Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

Meinas orkasmi tulla kun pamahti tekstari Stormilta, Bitubo on Turuus ja tulossa tännepäin. hesse_yahoo

Fasu

Lainaus käyttäjältä: jarska - 21.05.12 - klo:22:14
Meinas orkasmi tulla kun pamahti tekstari Stormilta, Bitubo on Turuus ja tulossa tännepäin. hesse_yahoo

reps_1 reps_1 reps_1
VV

Grandi67

Nyt vihdoin pääsin testaamaan Susukin alustaa muutaman kierroksen.Eihän ajamisesta mitään oikein tullu,ja muutaman kiekan jälkeen loppu paukku kokonaan toipilaskädestä,mutta alusta toimii nyt .Pois on tolkuton levottomuus,joka syksyllä vaivas susukia.Nyt menee kun juna  hesse_yahoo. Koko huolto alustalle,takapäähän kaikki kuluvat osat uusiks,etupäähän perushuolto ja katkaistujen holkkien korvaaminen originaalin mittaisiksi(oli joku lyhentänyt vajaan 3 senttiä  knuppel_2). Joha alko toimimaan.Vielä kun saa ton käpälän siihen kuntoon,että kestää jarruttaa.

Teemu Tanila

Itse asentelin viikonloppuna Kawaan ton vakio Showa big piston keulan tilalle Öhlinssin 30mm cartridgen. Oli muuten aikamoinen homma, ilman useita erikoistyökaluja ei onnistu mitenkään. Erikoisuutena siinä on sellanen, että liukuputken joutuu irroittamaan jalustasta (siis palikka johon mm. jarrusatula tulee kiinni) että saa vakio keulan preload säätöhilut sieltä pohjalta veke ja sellasen Öhlinssin adapterin tilalle. Ihan erilainen systeemi siis kuin "normaalisti" jolloin sieltä teleskoopin pohjasta vedetään pultti vaan auki ja ruoto lähtee sitten ulos.

Sellanen trivia, että Öhlärillä ulosjoustoa on keulassa 13mm enemmän. Yksi ongelma tossa vakiossa on ollut lisäksi se, että preloadin säätö ei tunnu tekevän juuri mitään ja siinä on ollut hankala tai oikeastaan lähes mahdoton saada painumaa tontille. Mulla on ollut preload kokonaan auki ja sittenkään ei pelitä. Laitoin nyt myös karvan verran pehmeemmän jousen, vakio 10.25, Öhlins 10. Preloadin säätö toimii nyt kuten pitäiskin ja osaltaan toi jousikin siinä tietty auttoi.

Oleellista tossa Öhlärissä on myös helpompi huollettavuus ja erityisesti jousen vaihto.

Torstaina olis tarkoitus kokeilla Jurvassa, täytyy toivoa että ei olis ainakaan paljoa huonompi. Niinhän sitä sanotaan että viritys on onnistunut jos tehot ei laske paljoa.

Teemu

Turder

Mielenkiintoista infoa Teemulta. Olen lueskellut sivusilmällä juttua noista Showan bpf-keulista ja oikein kukaan ei niitä taida kehua? Toki ihmisillä on tapana haukkua kuin kehua, mutta aika moni on nihkeästi niihin suhtautunut confused_thinking

murmela

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:11:11Yksi ongelma tossa vakiossa on ollut lisäksi se, että preloadin säätö ei tunnu tekevän juuri mitään ja siinä on ollut hankala tai oikeastaan lähes mahdoton saada painumaa tontille. Mulla on ollut preload kokonaan auki ja sittenkään ei pelitä. Laitoin nyt myös karvan verran pehmeemmän jousen, vakio 10.25, Öhlins 10. Preloadin säätö toimii nyt kuten pitäiskin ja osaltaan toi jousikin siinä tietty auttoi.
Mittaa se vakio top-out jousen vapaa pituus ja kokoon puristettu pituus, niin se kertoo jo paljon miksi se painauma ei mene 1:1 säätimen kanssa. Jos sulle siit tiedosta ei oo iloa, niin ainakin jollekkin joka joutuu ko vakiokeulaa säätämään.
Tai toinen vaihtoehto on ett sä oot mitannu vapaan pituuden ottamatta huomioon top-out jousta. Tai mitannu painaumat tyyliin pumppailua ja mittaus?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: Turder - 22.05.12 - klo:11:19
Mielenkiintoista infoa Teemulta. Olen lueskellut sivusilmällä juttua noista Showan bpf-keulista ja oikein kukaan ei niitä taida kehua? Toki ihmisillä on tapana haukkua kuin kehua, mutta aika moni on nihkeästi niihin suhtautunut confused_thinking

Jarruissa toi big piston keula on kyllä pirun hyvän tuntuinen. En ihmettelis vaikka olis parempikin kuin Öhlinssin kitti. Tossa mun setupissa oli ongelmaa keskimutkan alueella, tuppas se keula olemaan hiukan liian korkealla. Johtui varmaan osaksi liian jäykästä jousesta mutta lisäksi se preloadin säätö oli kyllä hämärä.

Teemu

jarska

Kysäisin jo alustavasti Bitubon tehtaalta mitkäs jouset olis mulle soppelit keulaan.

Suosittelivat 10 jousia, jotka on vielä aavistuksen jäykemmät kuin originaalit, eli näitä.
Nuot jouset sopii heidän mukaan myös ilman sitä keulakittiä.
Miten on, onko noista vastaavaa hyötyä ilman keulakittiä?

Taino, onko yleensäkkään mulle hyötyä kun tuntuu toi keula olevan muutenkin tosi napakka.
Taitaa olla viisainta tehdä ensin se "nipparitesti"/murmelan analyysi ja sitten vasta suunnitella keulaa jos tarvis vai?

Teemu Tanila

22.05.12 - klo:11:51 #158 Viimeisin muokkaus: 22.05.12 - klo:11:54 käyttäjältä Teemu Tanila
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.05.12 - klo:11:24
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:11:11Yksi ongelma tossa vakiossa on ollut lisäksi se, että preloadin säätö ei tunnu tekevän juuri mitään ja siinä on ollut hankala tai oikeastaan lähes mahdoton saada painumaa tontille. Mulla on ollut preload kokonaan auki ja sittenkään ei pelitä. Laitoin nyt myös karvan verran pehmeemmän jousen, vakio 10.25, Öhlins 10. Preloadin säätö toimii nyt kuten pitäiskin ja osaltaan toi jousikin siinä tietty auttoi.
Mittaa se vakio top-out jousen vapaa pituus ja kokoon puristettu pituus, niin se kertoo jo paljon miksi se painauma ei mene 1:1 säätimen kanssa. Jos sulle siit tiedosta ei oo iloa, niin ainakin jollekkin joka joutuu ko vakiokeulaa säätämään.
Tai toinen vaihtoehto on ett sä oot mitannu vapaan pituuden ottamatta huomioon top-out jousta. Tai mitannu painaumat tyyliin pumppailua ja mittaus?

Toi 13mm ero on tosiaan niin että big piston keulassa olevaa top out jousta ei ole otettu huomioon. Öhlärissä sitä ei ole ollenkaan. Mittasin sen kyllä tosta vakiosta mutta en nyt muista mikä sen vaikutus oli. Kirjoitin sen takia että ulosjousto, koska mun järjen mukaan keula nousee ilmaan aikalailla siinä vaiheessa kun se vakiokeula menee ton top out jousen alueelle. Omalla painollaan tai varsinaisen jousen voimalla se ei sieltä laske koko pituuteensa.

Eli toisin sanoen tolla Öhlärillä keula pysyy kiihdytyksissä hieman pidempään radassa kiinni. Se että onko sillä mulle tai ylipäätään kuinka paljon merkitystä niin ei mitään hajua. Ihan akateeminen pohdinta tässä vaiheessa.

Öhlärissä oli lisäksi kova pohja muistaakseni noin pari milliä alempana.

Mutta joo, mietin kyllä sen top out jousen osuutta sagin asettamisessa siinä vaiheessa kun älysin että Öhlärissä sitä ei ole ollenkaan. Öhlinssin takaiskarissa sellainen taas on joka tuntui hieman ihmeelliseltä. Takaiskarin jousi kun voittaa helposti sen top out jousen eli se iskari on aina maksimipituudessa kun perä on ilmassa. No kaipa se hieman pehmentää sitä viimeistä muutaman millin liikerataa.

Teemu


Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.05.12 - klo:11:49
Kysäisin jo alustavasti Bitubon tehtaalta mitkäs jouset olis mulle soppelit keulaan.

Suosittelivat 10 jousia, jotka on vielä aavistuksen jäykemmät kuin originaalit, eli näitä.
Nuot jouset sopii heidän mukaan myös ilman sitä keulakittiä.
Miten on, onko noista vastaavaa hyötyä ilman keulakittiä?

Taino, onko yleensäkkään mulle hyötyä kun tuntuu toi keula olevan muutenkin tosi napakka.
Taitaa olla viisainta tehdä ensin se "nipparitesti"/murmelan analyysi ja sitten vasta suunnitella keulaa jos tarvis vai?

Jousista on ilman muuta hyötyä ilman kittiä. Siis olettaen että on vääränlaiset jouset alunperin. Jos se keula tuntuu vakiona hyvältä niin en lähtis muutteleen. Sitten jos et saa esim. painumaa laitettua preloadin avulla niin vois ajatella että sulla on ehkä liian löysät tai jäykät jouset siellä. Tai jos keula pohjaa helposti niin jäykemmät jouset vois olla hyvä idea.

Teemu

murmela

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:11:39. Tossa mun setupissa oli ongelmaa keskimutkan alueella, tuppas se keula olemaan hiukan liian korkealla. Johtui varmaan osaksi liian jäykästä jousesta mutta lisäksi se preloadin säätö oli kyllä hämärä.
Jos sä et ota top-out jousta huomioon siinä vaiheessa kun mittailet vapaata pituutta, niin noihan siinä käy.
Ja jos et ymmärrä sen vaikutusta painaumaan, niin hämärältä se tuntuu vaikka se ei sitä ole.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.05.12 - klo:11:49
Kysäisin jo alustavasti Bitubon tehtaalta mitkäs jouset olis mulle soppelit keulaan.

Suosittelivat 10 jousia, jotka on vielä aavistuksen jäykemmät kuin originaalit, eli näitä.
Nuot jouset sopii heidän mukaan myös ilman sitä keulakittiä.
Miten on, onko noista vastaavaa hyötyä ilman keulakittiä?

Taino, onko yleensäkkään mulle hyötyä kun tuntuu toi keula olevan muutenkin tosi napakka.
Taitaa olla viisainta tehdä ensin se "nipparitesti"/murmelan analyysi ja sitten vasta suunnitella keulaa jos tarvis vai?
Tarvis myös tietää onks siel hydraulistoppari, ja kuinka pitkä, niin siitä nipparianalyysistä ois hyötyä.
Hihamutulla; vedät kammojarrun, niin nippari jää 25-30mm päähän"pohjaamisesta", vaikka todellisuudessa keula pohjaa jo hydstoppariin, oli löysemmät tai jäykemmät jouset.

Jos vakiokeulan haluat ratakuosiin, niin hydstoppari mäkeen ja shimmaus tai kitti, ja sen jälkeen voit arpoo niit keulan jousii, kun tiedät että keula tosiaan pohjaa sillon ku jarrutat.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:11:51
Toi 13mm ero on tosiaan niin että big piston keulassa olevaa top out jousta ei ole otettu huomioon. Öhlärissä sitä ei ole ollenkaan.
Oliks sula se öläri osissa vai mist tiedät ett top-outtia ei ole?
Lainaa
Mittasin sen kyllä tosta vakiosta mutta en nyt muista mikä sen vaikutus oli. Kirjoitin sen takia että ulosjousto, koska mun järjen mukaan keula nousee ilmaan aikalailla siinä vaiheessa kun se vakiokeula menee ton top out jousen alueelle. Omalla painollaan tai varsinaisen jousen voimalla se ei sieltä laske koko pituuteensa.
Tohon vaikuttaa top-out jousen pituus ja jäykkyys, ja pääjousen jäykkyys ja esijännitys.

LainaaEli toisin sanoen tolla Öhlärillä keula pysyy kiihdytyksissä hieman pidempään radassa kiinni. Se että onko sillä mulle tai ylipäätään kuinka paljon merkitystä niin ei mitään hajua. Ihan akateeminen pohdinta tässä vaiheessa.
Teoriassa kyllä mutta käytännössä molemmat keulat pysyy yhtä pitkään radassa.
Lainaa
Mutta joo, mietin kyllä sen top out jousen osuutta sagin asettamisessa siinä vaiheessa kun älysin että Öhlärissä sitä ei ole ollenkaan. Öhlinssin takaiskarissa sellainen taas on joka tuntui hieman ihmeelliseltä. Takaiskarin jousi kun voittaa helposti sen top out jousen eli se iskari on aina maksimipituudessa kun perä on ilmassa. No kaipa se hieman pehmentää sitä viimeistä muutaman millin liikerataa.
Sempä takia se siellä on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.05.12 - klo:15:18

Tarvis myös tietää onks siel hydraulistoppari, ja kuinka pitkä, niin siitä nipparianalyysistä ois hyötyä.
Hihamutulla; vedät kammojarrun, niin nippari jää 25-30mm päähän"pohjaamisesta", vaikka todellisuudessa keula pohjaa jo hydstoppariin, oli löysemmät tai jäykemmät jouset.

Jos vakiokeulan haluat ratakuosiin, niin hydstoppari mäkeen ja shimmaus tai kitti, ja sen jälkeen voit arpoo niit keulan jousii, kun tiedät että keula tosiaan pohjaa sillon ku jarrutat.

Ja reaalimaailmassa puristamalla jarruttamalla se menee pohjaan vaikka olis stoppari. Näin ainakin reilu kymmenessä katuvessassani joilla kaikilla on ajettu myös radalla kelvollista kyytiä.

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.05.12 - klo:15:25
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:11:51
Toi 13mm ero on tosiaan niin että big piston keulassa olevaa top out jousta ei ole otettu huomioon. Öhlärissä sitä ei ole ollenkaan.
Oliks sula se öläri osissa vai mist tiedät ett top-outtia ei ole?
Lainaa
Mittasin sen kyllä tosta vakiosta mutta en nyt muista mikä sen vaikutus oli. Kirjoitin sen takia että ulosjousto, koska mun järjen mukaan keula nousee ilmaan aikalailla siinä vaiheessa kun se vakiokeula menee ton top out jousen alueelle. Omalla painollaan tai varsinaisen jousen voimalla se ei sieltä laske koko pituuteensa.
Tohon vaikuttaa top-out jousen pituus ja jäykkyys, ja pääjousen jäykkyys ja esijännitys.

LainaaEli toisin sanoen tolla Öhlärillä keula pysyy kiihdytyksissä hieman pidempään radassa kiinni. Se että onko sillä mulle tai ylipäätään kuinka paljon merkitystä niin ei mitään hajua. Ihan akateeminen pohdinta tässä vaiheessa.
Teoriassa kyllä mutta käytännössä molemmat keulat pysyy yhtä pitkään radassa.
Lainaa
Mutta joo, mietin kyllä sen top out jousen osuutta sagin asettamisessa siinä vaiheessa kun älysin että Öhlärissä sitä ei ole ollenkaan. Öhlinssin takaiskarissa sellainen taas on joka tuntui hieman ihmeelliseltä. Takaiskarin jousi kun voittaa helposti sen top out jousen eli se iskari on aina maksimipituudessa kun perä on ilmassa. No kaipa se hieman pehmentää sitä viimeistä muutaman millin liikerataa.
Sempä takia se siellä on.

Ei se öhläri ihan atomeina ollut mutta sillä tavalla irti että jousi, sen alla oleva holkki ja alapään liukuputki oli erillään niin että shimmipakka ja mäntä oli siinä kanssa erikseen yhtenä osana. Lisäksi kattelin dokumentaatiota ja siinäkään sitä ei ollut piirrettynä eikä mainittuna.

Niin ja sitten tein sellaisen käytännön testin että eka sillä vakiokeulalla nostin etupään pukilla ilmaan. Top out jousen vaikutuksesta se keula ei tullut koko pituuteensa ulos vaan sitä joutui painamaan aika lailla renkaan päältä että se tuli kokonaan ulos ns. "kovaan pohjaan" saakka. Vastaava testi öhlins hiluilla niin keula tuli itsestään kokonaan ulos ja sitä vielä renkkasin siinä ees taas niin se oli todellakin ns. "kovassa pohjassa".

Kyllä tuo edellämainittu sai ainakin mut ajattelemaan, että tossa setupissa se öhlins on hieman kauemmin maassa kiinni kuin vakio. Yksinkertaisesti siitä syystä, että keula tulee omalla voimallaan öhlärissä reilun sentin enemmän ulos. Siis keulaputkea on reilu sentti enemmän ulkona. En siis teoretisoinut mitään yleistä vaan kommentoin tota nimenomaista tapausta.

Miten murmela ajattelit että se menee, kun sanoit että ne on käytännössä yhtä kauan maassa kiinni? Saattaa mulla olla tossa joku ajatusvirhe jota en kuitenkaan nyt ihan heti hoksaa.

Ymmärrän kyllä että top out jousen vaikutus pitää ottaa huomioon sagia mitattaessa. Mutta tosiaan ainakin tollanen himojäykkä top out jousi joka tossa vakiossa on tuntuu ihan järjettömältä, sen takia öhlins on varmaan sen heittäny mäkeen kokonaan.

Vaikea uskoa takaiskarissakaan siitä olevan juuri mitään hyötyä, sitäkin on tullut renkattua käsipelissä pyörän takapään ollessa ilmassa niin että jousi on paikallaan iskarissa ja ilman sitä.

Teemu

Powered by EzPortal