Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 09.04.17 - klo:21:55
  Tänään aamupäivällä, vaikka lupasin etten ruuvaile vaan ajan vaan, vaihdoin ensimmäisenä hommana 120:sen jousen taakse ja katsoin sillä painumat.
En oikein ymmärrä kuinka mutta sain sillä paremman lastaamattoman painauman 18 mm jos vertaa 115 sen jousen kanssa 14 mm. Molemmilla kerroilla esijännitys sama ja jousen pituus sama.
Mittasitko vapaan pituuden molemmilla kerroilla samalla tavalla?
Vai jätitkö vapaan pituuden mittaamatta ja käytit edellistä mittausta?
Onko mittapiste katteessa joka pääsee liikkumaan?
Tankissa saman verran bensaa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 10.04.17 - klo:09:48
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 09.04.17 - klo:21:55

En oikein ymmärrä kuinka mutta sain sillä paremman lastaamattoman painauman 18 mm jos vertaa 115 sen jousen kanssa 14 mm. Molemmilla kerroilla esijännitys sama ja jousen pituus sama.


Onko noi annetut Nm arvot valmistajan ilmoittamia vai puntarissa mitattuja?

Noissa saattaa olla isojakin heittoja suuntaan jos toiseen, siis valmistajan ilmoittamista vs. todellinen mitattu.
Joo noi arvot on ne mitä jousessa lukee, ei ole mitattu jäykkyyksiä.

Nyt kun olen tuota miettinyt ja lukenut täältä neuvoja mitkä kaikki tuossa meni mettään.

- Ei tiedossa todellista jousen jäykkyyttä
- Jousen pituus mitattu niin että hydraulinen säätö pohjassa, mutta riittääkö tuo painamaan top-out jousen pohjaan+ en mitannut tuota
- Kaikki ajokamat ei kuskin päällä
- Polttoaineen määrä tankissa vaihteli mittausten välillä.
- Eka lähtöpiste mitattu kallistamalla pyörää jalkatapin alla pukki ja tuolla ei pysty samalla painamaan takarengasta alaspäin. Jos top-out ei olekaan täysin pohjassa. Esijännitys oli pohjassa kun tuon mittasin ja asennettu pituus oli 9mm vähemmän kuin vapaa pituus.
- Ei mukana mitään mittoja paljonko jousille pitäisi asentaa esijännitystä.

Kaikenkaikkiaan taas yhtä kallista hölmöilyä ja hakuammuntaa koko viikko.

Ensikerralla aika paljon petrattavaa omassa tekemisessä.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.04.17 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 09.04.17 - klo:21:55
  Tänään aamupäivällä, vaikka lupasin etten ruuvaile vaan ajan vaan, vaihdoin ensimmäisenä hommana 120:sen jousen taakse ja katsoin sillä painumat.
En oikein ymmärrä kuinka mutta sain sillä paremman lastaamattoman painauman 18 mm jos vertaa 115 sen jousen kanssa 14 mm. Molemmilla kerroilla esijännitys sama ja jousen pituus sama.
Mittasitko vapaan pituuden molemmilla kerroilla samalla tavalla?
Vai jätitkö vapaan pituuden mittaamatta ja käytit edellistä mittausta?
Onko mittapiste katteessa joka pääsee liikkumaan?
Tankissa saman verran bensaa?

Muut ok mutta bensan määrä vaihteli.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 11.04.17 - klo:16:29
Kaikenkaikkiaan taas yhtä kallista hölmöilyä ja hakuammuntaa koko viikko.
Aka harrastus.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Omista jousista en tiedä absoluuttisia arvoa, mutta mulla on yksi jousi referenssi jousena ja painan niitä prässillä kasaan "sarjassa" ja mittaan siirtymät. Oma referenssijouseni on 100N (nimellinen) ja siihen suhteutettuna esim 105N jousi taisi olla 103,5-104N. Jos tosiaan molemmat jouset on toleranssin äärilaidassa, ei tiedä vaihtaako oikeasti jäykempää vai ei. Koitin talvella saada pyörää säädettyä jäälle paremmin toimivaksi.. lopputulemasta ei ole mitään käryä, mutta kierrosajat parani luokkaa 5s kilometrilla. Todennäköisesti pyörä on mennyt suuntaan tai toiseen ja itse tekeminen on vaan parantunut.
Oikeasti aikaa vievää touhua, eikä mulla ainakaan perstuntuma riitä alkukaudesta oikeen kunnon säätöjen hakuun.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.04.17 - klo:09:34
10R 2008 vuotinen taas alla ja vaimentimien säätö menossa.

Pitää vielä koettaa löytää jotkut hyvät lähtötasot vaimennuksille tuohon takaiskariin (TTX)


Tulipa mieleeni, että mikä TTX malli sulla on käytössä?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

wbaum

Tuli tänään mitattua paljonko etuputkista on öljynkorkeus. 40mm on tullut nyt laskettua vakiokorkeudesta alas. Ehkä se saa nyt olla tossa ja aletaan jarruttamaan sitten kesällä.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 11.04.17 - klo:22:50
Tuli tänään mitattua paljonko etuputkista on öljynkorkeus. 40mm on tullut nyt laskettua vakiokorkeudesta alas. Ehkä se saa nyt olla tossa ja aletaan jarruttamaan sitten kesällä.

Uteliaana pakko kysyä, että mihin tuo 40 mm lasku oikein perustuu? Ja menitkö tuohon kerralla vai kuinka?

Se on meinaan aikasta paljon...
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

wbaum

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 12.04.17 - klo:08:34
Uteliaana pakko kysyä, että mihin tuo 40 mm lasku oikein perustuu? Ja menitkö tuohon kerralla vai kuinka?

Se on meinaan aikasta paljon...
Keula oli niin progressiivinen, useemman kerran imenyt pois ja nyt se olis tolla tasolla. Aloitin joskus jäykempää öljyä käyttämään ja muuten se toimi oikein hyvin, mutta vaikka öljystopparit poistettu niin viimeinen 20mm on tosi jäykkä. Nyt syksyllä viimeisellä ratapäivällä pääsi ajamaanki ja se tuntuu järkevältä, käytännös siellä ei varmaan oo ilmajousta enää lainkaan.

Nää mun muuvit nyt on aina reilunpuoleisia.

jarska

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.04.17 - klo:10:56
Nää mun muuvit nyt on aina reilunpuoleisia.

Tykkään sun muuveista :-*

Joskus muinoin pudotin Kawan keulaa maltilliset 150mm kerralla ja ajoin Kemoralla oman ennätykseni.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 11.04.17 - klo:21:35
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.04.17 - klo:09:34
10R 2008 vuotinen taas alla ja vaimentimien säätö menossa.

Pitää vielä koettaa löytää jotkut hyvät lähtötasot vaimennuksille tuohon takaiskariin (TTX)



Tulipa mieleeni, että mikä TTX malli sulla on käytössä?


Kuvien perusteella tuo on KA788. TTX type shock T36PR1C1L Ainakin kuvissa mitä ebaystä kattelin myyntäviä niin just samanlainen kuin mulla ja tyyppi tuo. Veistolan Markukselta tuon ostin ja irroitetttu hänen kaadetusta kympistä. ( Huollettu ja vaihdettu männänvarsi uuteen)

Kolmone

Takaseen repeytyy tällaisia kuoppia:
https://www.dropbox.com/s/8rl7y7kh5vyq44q/repeekuoppaa10062017.jpg?dl=0

Pyörä R6 (2008), rengas Supercorsa SP ja paine n. 1.8 bar. Reboundin säätö 15 (tehdas 10 ja maksimi 25). Vakiopamppu 95:lla jousella.

Kuvion etureunassa oli hyppyriä joka viittaa liian hitaaseen reboundiin. Reboundia säädin pari napsua, mutta pitäsikö löysentää reilummin?
Suzuki PV

murmela

16.06.17 - klo:10:49 #1347 Viimeisin muokkaus: 16.06.17 - klo:10:51 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 16.06.17 - klo:09:58
Takaseen repeytyy tällaisia kuoppia:
https://www.dropbox.com/s/8rl7y7kh5vyq44q/repeekuoppaa10062017.jpg?dl=0

Pyörä R6 (2008), rengas Supercorsa SP ja paine n. 1.8 bar. Reboundin säätö 15 (tehdas 10 ja maksimi 25). Vakiopamppu 95:lla jousella.

Kuvion etureunassa oli hyppyriä joka viittaa liian hitaaseen reboundiin. Reboundia säädin pari napsua, mutta pitäsikö löysentää reilummin?
Veikkaisin komboa:
"Väärä seos"/ vähän liikaa painetta/ vähän kantikas avaus.
Mitä vauhteja ajelit? Veikkaisin että SC2 toimis moitteetta, ehkä jopa SC1.

Jos ripari repis, niin se repeemä lähtis tyypillisesti siitä kuviosta/ olis kaareva.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Kolmone

Kolmekakkosia Alastarolla
Suzuki PV

murmela

Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 16.06.17 - klo:11:46
Kolmekakkosia Alastarolla
Juu, pitäydyn edellisissä veikkauksissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal