Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 03.08.16 - klo:12:50
Kysytään nyt täältäkin. -07 1000cc blade ja ongelma on mutkista ulostulossa. Tahtoo keventää keulaa vaikka kuin siirtää painoa eteenpäin.

Onko tuolle mitään tehtävissä alustan kanssa? Painaumat on kohdillaan ja alusta on huollettu. Takana WP:n iskari ja edessä k-techin sisuskalut.

Edit: sen verran on syytä varmaan lisätä että minusta tuntuu että tahtoo nostaa keulaa vasta kun olen mutkasta päässyt jo hetken matkaa ulos. Tulee mieleen, että kun veto päällä lähtee kiihdyttämään ja suoristaa mopon mutkan jälkeen, niin siirrytään takarenkaan kyljeltä keskelle missä kehä on paljon pidempi ja tahtoo sen takia keventää keulaa. Tai sitten osutaan vaan sopivasti vetoalueelle.


-tuomas-

Oikea ajolinja mahdollistaa aiemman kaasun aukaisun eli nollasta täyskaasulle siirrytään pitemmällä ajanjaksolla jolloin pyörä ja kuskin painonsiirto taakse on maltillisempi.

Lisäksi tuo myöhäinen keuliminen viittaa kuskin ylimääräiseen härväämiseen. Älä liikuta persettä ennenkuin keulimisvaara on ohi.

tuomas

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.08.16 - klo:15:46
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 03.08.16 - klo:12:50
Kysytään nyt täältäkin. -07 1000cc blade ja ongelma on mutkista ulostulossa. Tahtoo keventää keulaa vaikka kuin siirtää painoa eteenpäin.

Onko tuolle mitään tehtävissä alustan kanssa? Painaumat on kohdillaan ja alusta on huollettu. Takana WP:n iskari ja edessä k-techin sisuskalut.

Edit: sen verran on syytä varmaan lisätä että minusta tuntuu että tahtoo nostaa keulaa vasta kun olen mutkasta päässyt jo hetken matkaa ulos. Tulee mieleen, että kun veto päällä lähtee kiihdyttämään ja suoristaa mopon mutkan jälkeen, niin siirrytään takarenkaan kyljeltä keskelle missä kehä on paljon pidempi ja tahtoo sen takia keventää keulaa. Tai sitten osutaan vaan sopivasti vetoalueelle.


-tuomas-
Millä vaihteilla keventää? Mikä jousi sulla on takana? Entäs edessä? Onko ongelma vain hitaissa paikoissa?

Tonnari tahtoo keulia vähän väkisinkin hitaiden ulostuloissa varsinkin jos avaus ei osu just kohdilleen. Jos ihan nappiin osuu niin pystyn ite vetämään kakkosellakin avauksen keulimisen haittaamatta, mutta yleensä joutuu short shiftaamaan kolmosen. Varsinkin liian myöhänen avaus aiheuttaa keulimista.


Kakkosella keventää. Jousista en muista, mutta ne on kyllä mun painolle haarukoitu. Voin varmaan jostain muistiinpanoista tämän tiedon kaivaa.

Hitaista mutkista joo keventää. Varsinkin ahveniston kymppimutkasta tahtoo keventää keulaa.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

qazwsx



Lainaus käyttäjältä: tuomas - 04.08.16 - klo:07:50
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.08.16 - klo:15:46
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 03.08.16 - klo:12:50
Kysytään nyt täältäkin. -07 1000cc blade ja ongelma on mutkista ulostulossa. Tahtoo keventää keulaa vaikka kuin siirtää painoa eteenpäin.

Onko tuolle mitään tehtävissä alustan kanssa? Painaumat on kohdillaan ja alusta on huollettu. Takana WP:n iskari ja edessä k-techin sisuskalut.

Edit: sen verran on syytä varmaan lisätä että minusta tuntuu että tahtoo nostaa keulaa vasta kun olen mutkasta päässyt jo hetken matkaa ulos. Tulee mieleen, että kun veto päällä lähtee kiihdyttämään ja suoristaa mopon mutkan jälkeen, niin siirrytään takarenkaan kyljeltä keskelle missä kehä on paljon pidempi ja tahtoo sen takia keventää keulaa. Tai sitten osutaan vaan sopivasti vetoalueelle.


-tuomas-
Millä vaihteilla keventää? Mikä jousi sulla on takana? Entäs edessä? Onko ongelma vain hitaissa paikoissa?

Tonnari tahtoo keulia vähän väkisinkin hitaiden ulostuloissa varsinkin jos avaus ei osu just kohdilleen. Jos ihan nappiin osuu niin pystyn ite vetämään kakkosellakin avauksen keulimisen haittaamatta, mutta yleensä joutuu short shiftaamaan kolmosen. Varsinkin liian myöhänen avaus aiheuttaa keulimista.


Kakkosella keventää. Jousista en muista, mutta ne on kyllä mun painolle haarukoitu. Voin varmaan jostain muistiinpanoista tämän tiedon kaivaa.

Hitaista mutkista joo keventää. Varsinkin ahveniston kymppimutkasta tahtoo keventää keulaa.

-tuomas-

Et maininnut ongelmista renkaiden kuluman suhteen, eli oletuksena sulla renkaat kuluu siististi ja ongelma vain tuo keuliminen.
Jos mahdollista niin kokeile pidentää akseliväliä takaa joko pidentämllä ketjua tai hammasta pienemmällä rattaalla taakse. Tuo ainakin auttaa.
Omassa pyörässä auttoi myös kun nostin istuinkorkeutta jolloin painonsiirto eteen helpottui huomattavasti.
Paino mahdollisimman alhaalla ja edessä, jos ajoasento liian korkella niin keulii helpommin.

Näitä vinkkejä olen itse kokeillut mutta itsekin olen vielä aika noviisi tässä ratailussa.

vernerik

En osaa hondasta sanoa, mutta ainakin R1:ssa 2 lenkkiä pidemmät ketjut tekivät pyörästä paremmin ajettavan. Pyörä on rauhallisempi ja pelaa paremmin jarruissa ja avauksissa. Myöskin vaikutus pyörän kääntyvyyteen ja ketteryyteen oli mielestäni aika pieni. R1:ssä myös 2 lenkkiä pidemmät ketjut ovat lähes "pakolliset", kun swingin ja renkaan väliin jää superbike sliksillä liian vähän tilaa ja isompi takarataskin sopii paremmin.

Mikäli avaukset ja ajolinjat on kunnossa, niin keuliminen ei omalla pyörälläkään ole ongelma, vaikka se tonnarilla keveneekin pienillä vaihteilla selvästi. Jos nämä menee pieleen tai ajaa jonkun röykyn päältä, niin 2-vaihteella nostaa aika herkästi keulan ilmaan, muuten pakenee mutkasta aika nätisti keula kevyenä, mutta pyörä hallittavissa. Jos painaumat on kunnossa, niin voisiko pyörä olla liian peräpainoinen? Luultavasti tuntuisi sitten hieman kankeampana kääntymisenä.
Yamaha R1 -08

wbaum

Hondan geometriasta tai takalinkusta tiedä mitään, mutta oma kikseri lopetti keulimisen kun sai takapampun oikeaan pituuteen. Varmaan antisquat toimii silloin ja perä avautuu oikein avauksissa.

Juha_K

Kehtaako tästä vielä turvallisesti tiputtaa iskareita millin pari? Perää ei saa alemmas ja tuntuu menevän sisämutkaan vähän liiankin helposti. Toki uusi runko vaati totuttelua, että voi johtua siitäkin.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Jixxer

18.10.16 - klo:20:06 #1311 Viimeisin muokkaus: 18.10.16 - klo:20:08 käyttäjältä Jixxer
poistettu... väärä topic

qazwsx

06.11.16 - klo:13:58 #1312 Viimeisin muokkaus: 06.11.16 - klo:18:00 käyttäjältä qazwsx
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 29.02.16 - klo:19:03
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 29.02.16 - klo:18:08
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 29.02.16 - klo:17:47
Tolla  helpompi mittailla painumia pyörästä yksinkin.

Hieno laite, mutta mielestäni melkoisia virheitä tuli tuossa mittaamisesittelemisessä. Lisäksi ei ne tarinatkaan ihan nappiin menneet.
Jos tommosen saisi, niin kyllä tulisi käytettyä. Hintaa näyttää olevan ~140USD.


Laitoin tilauksen menemään, saas nähdä kummoinen on käytännössä.

Ajattelin ensin että mittailis tuota etupyörätelineen, mittanauhan ja videokameran  avustuksella yksin. Mutta sitten tuli mieleen etsiä netistä jos joku olis keksinyt jotain tuohon mittaamisen avuksi
Tuo on oikeasti toimiva laite ja ollut tuosta paljon apuja keulan kanssa, perään en ole keksinyt vielä miten tuon saa kiinni ja siellä on mennyt vielä mittaukset mittanauhalla.

Jatkan tähän vapaapäivänajankuluksi hieman tarinaa tuolta Almeriasta jossa pääsin nyt viimeviikonloppuna käymään radalla ekaa kertaa viimetalven kaadon jäljiltä tuolla samalla 2008 vuoden 10R:llä joka on ollut tuolla Almeriassa koko tämän ajan.

Oikeastaan nyt on tuo pyörä (2008 10R)aika hyvässä kuosissa tuon kaadon jäljiltä mikä sattui joulupäivänä Almerian radalla. Keulassa on K-Tech RDS kitti (Motoville) 10.75 kg jousilla ja tuntuma on tuolla keulalla pirun paljon parempi kuin Matris jossa 11 kg jouset. Tämä silti vaikka nyt oli kuskilla painoa 10 kg enemmän kuin viimekerralla kun ajoin tuon alle 1.44 ajan joka mun enkka tuolla Almeriassa.
Ajoin keulalla aivan perussäädöillä, mitä nyt vahingossa tiukkasin paluuvaimennusta toisesta putkesta kun mielessäni sekoitin nuo säädöt uudemman pyörän DDS-keulaan. Keula on niin hyvä ettei tuokaan hidastanut vauhtia :) Keulanjoustovarat on 15 mm pitemmät kuin vanhassa ja tuon huomaa hyvin ajossa ainakin siitä että keuliminen on paljon vähäisempää.

Takana on vielä nyt Matrissin iskunvaimennin  joka huollettu Honkasella, mutta tuolle tehty vain huolto ilman mitään muutoksia.

Takana jäi iskarin joustoa joku melkein sentti käyttämättä (taas) mutta tuo johtui myös siitä että sai ajettua vain kaksi päivää kun bensapumpunvika sotki aikataulut ja näin ollen  tuntuma ja rutiini ajamiseen oli aika hakusessa.
Katselin muistivihkosta että ajoin samalla menovaimennuksen asetuksella ja jousella (100) kuin viimetalvena ja silloin oli yli 6000 km radalla ajetut öljyt iskarissa joten kai tuokin jotain vaikuttaa.

Seuraavalla kerralla sitten tarkoitus alkaa hakemaan säätöjä kohdalleen ja tarkoitus kokeilla Markukselta ostettua TTX:ää johon mulla on nyt jousia 105-120 ja kaikki siltä väliltä.

Tuo Almeria on kyllä hieno rata ja joka kerta tuolla oppii jotain uutta ja tälläkin kerralla muutin viimeiselle setille vaihteiden rytmitystä kolmen perättäisen mutkan osalta ja aika parani 1.3 sekunttia päivän parhaaseen nähden 1.46.0-1.44.72.

Tuolla kun kaikki palikat loksahtaa paikoilleen en pitäisi ihmeenä vaikka saisin omaa ennnätystä vielä paranettua. (Piti editoida tuo aika pois ettei pistä turhaan aikoja, koska ei 10R:lle kannata pistää mitään rajoja) :)

ville45

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 08.08.16 - klo:21:49
Kehtaako tästä vielä turvallisesti tiputtaa iskareita millin pari? Perää ei saa alemmas ja tuntuu menevän sisämutkaan vähän liiankin helposti. Toki uusi runko vaati totuttelua, että voi johtua siitäkin.

