Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.07.17 - klo:21:43
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.07.17 - klo:21:23
Jotain pientä geometria fuulaa alkoi takanen lopulta ilmoitella.
Geometriat on yleensä renkan kehän suuntasia. Noi on abaut poikittain siihen nähden.
Ja tommonen perus sormenlevynen tahtois sanoa että liikaa painetta, vaikka pallerot viittaakin toiseen suuntaan.
Toi on täsmälleen saman näkönen rengas kuin mulla viime kesänä Motoparkin aika-ajon jälkeen. Sillon mentiin noiden palleroiden takia nostamaan paineita ennen aika-ajoa 1,4->1,45bar ja lopputuloksena ylikuumentunu takanen 6-7 kierroksen ajon jälkeen. Kuumeni sen verta paljon, että pito alko katoomaan. Kisaan sit tiputettiin paineet 1,35bar ja rengas oli ihan perfect.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Antakaa nyt jo niiden Dave Moss -palleroiden olla. Säädöt kellon tai kestävyyden mukaan, jotain kumipallukoita nyt on ihan turha tuijottaa, jos alusta muuten pelaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.07.17 - klo:17:53
Antakaa nyt jo niiden Dave Moss -palleroiden olla. Säädöt kellon tai kestävyyden mukaan, jotain kumipallukoita nyt on ihan turha tuijottaa, jos alusta muuten pelaa.
Ainakin täällä osoitteessa on mukavuudenhalu lisääntynyt siihen malliin tässä muutaman vuoden aikana,  että repeämä renkaassa vie yöunetkin. Jouduin jo vaihtamaan renkaanki tälle kautta, rengaskulut on jo melkein satasen ekan 7 päivän jälkeen.

wbaum

Tuo ylläoleva rengas siistiytyi alastarolla, mutta botnialla se sit antautui totaalisesti ja repi molemmat puolensa. Toki alkoi varmaan tunnit tulla täyteen. 886 alle ja se kesti, mutta lopulta siihen tuli joku epätasapainosta kertova repeämä, eli about puolet renkaasta repeytyi tosi läheltä keskikohtaa. Ihme homma. Noh, ollut alla jo 6-8 ratapäivää tuolla vanteella.

Laite on nyt tosi vakaa ajaa, mutta botnialla totesin etten mä saa käännettyä tuota kiulua sitten mitenkään, Leveäksi menee että heilahtaa vaikka kaasut kiinni.

Pieniä muutoksia: keulaa alaspäin jonkin verran, samoin keulaöljyä naksu pois. En saa tuota keulaa lähellekkään pohjaamaan edes alastarolla ja vaimennukset minimissä, esijännitys minimissä.

Akseliväliä pidennetään pidemmällä ketjulla hillitsemään keulimista. Tämä todennäköisesti kangistaisi lisää laitosta, joten muutoksia tarvitaan. Mahdollisesti pitää palata tiukempaan takajouseen myös tämän takia.

Takaiskari huoltoon?

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Tuo ylläoleva rengas siistiytyi alastarolla, mutta botnialla se sit antautui totaalisesti ja repi molemmat puolensa. Toki alkoi varmaan tunnit tulla täyteen. 886 alle ja se kesti, mutta lopulta siihen tuli joku epätasapainosta kertova repeämä, eli about puolet renkaasta repeytyi tosi läheltä keskikohtaa.
Veikkaisin että riparia on naksu pari liian vähän.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Laite on nyt tosi vakaa ajaa, mutta botnialla totesin etten mä saa käännettyä tuota kiulua sitten mitenkään, Leveäksi menee että heilahtaa vaikka kaasut kiinni.
Useimmiten kun kuski valittaa että laite ei käänny, se johtuu siitä että kuski valuttaa/taittaa mutkaan liian aikaisin, jolloin kuski ei voi kääntää mopoa, ja sitten ihmettelee että miksi laite ei käänny. Ei se auta että kaasu on kiinni jos linja on väärä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:12:30
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Laite on nyt tosi vakaa ajaa, mutta botnialla totesin etten mä saa käännettyä tuota kiulua sitten mitenkään, Leveäksi menee että heilahtaa vaikka kaasut kiinni.
Useimmiten kun kuski valittaa että laite ei käänny, se johtuu siitä että kuski valuttaa/taittaa mutkaan liian aikaisin, jolloin kuski ei voi kääntää mopoa, ja sitten ihmettelee että miksi laite ei käänny. Ei se auta että kaasu on kiinni jos linja on väärä.
Kyllä, olen samaa mieltä, mutta Ko. kuski sai linjanvetoa ja ihan samalla linjalla mentiin, johonkin asti. Veturi karkaa vaan sisämutkaan avauspaikalle ja ite valun pitkäksi avauspaikalta takana. Veikkaan kyllä että jos keula menisi läjään kunnolla niin olisi paremmin pysynyt linjalla.

Tässä vähän takaapäin kuvattuna: https://youtu.be/xQnvMnAU1OQ?t=590

Mutkanopeudet ovat ihan surkeita.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Tuo ylläoleva rengas siistiytyi alastarolla, mutta botnialla se sit antautui totaalisesti ja repi molemmat puolensa. Toki alkoi varmaan tunnit tulla täyteen. 886 alle ja se kesti, mutta lopulta siihen tuli joku epätasapainosta kertova repeämä, eli about puolet renkaasta repeytyi tosi läheltä keskikohtaa.
Veikkaisin että riparia on naksu pari liian vähän.
Veikkasin kans samaa, nyt taitaa olla 28/30 naksua... -> pamppu huoltoon.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:12:30
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Laite on nyt tosi vakaa ajaa, mutta botnialla totesin etten mä saa käännettyä tuota kiulua sitten mitenkään, Leveäksi menee että heilahtaa vaikka kaasut kiinni.
Useimmiten kun kuski valittaa että laite ei käänny, se johtuu siitä että kuski valuttaa/taittaa mutkaan liian aikaisin, jolloin kuski ei voi kääntää mopoa, ja sitten ihmettelee että miksi laite ei käänny. Ei se auta että kaasu on kiinni jos linja on väärä.
Kyllä, olen samaa mieltä, mutta Ko. kuski sai linjanvetoa ja ihan samalla linjalla mentiin, johonkin asti. Veturi karkaa vaan sisämutkaan avauspaikalle ja ite valun pitkäksi avauspaikalta takana. Veikkaan kyllä että jos keula menisi läjään kunnolla niin olisi paremmin pysynyt linjalla.

Tässä vähän takaapäin kuvattuna: https://youtu.be/xQnvMnAU1OQ?t=590

Mutkanopeudet ovat ihan surkeita.
Ainaki ton videon perusteella sä meet liian aikasin mutkiin, paikoin ihan liian aikaisin. Monessa kohtaa joudut jopa nostamaan pystympään ennen apeksia, ja sit takas.
Ei mikään ihme jos tuntuu siltä ett "mopo ei käänny".

Jos sä haluat ottaa sen sisäkanttareen kiinni ilman minkäännäköstä marginaalia, niin se myöskin edellyttää sit sen että sun sisäänmenolinja ja apeksi on presiis kohillaan.
Jos meet ihan karvankin liian aikaisin sisään, niin se sisäkanttare estää sua kääntämästä (eli pakottaa mopon pystympään) ja pakottaa sut ulkokanttareelle (koska pystyt kääntämään vasta apeksin jälkeen). Ja sit susta tuntuu "ett mopo ei käänny".
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:13:27
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Tuo ylläoleva rengas siistiytyi alastarolla, mutta botnialla se sit antautui totaalisesti ja repi molemmat puolensa. Toki alkoi varmaan tunnit tulla täyteen. 886 alle ja se kesti, mutta lopulta siihen tuli joku epätasapainosta kertova repeämä, eli about puolet renkaasta repeytyi tosi läheltä keskikohtaa.
Veikkaisin että riparia on naksu pari liian vähän.
Veikkasin kans samaa, nyt taitaa olla 28/30 naksua... -> pamppu huoltoon.
Auki vai kiinni vai mitä häh?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:16:21
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:12:30
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Laite on nyt tosi vakaa ajaa, mutta botnialla totesin etten mä saa käännettyä tuota kiulua sitten mitenkään, Leveäksi menee että heilahtaa vaikka kaasut kiinni.
Useimmiten kun kuski valittaa että laite ei käänny, se johtuu siitä että kuski valuttaa/taittaa mutkaan liian aikaisin, jolloin kuski ei voi kääntää mopoa, ja sitten ihmettelee että miksi laite ei käänny. Ei se auta että kaasu on kiinni jos linja on väärä.
Kyllä, olen samaa mieltä, mutta Ko. kuski sai linjanvetoa ja ihan samalla linjalla mentiin, johonkin asti. Veturi karkaa vaan sisämutkaan avauspaikalle ja ite valun pitkäksi avauspaikalta takana. Veikkaan kyllä että jos keula menisi läjään kunnolla niin olisi paremmin pysynyt linjalla.

Tässä vähän takaapäin kuvattuna: https://youtu.be/xQnvMnAU1OQ?t=590

Mutkanopeudet ovat ihan surkeita.
Ainaki ton videon perusteella sä meet liian aikasin mutkiin, paikoin ihan liian aikaisin. Monessa kohtaa joudut jopa nostamaan pystympään ennen apeksia, ja sit takas.
Ei mikään ihme jos tuntuu siltä ett "mopo ei käänny".

Jos sä haluat ottaa sen sisäkanttareen kiinni ilman minkäännäköstä marginaalia, niin se myöskin edellyttää sit sen että sun sisäänmenolinja ja apeksi on presiis kohillaan.
Jos meet ihan karvankin liian aikaisin sisään, niin se sisäkanttare estää sua kääntämästä (eli pakottaa mopon pystympään) ja pakottaa sut ulkokanttareelle (koska pystyt kääntämään vasta apeksin jälkeen). Ja sit susta tuntuu "ett mopo ei käänny".
No olisko nyt mahdollista kuitenkin, että vois ollakin semmoinen geometria ettei mopo käänny? Näillä mutkanopeuksilla mitä tässä on sen kiulun pitäis saada avauspaikalle, vaikka sinne saapuis 5 metriä sivusta.

Pitkäs vasurissa katoin niin taisin olla viitisen sekuntia kaasu 0% että lähdin takaisin sisämutkaa kohti, että pääsis jonkinlaiseen linjaan kikkamutkaa kohti. Shikaaniinkaan ei osu ikinä, jos sinne pitää alkaa mopoa tähtäilemään eikä se mene luontevasti kaasua vähentäen.

Tulinkin tuossa pois setiltä kun meni muutama mutka ihan käteen kun eksytään ladulta, ja lopetinki ajot kun joku ihmeen kylkipistos tuli.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:16:21
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:13:27
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Tuo ylläoleva rengas siistiytyi alastarolla, mutta botnialla se sit antautui totaalisesti ja repi molemmat puolensa. Toki alkoi varmaan tunnit tulla täyteen. 886 alle ja se kesti, mutta lopulta siihen tuli joku epätasapainosta kertova repeämä, eli about puolet renkaasta repeytyi tosi läheltä keskikohtaa.
Veikkaisin että riparia on naksu pari liian vähän.
Veikkasin kans samaa, nyt taitaa olla 28/30 naksua... -> pamppu huoltoon.
Auki vai kiinni vai mitä häh?
Siis melkein kiinni.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:12:30
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Laite on nyt tosi vakaa ajaa, mutta botnialla totesin etten mä saa käännettyä tuota kiulua sitten mitenkään, Leveäksi menee että heilahtaa vaikka kaasut kiinni.
Useimmiten kun kuski valittaa että laite ei käänny, se johtuu siitä että kuski valuttaa/taittaa mutkaan liian aikaisin, jolloin kuski ei voi kääntää mopoa, ja sitten ihmettelee että miksi laite ei käänny. Ei se auta että kaasu on kiinni jos linja on väärä.
Kyllä, olen samaa mieltä, mutta Ko. kuski sai linjanvetoa ja ihan samalla linjalla mentiin, johonkin asti. Veturi karkaa vaan sisämutkaan avauspaikalle ja ite valun pitkäksi avauspaikalta takana. Veikkaan kyllä että jos keula menisi läjään kunnolla niin olisi paremmin pysynyt linjalla.

Tässä vähän takaapäin kuvattuna: https://youtu.be/xQnvMnAU1OQ?t=590

Mutkanopeudet ovat ihan surkeita.

Jarrutatko suoralla kaiken vauhdin pois ja rullaat mutkaan? Vai jarrutatko mutkaan sisään?

wbaum

09.07.17 - klo:22:25 #1378 Viimeisin muokkaus: 09.07.17 - klo:22:29 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.07.17 - klo:22:04
Jarrutatko suoralla kaiken vauhdin pois ja rullaat mutkaan? Vai jarrutatko mutkaan sisään?
Silloin tällöin päästään jopa jarrulla apeksiin, kyllähän se usein jää vajaaksikin, esim tuo 1 ja 2. mutkat botnialla tyyliin kerran kerrasta rullailuksi kun pää ei anna myöten tarpeeksi myöhäistä jarrua antaa. Ykkösessä vauhtia mulla aika tasan 100. Kunhan tonne jokseenki myöhään menee sisään niin hyvin pääsee kaasulle ja pysyy ladulla. Kakkoseen tulee silloin tällöin vedettyä turhan aikaisin sisään.

Mut mielestäni noi mutkat nyt ei oo niin huonoja kuin 3-4. Kolmosen vauhti jää ihan mateluksi jos koittaa päästä järkevälle linjalle ennen nelosta. Jarrullahan siinä nyt ei olla oltu pitkään aikaan.

Piti kiskaista kytkimestä moottorijarrut takaisin päälle, kun en saanut yhtään mitään kiinni ennen sitä, tai kaikki keskittyminen meni vielä siihen että piti koittaa arpoa joku mutkavauhti.

edit: tiedostan kyl että tod näk aikakehitystä tällä hetkellä rasittaa, ettei jarru mene tarpeeksi pitkälle, tosin kun on kaikki kaatonsa tehnyt apeksista etunen alta, nii hiukan se rajoittaa ylämääräistä intoa mennä kovin syvälle mutkaan jarrulla.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:21:07
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:16:21
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.17 - klo:12:30
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.07.17 - klo:12:11
Laite on nyt tosi vakaa ajaa, mutta botnialla totesin etten mä saa käännettyä tuota kiulua sitten mitenkään, Leveäksi menee että heilahtaa vaikka kaasut kiinni.
Useimmiten kun kuski valittaa että laite ei käänny, se johtuu siitä että kuski valuttaa/taittaa mutkaan liian aikaisin, jolloin kuski ei voi kääntää mopoa, ja sitten ihmettelee että miksi laite ei käänny. Ei se auta että kaasu on kiinni jos linja on väärä.
Kyllä, olen samaa mieltä, mutta Ko. kuski sai linjanvetoa ja ihan samalla linjalla mentiin, johonkin asti. Veturi karkaa vaan sisämutkaan avauspaikalle ja ite valun pitkäksi avauspaikalta takana. Veikkaan kyllä että jos keula menisi läjään kunnolla niin olisi paremmin pysynyt linjalla.

Tässä vähän takaapäin kuvattuna: https://youtu.be/xQnvMnAU1OQ?t=590

Mutkanopeudet ovat ihan surkeita.
Ainaki ton videon perusteella sä meet liian aikasin mutkiin, paikoin ihan liian aikaisin. Monessa kohtaa joudut jopa nostamaan pystympään ennen apeksia, ja sit takas.
Ei mikään ihme jos tuntuu siltä ett "mopo ei käänny".

Jos sä haluat ottaa sen sisäkanttareen kiinni ilman minkäännäköstä marginaalia, niin se myöskin edellyttää sit sen että sun sisäänmenolinja ja apeksi on presiis kohillaan.
Jos meet ihan karvankin liian aikaisin sisään, niin se sisäkanttare estää sua kääntämästä (eli pakottaa mopon pystympään) ja pakottaa sut ulkokanttareelle (koska pystyt kääntämään vasta apeksin jälkeen). Ja sit susta tuntuu "ett mopo ei käänny".
No olisko nyt mahdollista kuitenkin, että vois ollakin semmoinen geometria ettei mopo käänny? Näillä mutkanopeuksilla mitä tässä on sen kiulun pitäis saada avauspaikalle, vaikka sinne saapuis 5 metriä sivusta.

Pitkäs vasurissa katoin niin taisin olla viitisen sekuntia kaasu 0% että lähdin takaisin sisämutkaa kohti, että pääsis jonkinlaiseen linjaan kikkamutkaa kohti. Shikaaniinkaan ei osu ikinä, jos sinne pitää alkaa mopoa tähtäilemään eikä se mene luontevasti kaasua vähentäen.

Tulinkin tuossa pois setiltä kun meni muutama mutka ihan käteen kun eksytään ladulta, ja lopetinki ajot kun joku ihmeen kylkipistos tuli.
Se on ihan se ja sama mikä sun mutkavauhti on. Jos ajolinja on väärä, niin sä ajat mopon sellaseen tilaan jossa sitä ei pysty kääntämään, tai jos kääntäisit, olisit sisäkanttareen päällä/ nurmikolla tjsp. Eli tappelet vaan ittees vastaan.

Mutta jos mielestäsi saat tilanteen korjattua geometriaa muuttamalla, niin kyllähän se voi hyvinkin suurella todennäköisyydellä toimia tarvittavana placebona, ja mopo alkaa taas kääntymään.
Varsinkin kun olet jo etukäteen päättänyt missä vika on, ja miten se korjataan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal