Uudet viestit

MP-Ratatori

Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O: K5-K6 GSX-R tonnarin slipari / Yoshin pelkkä pönttö


Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
M: Dunlop sateiset, uusi setti

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 30/06/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)
M: BMW S 1000 RR shifter/blipperi anturi * uusi *

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 03/05/2020
Kommentit (0)
M: CBR1000RR 2010

Hinta: 7000.00 EUR
Päiväys: 07/04/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Alusta ja sen säädöt  (Luettu 663950 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:24.06.20 - klo:16:02
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1245 : 02.03.16 - klo:13:06 »
Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1246 : 02.03.16 - klo:13:34 »
Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

Jouset pois tolpasta, takaisin muuten kasaan cartridgen kanssa ja painat sitten kasaan.

Sillai ainakin näet kuinka syvälle cartridge ja keula antaa luvan mennä ilman jousia. Jousihan on siellä vaan tuomassa vastapainetta, ei rajoittamassa liikettä.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:24.06.20 - klo:16:02
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1247 : 02.03.16 - klo:14:13 »
Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

Jouset pois tolpasta, takaisin muuten kasaan cartridgen kanssa ja painat sitten kasaan.

Sillai ainakin näet kuinka syvälle cartridge ja keula antaa luvan mennä ilman jousia. Jousihan on siellä vaan tuomassa vastapainetta, ei rajoittamassa liikettä.
Aivan joo. Aattelin vaan että pohjaako siinä samassa konkurssissa myös jousi, mutta ei se taida.

Mietityttää myös että voiko putkien linjaus olla pielessä niin, että se kangertaa vastaan vasta kun putket on melkein läjässä. Ts. epävakaa tunne sillo kun on isolla jarrulla. Tietysti vois tänä vuonna ajaa alle viis vuotta vanhoilla eturenkailla.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1248 : 02.03.16 - klo:14:19 »
Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

Jouset pois tolpasta, takaisin muuten kasaan cartridgen kanssa ja painat sitten kasaan.

Sillai ainakin näet kuinka syvälle cartridge ja keula antaa luvan mennä ilman jousia. Jousihan on siellä vaan tuomassa vastapainetta, ei rajoittamassa liikettä.
Aivan joo. Aattelin vaan että pohjaako siinä samassa konkurssissa myös jousi, mutta ei se taida.

Mietityttää myös että voiko putkien linjaus olla pielessä niin, että se kangertaa vastaan vasta kun putket on melkein läjässä. Ts. epävakaa tunne sillo kun on isolla jarrulla. Tietysti vois tänä vuonna ajaa alle viis vuotta vanhoilla eturenkailla.

Yleensä jousi painuu vielä enemmän kasaan, kuin mitä itse tolpan fyysinen rakenne antaa periksi.

Voihan se toki linjauksestakin johtua. Myös hydraulistopparista saattaa johtua "näennäinen pohjaaminen" tai sellainen tunne. Hydraulistoppari on mielestäni p*rkeleen keksintö ja pitäis poistaa kokonaan, jokaisesta keulasta. Sinne asti keulan painuessaan, alkaa keula tahmaamaan molempiin suuntiin, eikä toimi loogisesti ulosjoustossa, eikä sisäänjoustossa. Tämä siis silloin kun keula on siellä hydraulistopparin alueella (keulasta riippuen 15 - 20 mm ennen pohjaamista).
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:24.06.20 - klo:16:02
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1249 : 02.03.16 - klo:14:36 »
Myös hydraulistopparista saattaa johtua "näennäinen pohjaaminen" tai sellainen tunne. Hydraulistoppari on mielestäni p*rkeleen keksintö ja pitäis poistaa kokonaan, jokaisesta keulasta. Sinne asti keulan painuessaan, alkaa keula tahmaamaan molempiin suuntiin, eikä toimi loogisesti ulosjoustossa, eikä sisäänjoustossa. Tämä siis silloin kun keula on siellä hydraulistopparin alueella (keulasta riippuen 15 - 20 mm ennen pohjaamista).
Mjoo. Mulla on siis puoliksi poistetut stopparit, saattavat hiukan vastustaa. Otan varmaan dremelillä loputkin pois kunhan jaksan tolpat avata.

Tietääkö joku mitä muovimateriaalia se muovi on mikä esijännittää jousen? Onko se nylonia? Voisin tulostaa sopivan holkin jos nylon kestää öljyä.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5158
  • Paikalla:tänään kello 08:25
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1250 : 02.03.16 - klo:15:26 »
Aivan joo. Aattelin vaan että pohjaako siinä samassa konkurssissa myös jousi, mutta ei se taida.

Mietityttää myös että voiko putkien linjaus olla pielessä niin, että se kangertaa vastaan vasta kun putket on melkein läjässä. Ts. epävakaa tunne sillo kun on isolla jarrulla. Tietysti vois tänä vuonna ajaa alle viis vuotta vanhoilla eturenkailla.
Voithan sä senkin mitata. Eli mittaa paljonko jousessa on kokoonpainumisvaraa = ne kierrevälit siinä jousessa.

Jos keula kiemurtelee jarrussa, se yleensä johtuu siitä että keula on pohjassa ja ainoa joustava elementti on rengas, ja se sortaa puolelta toiselle. Samaan tapaan kuin jos painaisit ilmapalloa kasaan pöytää vasten.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:24.06.20 - klo:16:02
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1251 : 02.03.16 - klo:15:36 »
Kattelin kuvasta että About 16kierrosta ja ehkä 5milliä max lanka. 240 milliä jousen pituus niin 160mm joustomatka. Ei pitäis millää haitata. Pitää testata tuota ilman jousta...

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3292
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 07:05
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 677
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1252 : 02.03.16 - klo:16:38 »
Sanokaas miten tarkistan helpoiten kuinka syvälle keula sukeltaa? Teen nyt holkit etujousille että saan lisää esijännitysmahdollisuuksia (nyt liian lyhyet top-outit -> joudun pitämään esijännityksen lähes tapissa)

Pitäisi siis testata jollain tavalla mikä on keulan pohjauskohta.

Jouset pois tolpasta, takaisin muuten kasaan cartridgen kanssa ja painat sitten kasaan.

Sillai ainakin näet kuinka syvälle cartridge ja keula antaa luvan mennä ilman jousia. Jousihan on siellä vaan tuomassa vastapainetta, ei rajoittamassa liikettä.
Aivan joo. Aattelin vaan että pohjaako siinä samassa konkurssissa myös jousi, mutta ei se taida.

Mietityttää myös että voiko putkien linjaus olla pielessä niin, että se kangertaa vastaan vasta kun putket on melkein läjässä. Ts. epävakaa tunne sillo kun on isolla jarrulla. Tietysti vois tänä vuonna ajaa alle viis vuotta vanhoilla eturenkailla.
En tiiä millä tapaa se tuntuu epävakaalta, mutta jos keula menee jarrussa liian rajusti/aikaisin pohjaan, alkaa keula luikertaa renkaan päällä. Jos taas tuntuu, että mopo yrittää haukata mutkaan, on mopon geometria liian nokallaan.

Edit. Ja ei pitäs keulan linjauksen mitenkään muuttua jouston aikana ellei keulaputket ole kierot.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:24.06.20 - klo:16:02
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1253 : 02.03.16 - klo:16:59 »
En tiiä millä tapaa se tuntuu epävakaalta, mutta jos keula menee jarrussa liian rajusti/aikaisin pohjaan, alkaa keula luikertaa renkaan päällä. Jos taas tuntuu, että mopo yrittää haukata mutkaan, on mopon geometria liian nokallaan.

Edit. Ja ei pitäs keulan linjauksen mitenkään muuttua jouston aikana ellei keulaputket ole kierot.
Niin no oon koko ajan ihmetellyt miksi keula on niin epälineaarinen. Jarruttaa kevyesti, keula jää 20mm pohjasta setin aikana. Jos jarruttaa lujaa niin menee vaan muutaman millin lisää. Keula on kuitenki nii herkkä ekat sentit että tyyliin tankkaa niin keula laskeutuu.

Pitäisi saada faktaa että missä kohti se nyt pohjaa niin voisi päätellä jotain.

Mä haluan iskaridynon. Tuossa mietin jo että racedacin vois valjastaa hyvinki iskaridynon loggeriksi. Akselois vaan tps-anturin ja paineanturin siihen ja silmublee.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5158
  • Paikalla:tänään kello 08:25
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1254 : 02.03.16 - klo:20:22 »
Mä haluan iskaridynon. Tuossa mietin jo että racedacin vois valjastaa hyvinki iskaridynon loggeriksi. Akselois vaan tps-anturin ja paineanturin siihen ja silmublee.
Mä oon miettiny ihan samaa. Ebaystä sais voima-anturin halvalla. Muuta ei sit tarviskaan, ku tehä...
Tarkotan tommosta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5158
  • Paikalla:tänään kello 08:25
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1255 : 02.03.16 - klo:20:25 »
En tiiä millä tapaa se tuntuu epävakaalta, mutta jos keula menee jarrussa liian rajusti/aikaisin pohjaan, alkaa keula luikertaa renkaan päällä.
Se on aivan sama meneekö se keula aikaisemmin vai myöhemmin vai hellästi vai rajusti pohjaan, jos menee pohjaan, niin se alkaa luikertaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3292
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 07:05
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 677
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1256 : 02.03.16 - klo:21:52 »
En tiiä millä tapaa se tuntuu epävakaalta, mutta jos keula menee jarrussa liian rajusti/aikaisin pohjaan, alkaa keula luikertaa renkaan päällä.
Se on aivan sama meneekö se keula aikaisemmin vai myöhemmin vai hellästi vai rajusti pohjaan, jos menee pohjaan, niin se alkaa luikertaa.

Kato, yllätys. Tulit taas inttämään itsestään selvästä asiasta. Kokeilepa miettiä lisää ja yritä uudestaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa TommoKe

  • Harhaanjohtaja
  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 9
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 428
  • Paikkakunta: Pirkkala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:30.06.20 - klo:20:46
  • Kawasaki ZX 10 R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 50
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1257 : 02.03.16 - klo:22:41 »
Esim 2D:llä on hyviä iskarin liikettä varten tehtyjä potikoita.   http://2d-datarecording.com/en/produkte/custom-packs-1/bmw-custom-packs/hp4-custom-pack/federwegsensor-vorne/

Ja ennen kuin kukaan Matti Näsä kerkee näsäileen aiheesta,"ei kaikilla ole benaria johon laittaa", oon varikolla nähnyt vastaavia osia myös susukeissa muum muassa.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:24.06.20 - klo:16:02
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alusta ja sen säädöt
« Vastaus #1258 : 02.03.16 - klo:23:16 »
Esim 2D:llä on hyviä iskarin liikettä varten tehtyjä potikoita.   http://2d-datarecording.com/en/produkte/custom-packs-1/bmw-custom-packs/hp4-custom-pack/federwegsensor-vorne/

Ja ennen kuin kukaan Matti Näsä kerkee näsäileen aiheesta,"ei kaikilla ole benaria johon laittaa", oon varikolla nähnyt vastaavia osia myös susukeissa muum muassa.
Nooh, 400e hinta varmaan karistelee minunlaiseni insinööripornon katselijat...

Poissa TommoKe

  • Harhaanjohtaja
  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 9
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 428
  • Paikkakunta: Pirkkala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:30.06.20 - klo:20:46
  • Kawasaki ZX 10 R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 50
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020