Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.09.13 - klo:14:25
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.09.13 - klo:14:15
Olisiko jollain suositella jotain kirjallisuutta tuohon jousituksen säätämisen opiskeluun? mielellään jotain missä väännetään ihan ratakiskosta perusteet aluksi?

Erittäin helppolukuinen/ tajuinen ja halpa perusopus:
http://racetech.com/html_files/SUSPENSION%20BIBLE.html
Ebaystä kannattaa katsella/ tilata.
Sopii erittäin erinomaisesti myös "tyhmille", jenkeille toi on vissiin tehty. Oikeesti hyvä ja yksinkertanen kirja ja paljon hyvii kuvii. Perusasiat ei jää epäselviks.

Laajasti ja käytännönläheisesti "tekniikkaa" käsittelevä:
The Racing Motorcycle (vol1) by John Bradley
http://broadlandleisure.com/
Erittäin suositeltava yleisteos.
Ei vaadi mitään suurempaa viisautta.

Todella raskas ja syvälle menevä mopon dynamiikasta:
Motorcycle Dynamics by Vittore Cossalter
http://www.dinamoto.it/dinamoto/4_teaching/books_motorcycle/book%20www%20english_2_version.htm
Ei tyhmille, vaatii masokistisen luonteen.

Iskarin sielunelämästä:
The Shock Absorber Handbook (2nd Edition) by John C. Dixon
Osin erittäin käytännönläheinen, mutta myös erittäin syvälle menevä. 400 sivunen raamattu. Jos olet tyyliltäsi "vakioalusta riittää" niin ei kannata todellakaan ostaa.

Tuo eka on iha ok. Täytyy siihen tutustua uudemman kerran, kunhan saa tuon ajolinjakirjan luettua :) PS. Grandi, se kirja on sitten mulla.
Tuo toka on aika kovaa settiä. Oli mulla etelänmatkaluettavana. (Volume 1). Tosi hyviä pointteja, mutta koska on kirjoitettu vuonna -96, niin pitää pientä suodatinta käyttää.
Kolmanteen en ole tutustunut.

Oma ehdotus olisi seuraava:
http://www.motosport.com/motorcycle/SPORTBIKE-SUSPENSION-TUNING-BOOK

Oli otettu jopa katu- ja ratakuskit erilleen. Tuossa on kerrottu selkein kuvin mitä pitää tehdä ja annettu ohjearvojakin.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:16:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.09.13 - klo:14:25
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.09.13 - klo:14:15
Olisiko jollain suositella jotain kirjallisuutta tuohon jousituksen säätämisen opiskeluun? mielellään jotain missä väännetään ihan ratakiskosta perusteet aluksi?

Erittäin helppolukuinen/ tajuinen ja halpa perusopus:
http://racetech.com/html_files/SUSPENSION%20BIBLE.html
Ebaystä kannattaa katsella/ tilata.
Sopii erittäin erinomaisesti myös "tyhmille", jenkeille toi on vissiin tehty. Oikeesti hyvä ja yksinkertanen kirja ja paljon hyvii kuvii. Perusasiat ei jää epäselviks.

Laajasti ja käytännönläheisesti "tekniikkaa" käsittelevä:
The Racing Motorcycle (vol1) by John Bradley
http://broadlandleisure.com/
Erittäin suositeltava yleisteos.
Ei vaadi mitään suurempaa viisautta.

Todella raskas ja syvälle menevä mopon dynamiikasta:
Motorcycle Dynamics by Vittore Cossalter
http://www.dinamoto.it/dinamoto/4_teaching/books_motorcycle/book%20www%20english_2_version.htm
Ei tyhmille, vaatii masokistisen luonteen.

Iskarin sielunelämästä:
The Shock Absorber Handbook (2nd Edition) by John C. Dixon
Osin erittäin käytännönläheinen, mutta myös erittäin syvälle menevä. 400 sivunen raamattu. Jos olet tyyliltäsi "vakioalusta riittää" niin ei kannata todellakaan ostaa.

Tuo eka on iha ok. Täytyy siihen tutustua uudemman kerran, kunhan saa tuon ajolinjakirjan luettua :) PS. Grandi, se kirja on sitten mulla.
Tuo toka on aika kovaa settiä. Oli mulla etelänmatkaluettavana. (Volume 1). Tosi hyviä pointteja, mutta koska on kirjoitettu vuonna -96, niin pitää pientä suodatinta käyttää.
Kolmanteen en ole tutustunut.

Oma ehdotus olisi seuraava:
http://www.motosport.com/motorcycle/SPORTBIKE-SUSPENSION-TUNING-BOOK

Oli otettu jopa katu- ja ratakuskit erilleen. Tuossa on kerrottu selkein kuvin mitä pitää tehdä ja annettu ohjearvojakin.

Oliko tämä se kirja mistä pistit johonkin ketjuun kuvan? oliko se siitä antisquat-jutusta tai sitten joku ajolinjahomma? Ei olisi pahan hintainen tämäkään kirja...

T1mppa

10.09.13 - klo:18:09 #662 Viimeisin muokkaus: 10.09.13 - klo:19:33 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.09.13 - klo:16:19
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:16:09

http://www.motosport.com/motorcycle/SPORTBIKE-SUSPENSION-TUNING-BOOK


Oliko tämä se kirja mistä pistit johonkin ketjuun kuvan? oliko se siitä antisquat-jutusta tai sitten joku ajolinjahomma? Ei olisi pahan hintainen tämäkään kirja...

Kyllä. Tuosta mm. sitä anti-squat-juttua nappailin.
http://www.amazon.com/Sportbike-Suspension-Tuning-Andrew-Trevitt/dp/1893618455

Siitä pystyy vähän vilaseen kirjan sisällysluetteloa.
Perusteita aika monesta osa-alueesta. Mutta on ihan kiva niitäkin lueskella, sillä voi löytää jotain pieniä tippejä.

Jos ei muuta hyötyä tuosta kirjasta ole, niin ainakin kynnys geometrian muuttamiseen ja alustan ruuvien pyörittelyyn pienenee. Ja siitä se toinen puoli oppimisesta alkaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:18:09
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.09.13 - klo:16:19
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:16:09

http://www.motosport.com/motorcycle/SPORTBIKE-SUSPENSION-TUNING-BOOK


Oliko tämä se kirja mistä pistit johonkin ketjuun kuvan? oliko se siitä antisquat-jutusta tai sitten joku ajolinjahomma? Ei olisi pahan hintainen tämäkään kirja...

Kyllä. Tuosta mm. sitä anti-squat-juttua nappailin.
http://www.amazon.com/Sportbike-Suspension-Tuning-Andrew-Trevitt/dp/1893618455

Siitä pystyy vähän vilaseen kirjan sisällysluetteloa.
Perusteita aika monesta osa-alueesta. Mutta on ihan kiva niitäkin lueskella, sillä voi löytää jotain pieniä tippejä.

Jos ei muuta hyötyä tuosta kirjasta ole, niin ainakin kynnys geometrian muuttamiseen ja alustan ruuvien pyörittelyyn pienenee. Ja siitä se toinen puoli oppimista alkaa.

Tämänkin voisi laittaa tilaukseen. Talvella näihin voisi ehtiäkkin perehtyä. Kesällä niin kiire, ettei enää ehdi opiskella kuin yritys/erehdys tekniikalla

jarska

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:18:09
Jos ei muuta hyötyä tuosta kirjasta ole, niin ainakin kynnys geometrian muuttamiseen ja alustan ruuvien pyörittelyyn pienenee. Ja siitä se toinen puoli oppimista alkaa.

Jopas on tyhmä kirja.
En osta sexi opustakaan jos sen luettuani pitää alkaa selibaattiin, enkä enää juurikaan käytä meisseliäni.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.09.13 - klo:19:34
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:18:09
Jos ei muuta hyötyä tuosta kirjasta ole, niin ainakin kynnys geometrian muuttamiseen ja alustan ruuvien pyörittelyyn pienenee. Ja siitä se toinen puoli oppimista alkaa.

Jopas on tyhmä kirja.
En osta sexi opustakaan jos sen luettuani pitää alkaa selibaattiin, enkä enää juurikaan käytä meisseliäni.

Ei sun tarvitse lukea kirjoja. Sulla on niin hyvät välit maan parhaisiin ammattilaisiin. Soitto vaan, ja saat haluamasi faktat.
Vai meinaatko, että pyörässäsi on jotain parannettavaa? Sähän ajat sitä paitsi kovempaa kuin minä?  airrev_1

jarska

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:19:42
Vai meinaatko, että pyörässäsi on jotain parannettavaa? Sähän ajat sitä paitsi kovempaa kuin minä?  airrev_1

Enkä aja kovempaa ja pyörässäni on ollut koko kesän jotain parannettavaa, jota olen pitkin kesää koittanu säädellä, ei ole juurikaan parantunu, huono pyörä.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.09.13 - klo:19:58
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:19:42
Vai meinaatko, että pyörässäsi on jotain parannettavaa? Sähän ajat sitä paitsi kovempaa kuin minä?

Enkä aja kovempaa ja pyörässäni on ollut koko kesän jotain parannettavaa, jota olen pitkin kesää koittanu säädellä, ei ole juurikaan parantunu, huono pyörä.

Pohjoisen radoilla ajat ainakin. Eikö tuo sinun pyörä ole yksi suosituimmista superbike-pyöristä keski-Euroopassa? En kyllä osaa sanoa mitä viilauksia ammattilaiset ovat siihen tehneet, mutta hienoilta ne vaikuttaa.
Ja tiedät sen itsekin, että tätä harrastetaan omaksi iloksi. Suurin ilo tulee siitä, kun onnistuu saamaan hyvän ajan/kierroksen/ohituksen omalla ritsallaan.

jarska

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:20:40
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.09.13 - klo:19:58
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:19:42
Vai meinaatko, että pyörässäsi on jotain parannettavaa? Sähän ajat sitä paitsi kovempaa kuin minä?

Enkä aja kovempaa ja pyörässäni on ollut koko kesän jotain parannettavaa, jota olen pitkin kesää koittanu säädellä, ei ole juurikaan parantunu, huono pyörä.

Pohjoisen radoilla ajat ainakin. Eikö tuo sinun pyörä ole yksi suosituimmista superbike-pyöristä keski-Euroopassa? En kyllä osaa sanoa mitä viilauksia ammattilaiset ovat siihen tehneet, mutta hienoilta ne vaikuttaa.
Ja tiedät sen itsekin, että tätä harrastetaan omaksi iloksi. Suurin ilo tulee siitä, kun onnistuu saamaan hyvän ajan/kierroksen/ohituksen omalla ritsallaan.

Nojuu, mä vaan kiukuttelin ko kausi alakaa loppuun, on se hyvä pyörä ja kirjanki voisin tilata. :D

marko_

Säätöö, säätöö  :D




T1mppa

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 10.09.13 - klo:21:07
Säätöö, säätöö  :D

Olitko tekemässä mullekin samanlaisia palikoita (mitä ikinä nuo ovatkaan. Näyttää hienoilta)? :D

marko_

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.09.13 - klo:21:12
Olitko tekemässä mullekin samanlaisia palikoita (mitä ikinä nuo ovatkaan. Näyttää hienoilta)? :D

Se on orkkis yläkolmio mistä otetaan 4mm siivu pois alapuolelta, tuosta kohalta mistä menee emäakseli läpi. Näin saadaan keulaan lisää korkeutta maksimissaan 4mm.  :P

porari

Tuossa yksi tapa korottaa keulaa, sattumalta osui hakuun kun ratagixxeriin osia ebaysta kattelin.

http://www.ebay.com/itm/2006-2007-GSXR-600-750-Fork-Extenders-Ohlins-Penske-Suspension-/231031346873

app

24.09.13 - klo:10:00 #673 Viimeisin muokkaus: 24.09.13 - klo:10:02 käyttäjältä app
Luovuin tämän kauden periaatteestani olla koskematta alustan säätöruuveihin, ja säädin takaiskarin vaimennusta pienemmälle Kemorassa perjantai-aamuna. Parani. Ja kun nyt avauduin näin, tunnustan sortuneeni syntiin kahteen otteeseen. Ensin kiristin vaimenusta, ja kokeilin. Perä muljusi entistä enemmän, ja luisti jopa hiukan yhdessä kohtaa rataa toistuvasti.
Sen jälkeen ruuvasin vaimennusta pois, ja taivas aukeni. Ei satanut, vaan hyvä avauspioto + voblauksen poistuminen oli tosiasia.

Esko Kupariselle ja wehnälle jälleen kerran kiitokset puhelintuesta, kun tällä tavalla hairahduin säätäjiin littymään.

Ensi kesänä ei sitten tarvitsekkaan säätää, ja jos säädän, teen sen salaa. Säätäminen on hanurista  ass_1

T1mppa

24.09.13 - klo:10:05 #674 Viimeisin muokkaus: 24.09.13 - klo:10:16 käyttäjältä T1mppa
Milläs perusteilla nostatte pyörän painopistettä ylemmäs?
Itse olen katsellut pyöriä telkkarissa. Niissä painopiste on suht matalalla, paitsi kuski (eli penkki törkeän korkealla).

Mikäli nyt ymmärsin oikein noista keulaputkien jatkopalojen tarkoituksista, niin niillä nostetaan keulaa ylemmäs. Jotta geometria on edes jotenkin sellainen, että pyörä kääntyy johonkin, niin takapäätä pitää nostaa vielä ylemmäs.

Kuvissa MotoGP ja WSBK -pyörät. Hondan ja suzukin katteiden etuosat on täysin eri planeetalta. Geometria taitaa kuitenkin olla aika lähellä toisiaan?

Sadeasetuksissa ymmärrän pyörän painopisteen noston, mutta kuivalla se on mysteeri.

edit. Olen kuullut, että kilokikserissä kun keulaputkia laskee yläkolmion läpi (keulaa nostaa), niin pyörä lähtee kääntymään paremmin. Näin on sanonut useampi henkilö ja osa ajanut jopa sm-sarjassa kisaa. Itse tätä kokeilin, mutta vaikutus oli päinvastainen. Onko muilla ollut kokemukset erilaisia kuin minulla vai onko tämä jokin legenda?

Powered by EzPortal