Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

poutis

Pandoran lipas on avattu :o
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

murmela

Lainaus käyttäjältä: poutis - 07.04.12 - klo:22:42
Pandoran lipas on avattu :o
Ei saa koskee, Älä Älä Älä, RÄJÄHTÄÄ!!!?  :o
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Tässä sitä taas ollaan...
eli kun Wehnä sääteli hieman mun pyörän alustaa, niin tuli huomattua kuinka soppelista öölinssin jousesta huolimatta, tai siitä johtuen takapampun vaimennukset piti säätää kokolailla tappiin.

Oli puhetta iskarin shimmauksesta ja muistaakseni myös app:n pamppuun tuo oli tehty ja hyväksi havaittu.
Ja tiedän kyllä et alusta riittää ihan hyvin mun vauhteihin tuollaisenaankin, mut unohdetaan se.
Paras vaihtoehto on tietysti ostaa koko Öhlinssin pamppu taakse ja kattelinkin niitä käytettyinä, en löytänyt ja uutena on kyllä aika suolaiset hinnat...jos joku löytää niin linkkiä otetaan kiitollisena vastaan.
Noh, kuitenkin ajattelin kysyä tosta shimmauksesta, miten paljon sillä saa parannusta aikaan, kellä kannattaa teettää, jos kannattaa ja kokemuksia?

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.05.12 - klo:21:22
Tässä sitä taas ollaan...
eli kun Wehnä sääteli hieman mun pyörän alustaa, niin tuli huomattua kuinka soppelista öölinssin jousesta huolimatta, tai siitä johtuen takapampun vaimennukset piti säätää kokolailla tappiin.

Oli puhetta iskarin shimmauksesta ja muistaakseni myös app:n pamppuun tuo oli tehty ja hyväksi havaittu.
Ja tiedän kyllä et alusta riittää ihan hyvin mun vauhteihin tuollaisenaankin, mut unohdetaan se.
Paras vaihtoehto on tietysti ostaa koko Öhlinssin pamppu taakse ja kattelinkin niitä käytettyinä, en löytänyt ja uutena on kyllä aika suolaiset hinnat...jos joku löytää niin linkkiä otetaan kiitollisena vastaan.
Noh, kuitenkin ajattelin kysyä tosta shimmauksesta, miten paljon sillä saa parannusta aikaan, kellä kannattaa teettää, jos kannattaa ja kokemuksia?

Älä tulaa rahoja Öhlinsiin. Wehnän shimmaama Sacs toimii kuin tauti. Öhlari on nyt shimmattavana, koska Wehnä väänsi TTX:stä vaimennuksen tappiin, kokeili itsekin ajamalla, ja totesi että shimmaamalla saadaan lisää kapasiteettia. Orkkisiskarista (Sacs) tuli täydellinen käsittelyn jälkeen, ja kun öhlari vaihdettiin talvella, vikuroinnit palas, vieläpä niin että meinasin vetää lipat muutamassa kohtaa ekalla setillä.
Sä olet sen verran riskimpi rakenteeltas mua, että ei ihme kun avauksessa joutuu iskari koville. Sulla saattaa olla samat ongelmat jopa pahempina edessä, jos sijoitat tonnin käytettyyn Öhlinsiin, joka on kuitenkin vakiona ihan saman tasonen katuiskari, kun halvimat öhlinsit. Sitten shimmaat sen, ja taas meni satosia brändin perässä kurvailuun. Esko Kuparinen pohti aivan samaa asiaa, eikä pidä itsestään selvyytenä, että nämä 1,5 k€ öhlarit ovat sen kummempia, kun hyvät muiden valmistajien vakiopamput.

Tämä viesti oli absoluuttinen totuus, sekä jumalan että Devilin sannaa, joten älköön seurakunta asettuko vastaan heitä stoppie_gif

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.05.12 - klo:21:22
Tässä sitä taas ollaan...
eli kun Wehnä sääteli hieman mun pyörän alustaa, niin tuli huomattua kuinka soppelista öölinssin jousesta huolimatta, tai siitä johtuen takapampun vaimennukset piti säätää kokolailla tappiin.

Oli puhetta iskarin shimmauksesta ja muistaakseni myös app:n pamppuun tuo oli tehty ja hyväksi havaittu.
Ja tiedän kyllä et alusta riittää ihan hyvin mun vauhteihin tuollaisenaankin, mut unohdetaan se.
Paras vaihtoehto on tietysti ostaa koko Öhlinssin pamppu taakse ja kattelinkin niitä käytettyinä, en löytänyt ja uutena on kyllä aika suolaiset hinnat...jos joku löytää niin linkkiä otetaan kiitollisena vastaan.
Noh, kuitenkin ajattelin kysyä tosta shimmauksesta, miten paljon sillä saa parannusta aikaan, kellä kannattaa teettää, jos kannattaa ja kokemuksia?
Vannoivatpa jotku vanhat ketut miten paljon tahansa vakioalustojen ja tehdasasetusten puolesta, niin siltikin katuiskari on katuiskari. Minusta on jotenkin säälittävää että sitä vakio+tehdasasetukset-mantraa jaksetaan vuodesta toiseen hokea koko ajan.

Meno ja paluuvaimennuksen suhde ja määrä on suunniteltu katuajoon, ja on eri kuin mitä rata-ajossa painotetaan.
Hitaan ja nopeen vaimennuksen suhde ja määrä; meno ja paluuvaimennuksissa, on suunniteltu katuajoon, ja on eri kuin mitä rata-ajossa painotetaan.
Säätimien säätöalue on suunniteltu siten että urpå ei saa mitään damagea alustalle ja sitä kautta itselleen aikaiseksi. Kun taas rataisammissa palikoissa säätöalue on laajempi, ja niillä voi jossain tapauksissa saada alustasta täysin toimimattoman ja sitä kautta kuskin sairaalaan.

Mutta jos vakiovaimentimeen tarvittaessa vaihtaa männän/ modaa sen öljykanavat, ja shimmaa sen, lisäksi ehkäpä katkasee säätimien cross-talkit takaiskuventtiilillä, niin siitä saa lähes öhlärin veroisen palikan. Tosin öhläreissäkin voi olla shimmaamisen tarvetta, joten ei nekään aina ole suora oikotie onneen. Mutta useammin silti kuin vakiohilut.

Shimmaaminen tarkottaa käytännössä sitä että vaimentimen meno/paluu/hidas/nopee määriä ja suhteita muokataan.
Sillä saa vakiovaimentimeen samanlaisen vaimennuskäyrän kuin mitä öhlärissä on.
Ja esim öhläriin samanlaisen vaimennuskäyrän kuin mitä vakiossa on.
Ts shimmaamalla voidaan muuttaa vaimentimen vaimennustoimintaa aivan täysin.

Eli joo, jos löydät oikeasti asiansa osaavan shimmaajan, niin se on se oikotie onneen. Ko heppu osaa varmasti myös öögailla sen riittääkö männän öljykanavien virtaus, vai pitääkö sitäkin modata, tai vaihtaa.
Kysäse vaikka motovilleltä josko hänen kauttaan löytyisi apua.
http://www.motoville.fi/
Tai gustaffson racingilta wp:n takapamppua soppeliin hintaan/ kysy samalla keulakittiä.
http://www.gracing.net/
Yks apu vois olla kans mp-huolto jossa iskaridynamometri.
http://www.mphuolto.fi/
Noiltakin vois ehkä kysästä/ niilläkin tais olla iskaridyno.
http://www.motoracingcompany.com/
Ja kallio racing taitaa kans tehä noit shimmauksia.
http://www.kallioracing.com/
Tai niinku app mainosti niin wehnä.
http://www.karivehniainen.com/
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 01.05.12 - klo:22:52Esko Kuparinen pohti aivan samaa asiaa, eikä pidä itsestään selvyytenä, että nämä 1,5 k€ öhlarit ovat sen kummempia, kun hyvät muiden valmistajien vakiopamput.
Hyvin monikin iskareiden kanssa enemmänkin kikkaillut on aivan samaa mieltä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Imottelisitko Nurmela, milloin olet tulossa Alastaroon, niin voitais katsoa säätöjä mulle, kun siellä viimeksi ei mennyt mopo vauhtimutkissa sinne minne halus (puski) Kemoran jälkeen. Saisin sitten paperille ylö neki säädöt. Nyt kun saan mopon Jyväskylästä, on shimmattuna tämkin, ja saa väännettyä tiukemmalle menovaimennusta.
Lääke oli Kemorassa siis löysä jousi + kireä vaimennus. Alastarosssa pitänee nostaa takapäätä ylös (pampussa säätöruuvi), ja muutella taas vaimenusta. Se oli melko hirvee Kemoran jälkeen, ja kuten Wehnä sanoi, Öhlinsin kanssa joutuu ropaamaan hiukan eri radoille usein, kun ne ruuvit tosiaan vaikuttaa ajettavuuteen, niin että taviskin huomaa jotain olevan pielessä.

app

Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.12 - klo:07:44
Pyörä pumppas koko paluusuoran niin pahasti että joutu puolella kaasulla ajamaan ja vauhtia jäiki aika palijon puuttumaan. Sais sen verran tuota pumppua pois, että pystys ajamaan paluusuoran entisellä tavalla. Nopeutta paluusuoralla jäi puuttumaan yli 30km/h Eturenkaaseen en saanu tuntumaa eikä uskaltanu yhtään kiusata. Varmaan enemmän kuskin ruosteista kiinni. Mukavaa porukkaa sielä oli. Kiitokset kaikille mukana olleille siltä pitkätukkaselta hipiltä peukku_1

Toisessa ketjussa (alusta ja sen säädöt) kirjoiteltiin tästä: Mulla täsmälleen sama vika, ja Wehnä ruuvasi vaimennusruuvin täysin kiinni, ja vaihtoi löysän jousen (95 ---> 85), ja ongelma pois. Ihan pientä maininkia jäi, kun ei riittänyt säätö, mutta sanoi tuon olevan parempi kun täysin eleetön, koska varottaa ennen kun pito lähtee. sai avata sen mitä uskalsi ilman mitään ongelmaa. Kakkosmutkassa piru teki samaa ennen säätöä keskellä, kun paine tulee niin kovaksi, ja se hirvitti. Tokeni täysin.

rranta

02.05.12 - klo:07:59 #83 Viimeisin muokkaus: 02.05.12 - klo:09:15 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: app - 02.05.12 - klo:07:54
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.12 - klo:07:44
Pyörä pumppas koko paluusuoran niin pahasti että joutu puolella kaasulla ajamaan ja vauhtia jäiki aika palijon puuttumaan. Sais sen verran tuota pumppua pois, että pystys ajamaan paluusuoran entisellä tavalla. Nopeutta paluusuoralla jäi puuttumaan yli 30km/h Eturenkaaseen en saanu tuntumaa eikä uskaltanu yhtään kiusata. Varmaan enemmän kuskin ruosteista kiinni. Mukavaa porukkaa sielä oli. Kiitokset kaikille mukana olleille siltä pitkätukkaselta hipiltä peukku_1

Toisessa ketjussa (alusta ja sen säädöt) kirjoiteltiin tästä: Mulla täsmälleen sama vika, ja Wehnä ruuvasi vaimennusruuvin täysin kiinni, ja vaihtoi löysän jousen (95 ---> 85), ja ongelma pois. Ihan pientä maininkia jäi, kun ei riittänyt säätö, mutta sanoi tuon olevan parempi kun täysin eleetön, koska varottaa ennen kun pito lähtee. sai avata sen mitä uskalsi ilman mitään ongelmaa. Kakkosmutkassa piru teki samaa ennen säätöä keskellä, kun paine tulee niin kovaksi, ja se hirvitti. Tokeni täysin.

Joo sama ilmiö tuli mulla myös kakkosmutkasa esiin. Siinäkin autto itellä vauhdin himmaus... Kiitokset vinkistä. Pitää kokeilla tuohon suuntaan peukku_1 Jos sais vauhtia piettyä eikä tarvis himmailla alustan takia. Jarska voi siirrellä nämä kommentit eri osioon jos haluaa...

Nitrous

Tuohon paluusuoralle tullessa saa muuten suhteellisen hyvin toimivankin alustan pumppaamaan jos se viimenen kaasunavaus siitä vasurista tulee piiskakaasuna. Itsellä oli tuota ongelmaa keinumisen kanssa paluusuoralla, mutta kun jätti piiskakaasun pois, poistui ongelmakin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

02.05.12 - klo:08:51 #85 Viimeisin muokkaus: 02.05.12 - klo:09:23 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.05.12 - klo:08:22
Tuohon paluusuoralle tullessa saa muuten suhteellisen hyvin toimivankin alustan pumppaamaan jos se viimenen kaasunavaus siitä vasurista tulee piiskakaasuna. Itsellä oli tuota ongelmaa keinumisen kanssa paluusuoralla, mutta kun jätti piiskakaasun pois, poistui ongelmakin.

Ei auttanut mulla vaikka kuinka varovasti koitti. Sitä paitsi muistin talvella kun mainitsit tästä, ja kysyin Wehnältä, onko vika ajoasennossa tai avauksessa, johon tämä antoi erittäin yksiselitteisen vastauksen: "Avauksen pitää olla mahdollisimman raju", tasan niin paljon joka kohdassa hanaa kun pito sallii. Olet kuitenkin oikeassa myös; jos ei tokene ongelma muuten, silloin pitää vaan keventää, vaikka häviää aikaa hiukan. Joka tapauksessa sain vääntää ilman tuskaa heti alusta lähtien säädön jälkeen.
Ajoasennosta kehotti nousemaan pystympään avauksessa, jolloin painoa enemmän takapyörälle, mutta sillä ihan marginaalinen hyöty tähän.

Lisäys: Niin unohdin mainita, että ongelma oli niin paha, että vatkaus tuli jo ilman kaasua kakkosmutkassakin, pelkän vaudin antaman paineen kautta, ja tuossa paluusuoralla ei kestänyt antaa kaasua juuri lainkaan. Varmasti 30-50 km/h hiljempaa piti mennä se suora. Juuri kuten rranta kertoi.

rranta

02.05.12 - klo:10:24 #86 Viimeisin muokkaus: 02.05.12 - klo:10:27 käyttäjältä rranta
Kiitokset hyvistä kommenteista app ja nitrous
Noin kesän ekalla reissulla itse aiheutetut ongelmat on itellä kyllä varmasti suurin ongelma. Wehnä kävi munki pyörää kattomassa ja ropaamassa samalla neuvoen ajamista -iso kiitos hänelle siitä. Pyörää sai parempaan suuntaan kyllä hänen jäliltään ja hieman vielä muuttamalla, testaamalla, tyyliin yritys-erehdys jne. Pumppaamista ei saanu oikein loppumaan vaikka koitti ajaa ko. kohtia isommalla vaihteellaki. Renkaat kuitenki kulu ihan sievän näkösesti. Muutan seuraavalle reissulle pyörää vähän enemmän kun en halua kesken päivää kovin palijon muuttaa. Uskosin että tässä ongelmassa oon ite kuitenki ongelman keskiössä. Hyvä ku saa neuvoja vinkkejä ne otan kiitollisena vastaan ja tutkin ajamistani niitten pohjalta seuraavalla reissulla.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 02.05.12 - klo:07:46
Imottelisitko Nurmela, milloin olet tulossa Alastaroon
6.5 jos ei oo iha paska sää.
11.-13.5 vaikka olis paska sää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

02.05.12 - klo:11:01 #88 Viimeisin muokkaus: 02.05.12 - klo:11:10 käyttäjältä jarska
Soittokierros suoritettu ja päädyn lähettämään alkuperäisen Jarkko Honkaselle MP-huoltoon.
Tuntui todella asiansa osaavalta ja mukavalta kaverilta, tuumas että siitä saa vähintäänkin mun käyttöön passelin shimmaamalla ja vähän enemmänkin.
Hinnat myös kohtuulliset ja pamppu lähtee parin viikon sisään tuunattavaksi.

Kiitoksia Murmelalle hyvistä vinkeistä. shakehands_1

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.12 - klo:10:54
Lainaus käyttäjältä: app - 02.05.12 - klo:07:46
Imottelisitko Nurmela, milloin olet tulossa Alastaroon
6.5 jos ei oo iha paska sää.
11.-13.5 vaikka olis paska sää.

Hyvä. Jos 6.5. mopo on kotona, ja hyvä sää, ja muuten 11.-13. päivä.

Powered by EzPortal