Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nopea57

Hmm, eikös jarrussa juuri haeta painoa eturenkaalle? Ja keulii vähempi etupainoisena.

murmela

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 27.02.12 - klo:19:47
Hmm, eikös jarrussa juuri haeta painoa eturenkaalle? Ja keulii vähempi etupainoisena.
Etupainoisella painojakaumalla mopo nostaa helpommin perää jarrussa.
Lue tuo jarskan juttu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Turder

Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.02.12 - klo:09:09
Tom Sykesin työkalun tietoja lukiessa, ihmettelin miten noin etupainoiseksi tällätyllä pelillä voi ajaa, painojakauma 56/44 prossaa. :o

Tuossa myös juttua Sykesin kympistä: http://cyclenews.coverleaf.com/cyclenews/20120228#pg59

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: Turder - 28.02.12 - klo:21:55
Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.02.12 - klo:09:09
Tom Sykesin työkalun tietoja lukiessa, ihmettelin miten noin etupainoiseksi tällätyllä pelillä voi ajaa, painojakauma 56/44 prossaa. :o

Tuossa myös juttua Sykesin kympistä: http://cyclenews.coverleaf.com/cyclenews/20120228#pg59

Kiitokset!

Tämän Alan Cathcartin juttuja on hyvin paljon eri MP-lehdissä. Villi veikkaus että toi MP-Maailman juttukin on käännös Alanin jutusta. Anyways, kaveri ei ehkä vie pyöriä itse äärirajoille mutta jutut on usein melkoisen kattavia joissa käydään pyörän tekniikkaa perusteellisesti läpi. Lisäksi usein haastatellaan tiimien jäseniä ja kuskeja, kysymykset on järkeviä eikä mitään liirun laarumeita eli kaveri on jonkin sortin asiantuntija ja ammattilainen, mitä ei kovinkaan monesta MP-toimittajasta voi sanoa ainakaan RR puolella.

Tilaan Motorcycle racer lehteä Briteistä ja siinä on myös usein tämän kaverin artikkeleita. Suosittelen muuten tutustumaan tuohon Motorcycle racer lehteen jos RR hommat kiinnostaa, omasta mielestäni paras MP-lehti mitä on tullut luettua ja ellen nyt ihan kaikkia niin varmaan ainakin 90% englanninkielisestä MP-lehti tarjonnasta on tullut aikojen kuluessa käytyä läpi.

Teemu

Turder

Itsekin olen melko varma tuon Jarskan postauksen perusteella, että MP Maailman juttu on käännös. Täysin identtisiä juttuja...

Itsekin olen tykästynyt Cathcartin juttuihin, Cycle News on julkaissut niitä aika paljon tässä talvella. Mieshän on entinen kisakuski ja pitkänlinjan RR-journalisti ja kokemusta on varmaan kaikista kisapeleistä (MotoGP, 500cc, SBK jne.), mitä on lehdistölle annettu koeajoon.

Nitrous

Tuossa jutussahan se oli aika hyvin selitetty, että tarttee käyttää takajarrua perän sitomiseks. Kun ton jarrutuksen sitten handlaa, kääntyy mopo ihan pirun hyvin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: Turder - 29.02.12 - klo:10:15
Itsekin olen melko varma tuon Jarskan postauksen perusteella, että MP Maailman juttu on käännös. Täysin identtisiä juttuja...

Itsekin olen tykästynyt Cathcartin juttuihin, Cycle News on julkaissut niitä aika paljon tässä talvella. Mieshän on entinen kisakuski ja pitkänlinjan RR-journalisti ja kokemusta on varmaan kaikista kisapeleistä (MotoGP, 500cc, SBK jne.), mitä on lehdistölle annettu koeajoon.

Tuli juuri uusin Motorcycle Racerin numero ja siinä oli myös tämä sama Alanin kirjoittama juttu.

Teemu

JMH

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 22.02.12 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: timppa - 22.02.12 - klo:01:39
Jos haluut tohon Thundercatin kanssa parempia kierrosaikoja, niin keulaan 9,5N jouset, (jos painat 70-80kg) kustannus: 100€ + öljyt ja tiivisteet ja huollata takaiskari esim. skog racing perushuolto 129€. Muuttu ihan totaalisesti käsiteltävyys... nimin. oon kokeillut joskus vanhalla t-catillani...

Aivan mahtava vastaus! T-catti on nyt siirtynyt eläkkelle ratakäytöstä. Oon ajatellut myydä tuon, kun kadulle tuo muoviluoti ei enään ole se kiinnostavin. Mutta nuo muutokset voisin tehdä, kun kuitenkin tämän kesän sillä vielä ajan ja saisi sen myytyäkin paremmin, kun on mainintaa siitä, että on alustaa huoltanut.

Kiitos kovasti!

Mulle tuli toissatalvena vastaavat jouset keulaan Hyperprolta, mutta täytyy huomioida tunturikissan kanssa pari seikkaa. Sekä keula, että perä ovat löysiä alkuperäisessa. Huomasin sen todella tässä keväällä (ajaessa en oo tajunnut mitään, joten nämä kommentit sellaisella varauksella).

Ensinnäkin vuosi sitten keväällä huomasin, että kaasut olivat kadonneet alkuperäisestä takaiskarista, joten ostin Stormilta uuden Bitubon monoshockin. Taitaa olla alkuperäisiskarin ominaisuus tuo kaasujen vapautuminen (oli 10 v vanha ja 56 tkm). Siis ihan karvalakki-iskari tämä uusi, mutta jäykemmän oloinen kuin se alkuperäinen. Nyt keväällä mittailtiin huvikseen painumia, ja pompittiin pyörän päällä tällä Bitubo Hyperpro yhdistelmällä. Todettiin, että jotta saisi perän ja keulan laskeutumaan edes yhtäaikaa sai keulan esijännityksen avata täysin ja takaiskaria kiristää viisi kierrosta tehdasasetuksista. Niin, että vanha takaiskari ja jäykemmät jouset keulaan ei välttämättä tuo huikeata parannusta ajettavuuteen, muuten kuin, että se keula ei sukella ensimmäisestä jarrukahvan hipaisusta. Eli tosissaan kannattaa huollattaa se takaiskari, kuten aiemmin mainittiin.

Tod.näk en painumien säätöjen jälkeen huomaa ajaessani taaskaan mitään. reps_1
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Nitrous

^Tuohon keulan ja perän yhtäaikaseen painumiseen vaikuttaa jousien lisäksi vaimennuksen säädöt aika paljon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

JMH

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.04.12 - klo:22:56
^Tuohon keulan ja perän yhtäaikaseen painumiseen vaikuttaa jousien lisäksi vaimennuksen säädöt aika paljon.

No joo, takaiskarin säätömahdollisuudet oli aika minimissä. Keulan painumista vähän helpotettiin vaimennuksen puolelta.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.04.12 - klo:22:56
^Tuohon keulan ja perän yhtäaikaseen painumiseen vaikuttaa jousien lisäksi vaimennuksen säädöt aika paljon.
Voisi jopa sanoa että keulan ja perän yhtäaikaseen painumiseen vaikuttaa ainoastaan menovaimennus (ja sen säädöt).
Koska vaimennuksilla vaikutetaan nimenomaan siihen nopeuteen millä alusta toimii.
Ja jousella pääasiassa siihen, kuinka syvälle se alusta painuu tietyllä voimalla.

Ts, vaikka keulan ja perän jouset olis aivan täysin eriparia, niin perä ja keula saadaan painumaan ja nousemaan täysin yhtäaikaisesti sopivien vaimennuksien avulla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.04.12 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.04.12 - klo:22:56
^Tuohon keulan ja perän yhtäaikaseen painumiseen vaikuttaa jousien lisäksi vaimennuksen säädöt aika paljon.
Koska vaimennuksilla vaikutetaan nimenomaan siihen nopeuteen millä alusta toimii.

Ts, vaikka keulan ja perän jouset olis aivan täysin eriparia, niin perä ja keula saadaan painumaan ja nousemaan täysin yhtäaikaisesti sopivien vaimennuksien avulla.

Pakko viilata: Vaimennuksilla vaikutetaan siihen voimaan, joka syntyy vaimentimen tietyllä liikenopeudella, ei siihen nopeuteen millä vaimennin toimii.  :P
Vaimennin nimittäin painuu eri nopeudella kasaan kun muutetaan kokoonpuristavaa voimaa.

(Niille jotka ei tunne meitä kumpakaan, tässä on kyse tälläisestä pienestä herjan heitosta puolin&toisin ja insinöörien pilkunviilauksesta.)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.04.12 - klo:12:27
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.04.12 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.04.12 - klo:22:56
^Tuohon keulan ja perän yhtäaikaseen painumiseen vaikuttaa jousien lisäksi vaimennuksen säädöt aika paljon.
Koska vaimennuksilla vaikutetaan nimenomaan siihen nopeuteen millä alusta toimii.

Ts, vaikka keulan ja perän jouset olis aivan täysin eriparia, niin perä ja keula saadaan painumaan ja nousemaan täysin yhtäaikaisesti sopivien vaimennuksien avulla.

Pakko viilata: Vaimennuksilla vaikutetaan siihen voimaan, joka syntyy vaimentimen tietyllä liikenopeudella, ei siihen nopeuteen millä vaimennin toimii.  :P
Vaimennin nimittäin painuu eri nopeudella kasaan kun muutetaan kokoonpuristavaa voimaa.
Eli vaimennuksilla vaikutetaan nimenomaan siihen nopeuteen millä alusta toimii, jos voima pysyy samana?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

07.04.12 - klo:19:58 #73 Viimeisin muokkaus: 07.04.12 - klo:20:05 käyttäjältä slowrider
Viittiskö joku vähän antaa suuntaviivoja miten näin uusi harrastaja pääsisi vanhan pelin kanssa jonkinlaisiin alkusäätöihin? Oma vähäinen tietämys säätöihin perustuu noihin crossipeleihin joten olen ihan hukassa mistä päästä lähtee hommaa opiskelemaan. Kuskin paino ajokamoineen 75-80kg ja pyöränä -02 gsxr600 jonka jousituksen tilanne seuraava:

edessä:

0.95 öhlinssin lineaariset jouset ja juuri vaihdettu uudet öhlinssin öljyt (visko kai jossain 5W ja 10W välillä). öljyn taso vakio 110mm. Samoin putkien korkeus yläkolmioon nähden vakio. (oliko se 6.4mm yli kolmion tason)

Takana:

-05 gsxr 600 uusi vakioiskari vakiosäädöillä. itse iskari on muutaman millin pidempi kun vakio. vakiojousi on 8.0 kg/mm ja tässä siis 7.6 kg/mm


mitä tässä nyt kannattaisi alkaa etenemään? takaiskari ehkä vakiosäädöissä, mutta miten keula? onko noi vakioarvot mitenkäänpäin järkevät kun jousi on jäykempi ja muuttunut progressiivisesta lineaariseksi? racetechin laskurin mukaan etujouset ois jäykkyydeltään sopivat ja takajousi tolla uudemmalla iskarilla parempi mutta edelleenkin liika tiukka. Miten sitä voisi kompensoida? takaiskarin pituutta kenties siirtämällä keulaputkia lähemmäs yläkolmion tasoa eli "väärään"suuntaan? cliparit on myös aftermarket mallia eli tulevat alemmas ja siirtävät kuskin painopistettä edemmäs/alemmas jos sillä merkitystä


murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.04.12 - klo:19:58
Viittiskö joku vähän antaa suuntaviivoja miten näin uusi harrastaja pääsisi vanhan pelin kanssa jonkinlaisiin alkusäätöihin? Oma vähäinen tietämys säätöihin perustuu noihin crossipeleihin joten olen ihan hukassa mistä päästä lähtee hommaa opiskelemaan. Kuskin paino ajokamoineen 75-80kg ja pyöränä -02 gsxr600 jonka jousituksen tilanne seuraava:

edessä:

0.95 öhlinssin lineaariset jouset ja juuri vaihdettu uudet öhlinssin öljyt (visko kai jossain 5W ja 10W välillä). öljyn taso vakio 110mm. Samoin putkien korkeus yläkolmioon nähden vakio. (oliko se 6.4mm yli kolmion tason)

Takana:

-05 gsxr 600 uusi vakioiskari vakiosäädöillä. itse iskari on muutaman millin pidempi kun vakio. vakiojousi on 8.0 kg/mm ja tässä siis 7.6 kg/mm


mitä tässä nyt kannattaisi alkaa etenemään? takaiskari ehkä vakiosäädöissä, mutta miten keula? onko noi vakioarvot mitenkäänpäin järkevät kun jousi on jäykempi ja muuttunut progressiivisesta lineaariseksi? racetechin laskurin mukaan etujouset ois jäykkyydeltään sopivat ja takajousi tolla uudemmalla iskarilla parempi mutta edelleenkin liika tiukka. Miten sitä voisi kompensoida? takaiskarin pituutta kenties siirtämällä keulaputkia lähemmäs yläkolmion tasoa eli "väärään"suuntaan? cliparit on myös aftermarket mallia eli tulevat alemmas ja siirtävät kuskin painopistettä edemmäs/alemmas jos sillä merkitystä
Auttaisko toi yhtään:
http://www.mprata.fi/pyorat/alusta-ja-sen-saadot/msg546/#msg546
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal