Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mattirk

Neuvokaa tyhmää aloittelijaa perusasiassa. S1000RR, ikää kohta 5 vuotta ja 20tkm. Taitaisi olla suht aika huoltaa tuo alusta kun näyttäisi pahasti siltä etten osaa pysyä poissa radalta jatkossakaan. Itsellä ei intoa/osaamista/kunnon paikkaa ja tarvikkeita purkaa/kasata ja lähetellä pitkin poikin maata. Mihin tuon katiskan voisi kiikuttaa niin että ammattilainen tekee mitä tarvitsee ja artisti maksaa(halvalla tietty), pk-seutu plussaa. Motoville on tuossa parin kilsan päässä, pitäisikö siellä käydä ruokiksella kyselemässä tyhmiä? Vauhdit keskiryhmää niin turha tuohon on alkaa tonneilla ööhlinssejä rakentamaan, kunhan perusjutut tulisi kuntoon ja voisin lakata ajattelemasta asiaa sen enempää.

Tomppa82

Motoville ok. Skog racing:ssä ei myöskään tieto lopu kesken ja hinnoittelu kohtuullista. http://www.skogracing.fi/

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mattirk - 25.05.15 - klo:11:01
Neuvokaa tyhmää aloittelijaa perusasiassa. S1000RR, ikää kohta 5 vuotta ja 20tkm. Taitaisi olla suht aika huoltaa tuo alusta kun näyttäisi pahasti siltä etten osaa pysyä poissa radalta jatkossakaan. Itsellä ei intoa/osaamista/kunnon paikkaa ja tarvikkeita purkaa/kasata ja lähetellä pitkin poikin maata. Mihin tuon katiskan voisi kiikuttaa niin että ammattilainen tekee mitä tarvitsee ja artisti maksaa(halvalla tietty), pk-seutu plussaa. Motoville on tuossa parin kilsan päässä, pitäisikö siellä käydä ruokiksella kyselemässä tyhmiä? Vauhdit keskiryhmää niin turha tuohon on alkaa tonneilla ööhlinssejä rakentamaan, kunhan perusjutut tulisi kuntoon ja voisin lakata ajattelemasta asiaa sen enempää.
Motovillelle. Menee muutamia satasia huollattaa ja rakentaa vakioiskareista järkevämmät rata-ajoon.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mattirk

Reseptit on kirjoitettu ja potilas menee pieneen kohotusleikkaukseen juhannuksen jälkeen Motovillelle.

kordari

Mp-huolto Jarkko Honkanen on tehnyt noita moniin bemareihin. Laitoin YV:llä tarkempia tietoja.

wehna

Meiltä saa Bituboa ja toimii varmasti.
Vaikka onkin vanhan mallin Bemari, niin sen rakentamisessa ei mene rahat hukkaan.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Nitrous

Nyt taas raavituttaa päätä:
Kysymys 1:
Motoparkissa jälleen useammassa paikassa perä pumppasi avauksissa ja lisäksi oli vähän ongelmaa avauspidon kanssa. Avauspitoa kokeilin parantaa löysäämällä pari naksua paluuvaimennusta takaa. Pito ehkä vähän paranikin, mutta perästä tuli ihan pomppukeppi varsinkin siinä nopeassa vasurissa (2. vasuri takasuoran jälkeen). Palasin siis alkutilanteeseen ja kiristin paluuta yhden naksun verran. Tämä vähensi perän pumppaamisen siedettävälle tasolle. Enempää en viitsinyt kiristää kun renkaan perusteella paluuvaimennusta oli jo liikaa (kuvion etureuna lipalla) ja avauspito ei tosiaan ollut paras mahdollinen. Ymmärrän tuon perän pumppaamisen tuossa edellä mainitussa mutkassa, koska siinä perä suurella todennäköisyydellä pääsee pohjaamaan, mutta tuon lisäksi keinuntaa tuli tornin mutkan ja sokean vasurin avauksessa. Noissa molemmissa on kyllä melkonen pomppu avauslinjalla ja mietin, että aiheutuuko perän eläminen vain tuosta ja olisiko hitaalla/nopealla compilla jotain tehtävissä ongelman vähentämiseksi.

Kysymys2:
Tiedän suurinpiirtein mitä mopo tekee kun keulassa on liian vähän comppia tai perän paluuvaimennus on pielessä. Mutta mistä tietää, että keulan paluu tai perän comppi on pielessä? Mitä pyörä tekee silloin.
Oman havainnon mukaan liian vähäinen komppi keulassa aiheuttaa keulan sukelluksen jarrussa. Liika paluu perässä taas syö avauspitoa aika paljon ja liian vähäinen paluu aiheuttaa edellä mainittua pumppaamista. Osaisko joku vääntää rautalangasta mikä pyörän käytöksessä kertoo keulan paluun/perän compin ongelmasta?

Edit. Alla SC2-takanen ja lämminpaine n. 1,75bar. Lämpötila lauantaina n. 20 puolipilvistä, sunnuntaina jotain 10-15 ja pilvistä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.15 - klo:08:54
Nyt taas raavituttaa päätä:
Kysymys 1:
Motoparkissa jälleen useammassa paikassa perä pumppasi avauksissa ja lisäksi oli vähän ongelmaa avauspidon kanssa. Avauspitoa kokeilin parantaa löysäämällä pari naksua paluuvaimennusta takaa. Pito ehkä vähän paranikin, mutta perästä tuli ihan pomppukeppi varsinkin siinä nopeassa vasurissa (2. vasuri takasuoran jälkeen). Palasin siis alkutilanteeseen ja kiristin paluuta yhden naksun verran. Tämä vähensi perän pumppaamisen siedettävälle tasolle. Enempää en viitsinyt kiristää kun renkaan perusteella paluuvaimennusta oli jo liikaa (kuvion etureuna lipalla) ja avauspito ei tosiaan ollut paras mahdollinen. Ymmärrän tuon perän pumppaamisen tuossa edellä mainitussa mutkassa, koska siinä perä suurella todennäköisyydellä pääsee pohjaamaan, mutta tuon lisäksi keinuntaa tuli tornin mutkan ja sokean vasurin avauksessa. Noissa molemmissa on kyllä melkonen pomppu avauslinjalla ja mietin, että aiheutuuko perän eläminen vain tuosta ja olisiko hitaalla/nopealla compilla jotain tehtävissä ongelman vähentämiseksi.

Kysymys2:
Tiedän suurinpiirtein mitä mopo tekee kun keulassa on liian vähän comppia tai perän paluuvaimennus on pielessä. Mutta mistä tietää, että keulan paluu tai perän comppi on pielessä? Mitä pyörä tekee silloin.
Oman havainnon mukaan liian vähäinen komppi keulassa aiheuttaa keulan sukelluksen jarrussa. Liika paluu perässä taas syö avauspitoa aika paljon ja liian vähäinen paluu aiheuttaa edellä mainittua pumppaamista. Osaisko joku vääntää rautalangasta mikä pyörän käytöksessä kertoo keulan paluun/perän compin ongelmasta?

Edit. Alla SC2-takanen ja lämminpaine n. 1,75bar. Lämpötila lauantaina n. 20 puolipilvistä, sunnuntaina jotain 10-15 ja pilvistä.


1) Kun tiedät, että perä painuu kyseisissä paikoissa paljon, niin mikset koittanut lisätä menovaimennusta hiukan? Jos se avauspidon heikkeneminen johtuu siitä, että perä on jo liikaa kasassa ja ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kumin alkaa sortamaan?

Sokea vasuri saattaa olla yhdistelmä molempia, eli siinä notkossa perä painuu alas ja kun tulet harjalle, niin liian vähän paluuvaimennusta "linkoaa" perän suoraksi ja kun ei ole enään mistä joustaa ulos, niin mennäänkin liian ohkaiselle pidolle kumin osalta.

2) Keulan paluun säätänyt aina itse niin, että kun keula alkaa kallistuksessa vatkaamaan, niin silloin on liian vähän paluuta, siitä naksu tai kaks kiinni, niin että vatkaaminen loppuu ja silloin ollut omaan mieleen hyvä. Perässä taas comppia on liikaa silloin kun perä alkaa "pomppimaan" suorilla avauksilla, eli potkii perää täyteen joustoon ja pyrkiin aukomaan jopa yli. Alkaa hevostermein pukittamaan. Perän liika comppi aiheuttaa myös sen ettei ole avauspitoa kallistuksessa, mutta myös liian vähän comppia aiheuttaa saman (lue tuosta aikaisemmin, miksi noin on).

3) SC1:nen noille lauantain lämpötiloille ja ehkä joku 1.6 - 1.65 bar painetta, ei kuitenkaan yli 1.7 bar.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

^
Kiitoksia parjanille vinkeistä.
1) En lisänny comppia kahdesta syystä. A) Keskityin viikonlopun lähinnä omaan ajotekniikkaan, joten ei pää riittäny useemman asian pohtimiseen ja aloin miettimään asiaa vasta eilen. B)En ymmärrä vielä oerän toiminnasta juuri muuta kuin tuon paluun, joten ei yksinkertaisesti tullut mieleen. Lisäksi mututuntumalla kompin lisääminen töyssysellä radalla tuntuu huonolta vaihtoehdolta. Pitää kokeilla tuon compin vaikutusta jatkossa jos sillä saisi tuon perän pelaamaan paremmin.

3) Ei ole kuin SC2 takasia mulla, mutta laskihan noilla Kallion kuskitkin viime kesänä Alastaron helteessä alle 1:20, joten enköhän mäkin pärjää noilla. Miksi ei yli 1,7bar kun Pirellin suositus on vanhemmille kumeille 1,6-1,8 ja uudemmille 1,7-1,9?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.15 - klo:08:54
Motoparkissa jälleen useammassa paikassa perä pumppasi avauksissa ja lisäksi oli vähän ongelmaa avauspidon kanssa. Avauspitoa kokeilin parantaa löysäämällä pari naksua paluuvaimennusta takaa. Pito ehkä vähän paranikin, mutta perästä tuli ihan pomppukeppi varsinkin siinä nopeassa vasurissa (2. vasuri takasuoran jälkeen). Palasin siis alkutilanteeseen ja kiristin paluuta yhden naksun verran. Tämä vähensi perän pumppaamisen siedettävälle tasolle. Enempää en viitsinyt kiristää kun renkaan perusteella paluuvaimennusta oli jo liikaa (kuvion etureuna lipalla) ja avauspito ei tosiaan ollut paras mahdollinen.
Tossa vaiheessa vois yksi mahdollinen vaikuttava tekijä olla shimmipakan nopean ja hitaan vaimennuksen keskinäinen suhde (ja missä kohtaa se niiden välinen taitekohta on/ "polvi" vaimennuskäyrässä). Eli jos sä katot sitä kuvion reunaa, niin onko se (lippa) samanlainen koko kuvion leveydeltä, vai erilainen sivuilla vs keskellä. Hidas vamennus vaikuttaa yleensä enemmän reunaan, ja nopea vaimennus keskelle. Mun mielestä iskarisepillä on paha tapa pistää hidasta vähän enemmän ku nopeeta, koska niin on aina tehty/ se on ollu ihan toimiva ratkasu kisavehkeisiin/ ajettavuuteen. Eli jos muutoinkin rengas indikoi, esim appelsiinikuvion perusteella, että renkaan keskiosa toimii paremmin kuin reuna, niin toi hitaan-nopeen ("väärä") suhde on sit yks asia mikä kannattaa ottaa huomioon siinä mopon käytöksessä. Eli toimii eri tavalla eri paikoissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.15 - klo:12:15
Lisäksi mututuntumalla kompin lisääminen töyssysellä radalla tuntuu huonolta vaihtoehdolta.
Eli sä haluut "vähentää" komppia jotta alusta jojoilis enemmän ylös alas?

Ei sillä kompilla määrätä kuin se että kuinka paljon energiaa varastoidaan jouseen, eli paljonko alustan annetaan liikkua. Oli sit töyssynen rata tai silee.

Sun SC2 tapauksessa toki ois voinu vähentää komppia sen takia että saa rasitusta pois renkaalta, mut se on väärä tapa jolla paikataan väärän seoksen aiheuttamaa ongelmaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.15 - klo:12:15
^
Kiitoksia parjanille vinkeistä.
1) En lisänny comppia kahdesta syystä. A) Keskityin viikonlopun lähinnä omaan ajotekniikkaan, joten ei pää riittäny useemman asian pohtimiseen ja aloin miettimään asiaa vasta eilen. B)En ymmärrä vielä oerän toiminnasta juuri muuta kuin tuon paluun, joten ei yksinkertaisesti tullut mieleen. Lisäksi mututuntumalla kompin lisääminen töyssysellä radalla tuntuu huonolta vaihtoehdolta. Pitää kokeilla tuon compin vaikutusta jatkossa jos sillä saisi tuon perän pelaamaan paremmin.

3) Ei ole kuin SC2 takasia mulla, mutta laskihan noilla Kallion kuskitkin viime kesänä Alastaron helteessä alle 1:20, joten enköhän mäkin pärjää noilla. Miksi ei yli 1,7bar kun Pirellin suositus on vanhemmille kumeille 1,6-1,8 ja uudemmille 1,7-1,9?

Comppiahan on kahta, ainakin useimmissa pumpuissa, LO -puoli vaikuttaa perän pohjaamiseen, ts. pitkään vaimennusliikkeeseen, ja HI -puoli taas niihin nopeisiin rökkyihin, eli siihen kuinka nopeasti shimmipakka lähtee aukeamaan, ts. lyhyeen ja terävään joustoon. Eli vaikka lisäät LO -comppia estääksesi pohjaamista, niin röykkysellä radalla voit avata HI -comppia kuitenkaan menettämättä hyvää toiminnallisuutta. Ja tuollai saat pidettyä sen parempana "vähän joka kohdassa".

Kun on väärä seos kyseiseen keliin, niin lasket paineita takasessa, ettei kumi "keitä yli" kun kerää liikaa paineita, eli käy liian kuumana ajossa ja sitä kautta menetä pitoaan. Näin sen itse ajatellut ja myös käytännössä tehnyt.

Olipa kyseessä kuka tahansa, niin ei välttämättä kannata tehdä suoria vertauksia, kun ei tiedä mitä heillä on rengaspaineet ja mitä alustansäädöt ovat olleet. Aina kannattaa verrata omaan ajoon, omiin tilanteisiin sekä omiin kokemuksiin ja tuntemuksiin noita. Myös Alastaro sekä Motopark on erilaiset radan pinnaltaan, joten eri seokset käyttäytyy pikkasen eri tavalla eri radoilla. Ei välttämättä kaikki eroa huomaa, mutta ero on kuitenkin olemassa.

---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

qazwsx

18.06.15 - klo:13:16 #1047 Viimeisin muokkaus: 18.06.15 - klo:13:37 käyttäjältä qazwsx
Tuolla Motoparkissa tosiaan lauantaina SC1 oli hyvä, ajoin 1.55 paineilla (mitattuna lämppäristä 85C) kokeilin perjantaina vahingossa 1.40 bar mikä toimi sekin vielä hyvin. Tosin mun avaukset on vielä niin pystystä ettei mulla luistellut SC kakkonenkaan jolla ajelin tuolla torstaina.

muokkasu: SC2 paineet 1.60 lämppäreistä lähtiessä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.15 - klo:12:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.15 - klo:08:54
Motoparkissa jälleen useammassa paikassa perä pumppasi avauksissa ja lisäksi oli vähän ongelmaa avauspidon kanssa. Avauspitoa kokeilin parantaa löysäämällä pari naksua paluuvaimennusta takaa. Pito ehkä vähän paranikin, mutta perästä tuli ihan pomppukeppi varsinkin siinä nopeassa vasurissa (2. vasuri takasuoran jälkeen). Palasin siis alkutilanteeseen ja kiristin paluuta yhden naksun verran. Tämä vähensi perän pumppaamisen siedettävälle tasolle. Enempää en viitsinyt kiristää kun renkaan perusteella paluuvaimennusta oli jo liikaa (kuvion etureuna lipalla) ja avauspito ei tosiaan ollut paras mahdollinen.
Tossa vaiheessa vois yksi mahdollinen vaikuttava tekijä olla shimmipakan nopean ja hitaan vaimennuksen keskinäinen suhde (ja missä kohtaa se niiden välinen taitekohta on/ "polvi" vaimennuskäyrässä). Eli jos sä katot sitä kuvion reunaa, niin onko se (lippa) samanlainen koko kuvion leveydeltä, vai erilainen sivuilla vs keskellä. Hidas vamennus vaikuttaa yleensä enemmän reunaan, ja nopea vaimennus keskelle. Mun mielestä iskarisepillä on paha tapa pistää hidasta vähän enemmän ku nopeeta, koska niin on aina tehty/ se on ollu ihan toimiva ratkasu kisavehkeisiin/ ajettavuuteen. Eli jos muutoinkin rengas indikoi, esim appelsiinikuvion perusteella, että renkaan keskiosa toimii paremmin kuin reuna, niin toi hitaan-nopeen ("väärä") suhde on sit yks asia mikä kannattaa ottaa huomioon siinä mopon käytöksessä. Eli toimii eri tavalla eri paikoissa.
Lippa oli aika keskellä kuvioo, reuna oli paremman näkönen kuin keskikohta. Osa tuosta avauspidon puutteesta voi toki johtua siitäkin, että ennen motoparkkia ajoin viimeksi Botnialla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.15 - klo:12:35
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.15 - klo:12:15
Lisäksi mututuntumalla kompin lisääminen töyssysellä radalla tuntuu huonolta vaihtoehdolta.
Eli sä haluut "vähentää" komppia jotta alusta jojoilis enemmän ylös alas?

Ei sillä kompilla määrätä kuin se että kuinka paljon energiaa varastoidaan jouseen, eli paljonko alustan annetaan liikkua. Oli sit töyssynen rata tai silee.

Sun SC2 tapauksessa toki ois voinu vähentää komppia sen takia että saa rasitusta pois renkaalta, mut se on väärä tapa jolla paikataan väärän seoksen aiheuttamaa ongelmaa.
Mieluummin varastoin sen töyssyn aiheuttaman potenttiaalienergian muutoksen jouseen kuin pyörän painopisteen nostamiseen. Ja se on kyllä kokeiltu, että töyssyjen yli pyörä menee ilman mitään elämistä jos vaimennukset on tosi löysät.

Mut en kyllä ymmärrä, että miten tuo SC2 nyt on niin väärä seos viileähköön suomalaiseen kesäsäähän? Viime kesänä taisin vedellä pahimmillaan +32 (varjossa) lämpötilassa Motoparkkia ympäri peräkkäin SC2 ja SC0 seoksilla eikä niissä meikäläisen vauhdeissa ollut merkittävää eroa. SC0:lla kärsi avata perstuntumalla jonkun verran kovempaa, mutta kierrosajassa näkyvää merkitystä ei ollut. Botniallahan tuo SC2 toimi muutama viikko sitten ihan loistavasti n. +15 lämpötilassa, mutta kun keli viileni n. +10 kieppeille, ilmestyi oikealle laidalle reilu sormen levyinen kuumarepeämää muistuttava repeämä, joka oli tasainen koko renkaan ympäri. Koska tuo SC2 vaikuttas toimivan suht hyvin aina, ostin pelkästään niitä tälle vuodelle, joten nyt sitten opetellaan ruuvaamaan alustaa johonkin suuntaan jos rengas sitä vaatii. Vielä ei ole isommin vaatinut.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal