Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.12.15 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 22.12.15 - klo:20:45
Tuossa keulassa on Matris:in sisuskalut fork kit "R"  ja 11,5 vahvuiset jouset.
Sitten kun tuohon sekasotkuun iskee päälle 118 kg painoisen kuljettajan (ajokamojen) kanssa niin soppa on valmis.
Noilla spekseillä vähintään 110 takajousi, mielummin 115 ellei enemmänkin...

Soppa syntyy vaan siitä kun yritää tehdä vääriä asioita väärillä keinoilla.

En ymmärrä miksi lähtisin tuohon suuntaan jos saan 31,5 mm painumalla (takana) asennetun jousen kokonaisesijännitykseksi 11,5 mm. Mikä on pointti vaihtaa tilalle jäykempi jousi jolla ei saada lähellekään koko joustomatkaa käytettyä avauksessa. Suomeksi sanottuna ei pysty avaamaan kurvista ulostullessa kaasua kun pyörän takapyörä luistaa sivulle.
Ok :) vastauksen tiedän, en vain osaa ajaa ;)

Voi siis oikeasti olla että en vain osaa avata tarpeeksi rohkeasti että tuo perä antais pitoa jäykemmällä jousella. Tai sitten se on tämä talvi ja kylmät kelit ettei voi ajaa takana SC0:lla vaan pitää käyttää tuota SC1:stä joka ei anna ainakaan mulle sellaista tunnetta jäykemmällä takajousella että riittäis kantti kääntää kahvaa enempää. Radan pinta oli eilenkin iltapäivällä vain 21 astetta lämmin.

Mikko K.

Oot ilmeisesti päässy koittaan myös tuota sc0? Sc1 kestää mulla radasta riippuen jonkun 50-120 kiekkaa takana. Ootko saanu kierrosaikaan selkeetä eroa nollalla? Kesto? Näkyykö pitoero iskarissa asti?


parjan_fin

Alustan säädöistä voi olla montaa eri mieltä ja junnata niitä vaikka kuinka pitkään tahansa. Totuus on kuitenkin se, että täysin erilaisilla sekä erituntuisilla alustoilla voi oikeasti ajaa kovaa. Kuskin mieltymykset painavat lopun kaiken eniten.

Itsellä on ollut etuoikeus päästä testaamaan kolmen eri MM -tason kuljettajan WSBK -kilpuria ja todeta kuinka erilaisilla setupeilla sekä erituntuisilla alustoilla kaikki ajavat. Kaikki pyörät pääsin testaamaan samalla radalla, saman päivän aikana ja kaikki oli BMW:n 1000:ia. Kaikki kuitenkin ajoivat sillä kaudella top 5 sakkiin kisoissa, joten ei mistään hitaista kavereista / kalustosta kyse ollut. Yksi alusta oli todella pintakova, yksi todella progressiivinen ja yksi liikkui pehmeästi koko joustomatkan läpi. Kuskeina noilla peleillä siis T. Corser, L. Haslam ja A. Badovini. Ja se mitä pääsin esim. takajousista vakoilemaan, niin melko erilaisilla jousivakioilla hekin ajoivat, vaikka painoeroa ei kauheasti kuskeilla ollut.

Itse en siis uskaltaisi sanoa ehdottomasti, että joku säätää alustaansa väärin tai ehdottomasti sanoa, että mikä setuppi jollakin kuskilla pitäisi olla. Ei se vaan toimi niin. Joitakin asioita voi suositella kokeilemaan ja joitakin suositella välttämään, mutta tuskin kukaan täälläkään pystyy ehdottomasti sanomaan kuinka homman pitäisi mennä. Tai jos pystyy, niin on ihan väärissä ympyröissä, MotoGP:ssä olisi tarvetta moiselle osaajalle.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

slowrider

Se on hyvä kun ei tajua tuosta teoriasta juuri mitään ja viimeistään talven aikana aina unohtaa oppimansa. Siksi olen itse tehnyt ihan kokeilemalla suurimman osan muutoksista. Eli vertaillut muiden vauhtiin missä kohti rataa tulee turpaan ja sen kohdan mukaan säätänyt alustaa/geometriaa. Itselle "helpoissa" kohdissa voi sitten ajaa vähän "huonommallakin" setupilla...

Joskus jos tuntuu ettei homma etene, niin sitten ihan radikaali muutos johonkin suuntaan ja katsoa pari settiä meneekö parempaan vai huonompaan :)

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 23.12.15 - klo:13:28
Se on hyvä kun ei tajua tuosta teoriasta juuri mitään ja viimeistään talven aikana aina unohtaa oppimansa. Siksi olen itse tehnyt ihan kokeilemalla suurimman osan muutoksista. Eli vertaillut muiden vauhtiin missä kohti rataa tulee turpaan ja sen kohdan mukaan säätänyt alustaa/geometriaa. Itselle "helpoissa" kohdissa voi sitten ajaa vähän "huonommallakin" setupilla...

Joskus jos tuntuu ettei homma etene, niin sitten ihan radikaali muutos johonkin suuntaan ja katsoa pari settiä meneekö parempaan vai huonompaan :)

Sama metodi ollut aika pitkälti käytössä... en etes muista millä painaumilla mennään tällä hetkellä. Vähintäänkin kohtalaisesti se on mennyt... vaikka kuski ei ole mikään lahjakkain mahdollinen, niin komiasti Haga -mallin Yamahalla härkitään uudenmpia kawoja ja bemareita. Uusilla renkailla kun ei ole oikein varaa treenata, niin oon summassa vetässy naksun pari comnppia lisää kumpaankin päätyyn ja vähän lisää esijännitystä, kun viivalle lähdetään. Sama logiikka kun sateelle ruuvataan löysemmälle. Voisi koittaa investoida toisen takaiskarin, niin ois sateelle aikaa myös pehmentää setuppia vaihtamalla keulaan jouset ja taakse pelkän iskarin.... hyvät, halvat käytetyt ttx:t loistaa vaan poissa olollaan ebayssä

slowrider

En ole kyllä bemuista mitannu koskaan painaumaa. Säädelly sen mukaan pohjaako vai jääkö joustoa käyttämättä

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 23.12.15 - klo:09:39
Oot ilmeisesti päässy koittaan myös tuota sc0? Sc1 kestää mulla radasta riippuen jonkun 50-120 kiekkaa takana. Ootko saanu kierrosaikaan selkeetä eroa nollalla? Kesto? Näkyykö pitoero iskarissa asti?



Motoparkissa nollalla kyllä sai paremman ajan kuin samana päivänä ykkösellä. Täällä on ollut niin paljon oppimista linjoissa ja tekniikassa että tällä hetkellä menee yli 6 sekunttia nopeammin ykkösellä kuin meni aiemmin Lokakuussa nollan kanssa.

En ole näinä kahtena vuotena kun tuo pyörä on mulla ollut edes koskenut takaiskariin, mutta nyt kun aika alkoi junnata paikoillaan ja tuli pitovaikeuksia avauksissa niin oli pakko alkaa kokeilla jotain tuonkin kanssa.

Pyörän etuteleskoopit on joko ristissä tai vääntyneet aiemmasta hiekoilla käynnistä. Koska ajossa huomasi selvästi tuon puolenkierroksen esijännityksen laskun vaikka sitä ei saanut "mittailemalla" mittailtua.

Tuli taas eilen huomattua kuinka tärkeää on keskittyä ajamiseen kun pyörä kulkee 260kmh eteenpäin tunnissa, pieni nukahdus jarrumerkin kanssa ja satasen vauhdilla hiekoille.
Ei onneksi mikään iso pyllähdys vaan aivan vauhdin kuoltua konttasin ja siitä pystyyn ja varikolle puistelemaan soraa pyörästä.

Pyörä nyt pajalla ja huomenna pitäisi olla keula suoristettu että pääsee kokeilemaan. Pitää katsoa sitten uudestaan missä noi painumat on kunhan saan ne ensin säädeltyä niin että on hyvä ajaa.

murmela

23.12.15 - klo:18:08 #1177 Viimeisin muokkaus: 23.12.15 - klo:18:14 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 23.12.15 - klo:05:41
En ymmärrä miksi
Mikä on pointti vaihtaa tilalle jäykempi jousi jolla ei saada lähellekään koko joustomatkaa käytettyä avauksessa
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.12.15 - klo:07:35
Veikkaisin, että sun tarvii shimmauttaa comppipakkaa kevyemmäks, jos haluat että perä käyttäisi joustomatkastaan enemmän.
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.12.15 - klo:11:07
Edelleenkin Veikkaisin, että sun tarvii shimmauttaa comppipakkaa kevyemmäks, jos haluat että perä käyttäisi joustomatkastaan enemmän.

Pitääkö vielä kolmannenkin kerran veikata copypastella täysin samaa asiaa, vai onko kirjoittaja vaan niin väärä henkilö, ettei mikään mene sulle jakeluun...?
Here you go, var så god:
Edelleenkin Veikkaisin, että sun tarvii shimmauttaa comppipakkaa kevyemmäks, jos haluat että perä käyttäisi joustomatkastaan enemmän.

Vai pitäiskö kirjoittajan olla mielestäsi joku "auktoriteetti" (esim joku suomen nopeimpia suberbikekuskeja, tai edes joku seminopee superstockkuski) jonka eteen voit heittäytyä rähmällesi ja kumarrella palvovasti? bowdown_1
Ja vasta sitten voisit keskittyä itse asiaan....? :-\

Edit:
Tulipa mieleen, että jos et ymmärrä, mitä
"Edelleenkin Veikkaisin, että sun tarvii shimmauttaa comppipakkaa kevyemmäks, jos haluat että perä käyttäisi joustomatkastaan enemmän."
tarkoittaa, niin kysy toki, voin kyllä yrittää selittää selkokielisemminkin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

23.12.15 - klo:19:01 #1178 Viimeisin muokkaus: 23.12.15 - klo:19:18 käyttäjältä qazwsx
^ Unohdat noiden comppien ja shimmipakkojen kanssa heiluessa sen, että kysyin miksi pitää laittaa jäykempi jousi jos painuma (31.5 mm)kuskin kanssa tuolla jousella on ok ja tuon jousen esijännitys tuo aiemmin mainitsemani11.5 mm  asennettuna

Vai meinaatko että saan noilla jäykemmillä jousilla nuo samat painumat taakse. Takajousen compit Hi=8 ja Lo=16 on vielä tuolla 95:sellakin jousella aika lähellä tehtaan suositusarvója (Hi 4-8 ja Lo 8-12) nuo 90:sen jousen kanssa.
Tuskin tarvii sulle kertoa mihin tuota takapään painumaa tarvitaan.

Edit: Ja relaa vähän, ei tää nyt niin vakava asia ole. Ja hyvää Joulua kaikille lukijoille

Nitrous

Mites toi komppi keulassa. Saako sitä käyttää pohjaamisen estämiseen?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 23.12.15 - klo:19:01
^ Unohdat noiden comppien ja shimmipakkojen kanssa heiluessa sen, että kysyin miksi pitää laittaa jäykempi jousi jos painuma (31.5 mm)kuskin kanssa tuolla jousella on ok ja tuon jousen esijännitys tuo aiemmin mainitsemani11.5 mm  asennettuna

Vai meinaatko että saan noilla jäykemmillä jousilla nuo samat painumat taakse. Takajousen compit Hi=8 ja Lo=16 on vielä tuolla 95:sellakin jousella aika lähellä tehtaan suositusarvója (Hi 4-8 ja Lo 8-12) nuo 90:sen jousen kanssa.
Tuskin tarvii sulle kertoa mihin tuota takapään painumaa tarvitaan.

Edit: Ja relaa vähän, ei tää nyt niin vakava asia ole. Ja hyvää Joulua kaikille lukijoille
Ymmärtääkseni sinä haluat että takajousitus käyttää joustoalueestaan enemmän.
Niin silloin oikea keino saada se aikaiseksi on löysätä komppia.
Jos säädin on jo täysin auki.
Niin sen jälkeen oikea keino on löysätä shimmipakkaa.

Nyt sä haluat tehdä sen väkisin väärällä tavalla, eli löysäämällä jousta.

Laskettuna suuntaa-antavasti sun painolle/mopolle,
jos haluat 35 mm painauman taakse,
niin se onnistuu seuraavilla komboilla:

90 jousella ja 12,25 mm esijännityksellä
95 jousella ja 10,75 mm esijännityksellä
100 jousella ja 9,25 mm esijännityksellä
105 jousella ja 8,00 mm esijännityksellä
110 jousella ja 6,75 mm esijännityksellä
115 jousella ja 5,75 mm esijännityksellä
120 jousella ja 4,75 mm esijännityksellä

Ja kuriositeettina mainittakoon, että jos pistät taakse 150(!!!) jousen, nolla esijännityksellä, niin silloinkin painauma on 35 milliä. Eli siinä menee raja. Tosin mitään järkeä ei tossa 150:ssä ole...

Mutta jos palataan takaisin järkevään, niin mä valitsisin sulle 115 jousen ja 5,75 mm esijännityksellä, jolloin painauma on 35 milliä.
Ja yksi syy siihen on myös se, että se toimisi parina keulan kanssa jossa on 11,5 jouset. Ts keula ja perä olisi keskenään balanssissa.

Yksi mauste sopassa:
Haluatko että mopo menee apeksissa keula ylempänä? Jos kyllä, niin keulaan jäykempää ja perään löysempää jousta.
Haluatko että mopo menee apeksissa balanssissa? Jos kyllä, niin keulaan ja perään sellaiset jouset että ne ovat keskenään balanssissa.
Haluatko että mopo menee apeksissa keula alempana? Jos kyllä, niin keulaan löysempää ja perään jäykempää jousta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.12.15 - klo:19:54
Mites toi komppi keulassa. Saako sitä käyttää pohjaamisen estämiseen?
Toki saa, jos haluaa pilata keulan pidon apeksissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.12.15 - klo:20:07
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 23.12.15 - klo:19:01
^ Unohdat noiden comppien ja shimmipakkojen kanssa heiluessa sen, että kysyin miksi pitää laittaa jäykempi jousi jos painuma (31.5 mm)kuskin kanssa tuolla jousella on ok ja tuon jousen esijännitys tuo aiemmin mainitsemani11.5 mm  asennettuna

Vai meinaatko että saan noilla jäykemmillä jousilla nuo samat painumat taakse. Takajousen compit Hi=8 ja Lo=16 on vielä tuolla 95:sellakin jousella aika lähellä tehtaan suositusarvója (Hi 4-8 ja Lo 8-12) nuo 90:sen jousen kanssa.
Tuskin tarvii sulle kertoa mihin tuota takapään painumaa tarvitaan.

Edit: Ja relaa vähän, ei tää nyt niin vakava asia ole. Ja hyvää Joulua kaikille lukijoille
Ymmärtääkseni sinä haluat että takajousitus käyttää joustoalueestaan enemmän.
Niin silloin oikea keino saada se aikaiseksi on löysätä komppia.
Jos säädin on jo täysin auki.
Niin sen jälkeen oikea keino on löysätä shimmipakkaa.

Nyt sä haluat tehdä sen väkisin väärällä tavalla, eli löysäämällä jousta.

Laskettuna suuntaa-antavasti sun painolle/mopolle,
jos haluat 35 mm painauman taakse,
niin se onnistuu seuraavilla komboilla:

90 jousella ja 12,25 mm esijännityksellä
95 jousella ja 10,75 mm esijännityksellä
100 jousella ja 9,25 mm esijännityksellä
105 jousella ja 8,00 mm esijännityksellä
110 jousella ja 6,75 mm esijännityksellä
115 jousella ja 5,75 mm esijännityksellä
120 jousella ja 4,75 mm esijännityksellä

Ja kuriositeettina mainittakoon, että jos pistät taakse 150(!!!) jousen, nolla esijännityksellä, niin silloinkin painauma on 35 milliä. Eli siinä menee raja. Tosin mitään järkeä ei tossa 150:ssä ole...

Mutta jos palataan takaisin järkevään, niin mä valitsisin sulle 115 jousen ja 5,75 mm esijännityksellä, jolloin painauma on 35 milliä.
Ja yksi syy siihen on myös se, että se toimisi parina keulan kanssa jossa on 11,5 jouset. Ts keula ja perä olisi keskenään balanssissa.

Yksi mauste sopassa:
Haluatko että mopo menee apeksissa keula ylempänä? Jos kyllä, niin keulaan jäykempää ja perään löysempää jousta.
Haluatko että mopo menee apeksissa balanssissa? Jos kyllä, niin keulaan ja perään sellaiset jouset että ne ovat keskenään balanssissa.
Haluatko että mopo menee apeksissa keula alempana? Jos kyllä, niin keulaan löysempää ja perään jäykempää jousta.
Sen verran hyvin perusteltua tekstiä että kokeilen miten tuo vaikuttaa kun saan pyörän takaisin varikolle. Tosin mulla ei ole jäykempää kuin tuo 105 mutta kyllä siinäkin pitäis huomata tuon eron jos menee keula alempana apeksissa.

Kiitos!

Mikko K.

23.12.15 - klo:20:57 #1183 Viimeisin muokkaus: 23.12.15 - klo:21:02 käyttäjältä Mikko K.
Painuma mopon painosta / kuski ja varusteet päälle.
Edessä: 24mm / 34mm. Jouset 10

Takana 19mm / 32mm. Jousi 100N, ei mitattu.

Nämä on suoraan motoparkin jäljiltä... kokeilen parkiin toiseen putkeen 9,5 jousta ja muutaman millin lisää öljyä. Kympit tällä hetkelle paikoillaan.


Ja tankissa pari litraa menovettä

visu

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.12.15 - klo:19:54
Mites toi komppi keulassa. Saako sitä käyttää pohjaamisen estämiseen?

Saa ja pitääkin käyttää mikäli pohjaaminen johtuu siitä että komppia on liian vähän. Hyvää Joulua  ;)

Powered by EzPortal