Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:10:05
Milläs perusteilla nostatte pyörän painopistettä ylemmäs?
Itse olen katsellut pyöriä telkkarissa. Niissä painopiste on suht matalalla, paitsi kuski (eli penkki törkeän korkealla).

Mikäli nyt ymmärsin oikein noista keulaputkien jatkopalojen tarkoituksista, niin niillä nostetaan keulaa ylemmäs. Jotta geometria on edes jotenkin sellainen, että pyörä kääntyy johonkin, niin takapäätä pitää nostaa vielä ylemmäs.

Kuvissa MotoGP ja WSBK -pyörät. Hondan ja suzukin katteiden etuosat on täysin eri planeetalta. Geometria taitaa kuitenkin olla aika lähellä toisiaan?

Sadeasetuksissa ymmärrän pyörän painopisteen noston, mutta kuivalla se on mysteeri.

Keulaputkien jatkopalojen tarkoitus: Niillä nostetaan keulaa ylemmäs jotta alkuperäinen liian hätäinen ohjausgeometria hieman rauhoittuisi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.09.13 - klo:10:10
Keulaputkien jatkopalojen tarkoitus: Niillä nostetaan keulaa ylemmäs jotta alkuperäinen liian hätäinen ohjausgeometria hieman rauhoittuisi.

Täytyy myöntää, että ihmiset on erilaisia. Toisille orkkis, hätäinen ohjausgeometria on liian hätäinen, toisille ei. Itse taidan kuulua tähän jälkimmäiseen porukkaan.
Ainakin vielä on kuivalla eturenkaan pito riittänyt.

edit. Onko kommenttia siihen painopisteen nostamiseen? Vai onko se jätetty huomioimatta?
Vai mietitäänkö, että milleillä ei tässä kohtaa ole vaikutusta?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:10:19
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.09.13 - klo:10:10
Keulaputkien jatkopalojen tarkoitus: Niillä nostetaan keulaa ylemmäs jotta alkuperäinen liian hätäinen ohjausgeometria hieman rauhoittuisi.

Täytyy myöntää, että ihmiset on erilaisia. Toisille orkkis, hätäinen ohjausgeometria on liian hätäinen, toisille ei. Itse taidan kuulua tähän jälkimmäiseen porukkaan.
Ainakin vielä on kuivalla eturenkaan pito riittänyt.

edit. Onko kommenttia siihen painopisteen nostamiseen? Vai onko se jätetty huomioimatta?
Vai mietitäänkö, että milleillä ei tässä kohtaa ole vaikutusta?

Toinen syy voi olla, että pyörän nostamisella haetaan lineaarisempaa takalinkun toimintaa, kuten esim. k7 gixerin tapauksessa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

^Hätäinen vai ei?
Mulla ainaki nyt kun ajaminen ja ajoasento on kehittynyt, on tullut tuo keulan nostaminen eteen kun sitä mopoa ei yksinkertaisesti saa pysymään sisäkanttarin oikealla puolella, koska se pyrkii aina menemään sen väärälle puolelle, eli nurmikolle.

Parin alustanrakentajan kans oon asiasta puhunu niin ovat perustellu tuota keulan nostamista sillä että nykypäivän takarenkaat on niin korkeita että tommonen 2003-2004 vuodelta oleva pyörä ei vaan toimi niitten kans jos siihen ei tee muutoksia.


T1mppa

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 24.09.13 - klo:10:40
^Hätäinen vai ei?
Mulla ainaki nyt kun ajaminen ja ajoasento on kehittynyt, on tullut tuo keulan nostaminen eteen kun sitä mopoa ei yksinkertaisesti saa pysymään sisäkanttarin oikealla puolella, koska se pyrkii aina menemään sen väärälle puolelle, eli nurmikolle.

Parin alustanrakentajan kans oon asiasta puhunu niin ovat perustellu tuota keulan nostamista sillä että nykypäivän takarenkaat on niin korkeita että tommonen 2003-2004 vuodelta oleva pyörä ei vaan toimi niitten kans jos siihen ei tee muutoksia.

Tuossa on pointtia. Eli vastaus on jälleen kompromissi.
Mikäli pyörä kääntyy liikaa, nostetaan keulaa. Vaihtoehtona on pitää keula paikallaan, mutta laskea takapäätä. Takapäätä ei voida laskea, koska se vaikuttaa swingin kulmaan. Näin painopiste nousee ylemmäs, mutta se on voi voi.

Eli keulan nostamisella ei haettu alun perinkään painopisteen nostoa, vaan pyörän rauhallisempaa kääntyvyyttä.

Taas on olo kuin ala-asteikäisellä, joka oppi uuden kertotaulun. birthday_1

T1mppa

24.09.13 - klo:10:57 #680 Viimeisin muokkaus: 24.09.13 - klo:11:02 käyttäjältä T1mppa
Kysytäämpäs sitten, onko kukaan kiinnittänyt huomiota painopisteeseen? Eli tarkoituksella nostanut tai madaltanut sitä. (Voi kommentoida myös eteen/taakse siirtoa, mutta se on hieman hankalampaa toteuttaa)
Se, että katteet raapii maata ja sen takia nostetaan pyörää, ei käy vastaukseksi :)

edit: Nitrous kirjoitti aikaisemmin: Toinen syy voi olla, että pyörän nostamisella haetaan lineaarisempaa takalinkun toimintaa, kuten esim. k7 gixerin tapauksessa.
edit2: Itse lähinnä mietin painopisteellä sitä, että kuinka paljon etu- ja takarenkaalla on pitoa avauksissa ja jarrutuksissa. Sekä kumpi pää kevenee ja kummalle tulee paino. Pitäisikö näitä miettä vasta siinä kohtaa, kun ongelmia rupee esiintymään?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:10:57
Kysytäämpäs sitten, onko kukaan kiinnittänyt huomiota painopisteeseen? Eli tarkoituksella nostanut tai madaltanut sitä. (Voi kommentoida myös eteen/taakse siirtoa, mutta se on hieman hankalampaa toteuttaa)
Se, että katteet raapii maata ja sen takia nostetaan pyörää, ei käy vastaukseksi :)

edit: Nitrous kirjoitti aikaisemmin: Toinen syy voi olla, että pyörän nostamisella haetaan lineaarisempaa takalinkun toimintaa, kuten esim. k7 gixerin tapauksessa.
edit2: Itse lähinnä mietin painopisteellä sitä, että kuinka paljon etu- ja takarenkaalla on pitoa avauksissa ja jarrutuksissa. Sekä kumpi pää kevenee ja kummalle tulee paino. Pitäisikö näitä miettä vasta siinä kohtaa, kun ongelmia rupee esiintymään?

Ota nyt tuohon pidon miettimisen lisäksi mietintään se, että kuinka helposti pyörä keulii/meinaa mennä etukautta ympäri ennen kuin hirveästi pyörää muokkaat. Toki tuossa yhtälössä kuskin liikkuminen on se isoin pala painopisteen sijaintia ja sillä voi aktiivisesti vaikuttaa hyvinkin paljon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

24.09.13 - klo:11:05 #682 Viimeisin muokkaus: 24.09.13 - klo:11:07 käyttäjältä marko_
Joku tais joskus jutella semmosta että mitä korkeammalla on painopiste niin sen pienemmällä kallistuskulmalla mopo kääntyy.
Painopisteen nostaminen myös hidastaa mopon liikettä kun vaihdetaan käännöstä esim. vasemmalta oikealle.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 24.09.13 - klo:10:40
^Hätäinen vai ei?
Mulla ainaki nyt kun ajaminen ja ajoasento on kehittynyt, on tullut tuo keulan nostaminen eteen kun sitä mopoa ei yksinkertaisesti saa pysymään sisäkanttarin oikealla puolella, koska se pyrkii aina menemään sen väärälle puolelle, eli nurmikolle.

Parin alustanrakentajan kans oon asiasta puhunu niin ovat perustellu tuota keulan nostamista sillä että nykypäivän takarenkaat on niin korkeita että tommonen 2003-2004 vuodelta oleva pyörä ei vaan toimi niitten kans jos siihen ei tee muutoksia.

Kiitos tästä näkökulmasta. Alastarossa kahtelin ku Cat laski keulaa. Jotenki tuli semmoinen tunne, että munkin pitää jotain säätää ja harkitsin jo itsekin laskemista. Luuleskelin uusien pyörien olevan ketterämpiä kuin tuo K2. Onneksi en tehny mitään muuta ku pyöräytin takaiskaria kierroksen kireemmälle. En minä mitään vaikutusta huomannu, mutta tuli heti parempi mieli. Iloa lisäs vielä ku sain viisaan olosesti jutella Murmelan kans.
Voihan se olla, jotta tuo K2 on nykyrenkailla täydellinen ratapaketti. Pitäis varmaan ajaa jollakin toisellakin pyörällä joskus.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

tamik87

24.09.13 - klo:11:21 #684 Viimeisin muokkaus: 24.09.13 - klo:11:25 käyttäjältä tamik87
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:10:57
Kysytäämpäs sitten, onko kukaan kiinnittänyt huomiota painopisteeseen? Eli tarkoituksella nostanut tai madaltanut sitä. (Voi kommentoida myös eteen/taakse siirtoa, mutta se on hieman hankalampaa toteuttaa)
Se, että katteet raapii maata ja sen takia nostetaan pyörää, ei käy vastaukseksi :)

edit: Nitrous kirjoitti aikaisemmin: Toinen syy voi olla, että pyörän nostamisella haetaan lineaarisempaa takalinkun toimintaa, kuten esim. k7 gixerin tapauksessa.
edit2: Itse lähinnä mietin painopisteellä sitä, että kuinka paljon etu- ja takarenkaalla on pitoa avauksissa ja jarrutuksissa. Sekä kumpi pää kevenee ja kummalle tulee paino. Pitäisikö näitä miettä vasta siinä kohtaa, kun ongelmia rupee esiintymään?

Minä nostin aprilian painopistettä tarkoituksella jotta tarttis kallistaa vähemmän. Se toimi niinkuin pitikin. Yammulla joka on 30kg kevyempikin mutta myös painopiste matalemmalla joutuu kanttaamaan paljon enemmän jotta saan saman kurvivauhdin mitä aprilialla. Alastarossa samoilla kallistuksilla yammulla oli 10 kmh pienempi vauhti. Olihan se aika herkkä nostamaan jarruissa perää, mutta kaikkeen tottui.

EDIT: Vaikutus on vielä suurempi esim jossain kemoran kakkosmutkassa. Mutulla muistaakseni luokkaa 15 kmh.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 24.09.13 - klo:11:17
Voihan se olla, jotta tuo K2 on nykyrenkailla täydellinen ratapaketti. Pitäis varmaan ajaa jollakin toisellakin pyörällä joskus.

Mut älä aja bemarilla. Sen jälkeen rupee aina itkettään ku joutuu ajaan omalla nollabudjettipaskiolla.  :(
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 24.09.13 - klo:11:05
Joku tais joskus jutella semmosta että mitä korkeammalla on painopiste niin sen pienemmällä kallistuskulmalla mopo kääntyy.

Riippuu myöskin hyvin paljon renkaiden profiilista. Ts kuinka paljon tukilinjan paikka muuttuu sivusuunnassa silloin kun mopoa kallistetaan.
Mitä kapeammat renkaat ja mitä korkeammalla painopiste on, niin sitä lähempänä mopon rungon kallistuskulma ja tehollinen kallistuskulma ovat toisiaan.
Ja mitä leveämmät renkaat ja mitä matalammalla painopiste on, niin sitä suurempi ero mopon kallistuskulmalla ja tehollisella kallistuskulmalla on.

Karrikoitu vertailu:

Kapeat renkaat, painopiste korkealla; mopon rungon kallistuskulma 45 astetta, tehollinen kallistuskulma 45 astetta, mopon nopeus 100 kmh, mopon kaartosäde 79 metriä.

Kapeat renkaat, painopiste matalalla; mopon rungon kallistuskulma 52,5 astetta, tehollinen kallistuskulma 45 astetta, mopon nopeus 100 kmh, mopon kaartosäde 79 metriä.

Leveät renkaat, painopiste korkealla; mopon rungon kallistuskulma 52,5 astetta, tehollinen kallistuskulma 45 astetta, mopon nopeus 100 kmh, mopon kaartosäde 79 metriä.

Leveät renkaat, painopiste matalalla; mopon rungon kallistuskulma 60 astetta, tehollinen kallistuskulma 45 astetta, mopon nopeus 100 kmh, mopon kaartosäde 79 metriä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Nostaisisin yammussakin mielelläni painopistettä korkeammalle mutta orkkis takaiskarissa ei ole korkeuden säätöä enkä viitti pelkällä esijännityksellä nostaa pyörää. Keulassa kyl ois varaa nostaa millitolkulla.

murmela

24.09.13 - klo:13:01 #688 Viimeisin muokkaus: 24.09.13 - klo:13:03 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 24.09.13 - klo:12:53
Nostaisisin yammussakin mielelläni painopistettä korkeammalle mutta orkkis takaiskarissa ei ole korkeuden säätöä enkä viitti pelkällä esijännityksellä nostaa pyörää. Keulassa kyl ois varaa nostaa millitolkulla.

Saako takaiskarin yläkiinnikkeen (no8) ja rungon väliin esim aluslevyn/aluslevyjä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:10:57
Kysytäämpäs sitten, onko kukaan kiinnittänyt huomiota painopisteeseen? Eli tarkoituksella nostanut tai madaltanut sitä. (Voi kommentoida myös eteen/taakse siirtoa, mutta se on hieman hankalampaa toteuttaa)
Se, että katteet raapii maata ja sen takia nostetaan pyörää, ei käy vastaukseksi :)

Se mitä itse tuota nyt viimoisten kisojen jälkeen tonkinut ja tutkinut, niin kyllä osasyyllinen on juurikin tuo mitä sanoit, että katteet raapii maata.

Tai noh, ei pelkästään katteet, vaan myös koneenposket. Itsellä on raappamat koneenposkessa sekä katteissa.

Eli nykyrenkailla pystyy linttaamaan tuollaisen R6R:n jo niin lappeelleen, että heikompaa hirvittää ja silti kumi vielä pitää. Nyt ainoa vaihtoehto kallistuskulman tai turvamarginaalin lisäämiselle on koko keksinnön nostaminen. Haittapuolena on tietysti tuo nopeiden shikaanien läpi ajaminen, sillä niissä laite on hiukan kankeampi.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal