Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: visu - 11.12.13 - klo:20:19
Zupinin tekemien TTXien säädöt ja niissä on joissain vaihdettu myös top out eri jäykkyiseksi ja/tai pituiseksi perussäätöön verrattuna joten siellä saksassa ainakin joku on sitä mieltä että ruåttalaiset ei ole osanneet kaikissa tapauksissa laittaa sinne parasta vaihtoehtoa suoraan tehtaalla.

Mitäs eri pituusvaihtoehtoja löytyy?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tomik

Lainaus käyttäjältä: visu - 11.12.13 - klo:20:44Jos siinä oli vakiona Öhlins 46xx iskari niin sinnekin olisi ehkä saanut lisättyä top out jousen. Sinälläänhän se TTX:n ja muiden 2 putki iskareiden rakenne ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. "Perinteisellä" rakenteella olevasta iskarista saa ainakin niin hyvän että sillä voitetaan suomen mestaruuksia (=Kallio ja WP iskari)
Tuolla se on hyllyssä vielä, siitä sais halvalla joku hyvän iskarin kunhan siihen asentais sen top-out jousen...

visu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.12.13 - klo:20:46
Lainaus käyttäjältä: visu - 11.12.13 - klo:20:19
Zupinin tekemien TTXien säädöt ja niissä on joissain vaihdettu myös top out eri jäykkyiseksi ja/tai pituiseksi perussäätöön verrattuna joten siellä saksassa ainakin joku on sitä mieltä että ruåttalaiset ei ole osanneet kaikissa tapauksissa laittaa sinne parasta vaihtoehtoa suoraan tehtaalla.

Mitäs eri pituusvaihtoehtoja löytyy?
Öhlinsiltä TTX36:een 8 ja 12 mm versiot.

visu

Lainaus käyttäjältä: tomik - 12.12.13 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: visu - 11.12.13 - klo:20:44Jos siinä oli vakiona Öhlins 46xx iskari niin sinnekin olisi ehkä saanut lisättyä top out jousen. Sinälläänhän se TTX:n ja muiden 2 putki iskareiden rakenne ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. "Perinteisellä" rakenteella olevasta iskarista saa ainakin niin hyvän että sillä voitetaan suomen mestaruuksia (=Kallio ja WP iskari)
Tuolla se on hyllyssä vielä, siitä sais halvalla joku hyvän iskarin kunhan siihen asentais sen top-out jousen...
Laita mulle siihen iskarin sylinteripäätyyn stanssatu koodi  (APxxxx) niin koitan kaivella jossain vaiheessa spekseistä josko sinne mahtuisi jousi ohjureineen.
Voit myös laittaa mulle maililla mikä oli ongelma jota tehdyllä muutoksella koitettiin korjata ja mitä muutoksia iskariin konkreettisesti tehtiin sen saavuttamiseksi.

murmela

12.12.13 - klo:20:56 #784 Viimeisin muokkaus: 12.12.13 - klo:21:00 käyttäjältä murmela
Shimmit, shimmaus.

Shimmiksi kutsutaan sitä ohutta metallilevyä mitä tuolla aiemmin laitettiin männän päälle.
Shimmi on ohut ja pyöreä, ja siinä on reikä keskellä, halkaisijaltaan esim 6,8,11,12 tai 16 milliä, jolla shimmi on kiinni samalla halkaisijalla varustetussa männänvarressa/asetelmassa.
Shimmi on paksuudeltaan, esim 0.10, 0.15, 0.20, 0.25 tai 0.30 millimetriä. Mitä paksumpi shimmi, sitä suurempi voima tarvitaan sen taivuttamiseen.
Shimmejä on myös ulkohalkaisijaltaan erisuuruisia, esim 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,24,26,28,30,32 milliä.
Rajoittavina tekijöinä toki männänvarren halkaisija ja vaimentimen sylinterin halkaisija/ männän muotoilu.

Kuten muistamme, niin pieni öljyn virtaus aiheutti pienen paineen ja pienen voiman joka pyrki työntämään shimmiä ylöspäin/ siten aukaisemaan sitä virtauskanavaa.
Ja suuri virtaus suuren voiman.

Lisää palikoita:
Männän virtauskanavan päällä ei yleensä ole vain yksi shimmi, vaan sen päällä on monta shimmiä. Ja esim takaiskarin männässä on virtauskanavat lomittain molempiin suuntiin erikseen, koska toiseen suuntaan on menovaimennus ja toiseen suuntaan on paluuvaimennus. Siten myöskin männän molemmilla puolilla on shimmipakat erikseen, menovaimennukselle oma shimmipakka ja paluuvaimennukselle oma shimmipakka.

Riippuen siitä, kuinka monta shimmiä männän päällä on, kuinka paksuja ja kuinka leveitä ne eri shimmit ovat:
Niillä pystytään määrittämään se, kuinka paljon koko shimmipakka taipuu silloin kun siihen kohdistuu pieni voima tai suuri voima, eli silloin kun mäntä liikkuu hitaasti tai nopeasti.
Shimmipakan koostumuksella pystytään määrittämään myöskin se, kuinka paljon suhteellisesti on eroa hitaalla ja nopealla vaimennuksella.

Eli samaa vaimentimen sylinteriä ja samaa vaimentimen mäntää käyttämällä, mutta muuttamalla shimmipakan koostumusta, eli shimmaamalla, eli vaihtamalla niitä shimmejä/ vaihtamalla shimmien lukumäärää, kokoa ja paksuutta; saadaan aikaiseksi haluttu vaimennuskäyrä.

Tosin vakioiskareita shimmatessa ongelmaksi voi nousta se että vakiomännän öljykanavat ovat turhan pienet. Joten siihen sitten taasen on ratkaisuna hommata tarvikkeena isompikanavainen mäntä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Tämä ei varsinaisesti mua enää koske mut kiinnostaa saadaanko noilla mäntäsarja-kitti-muutosseteillä sama tulos aikaiseksi kuin cartridgeillä?
Kenties häviää joillain osa-alueilla?

tomik

Lainaus käyttäjältä: visu - 12.12.13 - klo:16:02
Lainaus käyttäjältä: tomik - 12.12.13 - klo:07:43Tuolla se on hyllyssä vielä, siitä sais halvalla joku hyvän iskarin kunhan siihen asentais sen top-out jousen...
Laita mulle siihen iskarin sylinteripäätyyn stanssatu koodi  (APxxxx) niin koitan kaivella jossain vaiheessa spekseistä josko sinne mahtuisi jousi ohjureineen.
Voit myös laittaa mulle maililla mikä oli ongelma jota tehdyllä muutoksella koitettiin korjata ja mitä muutoksia iskariin konkreettisesti tehtiin sen saavuttamiseksi.
AP8332 lukee iskarin rungossa. Ongelma vakioiskarissa oli, että paluuvaimennuksen säätö vaikutti puristusvaimennukseen ja taas puristusvaimennuksen säätö ei tuntunut vaikuttavan yhtään mihinkään. Janssonin Jocke asensi siihen "check-valven" mistä puhutaan tuossa ao. linkissäkin sekä muutti shimmejä ja taisi vaihtaa puristusvaimennuksen neulaventtiilin jos muistan oikein. Varsinaisia shimmikarttoja en saanut mukaan, mutta iskari toimi joka tapauksessa hyvin Jocken shimmauksen jälkeen muuten (renkaat kulu hienosti, pito oli mun mielestä hyvä), mutta jarrutuksissa perä luisteli miten sattuun. 

Jos viitsit katsoa saako siihen asennettua tuon top-out jousen olisi kyllä hieno homma! Jos vaikka joku muu RSV4 kuski säästäisi pitkän pennin! (mulle se on jo myöhäistä :) )

Tässä jotain juttua RSV4 takaiskarin shimmauksista, mistä se ajatus sitten lähtikin :)
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?213077-Rear-Shocks-Ohlins-or-Sachs/page2&highlight=kyle

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 12.12.13 - klo:21:09
Tämä ei varsinaisesti mua enää koske mut kiinnostaa saadaanko noilla mäntäsarja-kitti-muutosseteillä sama tulos aikaiseksi kuin cartridgeillä?
Kenties häviää joillain osa-alueilla?
Harrastelijalle oikein valittu mäntäsarja on niin lähellä cartridge kitin ominaisuuksia, että mitään käytännön eroa ei ole. Tämä on karkea nyrkkisääntö, joka tietysti elää suuntaan tai toiseen pyörästä / alustasta riippuen. Lähinnä tuo cartridge kitti ilmeisesti helpottaa huollettavuutta / jousten vaihtoa.

Tämä on sitten ulkomuistista lainattuna viisaamman suusta tullutta tietoa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 12.12.13 - klo:21:09
Tämä ei varsinaisesti mua enää koske mut kiinnostaa saadaanko noilla mäntäsarja-kitti-muutosseteillä sama tulos aikaiseksi kuin cartridgeillä?
Kenties häviää joillain osa-alueilla?

Tavis harrastajan kannalta on aika se ja sama ajaako muunnos-kittikeulalla vai muunnos-cartridge keulalla. Kummastakaan ei lopu ominaisuudet kesken kovin helpolla.
Mut sit taas itseisarvona ajateltuna muunnos-kitillä ei voi saada aikaiseksi yhtä hyvää keulaa kuin muunnos-cartridgella. Eli koska kaikki sisuskalut vaihetaan niin joo, on siin yleensä enemmän plussaa.
Ja onhan sillä sulle placebovaikutuskin; tiedät että keulasta ei lopu ominaisuudet kesken vaikka kuinka kovaa ajaisit? Joko sä ens kesänä uskallat lähtee viivalle...? :]
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

12.12.13 - klo:22:21 #789 Viimeisin muokkaus: 12.12.13 - klo:22:24 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.12.13 - klo:21:32
Joko sä ens kesänä uskallat lähtee viivalle...? :]


Pari pientä tuunausta(joista luonnollisesti tulossa läjä kuvia) enää ja rohkeutta vähän lisää niin olen valmis ainakin kerhokisaan.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: jarska - 12.12.13 - klo:21:09
Tämä ei varsinaisesti mua enää koske mut kiinnostaa saadaanko noilla mäntäsarja-kitti-muutosseteillä sama tulos aikaiseksi kuin cartridgeillä?
Kenties häviää joillain osa-alueilla?
Huollettavuus on ihan jotain muuta cartridge kitillä kuin stanu pohjaisena. Jousia ei tartte puristaa niin raivopäisenä suu vaahdossa kasaan ja tarvittaessa niitten vaihto onnistuu jopa teleskooppien ollessa kiinni pyörässä.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

visu

Lainaus käyttäjältä: tomik - 12.12.13 - klo:21:30
Lainaus käyttäjältä: visu - 12.12.13 - klo:16:02
Lainaus käyttäjältä: tomik - 12.12.13 - klo:07:43Tuolla se on hyllyssä vielä, siitä sais halvalla joku hyvän iskarin kunhan siihen asentais sen top-out jousen...
Laita mulle siihen iskarin sylinteripäätyyn stanssatu koodi  (APxxxx) niin koitan kaivella jossain vaiheessa spekseistä josko sinne mahtuisi jousi ohjureineen.
Voit myös laittaa mulle maililla mikä oli ongelma jota tehdyllä muutoksella koitettiin korjata ja mitä muutoksia iskariin konkreettisesti tehtiin sen saavuttamiseksi.
AP8332 lukee iskarin rungossa. Ongelma vakioiskarissa oli, että paluuvaimennuksen säätö vaikutti puristusvaimennukseen ja taas puristusvaimennuksen säätö ei tuntunut vaikuttavan yhtään mihinkään. Janssonin Jocke asensi siihen "check-valven" mistä puhutaan tuossa ao. linkissäkin sekä muutti shimmejä ja taisi vaihtaa puristusvaimennuksen neulaventtiilin jos muistan oikein. Varsinaisia shimmikarttoja en saanut mukaan, mutta iskari toimi joka tapauksessa hyvin Jocken shimmauksen jälkeen muuten (renkaat kulu hienosti, pito oli mun mielestä hyvä), mutta jarrutuksissa perä luisteli miten sattuun.

Jos viitsit katsoa saako siihen asennettua tuon top-out jousen olisi kyllä hieno homma! Jos vaikka joku muu RSV4 kuski säästäisi pitkän pennin! (mulle se on jo myöhäistä :) )

Tässä jotain juttua RSV4 takaiskarin shimmauksista, mistä se ajatus sitten lähtikin :)
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?213077-Rear-Shocks-Ohlins-or-Sachs/page2&highlight=kyle
Ok

Sulle muutokset tehnyt tietää iskareista kokolailla niin paljon enemmän kuin minä että voisi olettaa että olisi sinne lisännyt top out jousen jos se olisi rakenteen mitoituksen puolesta ollut mahdollista. Mutta koitan vähän kaivella ja tutkia niin katsotaan.

tomik

Lainaus käyttäjältä: visu - 13.12.13 - klo:10:14
Ok

Sulle muutokset tehnyt tietää iskareista kokolailla niin paljon enemmän kuin minä että voisi olettaa että olisi sinne lisännyt top out jousen jos se olisi rakenteen mitoituksen puolesta ollut mahdollista. Mutta koitan vähän kaivella ja tutkia niin katsotaan.
En sitä silloin ensimmäisella shimmauskierroksella hoksannut edes kysyä, että laittais sen jousen. Sähköpostilla sitä kyselin sitten jälkeenpäin ja aiko ottaa selvää. Sen jälkeen ei kuulunut miehestä mitään kyselyistä huolimatta ja ostin sitten TTX:n :) En tiedä sitten johtuko vastaamattomuus kiireistä vai siitä, että sitä jousta ei voi laittaa...

visu

Lainaus käyttäjältä: tomik - 13.12.13 - klo:12:58
Lainaus käyttäjältä: visu - 13.12.13 - klo:10:14
Ok

Sulle muutokset tehnyt tietää iskareista kokolailla niin paljon enemmän kuin minä että voisi olettaa että olisi sinne lisännyt top out jousen jos se olisi rakenteen mitoituksen puolesta ollut mahdollista. Mutta koitan vähän kaivella ja tutkia niin katsotaan.
En sitä silloin ensimmäisella shimmauskierroksella hoksannut edes kysyä, että laittais sen jousen. Sähköpostilla sitä kyselin sitten jälkeenpäin ja aiko ottaa selvää. Sen jälkeen ei kuulunut miehestä mitään kyselyistä huolimatta ja ostin sitten TTX:n :) En tiedä sitten johtuko vastaamattomuus kiireistä vai siitä, että sitä jousta ei voi laittaa...
Kuvista tutkittuna sinne pitäisi kyllä mahtua top out jousi ohjureineen.

tomik

Lainaus käyttäjältä: visu - 19.12.13 - klo:10:05Kuvista tutkittuna sinne pitäisi kyllä mahtua top out jousi ohjureineen.

Kiitoksia tiedosta!

Powered by EzPortal