Sorry offtopic, mutta oletko laittanut mihinkään kuvia tai projektijuttuja tuosta laitteestasi? :) Ainakin itseä kiinnostaa kovasti lukea vastaavista speksailuista ja on tuossa vissiin muutakin tehty, kun vaihdettu supersorsat alle ;D Pitkä kylmä talvi ja kaikkee..

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: ville45 - 07.11.16 - klo:01:13
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 08.08.16 - klo:21:49
Kehtaako tästä vielä turvallisesti tiputtaa iskareita millin pari? Perää ei saa alemmas ja tuntuu menevän sisämutkaan vähän liiankin helposti. Toki uusi runko vaati totuttelua, että voi johtua siitäkin.

Sorry offtopic, mutta oletko laittanut mihinkään kuvia tai projektijuttuja tuosta laitteestasi? :) Ainakin itseä kiinnostaa kovasti lukea vastaavista speksailuista ja on tuossa vissiin muutakin tehty, kun vaihdettu supersorsat alle ;D Pitkä kylmä talvi ja kaikkee..

On siitä jotain juttua/kuvia gixxer.fi sivuilla. Vakio K5 1000 osia on runko ja tankki :D 
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

T1mppa

Mitkä komponentit likaa keulaöljyä?
Kurapyörässä oli 10w öljyä vaikka pitäisi olla 5w:tä. Oli liian kova näin talviajoon, joten vaihdoin öljyt.
Kummastelin vaan tuota öljyn väriä.
Edellinen öljynvaihto tehty 13h sitten. Samalla vaihdettu liukupalat.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.02.17 - klo:21:00
Mitkä komponentit likaa keulaöljyä?
Kurapyörässä oli 10w öljyä vaikka pitäisi olla 5w:tä. Oli liian kova näin talviajoon, joten vaihdoin öljyt.
Kummastelin vaan tuota öljyn väriä.
Edellinen öljynvaihto tehty 13h sitten. Samalla vaihdettu liukupalat.
Eikös niissä liukupaloissa ole joku grafiittipinnoite?
Joka on erittäin pieninäkin määrinä erittäin hyvä aine värjäämään tummaksi?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.02.17 - klo:01:12
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.02.17 - klo:21:00
Mitkä komponentit likaa keulaöljyä?
Kurapyörässä oli 10w öljyä vaikka pitäisi olla 5w:tä. Oli liian kova näin talviajoon, joten vaihdoin öljyt.
Kummastelin vaan tuota öljyn väriä.
Edellinen öljynvaihto tehty 13h sitten. Samalla vaihdettu liukupalat.
Eikös niissä liukupaloissa ole joku grafiittipinnoite?
Joka on erittäin pieninäkin määrinä erittäin hyvä aine värjäämään tummaksi?
Kattelin, että kyllä ne liukupalat on usein teflonia. Jos on grafiittia, niin sitten se on se syy!





Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla



parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.02.17 - klo:15:40
Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.02.17 - klo:01:12
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.02.17 - klo:21:00
Mitkä komponentit likaa keulaöljyä?
Kurapyörässä oli 10w öljyä vaikka pitäisi olla 5w:tä. Oli liian kova näin talviajoon, joten vaihdoin öljyt.
Kummastelin vaan tuota öljyn väriä.
Edellinen öljynvaihto tehty 13h sitten. Samalla vaihdettu liukupalat.
Eikös niissä liukupaloissa ole joku grafiittipinnoite?
Joka on erittäin pieninäkin määrinä erittäin hyvä aine värjäämään tummaksi?
Kattelin, että kyllä ne liukupalat on usein teflonia. Jos on grafiittia, niin sitten se on se syy!


Suosittelisin huollattamaan ihan kunnolla.

Kuramopossa ei tartte isoa paksaa päästä stefan läpi, niin alkaa väri muuttumaan.

Ja tuon väriset on jo ihan kuraa. Hyi ja yök.

Liukuholkeissa on sellainen tumma pinta (en tiedä mitä kamaa on) ja kupariset noin muutoin. Ei myöskään tartte jäädä isoa määrää mujua keppien pohjalle, niin uudet öljyt on tunnin jälkeen saman näköiset.

Eli kunnon pesu ennen uusia öljyjä.

Kuin usein lasket pölysuojat alas ja putsaat sieltä alta kurat pois?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal