Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.03.17 - klo:21:55
Kuin usein lasket pölysuojat alas ja putsaat sieltä alta kurat pois?

Oli kyllä kuraa, täytyy se sanoa. Tuolla huoltokerralla kyllä tein vähän tyhmästi, kun putsailin vaan ite sen minkä pystyin ja pistin uudet öljyt sisään. Oli tärkeintä saada 10W öljyjen tilalle 5W öljyt, jotta pääsi taas mettään ajelemaan.

Nuo pitäis shimmata samoin kuin takapään. Joten se setti seuraavaksi tiedossa.

En ollut paljoakaan tuolla ehtinyt ajamaan, ennen tuota huoltoa. Ostamisen jälkeen säädin pyörää itselle sopivaksi ja siinä nappasin pölysuojat alas ekan kerran. Aina on pölysuojan ja öljytiivisteen välinen osuus näyttänyt kuin uudelta. Tuossa oli siis ihan uudet vihreät SKF:n tiivisteet. Olen pölytiivisteet napannut irti aina öljynvaihtojen yhteydessä (4-5h). Ovat aina näyttäneet hyviltä.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 21.03.17 - klo:14:41
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.03.17 - klo:21:55
Kuin usein lasket pölysuojat alas ja putsaat sieltä alta kurat pois?

Oli kyllä kuraa, täytyy se sanoa. Tuolla huoltokerralla kyllä tein vähän tyhmästi, kun putsailin vaan ite sen minkä pystyin ja pistin uudet öljyt sisään. Oli tärkeintä saada 10W öljyjen tilalle 5W öljyt, jotta pääsi taas mettään ajelemaan.

Nuo pitäis shimmata samoin kuin takapään. Joten se setti seuraavaksi tiedossa.

En ollut paljoakaan tuolla ehtinyt ajamaan, ennen tuota huoltoa. Ostamisen jälkeen säädin pyörää itselle sopivaksi ja siinä nappasin pölysuojat alas ekan kerran. Aina on pölysuojan ja öljytiivisteen välinen osuus näyttänyt kuin uudelta. Tuossa oli siis ihan uudet vihreät SKF:n tiivisteet. Olen pölytiivisteet napannut irti aina öljynvaihtojen yhteydessä (4-5h). Ovat aina näyttäneet hyviltä.

Tarkoitat varmaan koneen öljynvaihdon yhteydessä? Vai vaihdatko öljyt keulaankin noin usein? :D

Mä tiputtelen ne alas joka ajokerran jälkeen, putsaan ja laitan litiumpohjaista rasvaa, johon sotkenut keulaöljyä, sellaisen pienen sipaisun liukuputken ympäri ja työnnän pölysuojan putsattuna takaisin paikalleen. Muutama pumppaus ja ylimääräset rasvat pyyhkäsee pois.

Alustan käytän 40h välein huollossa ja pääsääntöisesti aina on öljyt ihan passelin näköiset.

Sellainen tuli mieleen tuosta sun öljyn väristä, että jos liuku- ja/tai ulkoputken sisäpintaa ei ole "hoonattu", vaan jousi pääsee hankaamaan siitä materiaalia irti, niin sehän sotkee tuon öljyn ihan tolkuttoman nopeasti.

Kuten kuvasta olettaa saattaa, että on Öhlins, niin Nurmelan Arille (MP-Racing, Hyvinkää) suosittelen kiikuttamaan, On pedantti kaveri noiden alustahommien kanssa ja myös kävelevä tietosana- sekä varaosakirja Öhlinsin tuotteille.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Joo, koneöljyjä tarkotin.

Edellisen KTM:n kanssa tein pitkään sitä, että ajon jälkeen painepesu ja sen jälkeen nappasin pölytiivisteet alas ja suihkuttelin lithuim-pohjasta sprayöljyä sinne sisälle. Sit painoin pölytiivisteet takas. Suihkuttelin sitä sprayta myös kaikkialle, missä oli vähänkään liikkuvaa osaa (poislukien ketjut).

Mun mielestä jousissä ei näyttänyt olevan mitään jälkiä. Pitää ensi kerralla syynätä putkien sisäosia tarkemmin.

Olet tuosta Arista maininnut useasti ja on se mulla ollut otsikoissakin. Kaveri käytti siellä takapampun uudelleen rakennettavana ja on kovasti kehunut.
Olen käyttänyt Gustafssonia huolloissa ja shimmauksissa. Täytyy tehdä suunnitelmaa, miten seuraavan huollon toteuttaa.

qazwsx

10R 2008 vuotinen taas alla ja vaimentimien säätö menossa.

Meni kaikki säädöt uusiksi kun kuskin paino tippu 109 kilosta 93 kiloon.

Kokeilin eteen löysentää jousia 10.75 sta 10.25 jolla painumat 39 mm, comppi 11/ rebound 18 auki mutta pohjasi aika reippaasti= piti laskea hiekalle kun ei saanut perää alas tarpeeksi ajoissa että olis kääntynyt.
Kiristin esijännitystä alun 9 kiinnipäin  ja nyt 10 kiinni jolloin makaus pitäis olla 40 mm samalla tiukkasin compin niin että se oli 7 auki. Tolla tuo pysyi 2 mm päässä pohjasta. seuraavalla setillä.

Tuo kuitenkin viimeinen illan setti, niin otin ja laitoin toiseen putkeen 10.5 jousen tilalle 11 tasen jolla saan summaksi 10.5 kun toisessa putkessa oli 10.0

Tolla sain makaukseksi 34 ilman ajokamoja päällä 8 mm korkeutta säädettynä, pitää tänään katsella menisikö tuo jollain 5 mm ja ajokamat päällä tuonne 40 mm makaukseen edessä.

Takana ajoin 24 mm makauksella Matrissin iskarilla jousi 95. Mutta vaihdoin sinne TTX:n jossa 105 jousi asennettuna puristusta 6mm. Tuolla jousella sain makauksen taakse 30 mm kuskin kanssa mutta pitää kokeilla ajaa hieman tänään ja katsoa jos vaihtaa jäykempää jousta koska esijännitys oli pohjassa tuolla 30 makauksella.
TTX:n pituudeksi säädin saman 342 joka mulla oli tuossa Matrissisakin.
Pitää vielä koettaa löytää jotkut hyvät lähtötasot vaimennuksille tuohon takaiskariin (TTX) 

Ps. Se on hyvä olla näin ajoissa liikkeellä näiden säätöjen ettimisissä kun ajaa pitäis jo tänään.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.04.17 - klo:09:34
Takana ajoin 24 mm makauksella Matrissin iskarilla jousi 95. Mutta vaihdoin sinne TTX:n jossa 105 jousi asennettuna puristusta 6mm. Tuolla jousella sain makauksen taakse 30 mm kuskin kanssa mutta pitää kokeilla ajaa hieman tänään ja katsoa jos vaihtaa jäykempää jousta koska esijännitys oli pohjassa tuolla 30 makauksella.
Ei siit kannata välittää vaikka säädin "pohjassa" olisikin:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg35398#msg35398
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Kolmone

Muistaako kukaan, montako milliä vaikuttaa painumaan yksi pykälä lisää esikiristystä R6:n vakiotakapampussa?
Suzuki PV

murmela

Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 07.04.17 - klo:20:28
Muistaako kukaan, montako milliä vaikuttaa painumaan yksi pykälä lisää esikiristystä R6:n vakiotakapampussa?
Täysin puhtaasti mutulla veikaten, porras on millin, eli vaikuttaa kaks milliä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

onko jousi lineaarinen?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Kolmone

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 07.04.17 - klo:21:52
onko jousi lineaarinen?


En tiedä kysyitkö minulta.... 95 N/mm lineaarinen.
Suzuki PV

qazwsx

Pientä säätöjen hakua tuohon vanhaan 10R:ään taas tänään.

Pyörä siis 2008 10R jossa K-Tech RDS-kitti keulassa Jouset 10.5/11 Comp edessä 12/12 auki ja rebound 17/15 (toinen putki 17 auki ja toinen 15 auki) ja takana nyt Öhlinsin TTX 115 jousella comp 10 auki ja rebound 8 auki

Painumat mitattu ilman ajokamoja 20/40 edessä ja 17/34 takana.

Pyörä on tuollaisilla säädöillä aika ok ajettava. ainoa hiukan häiritsevä tekijä on että perä elää aika paljon ja nousee ylös kun jarruttaa reilummin. Keula ei pohjaa edes lähellekään ja se saisi mennä vielä syvempäänkin joten comppia voisi keulasta löysätä. 
Perästä täytyy nähdäkseni löysätä reboundia koska comp aika hyvä jos nyt jää 2 mm varaa ennen topparikumia. 
Niinkuin kuvasta näkyy jää keulaan liikaa varaa ja tuo saisi mennä tuon merkin päälle ilman että tuntuu pohjaavan. Silloin kun tuo juoru menee tuon merkin alle on perä ilmassa kunnolla jarrussa. ( kerran jouduin tuota kokeillessa päästämään hiekalle kun ei saanut pudotettua perää ajoissa alas että olis pystynyt kääntymään) Tuo kävi kun edessä löysemmät jouset.

Olen nyt kokeillut edessä 10.25 ja 10.50 ja nyt on tuo 10.75 4 mm esijännityksellä 40 painuma kuskin kanssa.

Jos tätä nyt joku jaksaa kommentoida niin iskari on takana 338 pituudeltaan ja edessä just korkin näkyy kolmion yläpuolella. Pyörä on hyvin neutraali ajettava mutkissa eikä elä mutkissa millään tavalla.
Itse ajattelin kokeilla löysätä comppia edestä ja reboundia takaa että pitäisi perän paremmin maassa jarrun aikana. Jos jollain on parempia ideoita niin saa kommentoida. 

Huomenna meinaan keskittyä enemmän ajamisen opetteluun ja jättää ruuvailut mahdollisimman pieneen. ainoastaan jos tuon perän nousun saan pois ja keulaan hiukan lisää liikettä niin hyvä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 08.04.17 - klo:22:01
Itse ajattelin kokeilla löysätä comppia edestä ja reboundia takaa että pitäisi perän paremmin maassa jarrun aikana. Jos jollain on parempia ideoita niin saa kommentoida.
Mä en koskis ripariin tolla perusteella ollenkaan.
Koska ripari vaikuttaa ensisijaisesti pitoon/ perän käytökseen avauksissa/ renkaan kulumiseen.
Ts jos perä ei pysy maassa (silloin kun pito/avaus on ok), niin se on vaan voi voi. Eli tee jotain muuta mut älä koske ripariin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 08.04.17 - klo:22:01
Olen nyt kokeillut edessä 10.25 ja 10.50 ja nyt on tuo 10.75 4 mm esijännityksellä 40 painuma kuskin kanssa.


Mitä sulla oli keulassa esijännitys noilla löysemmillä jousilla? Ja ilmeisesti samaan n. 40 mm lastattuun painumaan pyrit?

Ja mittaapa ajokamojen kanssa.

Itse veikkailisin pienessä mielessäni, että kun tuo sun keula ei pääse kunnolla liikkumaan koko matkaa, niin se pakottaa kovemmassa jarrussa sitten perän ylös.

Sitä voi koittaa kompensoida sillä, että kirraat perän reboundia ja löysäät hidasta menoa. Noin saat sen perän painumaan ja uimaan alempana, sekä tulemaan sieltä hitaammin ylös. Haittapuoli tuossa voipi taasen olla se, että keula ei putoa niinkään alas kuin nyt. Mutta kokeilemalla selviää.

