Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Alusta ja sen säädöt  (Luettu 793895 kertaa)

0 Ratailijaa ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 950
  • Ikä: 38
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.10.22 - klo:19:19
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1140 : 20.12.15 - klo:22:10 »
^^ Arvokasta tuumailua, kun joku jaksaa jakaa kokemuksiaan. Onko tuo Almerian rata kuinka röykkyinen? Pirellillä ajelin edessä paineilla väliltä 2,5-2,7bar. Mitään logiikkaa en saanut siihen, mikä toimii milloinkin missä ja miksi. Osittain vähäinen treeni ja rutiinin puute vaikeutti aika paljon testaamisia, kun muuta muuttujaa oli liikaa seassa.
Tekis mieli hommata yamahaa toinen ttx josta saa nopsaan eri säädöt, mutta ei oikeen anna lompakko periksi hankkia kaikkea kivaa. Onko toi jousen vaihto suunnilleen millanen homma, kun iskari on käsissä? Mersuun se meni puoleen tuntiin ja muutamalla voimasanalla... nämä ois ainakin vähemmän ruosteessa ja paskasia lähtötilanteessa :)

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1141 : 20.12.15 - klo:22:33 »
. Onko toi jousen vaihto suunnilleen millanen homma, kun iskari on käsissä?
TTX jousen vaihtaa alle puoleen tuntiin jo muutamalla räikkäliinalla pakun perässä. Työkalulla varmaan 10min.

Poissa qazwsx

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 7
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 390
  • Ikä: 59
  • Paikkakunta: Elimäki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.08.21 - klo:19:12
  • ZX12R-06,ZX10R-08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 242
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1142 : 20.12.15 - klo:22:35 »
^^ Arvokasta tuumailua, kun joku jaksaa jakaa kokemuksiaan. Onko tuo Almerian rata kuinka röykkyinen? Pirellillä ajelin edessä paineilla väliltä 2,5-2,7bar. Mitään logiikkaa en saanut siihen, mikä toimii milloinkin missä ja miksi. Osittain vähäinen treeni ja rutiinin puute vaikeutti aika paljon testaamisia, kun muuta muuttujaa oli liikaa seassa.
Tekis mieli hommata yamahaa toinen ttx josta saa nopsaan eri säädöt, mutta ei oikeen anna lompakko periksi hankkia kaikkea kivaa. Onko toi jousen vaihto suunnilleen millanen homma, kun iskari on käsissä? Mersuun se meni puoleen tuntiin ja muutamalla voimasanalla... nämä ois ainakin vähemmän ruosteessa ja paskasia lähtötilanteessa :)
Rata on hyvä ja mitään röykkyjä tai patteja ei ole löytynyt. Jousen vaihtoon menee ehkä puoli tuntia jos ei pidä kiirettä. Mutta kun iskari kädessä tuon jousen vaihtaa tuohon Matris:iin parissa minuutissa. On kyllä aikasta helppo homma vaikka tekee yksin. Ainoa missä tarvii kavereita avuksi on tuo painumien tarkistus ja säätö.
Tuo mikä oli yllätys itselle tuolla liian korkealla paineella eturenkaassa ajellessa oli se pidon tuntu ja todella vakaa ja hyvä ohjattavuus. Ja rengashan oli Pirellin superbike SC1 ja paisto  ehkä jotain kuukausi takaperin.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 950
  • Ikä: 38
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.10.22 - klo:19:19
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1143 : 20.12.15 - klo:22:39 »
. Onko toi jousen vaihto suunnilleen millanen homma, kun iskari on käsissä?
TTX jousen vaihtaa alle puoleen tuntiin jo muutamalla räikkäliinalla pakun perässä. Työkalulla varmaan 10min.
[/quote

ok... pitää tehdä tuohon työkalu itse ja säästää. Yamahassa tuo iskari lähtee kivasti irrottamatta mitään muuta. Perus vetelänä ruuvaajana tuo 100N jousi (ei punnittu on ollut hyvä) joku toinen voisi olla jopa parempi. Kuski on ikävästi päässyt laihtumaan, joten säätämiseksi menee väkisinkin.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.22 - klo:21:08
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1144 : 20.12.15 - klo:22:43 »
Noista painumista. Ite oon tähdänny edessä n. 35-40mm painumaan ja takana 30-35mm. Tuo yli 40mm takana kuulostaa aika paljolta. Isompi paine etusessa lisää kääntyvyyttä, mutta alkaa jossain vaiheessa syömään pitoa ja kovemmalla paineella pidon raja on jyrkempi. En tosin koskaan ole ajanut yli 2,7 paineella, koska tuossa kohtaa etunen alkaa olla epämääräisen tuntuinen jarrun lopulla. Yleensä Pirellissä se n. 2,5bar käytössö edessä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1145 : 20.12.15 - klo:23:03 »
TTX jousen vaihtaa alle puoleen tuntiin jo muutamalla räikkäliinalla pakun perässä. Työkalulla varmaan 10min.

ok... pitää tehdä tuohon työkalu itse ja säästää. Yamahassa tuo iskari lähtee kivasti irrottamatta mitään muuta. Perus vetelänä ruuvaajana tuo 100N jousi (ei punnittu on ollut hyvä) joku toinen voisi olla jopa parempi. Kuski on ikävästi päässyt laihtumaan, joten säätämiseksi menee väkisinkin.
Säästetään Säästetään. Sun iskari tarvii viel lenkin tuohon päähän mihin saa hihnan kiinni. 

Keulan työkaluun kun jaksaisi jonkun mekanismin tehdä ettei tarvisi liinoilla vetää nippuun putkea.

Poissa qazwsx

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 7
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 390
  • Ikä: 59
  • Paikkakunta: Elimäki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.08.21 - klo:19:12
  • ZX12R-06,ZX10R-08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 242
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1146 : 20.12.15 - klo:23:15 »
Noista painumista. Ite oon tähdänny edessä n. 35-40mm painumaan ja takana 30-35mm. Tuo yli 40mm takana kuulostaa aika paljolta. Isompi paine etusessa lisää kääntyvyyttä, mutta alkaa jossain vaiheessa syömään pitoa ja kovemmalla paineella pidon raja on jyrkempi. En tosin koskaan ole ajanut yli 2,7 paineella, koska tuossa kohtaa etunen alkaa olla epämääräisen tuntuinen jarrun lopulla. Yleensä Pirellissä se n. 2,5bar käytössö edessä.
Etupään painumia en ole vielä tarkistanut, ja täytyy sekin huomenna katsoa jos saan sopivan pukin joltain lainaksi.
Yksi juttu myös mikä tuossa tuli esiin kun vaihtoi tuosta 105:sesta 100:seen oli että ei nosta perää niin helposti jarrussa ja muutenkin hakee paljon vähemmän tuossa pääsuoran jarrussa. Johtunee kai juuri tuosta lisääntyneestä painumasta?

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1147 : 21.12.15 - klo:07:48 »
Noista painumista. Ite oon tähdänny edessä n. 35-40mm painumaan ja takana 30-35mm. Tuo yli 40mm takana kuulostaa aika paljolta. Isompi paine etusessa lisää kääntyvyyttä, mutta alkaa jossain vaiheessa syömään pitoa ja kovemmalla paineella pidon raja on jyrkempi. En tosin koskaan ole ajanut yli 2,7 paineella, koska tuossa kohtaa etunen alkaa olla epämääräisen tuntuinen jarrun lopulla. Yleensä Pirellissä se n. 2,5bar käytössö edessä.
Etupään painumia en ole vielä tarkistanut, ja täytyy sekin huomenna katsoa jos saan sopivan pukin joltain lainaksi.
Yksi juttu myös mikä tuossa tuli esiin kun vaihtoi tuosta 105:sesta 100:seen oli että ei nosta perää niin helposti jarrussa ja muutenkin hakee paljon vähemmän tuossa pääsuoran jarrussa. Johtunee kai juuri tuosta lisääntyneestä painumasta?


Veikkaisin että nyt vaan 100:lla jousella takaiskarissa paluuvaimennus riittää hillitsemään sen nousemista.

Itse käytin R6R:ssä 25 - 28 mm lastattuja painumia, joten mun korvaan tuo 40 mm kantturoissa oleva painuma kuulostaa kovalta. En toki sano etteikö tasaisella radalla toimisi ihan ok.

Se mikä kannattaa tuosta takapään juorusta muistaa, etenkin jos käyttää O-rengasta tai jotain muuta kuin nippusidettä, että takaiskarin pohjahan on täysin tasainen, joten saattaa nostaa juorua mukanaan takaisin ylöspäin hetken matkaa. Eli sitä kannattaa pitää suuntaa antavana.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa qazwsx

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 7
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 390
  • Ikä: 59
  • Paikkakunta: Elimäki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.08.21 - klo:19:12
  • ZX12R-06,ZX10R-08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 242
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1148 : 21.12.15 - klo:09:20 »
^ Tuossa mun iskarissa on tuo pohjaanlyöntikumi joka näkyy tuossa kuvassa, Saattaa toki sekin tehdä saman vaikutuksen mutta ei ole vielä tuntunut että pohjais ja avauspito on ihan oikeasti parantunut jo huimasti. Voi olla että menee jo väärään suuntaan tuolla 95:sella mutta pakko se on kokeilla että tietää missä mennään.
Etupään painumat pitää mitata kyllä tänään. Olen nyt tässä tuumaillut että jos siinäkin on sama juttu että esijännitystä pitää olla jonkin verran että jousi olisi kunnolla toiminta-alueella?
Jos näin on niin silloin tuo minun keula on kyllä aika mettässä. Minulla on etupäässä toisessa putkessa jännitystä vain puolikierrosta ja toisessa 1 kierros. Tuolla olen hakenut sitä että ei keulisi niin herkästi ja se on tähän asti toiminut hyvin enkä kyllä ole voinut moittia etupään tuntumaa.
Ajatteli seuraavalla kerralla ottaa noita etujousia myös mukaan ja katsoa jos saisi hiukan löysemmän kombinaation sopivalla esijännityksellä kantamaan tuon mun painon jarrussa, mutta törmääkö idea sitten siihen että en saakaan enää keulan painumia tarpeeksi alas että keula toimisi avauksissa samalla tavalla kuin nyt.
Tässä tullaan vaan siihen juttuun , että kun minun ratakokemus on aika pieni niin en tiedä millainen oikein hyvä keula sitten on.
Pysyin kuitenkin pystyssä viimekerralla kun tuli reikä jäähdyttäjään josta suihkusi vesi suoraan eturenkaalle, ja tämä tapahtui täällä Almerian kakkoskurvissa missä keula on aika kevyt muutenkin, Puski ulkokanttaria kohden mutta sai kaasua keventämällä pidettyä pyörän radalla,  eli tuosta taas voisi ajatella että ei toi aivan susipaskakaan voi olla?

Edit: tuossa liitteen kuvassa oli vielä 105:nen jousi kiinni.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1149 : 21.12.15 - klo:11:07 »
Jatketaan tätä tuumailua. Tänään ajelin 3 settiä joilla viimeisellä pääsin 2 kymmenyksen päähän omasta enkasta. Pitoa tuossa takapäässä on hyvin mutta ei vieläkään käytä kokomatkaa joustossa, vaikka olen löysännyt comppia ja esijännitys on täysin auki. 100:sen jousi on paikallaan olessa puristuksissa 7 milliä. Vapaa pituus 151 mm. Esijännitys täysin auki asennossa.

Painumat oli takana ilman kuskia 16 mm ja kuskin kanssa 42 mm

Nyt on jo seuraava jousi paikoillaan joka on 95:nen joka oli 152 milliä pitkä ja asennettuna 144 mm ilman esijännitystä. Painumien tarkistukset jätin huomiselle.  

Tässä oli sellaista tietoa kokeneemmilta kuskeilta kun tuosta kyselin että tuo jousi ei oikein toimisi niin hyvin kuin se voisi toimia jos siinä on noin vähän esijännitystä verrattuna vapaaseen pituuteen.
Eli nyt yritetään saada jousi noin 12-13 mm puristukseen ja sillä painumat tuonne 42 mm joka on ilmeisesti aika ok?
Koko homman tarkoituksena olisi katsoa onko tuossa vielä lisää tuota avauspitoa piilossa  Jos ei toimi niin laitan satasen jousen takaisin.
Edelleenkin Veikkaisin, että sun tarvii shimmauttaa comppipakkaa kevyemmäks, jos haluat että perä käyttäisi joustomatkastaan enemmän. Noi säätimen loppunaksut kuitenkin vaikuttaa huomattavasti vähemmän kuin alkunaksut.
Jousen valinnassa kannattaa enemmän miettiä kuskin ja mopon painoa, ja mopon balanssia/ asentoa eri tilanteissa.
Vaimennuksella sitten taasen säädetään se kuinka paljon alusta elää.

Nyt kun sä yrität täysin väärällä tavalla (jousella) saada lisää joustomatkaa käyttöön, niin homma menee ihan aivan täysin vituiks, ja jousen jäykkyys (jousivakio), esijännitykset ja painaumat karkaa järkevältä sektorilta.
Se nyt vaan ei toimi niin.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että siinä sun takajousessa ollee esijännitystä muutama milli, vaikka esijännityssäädin on nollilla?
Tuosta sun sepostuksesta ymmärtäisin että 100-jousella asennettuna esijännitystä on 7 milliä (esijännityssäädin nollilla)? Ja sillä painauma 42 milliä? Joka tahtoo sanoa että 105 tai 110 jousi on sopivampi sun painokombinaatiolle.

Jos mä ny en ihan väärin muista, niin perus tontti takajouselle on yhteensä 8 milliä esijännitystä (olettaen että linkku noin 2:1), oli se sitten "asennettua" ja/tai säätimellä säädettyä. Ja sillä painauma kuskin kans 35 milliä.
Ja jos haluaa painaumaa pienemmäksi, niin karvan jäykempi jousi ja karvan vähemmän esijännitystä.

Eli edelleenkin, vaimennuksilla säädetään kuinka paljon jousitus elää/ käyttää joustomatkastaan.
Ja jousivakio ja esijännitys ja painauma on naimisissa keskenään.

Viime kesänä sanoin aika monelle säätäjä-ässälle että o-rengas/nippari pitäis lailla kieltää semmosilta jotka ei tajua alustan perustoiminnallisuuksia... murmispalm
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.22 - klo:21:08
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1150 : 21.12.15 - klo:11:18 »
Keulajousista:Jousi valitaan niin, että sillä saadaan painauma kohdilleen ja pohjaamisen estämiseen sitten on fiksumpi käyttää ilmajousen pituuden säätöä, eli lisätä hieman öljyä, jolloin keulaan saa loppujoustolle lisää progressiivisuutta. Mun makuun karvan liian löysä jousi on parempi keulassa kuin liian jäykkä. Jäykällä jousella joutuu prässäämään jarruissa keulaa iha pirusti, että saa sen pysymään alhaalla apeksiin asti. Harrastelijalle se vähän löysempi jousi on helpompi ajaa kun keula pysyy paremmin alhaalla. Liian jäykkä jousi myös avaa keulan liian nopeasti, jolloin mopo keulii herkemmin. Olettasin, että jousi on liian jäykkä jos 0 esijännityksellä painaumabon kohdillaan. Sopivat jouset löytynee haarukasta 95-105 kuskin painosta riippuen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1151 : 21.12.15 - klo:11:30 »
Etupään painumat pitää mitata kyllä tänään. Olen nyt tässä tuumaillut että jos siinäkin on sama juttu että esijännitystä pitää olla jonkin verran että jousi olisi kunnolla toiminta-alueella?
Jos näin on niin silloin tuo minun keula on kyllä aika mettässä. Minulla on etupäässä toisessa putkessa jännitystä vain puolikierrosta ja toisessa 1 kierros. Tuolla olen hakenut sitä että ei keulisi niin herkästi ja se on tähän asti toiminut hyvin enkä kyllä ole voinut moittia etupään tuntumaa.
Ajatteli seuraavalla kerralla ottaa noita etujousia myös mukaan ja katsoa jos saisi hiukan löysemmän kombinaation sopivalla esijännityksellä kantamaan tuon mun painon jarrussa, mutta törmääkö idea sitten siihen että en saakaan enää keulan painumia tarpeeksi alas että keula toimisi avauksissa samalla tavalla kuin nyt.
Keulassa nykysuuntaus on "nolla" esijännitystä.

Se että sun keulan esijännityssäätimet on nollissa, ei tod näk tarkoita sitä että esijännitys on nollissa, vaan niissä keulapampuissa on myös jonkin verran asennettua esijännitystä.
Eli kun purat keulaa, niin pistä esijännityssäätimet nollille, ota cartridge kokonaisena irti, vedä se täyteen mittaansa (ja pidä täydessä mitassa, top-out jousi pyrkii vetämään sitä kasaan), ja mittaa jousen pituus asennettuna.
Sit ota jousi irti, ja mittaa vapaa pituus, niin tiedät paljonko keulan jousissa on esijännitystä asennettuna (säätimet nollilla).

Edellenkin; jousivakio ja esijännitys ja painauma on naimisissa keskenään. Voit laittaa mitkä tahansa jouset keulaan, ja saada painauman kohdilleen esijännitystä lisäämällä tai vähentämällä. Jos säätimestä loppuu säätövara, niin sit pitää lyhentää tai pidentää esijnnitysholkkia, eli muuttaa esijännitystä asennettuna.
Esijännitys on esijännitystä, oli se sitten "asennettua" ja/tai säätimellä säädettyä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1152 : 21.12.15 - klo:11:38 »
Keulajousista:Jousi valitaan niin, että sillä saadaan painauma kohdilleen ja pohjaamisen estämiseen sitten on fiksumpi käyttää ilmajousen pituuden säätöä, eli lisätä hieman öljyä, jolloin keulaan saa loppujoustolle lisää progressiivisuutta. Mun makuun karvan liian löysä jousi on parempi keulassa kuin liian jäykkä. Jäykällä jousella joutuu prässäämään jarruissa keulaa iha pirusti, että saa sen pysymään alhaalla apeksiin asti. Harrastelijalle se vähän löysempi jousi on helpompi ajaa kun keula pysyy paremmin alhaalla. Liian jäykkä jousi myös avaa keulan liian nopeasti, jolloin mopo keulii herkemmin. Olettasin, että jousi on liian jäykkä jos 0 esijännityksellä painaumabon kohdillaan. Sopivat jouset löytynee haarukasta 95-105 kuskin painosta riippuen.
Painauman saa kohdilleen esijännityksellä. Eri asia on sit jos haluaa sekoittaa soppaan muutakin, jota ei välttämättä kannattaisi sekoittaa.Vaan käsitellä erillisenä soppana.

Mä taas tykkään keulasta joka jaksaa kantaa maksimijarrun aiheuttaman painonsiirron/voiman. Mun mielestä keula/jouset on nimenomaan siihen tarkotettu.
Ikinä enää en aja keulalla, joka ei jaksa kantaa edes mummojarruja. Kierrosaika ei tykkää yhtään, ja lisäks siit ei tuu ku sanomista ja pää kipeeks.

Siitä ehkä ollaan samaa mieltä, että jos kuski ei vaan osaa jarruttaa kovaa, niin sellaselle kuskille kelpaa löysemmätkin jouset keulaan.
Josta päästäänkin näpsäkkäästi ikuisuusvääntöön ett se kierrosaika on niissä jarruissa... :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1153 : 21.12.15 - klo:12:36 »
^ Tuossa mun iskarissa on tuo pohjaanlyöntikumi joka näkyy tuossa kuvassa, Saattaa toki sekin tehdä saman vaikutuksen mutta ei ole vielä tuntunut että pohjais ja avauspito on ihan oikeasti parantunut jo huimasti. Voi olla että menee jo väärään suuntaan tuolla 95:sella mutta pakko se on kokeilla että tietää missä mennään.
Etupään painumat pitää mitata kyllä tänään. Olen nyt tässä tuumaillut että jos siinäkin on sama juttu että esijännitystä pitää olla jonkin verran että jousi olisi kunnolla toiminta-alueella?
Jos näin on niin silloin tuo minun keula on kyllä aika mettässä. Minulla on etupäässä toisessa putkessa jännitystä vain puolikierrosta ja toisessa 1 kierros. Tuolla olen hakenut sitä että ei keulisi niin herkästi ja se on tähän asti toiminut hyvin enkä kyllä ole voinut moittia etupään tuntumaa.
Ajatteli seuraavalla kerralla ottaa noita etujousia myös mukaan ja katsoa jos saisi hiukan löysemmän kombinaation sopivalla esijännityksellä kantamaan tuon mun painon jarrussa, mutta törmääkö idea sitten siihen että en saakaan enää keulan painumia tarpeeksi alas että keula toimisi avauksissa samalla tavalla kuin nyt.
Tässä tullaan vaan siihen juttuun , että kun minun ratakokemus on aika pieni niin en tiedä millainen oikein hyvä keula sitten on.
Pysyin kuitenkin pystyssä viimekerralla kun tuli reikä jäähdyttäjään josta suihkusi vesi suoraan eturenkaalle, ja tämä tapahtui täällä Almerian kakkoskurvissa missä keula on aika kevyt muutenkin, Puski ulkokanttaria kohden mutta sai kaasua keventämällä pidettyä pyörän radalla,  eli tuosta taas voisi ajatella että ei toi aivan susipaskakaan voi olla?

Edit: tuossa liitteen kuvassa oli vielä 105:nen jousi kiinni.



Se pohjaamisen tunne saattaa jäädä ihan siksi pois, että jos se perä ei painu sinne pohjaan "rysähtämällä" ja / tai pohjaanlyöntikumi on jo tiensä päässä ja antautunut, eli on melkoista pehmopatjaa.

Mutta! Ehdottomasti kannattaa kokeilla, sitten tietää mikä kyseisellä radalla toimii ja mikä ei. Vaikka jousien tarkoitus on kantaa kuorma, niin etenkin takapäässä tuolla jousivakiolla voi hiukan leikkiä ja hakea parempaa toiminnallisuutta eri radoilla. Esim. itse en pystyisi 105:lla takajousella Räyskälän pompuissa ajamaan, vaan sinne tarttee hakea 90:nen alle. Taasen Motoparkissa olisin 90:llä takajousella aika kauana niistä vauhdeista mitä 105:lla pääsen ja bussipysäkin läpi ajaminen "tuppi nurin" ei todellakaan onnistuisi.

Itse ajanut aina mielummin löysemmillä keulajousilla kuin mitä olis oikeasti tarkoitus. 95Nm olis mun painoiselle passelit ja 2mm esijännityksellä, mutta ajoin 92.5Nm jousivakiolla ja n. 7mm esijännityksellä. Tämä oli ihan puhtaasti tuntumakysymys. Löysemmillä jousilla keula oli omaan makuun herkempi ja kaikki pikku nypyt tai patit ei tunnu käsille asti, vaan keula nielee ne itseensä. Tuo toki aiheuttaa sen, että jarrutuksen aloitus pitää olla pehmeämpi ja jarrulle ei voi "hyökätä" ihan samoin tein täydellä paineella, vaan sinne mennään rauhallisemmin. Shimmauksilla ja öljynpinnan korkeudella voi sitten sitä keulan loppujouston progressiota muokata sellaiseksi, että kärsii jarruissa oikeasti kovan jarrupaineen ennen kuin alat pehmentämään apeksia kohden.

Tulipa mieleeni, että jos sun takaiskarissa on high comp, niin aukaise sitä snadisti. Se kun vaikuttaa siihen kuinka shimmipakka lähtee aukeamaan eri tilanteissa ja myös heijastuu tuonne loppupään vaimennukseen asti.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.22 - klo:21:08
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1154 : 21.12.15 - klo:16:00 »
Keulajousista:Jousi valitaan niin, että sillä saadaan painauma kohdilleen ja pohjaamisen estämiseen sitten on fiksumpi käyttää ilmajousen pituuden säätöä, eli lisätä hieman öljyä, jolloin keulaan saa loppujoustolle lisää progressiivisuutta. Mun makuun karvan liian löysä jousi on parempi keulassa kuin liian jäykkä. Jäykällä jousella joutuu prässäämään jarruissa keulaa iha pirusti, että saa sen pysymään alhaalla apeksiin asti. Harrastelijalle se vähän löysempi jousi on helpompi ajaa kun keula pysyy paremmin alhaalla. Liian jäykkä jousi myös avaa keulan liian nopeasti, jolloin mopo keulii herkemmin. Olettasin, että jousi on liian jäykkä jos 0 esijännityksellä painaumabon kohdillaan. Sopivat jouset löytynee haarukasta 95-105 kuskin painosta riippuen.
Painauman saa kohdilleen esijännityksellä. Eri asia on sit jos haluaa sekoittaa soppaan muutakin, jota ei välttämättä kannattaisi sekoittaa.Vaan käsitellä erillisenä soppana.

Mä taas tykkään keulasta joka jaksaa kantaa maksimijarrun aiheuttaman painonsiirron/voiman. Mun mielestä keula/jouset on nimenomaan siihen tarkotettu.
Ikinä enää en aja keulalla, joka ei jaksa kantaa edes mummojarruja. Kierrosaika ei tykkää yhtään, ja lisäks siit ei tuu ku sanomista ja pää kipeeks.

Siitä ehkä ollaan samaa mieltä, että jos kuski ei vaan osaa jarruttaa kovaa, niin sellaselle kuskille kelpaa löysemmätkin jouset keulaan.
Josta päästäänkin näpsäkkäästi ikuisuusvääntöön ett se kierrosaika on niissä jarruissa... :)
Todennäkösesti me ollaan taas samaa mieltä, mutta saadaan tästäkin väittely aikaiseksi. :D
Tuo mun kommentti noista karvan löysän puolella olevista jousista tosiaankin tarkoittaa sitä, että karvan löysä jousi on parempi vaihtoehto kuin se karvan liian jäykkä. Toki jousen + ilmajousen pitää kantaa kuorma jarruissa, mutta jos jousi on inan liian tiukka, joutuu pyörää ajamaan todella paljon agressiivisemmin kuin inan löysällä jousella. Kokenut kuski on tod. näk. tuolla jäykällä jousella nopeempi ja harrastelijakin saattanee pystyä yksittäisellä kierroksella hyvään aikaan, mutta esim. kisamitalla kuskin fysiikka/pää ei riitä ajamaan pyörää riittävän agressiivisesti koko ajan. Lisäksi tuo agressiivisuus tarkoittaa sitä, että pienikin missi jarrumerkin kanssa tarkoittaa, että mutkaan on heti joko liian vähän tai liikaa vauhtia. Esim. noilla mun kierrosajoilla jarrumerkki ei ole riittävän tarkka, että jokaisella kierroksella mentäisiin maksimijarrulla sinne mutkaan, vaan jarrussa joutuu hieman pelaamaan lähestymisnopeutta. Eli alustankin suhteen pitää muistaa se mikä on kuskin taitotaso ja miten se vaikuttaa kuskin eri osa-alueiden kehittymiseen. Toki siinä vaiheessa kun absoluuttinen jarruteho on se vauhtia rajoittava tekijä, pitää se huomioida myös alustan osalta. Jarrut vain ovat aikalailla ne vaikein paikka parantaa aikaa, vaikka siellä iso potenttiaali monella onkin. 99% harrastajista kuitenkin sai isomman parennuksen pienemmällä riskillä irti pelkästään sillä, että opettelee ajamaan tarkkaa linjaa ja malttaa olla koskematta kaasuun liian aikaisin. Sitten kun nuo on hallussa, voi alkaa niistä jarruista hieromaan niitä viimeisiä sekunteja/kymmenyksiä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020