käyttäyty aika pitkälti noin kuin kuvailit. Menovaimennusta lisää ja ongelma ei poistunut kokonaan, mutta parani jonkin verran. Vielä vähän lisää ja rengas alkoi repeilemään.
Alustan eläminen oli jotenkin sellaista harmitonta heilumista edestakaisin. Sitten kun siitä seurasi oikeasti luistoa, niin en osannut sanoa, pitäisikö pelätä vai olla hauskaa... Kierrosajat ei ainakaan parantuneet sillä menolla.

vernerik

Pyöränä toimii kilvellinen yamaha R1 vm 2008, joten olen tässä pikku hiljaa rakennellut ratakäyttöön sopivaksi. Kemorassa kellottelin 1.13.9, ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että huoltamaton vakioalusta ei ole paras mahdollinen varuste tuossa pyörässä. Mitä kannattaisi siis tehdä tuolle rykkösen vakioalustalle? Öhläriin ei ole varaa, joten shimmaus on käynyt mielessä. Kannattaako yrittää itse valmiilla sarjalla, jos meinaa vielä kyseisillä pumpuilla ajaa? Kenelle kannattaisi viedä, ja sanoa, että "tee näistä paremmat"? Suunnitelmissa siis parantaa sekä etu- että takapäätä.  Käytöksissä tuon huomaa ainakin siten, että pienestäkin montusta, niin pyörä niiaa aika rajusti ja on ohjauskelvoten hetken. Tuntuu ettei etupää ole tarpeeksi herkkä. Takapää ainaki kemoran paluusuoran vasurissa tuntuu antautuvan liikaakin. Myös luiston tultikseminen voisi olla parempaa mielestäni.

Valmiin ratapelin ostaminenkin voisi olla järkevää, mutta tuntuu muutenkin, ettei tässä harrastuksessa mitään järkeä ole, niin jatketaan tällä linjalla, ja rakennellaan itse :)

Vinkkejä, neuvoja, mihin suuntaan edetään?
Yamaha R1 -08

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 05.09.13 - klo:16:22
Pyöränä toimii kilvellinen yamaha R1 vm 2008, joten olen tässä pikku hiljaa rakennellut ratakäyttöön sopivaksi. Kemorassa kellottelin 1.13.9, ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että huoltamaton vakioalusta ei ole paras mahdollinen varuste tuossa pyörässä. Mitä kannattaisi siis tehdä tuolle rykkösen vakioalustalle? Öhläriin ei ole varaa, joten shimmaus on käynyt mielessä. Kannattaako yrittää itse valmiilla sarjalla, jos meinaa vielä kyseisillä pumpuilla ajaa? Kenelle kannattaisi viedä, ja sanoa, että "tee näistä paremmat"? Suunnitelmissa siis parantaa sekä etu- että takapäätä.  Käytöksissä tuon huomaa ainakin siten, että pienestäkin montusta, niin pyörä niiaa aika rajusti ja on ohjauskelvoten hetken. Tuntuu ettei etupää ole tarpeeksi herkkä. Takapää ainaki kemoran paluusuoran vasurissa tuntuu antautuvan liikaakin. Myös luiston tultikseminen voisi olla parempaa mielestäni.

Valmiin ratapelin ostaminenkin voisi olla järkevää, mutta tuntuu muutenkin, ettei tässä harrastuksessa mitään järkeä ole, niin jatketaan tällä linjalla, ja rakennellaan itse :)

Vinkkejä, neuvoja, mihin suuntaan edetään?

Ei kannata tehdä itse vaan luottaa ammattilaiseen. Wehnä on tämän mallin rykkösiä rakentanut kulkemaan, joten sieltä kannattaa kysyä. Motoville on varmasti toinen joka osaa neuvoa. Varmasti löytyy muitakin.

Joka tapauksessa kannattaa ottaa ammattilaisiin yhteyttä ja kysyä mikä olisi viisasta tämmöisellä budjetilla.

murmela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 05.09.13 - klo:16:22
Pyöränä toimii kilvellinen yamaha R1 vm 2008, joten olen tässä pikku hiljaa rakennellut ratakäyttöön sopivaksi. Kemorassa kellottelin 1.13.9, ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että huoltamaton vakioalusta ei ole paras mahdollinen varuste tuossa pyörässä. Mitä kannattaisi siis tehdä tuolle rykkösen vakioalustalle? Öhläriin ei ole varaa, joten shimmaus on käynyt mielessä. Kannattaako yrittää itse valmiilla sarjalla, jos meinaa vielä kyseisillä pumpuilla ajaa? Kenelle kannattaisi viedä, ja sanoa, että "tee näistä paremmat"? Suunnitelmissa siis parantaa sekä etu- että takapäätä.  Käytöksissä tuon huomaa ainakin siten, että pienestäkin montusta, niin pyörä niiaa aika rajusti ja on ohjauskelvoten hetken. Tuntuu ettei etupää ole tarpeeksi herkkä. Takapää ainaki kemoran paluusuoran vasurissa tuntuu antautuvan liikaakin. Myös luiston tultikseminen voisi olla parempaa mielestäni.

Valmiin ratapelin ostaminenkin voisi olla järkevää, mutta tuntuu muutenkin, ettei tässä harrastuksessa mitään järkeä ole, niin jatketaan tällä linjalla, ja rakennellaan itse :)

Vinkkejä, neuvoja, mihin suuntaan edetään?
Onko jouset sopivat? Jos ei, nii vaihda sopiviin.

Ota keula käteen ja cartridget irti ja auki. Jos se onnistuu ja sormi ei mene suuhun, niin pistä jotku kittipalikat sisään. On ne vaimennuskäyriltään tod näk ainakin paremmat ku vakiot.

Takapamppu kannattaa suosiolla jättää ammattilaiselle, teki sille sitten mitä vaan.

...Ellei halua väkisin tehdä sitäkin itse, niin kuin minä tein. Tosin en shimmannut kuin riparia hieman löysemmäks. Loppu se renkaan syöminen. Eli kait siitä ihan hyvä tuli vaikka ite tein. :)

http://www.shimrestackor.com/
oli ihan kätevä suuntaa antava "softa".
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 05.09.13 - klo:16:22
Pyöränä toimii kilvellinen yamaha R1 vm 2008, joten olen tässä pikku hiljaa rakennellut ratakäyttöön sopivaksi. Kemorassa kellottelin 1.13.9, ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että huoltamaton vakioalusta ei ole paras mahdollinen varuste tuossa pyörässä. Mitä kannattaisi siis tehdä tuolle rykkösen vakioalustalle? Öhläriin ei ole varaa, joten shimmaus on käynyt mielessä. Kannattaako yrittää itse valmiilla sarjalla, jos meinaa vielä kyseisillä pumpuilla ajaa? Kenelle kannattaisi viedä, ja sanoa, että "tee näistä paremmat"? Suunnitelmissa siis parantaa sekä etu- että takapäätä.  Käytöksissä tuon huomaa ainakin siten, että pienestäkin montusta, niin pyörä niiaa aika rajusti ja on ohjauskelvoten hetken. Tuntuu ettei etupää ole tarpeeksi herkkä. Takapää ainaki kemoran paluusuoran vasurissa tuntuu antautuvan liikaakin. Myös luiston tultikseminen voisi olla parempaa mielestäni.

Valmiin ratapelin ostaminenkin voisi olla järkevää, mutta tuntuu muutenkin, ettei tässä harrastuksessa mitään järkeä ole, niin jatketaan tällä linjalla, ja rakennellaan itse :)

Vinkkejä, neuvoja, mihin suuntaan edetään?

1) Vie alusta huoltoon niin suurin osa elämisestä loppuu sillä.
2) Jos on tavoitteet parantaa aikoja jatkossakin, kannattaa kyttäillä ebaysta käytettynä mäntäsarjaa keulaan ja vaihdattaa/vaihtaa se huollon yhteydessä.
3) Jos olet about normaalipainoinen 70 (+-10kg), toimii keulassa 10 tai 10,5 jouset, 10,5 ehkä vähän jäykän puolella.
4) Taakse normipainoiselle 110 jousi on aika passeli.

Jo pelkkä alustan huolta ja oikeiden jousten vaihto vakauttaa menoa kummasti, mutta mäntäsarjalla saa vähän säädettävyyttäkin (riippuen mitä mäntäsarjaan kuuluu).
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

vernerik

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.09.13 - klo:20:31
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 05.09.13 - klo:16:22
Pyöränä toimii kilvellinen yamaha R1 vm 2008, joten olen tässä pikku hiljaa rakennellut ratakäyttöön sopivaksi. Kemorassa kellottelin 1.13.9, ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että huoltamaton vakioalusta ei ole paras mahdollinen varuste tuossa pyörässä. Mitä kannattaisi siis tehdä tuolle rykkösen vakioalustalle? Öhläriin ei ole varaa, joten shimmaus on käynyt mielessä. Kannattaako yrittää itse valmiilla sarjalla, jos meinaa vielä kyseisillä pumpuilla ajaa? Kenelle kannattaisi viedä, ja sanoa, että "tee näistä paremmat"? Suunnitelmissa siis parantaa sekä etu- että takapäätä.  Käytöksissä tuon huomaa ainakin siten, että pienestäkin montusta, niin pyörä niiaa aika rajusti ja on ohjauskelvoten hetken. Tuntuu ettei etupää ole tarpeeksi herkkä. Takapää ainaki kemoran paluusuoran vasurissa tuntuu antautuvan liikaakin. Myös luiston tultikseminen voisi olla parempaa mielestäni.

Valmiin ratapelin ostaminenkin voisi olla järkevää, mutta tuntuu muutenkin, ettei tässä harrastuksessa mitään järkeä ole, niin jatketaan tällä linjalla, ja rakennellaan itse :)

Vinkkejä, neuvoja, mihin suuntaan edetään?

1) Vie alusta huoltoon niin suurin osa elämisestä loppuu sillä.
2) Jos on tavoitteet parantaa aikoja jatkossakin, kannattaa kyttäillä ebaysta käytettynä mäntäsarjaa keulaan ja vaihdattaa/vaihtaa se huollon yhteydessä.
3) Jos olet about normaalipainoinen 70 (+-10kg), toimii keulassa 10 tai 10,5 jouset, 10,5 ehkä vähän jäykän puolella.
4) Taakse normipainoiselle 110 jousi on aika passeli.

Jo pelkkä alustan huolta ja oikeiden jousten vaihto vakauttaa menoa kummasti, mutta mäntäsarjalla saa vähän säädettävyyttäkin (riippuen mitä mäntäsarjaan kuuluu).

Tavoite olisi tottakai ajaa hieman lujempaa ja kehittyä kuskina. Kisaamaan kovin vakavasti en ole lähitulevaisuudessa lähtemässä, joten tavoitteet eivät kovin vakavia ole. Samalla kun alustaa huollattaa, niin olisi kiva vähän sisustaa uusia, menisi ns. samaa kyytiä, ja saattaisi jopa säästää rahaa ja aikaa, kun joutuu osat kuitenkin irrottamaan ja huoltamaan.

Painan 68kg. Ennen oli tuon pyörän kanssa kääntymisongelmia, johtuivat tosin pitkälti huonoista renkaista. Myös keulan löysääminen auttoi asiaa. Tykkään toisin sanoen hyvin kääntyvästä pyörästä, kuitenkaan liikaa tinkimättä muista ominaisuuksista, vaikka kaikki säätäminen lienee jonkun asteisia kompromisseja. Minkähän jäykkyiset jouset tuossa värkissä on vakiona?
Yamaha R1 -08

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 05.09.13 - klo:21:17
Painan 68kg. Ennen oli tuon pyörän kanssa kääntymisongelmia, johtuivat tosin pitkälti huonoista renkaista. Myös keulan löysääminen auttoi asiaa. Tykkään toisin sanoen hyvin kääntyvästä pyörästä, kuitenkaan liikaa tinkimättä muista ominaisuuksista, vaikka kaikki säätäminen lienee jonkun asteisia kompromisseja. Minkähän jäykkyiset jouset tuossa värkissä on vakiona?

Lienee samat kuin -07 eli edessä 9.07 N/mm ja takana 93.00 N/mm.

Itsellä vastaavasti 10N/mm ja 100N/mm. Painoa 10kg edemmän, mutta nämä pitäisi kyllä toimia sullakin hyvin.

Toi kääntyminen on aika ajotekniikkaan ja jarruttamiseen liittyvää hommaa. Voisin väittää että moni pitäis mun nykyisiä asetuksia kankeina. Makuasioita tietysti.

Powered by EzPortal