Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

shyhander

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.12.15 - klo:23:43
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 22.12.15 - klo:22:27
Toiset tykkää kovasta, toiset pehmeästä. Meidän amatöörien lienee turha sanoa, kumpi on oikea. Oikea on se, jolla pääsee kovempaa. Ajoin Pärnussa kisapyörää, joka kuuluu eräälle Suomen nopeimmista superbikekuskeista. Varoitti jo lähtiessä, että alusta on hänen mieltymyksiensä mukaan tehty ja tosi pehmeä. Minä, että joo joo ja heti ykkösmutkassa meni pitkäksi. Kyseinen kuski seurasi ajoani katsomosta ja kysyi miksi jarrutin niin aikaisin ensimmäiseen oikeaan. Syy, jarru pohjaa. Vastaus: et osaa jarruttaa :) On ihmisiä, jotka osaa säätää alustan sellaiseksi, että sillä pääsee kovaa ja sitten sellaisia, jotka osaa teorian. No pun intended, mutta teot puhuvat puolestaan ;) Jatkakaa spekulointia peukku_1
Tuossapa juuri kohtaa ne kaksi vastakkaista filosofiaa:
Säädetäänkö mopoa korvaamaan kuskin puutteita, jolloin saadaan aikaiseksi nopea paketti.
Vai säädetäänkö moposta nopea, ja käsketään kuskin opetella ajamaan sitä, jolloin paketti on nopeampi kuin edellä mainittu.
Sitä voi sit amatöörit miettiä, kumpi on oikea tapa jos haluaisi olla nopeampi, kuin eräs suomen nopeimmista superbike-kuskeista.  ;)

Onko tässä siis kyse siitä, että kisakuski jarruttaa niin rajusti ja nopeasti että "löysän" keulan puristuminen menee nopeammalle vaimennuksen alueelle, joka on säädetty tai on luonnostaan tiukemmalle? Eli hitaammin jarruttavalla keula ei mene halutulle comppialueelle?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.12.15 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.12.15 - klo:19:54
Mites toi komppi keulassa. Saako sitä käyttää pohjaamisen estämiseen?
Toki saa, jos haluaa pilata keulan pidon apeksissa.
Pitääpä sit kilauttaa mun Hondan uudelle omistajalle, että viskaa sen K-Techin mäelle ja laittaa sen vakion takas, koska RääRään teoriajumala Murmela kertoi, että sen on pakko toimia huonosti, koska comppia on lisätty ihan reilusti. Samalla taisi vielä mennä vakiota löusemmät jouset paikoilleen. Eli ei muuta kuin hyvää joulua. 😂
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

24.12.15 - klo:10:36 #1187 Viimeisin muokkaus: 24.12.15 - klo:10:38 käyttäjältä Mikko K.
Pitäskö laittaa ens kauteen iskaripäiväkirja tulille tänne näin. Sen verran tuntuu olevan porukalla comppia joulupuurossa,  että luulis olevan kiinnostava aihe.
Niin paljon on koulusta virtauspuolta, hydrauliikkaa ja värähtelyn teoriaa taustalla, että ymmärrän jättää kaiken kattavat matemaattiset mallit tehdastalleille. Toki joku lineaarisen jousen painuma taipuu ehkä sinne päin :P
Pienenä motivaationa itsellekin, että tulee dokumentoitua kunnolla, muuten mennään aika paljon mutun, muistikuvien ja tuntuman kanssa. Jos sieltä sais kalustoon puuttuvat puoli sek. samalla kun kehittää kuskista loput puuttuvat.

slowrider

Onhan tuo koko säätäminen niin avaruustiedettä ettei mitään rajaa. Ensimmäiset about 10 ratapäivää kesässä melkein sama mitkä säädöt ja sitten taas pikkuhiljaa alkaa jotain ideaa tulemaan. Sitten jos ajofiilis on huono nii alustaki on paska ja päinvastoin ;)

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:10:05
Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.12.15 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.12.15 - klo:19:54
Mites toi komppi keulassa. Saako sitä käyttää pohjaamisen estämiseen?
Toki saa, jos haluaa pilata keulan pidon apeksissa.
Pitääpä sit kilauttaa mun Hondan uudelle omistajalle, että viskaa sen K-Techin mäelle ja laittaa sen vakion takas, koska RääRään teoriajumala Murmela kertoi, että sen on pakko toimia huonosti, koska comppia on lisätty ihan reilusti. Samalla taisi vielä mennä vakiota löusemmät jouset paikoilleen. Eli ei muuta kuin hyvää joulua. 😂
Riippuu varmaan iha vähäce myös siitä, paljonko se uus omistaja painaa ja osaako se jarruttaa, ja paljonko oli vakiona komppia, ja paljonko oli vakiona jousivakiot.
Se että jotain on muutettu johonkin suuntaan, ei kerro juurikaan mitään.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.12.15 - klo:11:04
Sitten jos ajofiilis on huono nii alustaki on paska ja päinvastoin ;)
Löytyyhän noita esimerkkejä MM-tasoltakin, että sinänsä tulevaisuudennäkymät ovat valoisat.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.12.15 - klo:11:10
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.12.15 - klo:11:04
Sitten jos ajofiilis on huono nii alustaki on paska ja päinvastoin ;)
Löytyyhän noita esimerkkejä MM-tasoltakin, että sinänsä tulevaisuudennäkymät ovat valoisat.
Tosissaan noikin tuntuu pelaavan käsikädessä. Viime kesänä sain kuussatkun nippuun ja otin sen alastaroon mukaan. Kaksi kaveria kävi kokeileilemassa ja alusta oli kuulemma hirveä. Itse kävin kokeilemassa ja kone,shifteri jne pelas niin pirun hienosti. Mopo oli nii kevyt ja istu muutenkin hienosti käteen. Oli pirun hyvä fiilis. Keula ny pompotti mutta agressiivisella ajolla ei ollut niin paha. Uusi ennätys tuli kuussatkulla, vaikka mopon palottelussa selvisi ettei toisessa putkessa ollut vaimennuksia ja takapamppu oli ihan liian kova :D

murmela

24.12.15 - klo:11:32 #1192 Viimeisin muokkaus: 24.12.15 - klo:11:34 käyttäjältä murmela
Otetaampa esimerkiksi tuo Quun perä.
Qhan valittelee että takana jää joustoaluetta käyttämättä JA perästä puuttuu (avaus)pitoa.
Miksi?
Siksi että rengas joutuu toimimaan jousena, eikä sitä ole siihen tarkoitettu.
Miksi noin?
Siksi, että komppi estää alustan/jousen liikkeen, jolloin liike jää renkaalle.
Päteekö sama keulaan?
Eli heikentääkö kompin lisääminen, jolla estetään keulan pohjaaminen, eli estetään keulan liike, pitoa?
Miettikääpä sitä ja syökää puuroo. :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

En tiedä pidosta, mutta etusen elinikä n. nelinkertastu kun vaihto jouset löysempiin ja lisäs reilusti komppia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

24.12.15 - klo:13:37 #1194 Viimeisin muokkaus: 24.12.15 - klo:13:53 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:13:35
En tiedä pidosta, mutta etusen elinikä n. nelinkertastu kun vaihto jouset löysempiin ja lisäs reilusti komppia.
Ja mitään muutahan ei keulassa muuttunut?

Eli ihan sama mitkä jouset keulassa on niin pitää vaihtaa löysempiin. Ja sit ku on löysemmät jouset, nii pitää vieläki vaihtaa löysempiin...?? :o

Edit:
Mut mut joo, tahtooko toi sun One-Liner-esimerkki sanoa, että aikasemmin sä et saanu pidettyy etusta tarpeeks lämpösenä ja se sen takia kulu nopeemmin?
Vai oliko sulla ihan väärät säädöt tai jouset?
Vai väärä etunen vs rata vs olosuhteet?
Vai oliks sulla vaan The Fiilis ett etunen kuluu 4-kertaa hitaammin, vaikka se ei sitä todellisuudessa tehnyt?
Vai niinku mikä oli se kokonaispaketti joka aiheutti sen ett etunen kulu niin nopeesti, jos kulu..?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.12.15 - klo:13:37
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:13:35
En tiedä pidosta, mutta etusen elinikä n. nelinkertastu kun vaihto jouset löysempiin ja lisäs reilusti komppia.
Ja mitään muutahan ei keulassa muuttunut?

Eli ihan sama mitkä jouset keulassa on niin pitää vaihtaa löysempiin. Ja sit ku on löysemmät jouset, nii pitää vieläki vaihtaa löysempiin...?? :o

Edit:
Mut mut joo, tahtooko toi sun One-Liner-esimerkki sanoa, että aikasemmin sä et saanu pidettyy etusta tarpeeks lämpösenä ja se sen takia kulu nopeemmin?
Vai oliko sulla ihan väärät säädöt tai jouset?
Vai väärä etunen vs rata vs olosuhteet?
Vai oliks sulla vaan The Fiilis ett etunen kuluu 4-kertaa hitaammin, vaikka se ei sitä todellisuudessa tehnyt?
Vai niinku mikä oli se kokonaispaketti joka aiheutti sen ett etunen kulu niin nopeesti, jos kulu..?

Noi mun one linerit oli lähinnä vastine noihin sun vastaaviin. Säkin kun välillä jaat absoluuttisia totuuksia ottamatta huomioon lähtötilannetta. Keulaanhan ei mulla jäänyt muuta samaa kuin ulkoputket, muta renkaan elinikään vaikutti huomattavasti se, että keula ei painunu heti jarrun alussa pohjaan. Vanhalla keulalla keula oli pohjassa jarrun alusta apeksiin vaikka jouset oli vähän jäykän puolella. Löysemmillä jousilla ja tiukemmalla komppipakalla keula toimi huomattavasti paremmin. Vanhalla keulalla etusesta ajo merkit pois alle sadan kierroksen kun uudella etunen tuli vaihdettua n. 200-250 kierroksen jälkeen, jolloin merkkiä oli vielä reilusti jäljellä. Jos olis kaljuks halunnu ajaa, olis saanu tahkota nelisen sataa kiekkaa. Myös jarrujen hidastuvuus nousi n. 0,2-0,3g tällä muutoksella. Mut ilmeisesti silti väärin tehty, koska sun mukaan kompin lisäystä ei saa käyttää pohjaamisen estämiseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:14:17
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.12.15 - klo:13:37
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.12.15 - klo:13:35
En tiedä pidosta, mutta etusen elinikä n. nelinkertastu kun vaihto jouset löysempiin ja lisäs reilusti komppia.
Ja mitään muutahan ei keulassa muuttunut?

Eli ihan sama mitkä jouset keulassa on niin pitää vaihtaa löysempiin. Ja sit ku on löysemmät jouset, nii pitää vieläki vaihtaa löysempiin...?? :o

Edit:
Mut mut joo, tahtooko toi sun One-Liner-esimerkki sanoa, että aikasemmin sä et saanu pidettyy etusta tarpeeks lämpösenä ja se sen takia kulu nopeemmin?
Vai oliko sulla ihan väärät säädöt tai jouset?
Vai väärä etunen vs rata vs olosuhteet?
Vai oliks sulla vaan The Fiilis ett etunen kuluu 4-kertaa hitaammin, vaikka se ei sitä todellisuudessa tehnyt?
Vai niinku mikä oli se kokonaispaketti joka aiheutti sen ett etunen kulu niin nopeesti, jos kulu..?

Noi mun one linerit oli lähinnä vastine noihin sun vastaaviin. Säkin kun välillä jaat absoluuttisia totuuksia ottamatta huomioon lähtötilannetta. Keulaanhan ei mulla jäänyt muuta samaa kuin ulkoputket, muta renkaan elinikään vaikutti huomattavasti se, että keula ei painunu heti jarrun alussa pohjaan. Vanhalla keulalla keula oli pohjassa jarrun alusta apeksiin vaikka jouset oli vähän jäykän puolella. Löysemmillä jousilla ja tiukemmalla komppipakalla keula toimi huomattavasti paremmin. Vanhalla keulalla etusesta ajo merkit pois alle sadan kierroksen kun uudella etunen tuli vaihdettua n. 200-250 kierroksen jälkeen, jolloin merkkiä oli vielä reilusti jäljellä. Jos olis kaljuks halunnu ajaa, olis saanu tahkota nelisen sataa kiekkaa. Myös jarrujen hidastuvuus nousi n. 0,2-0,3g tällä muutoksella. Mut ilmeisesti silti väärin tehty, koska sun mukaan kompin lisäystä ei saa käyttää pohjaamisen estämiseen.
Eli voisiko sanoa että sun mopon keulan vaimennukset muuttui täysin sekä meno että paluuvaimennuksen, kuin myös hitaan ja nopean vaimennuksen suhteen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Eipä sinne hirveesti samaa jääny, mutta suurin ero oli varmasti compissa. Voithan sä tietty tonkin asian päälleen puhua, mutta paljon muuta hyötyä siitä ei ole kuin foorumiviihdettä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Entä jos laittaa löysemmät jouset,löysää comppia ja nostaa vähän öljynpintaa ;)

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.12.15 - klo:16:46
Entä jos laittaa löysemmät jouset,löysää comppia ja nostaa vähän öljynpintaa ;)

Saa progressiivisemman keulan, mitä aattwlin varovaisesti koittaa, kuten ylemmäs raapustin

Powered by EzPortal