Ajatus itsellä noista keulajousista on, että jos vaan pystyt ajamaan löysemmillä jousilla, eikä esijännitys mene liian isoksi, niin keula saattaisi toimia hempeämmin ja myös koko matkaltaan. Kannattaa muistaa, että tuo juoru on vaan yksi kohta radasta. Eli keula todennäköisesti ui ihan koko ratakierroksen liian ylhäällä.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

qazwsx

09.04.17 - klo:21:55 #1332 Viimeisin muokkaus: 09.04.17 - klo:22:05 käyttäjältä qazwsx
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.04.17 - klo:14:04
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 08.04.17 - klo:22:01
Olen nyt kokeillut edessä 10.25 ja 10.50 ja nyt on tuo 10.75 4 mm esijännityksellä 40 painuma kuskin kanssa.


Mitä sulla oli keulassa esijännitys noilla löysemmillä jousilla? Ja ilmeisesti samaan n. 40 mm lastattuun painumaan pyrit?

Ja mittaapa ajokamojen kanssa.

Itse veikkailisin pienessä mielessäni, että kun tuo sun keula ei pääse kunnolla liikkumaan koko matkaa, niin se pakottaa kovemmassa jarrussa sitten perän ylös.

Sitä voi koittaa kompensoida sillä, että kirraat perän reboundia ja löysäät hidasta menoa. Noin saat sen perän painumaan ja uimaan alempana, sekä tulemaan sieltä hitaammin ylös. Haittapuoli tuossa voipi taasen olla se, että keula ei putoa niinkään alas kuin nyt. Mutta kokeilemalla selviää.

Ajatus itsellä noista keulajousista on, että jos vaan pystyt ajamaan löysemmillä jousilla, eikä esijännitys mene liian isoksi, niin keula saattaisi toimia hempeämmin ja myös koko matkaltaan. Kannattaa muistaa, että tuo juoru on vaan yksi kohta radasta. Eli keula todennäköisesti ui ihan koko ratakierroksen liian ylhäällä.
Kiitokset hyvistä kommenteista. Asia taisi olla justiin niin kuin veikkasitkin, koska kun tänään kuitenkin menin ja löysäsin keulaa takaisin niin jarruttaminen helpottui. Alla pieni selostus mitä touhuilin tänään. ( näin tämän sun viestin vasta illalla kämpillä)

  Tänään aamupäivällä, vaikka lupasin etten ruuvaile vaan ajan vaan, vaihdoin ensimmäisenä hommana 120:sen jousen taakse ja katsoin sillä painumat.
En oikein ymmärrä kuinka mutta sain sillä paremman lastaamattoman painauman 18 mm jos vertaa 115 sen jousen kanssa 14 mm. Molemmilla kerroilla esijännitys sama ja jousen pituus sama.

Aika paljon sekoittaa tuo top out jousi mutta näytti ettei tullut enää lisää ulos kun 120 jousella asennettua jännitystä 9 mm kun hydraulinen säätö pohjassa. Tolla sain painauman kuskin kanssa 28 mm ja lastaamaton tuo 18 mm ja tossa oli sentään ajopuku mukana mutta kypärä puuttui vielä.

Tuo auttoi jo paljon ja jarruttaminen helpottui, ajoin tolla yhden kierroksen ennen kuin tuli punalippu ja setti jäi yhteen kierrokseen. Olin jo tähän ekaan settiin joka oli iltapäivän ensimmäinen ja mun eka tällepäivälle mitannut painauman uudelleen myös edestä ajopuku mukana ja sain sen 42 mm 4 mm korkeudensäädöllä. Tiputin tuosta millin niin että korkeudensäätöruuvit vain 3 kierrosta kiinni ennen kuin kävin kokeilemassa.
Toiseen settiin  meinasin laskea korkeutta vielä 1 mm että jäisi vain 2 mm kiinnipäin nuo korkeudensäätöruuvit. Muutin kuitenkin mieleni ja vaihdoin etujousen löysempään 10.5 yhteisummaan ennen kuin lähdin radalle esijännitystä oli 8 kierrosta ja painuma 42 mm Ajoin tuolla täyden setin mutta aika 1.46.5 comppi 9 auki ja ripari 13 auki. Comppia ruuvasin kerran varikolla setin aikana vielä 2 naksua kiinni kun meinasi joutua laskemaan pitkäksi jarrun kun keula pohjasi.

Kolmanteen ja viimeiseen vaihdoin sitten uuden takarenkaan, eturengas oli vaihdettu jo edelliseen settiin. Lisäksi löysäsin vielä painumaa 41 mm jolla säätöruuvit oli 7 kierrosta  kiinnipäin Comp 6 auki ja ripari 12 auki takaa löysäsin molempia yhden naksun niin että comp 11 ja ripari 9 auki.

Tolla alkoi jo kääntymään paremmin ja perä ei ollut liian levoton jarrussa. Nyt tuo merkki edessä meni aivan pohjaan mutta sen kanssa pystyi ajamaan kun tuolla on aika hyvä pysäytyshiekka tuon pääsuoran ulosajossa. Ajoin sinne kerran vikalla setilläkin kun taas laskin liian kauas jarrumerkin ja ei vaan pysty jarruttamaan tarpeeksi kun keula pohjaa ja nostaa perää. Nyt ei kuitenkaan nostanut niin paljon kuin tuolla kovemmallla  keulalla ja tolla löysemmällä sai paljon kovemman jarrun tehtyä

Kaiken kaikkiaan toi alkoi olla jo aika hyvä mutta ehkä perä sais olla vielä millin tai pari ylempänä nyt oli 340mm iskarin pituus.  

aika oli vikalla setillä 1.45.390 ja viimeinen kierrosaika 1.45.46 sen jälkeen kun menin takaisin radalle tuon hiekalle jarruttamisen jälkeen. Eli aika tasaista mutta hidasta tekemistä. Näkee kyllä ettei ole paljon ajettu ja kaikkiaan tänään 17 kierrosta eilen tais tulla 11 kierrosta ja kaikkiaan koko viikolla jotain alle 50 ja sen kyllä huomaa tuossa tekemisessä. Jäin omasta enkasta noin 1.5 s tällä kertaa.

Aika monta muuttujaa mukana kun ottaa huomioon että pyörässä uudet jarrut (pääsylinteri ja satulat) uusi erimerkkinen takaiskari, kuskilla uusi ajopuku ja saappaat sekä 17 kg vähemmän painoa kuin viimekerralla kun täällä olin Lokakuussa viimevuonna. Sen ainakin opin ettei tässä pelkkä paino ratkaise ja tuo oma keventäminen ei tuonut yhtään parannusta aikaan, päinvastoin ajoin viimelokakuussa 1.44.7 eli nyt 0.6 sekunttia hitammin :)

Mutta harjoitukset jatkuu ja olihan tämä kuitenkin hieno viikko ja sai ajatella jotain muuta kuin työasioita.

Nitrous

^Pitäsköhän munkin ruveta säätämään ens kesänä? Sulla on meinaan tuossa jo settien välillä enemmän säätömuutoksia mitä ite tein koko viime kesänä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

10.04.17 - klo:09:48 #1334 Viimeisin muokkaus: 10.04.17 - klo:11:19 käyttäjältä parjan_fin
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 09.04.17 - klo:21:55

En oikein ymmärrä kuinka mutta sain sillä paremman lastaamattoman painauman 18 mm jos vertaa 115 sen jousen kanssa 14 mm. Molemmilla kerroilla esijännitys sama ja jousen pituus sama.


Onko noi annetut Nm arvot valmistajan ilmoittamia vai puntarissa mitattuja?

Noissa saattaa olla isojakin heittoja suuntaan jos toiseen, siis valmistajan ilmoittamista vs. todellinen mitattu.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal