Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

wbaum

Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.03.16 - klo:13:06
Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

Jouset pois tolpasta, takaisin muuten kasaan cartridgen kanssa ja painat sitten kasaan.

Sillai ainakin näet kuinka syvälle cartridge ja keula antaa luvan mennä ilman jousia. Jousihan on siellä vaan tuomassa vastapainetta, ei rajoittamassa liikettä.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

wbaum

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 02.03.16 - klo:13:34
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.03.16 - klo:13:06
Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

Jouset pois tolpasta, takaisin muuten kasaan cartridgen kanssa ja painat sitten kasaan.

Sillai ainakin näet kuinka syvälle cartridge ja keula antaa luvan mennä ilman jousia. Jousihan on siellä vaan tuomassa vastapainetta, ei rajoittamassa liikettä.
Aivan joo. Aattelin vaan että pohjaako siinä samassa konkurssissa myös jousi, mutta ei se taida.

Mietityttää myös että voiko putkien linjaus olla pielessä niin, että se kangertaa vastaan vasta kun putket on melkein läjässä. Ts. epävakaa tunne sillo kun on isolla jarrulla. Tietysti vois tänä vuonna ajaa alle viis vuotta vanhoilla eturenkailla.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.03.16 - klo:14:13
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 02.03.16 - klo:13:34
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.03.16 - klo:13:06
Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

Jouset pois tolpasta, takaisin muuten kasaan cartridgen kanssa ja painat sitten kasaan.

Sillai ainakin näet kuinka syvälle cartridge ja keula antaa luvan mennä ilman jousia. Jousihan on siellä vaan tuomassa vastapainetta, ei rajoittamassa liikettä.
Aivan joo. Aattelin vaan että pohjaako siinä samassa konkurssissa myös jousi, mutta ei se taida.

Mietityttää myös että voiko putkien linjaus olla pielessä niin, että se kangertaa vastaan vasta kun putket on melkein läjässä. Ts. epävakaa tunne sillo kun on isolla jarrulla. Tietysti vois tänä vuonna ajaa alle viis vuotta vanhoilla eturenkailla.

Yleensä jousi painuu vielä enemmän kasaan, kuin mitä itse tolpan fyysinen rakenne antaa periksi.

Voihan se toki linjauksestakin johtua. Myös hydraulistopparista saattaa johtua "näennäinen pohjaaminen" tai sellainen tunne. Hydraulistoppari on mielestäni p*rkeleen keksintö ja pitäis poistaa kokonaan, jokaisesta keulasta. Sinne asti keulan painuessaan, alkaa keula tahmaamaan molempiin suuntiin, eikä toimi loogisesti ulosjoustossa, eikä sisäänjoustossa. Tämä siis silloin kun keula on siellä hydraulistopparin alueella (keulasta riippuen 15 - 20 mm ennen pohjaamista).
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

wbaum

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 02.03.16 - klo:14:19
Myös hydraulistopparista saattaa johtua "näennäinen pohjaaminen" tai sellainen tunne. Hydraulistoppari on mielestäni p*rkeleen keksintö ja pitäis poistaa kokonaan, jokaisesta keulasta. Sinne asti keulan painuessaan, alkaa keula tahmaamaan molempiin suuntiin, eikä toimi loogisesti ulosjoustossa, eikä sisäänjoustossa. Tämä siis silloin kun keula on siellä hydraulistopparin alueella (keulasta riippuen 15 - 20 mm ennen pohjaamista).
Mjoo. Mulla on siis puoliksi poistetut stopparit, saattavat hiukan vastustaa. Otan varmaan dremelillä loputkin pois kunhan jaksan tolpat avata.

Tietääkö joku mitä muovimateriaalia se muovi on mikä esijännittää jousen? Onko se nylonia? Voisin tulostaa sopivan holkin jos nylon kestää öljyä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.03.16 - klo:14:13
Aivan joo. Aattelin vaan että pohjaako siinä samassa konkurssissa myös jousi, mutta ei se taida.

Mietityttää myös että voiko putkien linjaus olla pielessä niin, että se kangertaa vastaan vasta kun putket on melkein läjässä. Ts. epävakaa tunne sillo kun on isolla jarrulla. Tietysti vois tänä vuonna ajaa alle viis vuotta vanhoilla eturenkailla.
Voithan sä senkin mitata. Eli mittaa paljonko jousessa on kokoonpainumisvaraa = ne kierrevälit siinä jousessa.

Jos keula kiemurtelee jarrussa, se yleensä johtuu siitä että keula on pohjassa ja ainoa joustava elementti on rengas, ja se sortaa puolelta toiselle. Samaan tapaan kuin jos painaisit ilmapalloa kasaan pöytää vasten.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Kattelin kuvasta että About 16kierrosta ja ehkä 5milliä max lanka. 240 milliä jousen pituus niin 160mm joustomatka. Ei pitäis millää haitata. Pitää testata tuota ilman jousta...

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.03.16 - klo:14:13
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 02.03.16 - klo:13:34
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.03.16 - klo:13:06
Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

Jouset pois tolpasta, takaisin muuten kasaan cartridgen kanssa ja painat sitten kasaan.

Sillai ainakin näet kuinka syvälle cartridge ja keula antaa luvan mennä ilman jousia. Jousihan on siellä vaan tuomassa vastapainetta, ei rajoittamassa liikettä.
Aivan joo. Aattelin vaan että pohjaako siinä samassa konkurssissa myös jousi, mutta ei se taida.

Mietityttää myös että voiko putkien linjaus olla pielessä niin, että se kangertaa vastaan vasta kun putket on melkein läjässä. Ts. epävakaa tunne sillo kun on isolla jarrulla. Tietysti vois tänä vuonna ajaa alle viis vuotta vanhoilla eturenkailla.
En tiiä millä tapaa se tuntuu epävakaalta, mutta jos keula menee jarrussa liian rajusti/aikaisin pohjaan, alkaa keula luikertaa renkaan päällä. Jos taas tuntuu, että mopo yrittää haukata mutkaan, on mopon geometria liian nokallaan.

Edit. Ja ei pitäs keulan linjauksen mitenkään muuttua jouston aikana ellei keulaputket ole kierot.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.03.16 - klo:16:38
En tiiä millä tapaa se tuntuu epävakaalta, mutta jos keula menee jarrussa liian rajusti/aikaisin pohjaan, alkaa keula luikertaa renkaan päällä. Jos taas tuntuu, että mopo yrittää haukata mutkaan, on mopon geometria liian nokallaan.

Edit. Ja ei pitäs keulan linjauksen mitenkään muuttua jouston aikana ellei keulaputket ole kierot.
Niin no oon koko ajan ihmetellyt miksi keula on niin epälineaarinen. Jarruttaa kevyesti, keula jää 20mm pohjasta setin aikana. Jos jarruttaa lujaa niin menee vaan muutaman millin lisää. Keula on kuitenki nii herkkä ekat sentit että tyyliin tankkaa niin keula laskeutuu.

Pitäisi saada faktaa että missä kohti se nyt pohjaa niin voisi päätellä jotain.

Mä haluan iskaridynon. Tuossa mietin jo että racedacin vois valjastaa hyvinki iskaridynon loggeriksi. Akselois vaan tps-anturin ja paineanturin siihen ja silmublee.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.03.16 - klo:16:59
Mä haluan iskaridynon. Tuossa mietin jo että racedacin vois valjastaa hyvinki iskaridynon loggeriksi. Akselois vaan tps-anturin ja paineanturin siihen ja silmublee.
Mä oon miettiny ihan samaa. Ebaystä sais voima-anturin halvalla. Muuta ei sit tarviskaan, ku tehä...
Tarkotan tommosta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.03.16 - klo:16:38
En tiiä millä tapaa se tuntuu epävakaalta, mutta jos keula menee jarrussa liian rajusti/aikaisin pohjaan, alkaa keula luikertaa renkaan päällä.
Se on aivan sama meneekö se keula aikaisemmin vai myöhemmin vai hellästi vai rajusti pohjaan, jos menee pohjaan, niin se alkaa luikertaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.03.16 - klo:20:25
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.03.16 - klo:16:38
En tiiä millä tapaa se tuntuu epävakaalta, mutta jos keula menee jarrussa liian rajusti/aikaisin pohjaan, alkaa keula luikertaa renkaan päällä.
Se on aivan sama meneekö se keula aikaisemmin vai myöhemmin vai hellästi vai rajusti pohjaan, jos menee pohjaan, niin se alkaa luikertaa.

Kato, yllätys. Tulit taas inttämään itsestään selvästä asiasta. Kokeilepa miettiä lisää ja yritä uudestaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

TommoKe

02.03.16 - klo:22:41 #1257 Viimeisin muokkaus: 02.03.16 - klo:22:50 käyttäjältä TommoKe
Esim 2D:llä on hyviä iskarin liikettä varten tehtyjä potikoita.   http://2d-datarecording.com/en/produkte/custom-packs-1/bmw-custom-packs/hp4-custom-pack/federwegsensor-vorne/

Ja ennen kuin kukaan Matti Näsä kerkee näsäileen aiheesta,"ei kaikilla ole benaria johon laittaa", oon varikolla nähnyt vastaavia osia myös susukeissa muum muassa.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

wbaum

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 02.03.16 - klo:22:41
Esim 2D:llä on hyviä iskarin liikettä varten tehtyjä potikoita.   http://2d-datarecording.com/en/produkte/custom-packs-1/bmw-custom-packs/hp4-custom-pack/federwegsensor-vorne/

Ja ennen kuin kukaan Matti Näsä kerkee näsäileen aiheesta,"ei kaikilla ole benaria johon laittaa", oon varikolla nähnyt vastaavia osia myös susukeissa muum muassa.
Nooh, 400e hinta varmaan karistelee minunlaiseni insinööripornon katselijat...

TommoKe

- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal