Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.05.12 - klo:15:18
Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.05.12 - klo:11:49
Kysäisin jo alustavasti Bitubon tehtaalta mitkäs jouset olis mulle soppelit keulaan.

Suosittelivat 10 jousia, jotka on vielä aavistuksen jäykemmät kuin originaalit, eli näitä.
Nuot jouset sopii heidän mukaan myös ilman sitä keulakittiä.
Miten on, onko noista vastaavaa hyötyä ilman keulakittiä?

Taino, onko yleensäkkään mulle hyötyä kun tuntuu toi keula olevan muutenkin tosi napakka.
Taitaa olla viisainta tehdä ensin se "nipparitesti"/murmelan analyysi ja sitten vasta suunnitella keulaa jos tarvis vai?
Tarvis myös tietää onks siel hydraulistoppari, ja kuinka pitkä, niin siitä nipparianalyysistä ois hyötyä.
Hihamutulla; vedät kammojarrun, niin nippari jää 25-30mm päähän"pohjaamisesta", vaikka todellisuudessa keula pohjaa jo hydstoppariin, oli löysemmät tai jäykemmät jouset.

Jos vakiokeulan haluat ratakuosiin, niin hydstoppari mäkeen ja shimmaus tai kitti, ja sen jälkeen voit arpoo niit keulan jousii, kun tiedät että keula tosiaan pohjaa sillon ku jarrutat.

Mä taidan himmailla tän innostukseni kanssa ja odotella kaikessa rauhassa sitä Botnian keikkaa kun säkin tulet ehkä paikalle.
Ei nimittäin hajuakaan mitä tuolla keulassa on ja mitä ei...kurssiloista odotellessa. :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 22.05.12 - klo:15:42
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.05.12 - klo:15:18

Tarvis myös tietää onks siel hydraulistoppari, ja kuinka pitkä, niin siitä nipparianalyysistä ois hyötyä.
Hihamutulla; vedät kammojarrun, niin nippari jää 25-30mm päähän"pohjaamisesta", vaikka todellisuudessa keula pohjaa jo hydstoppariin, oli löysemmät tai jäykemmät jouset.

Jos vakiokeulan haluat ratakuosiin, niin hydstoppari mäkeen ja shimmaus tai kitti, ja sen jälkeen voit arpoo niit keulan jousii, kun tiedät että keula tosiaan pohjaa sillon ku jarrutat.

Ja reaalimaailmassa puristamalla jarruttamalla se menee pohjaan vaikka olis stoppari. Näin ainakin reilu kymmenessä katuvessassani joilla kaikilla on ajettu myös radalla kelvollista kyytiä.
Kyllähän se menee joo "läpi" siitä hydstopparistakin jos kuski osaa jarruttaa täydellä teholla riittävän pitkään. Keskivertoharrastajalla se jarruteho ja kesto ei sitä yleensä ole.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

Ilman pottuilua, mikä on se kammojarru, jossa kuitenkin jätetään keulan joustovara käyttämättä?

app

Minulle on sanotut joku kierrosennätysten pintaan ajanut, että "mahdollisimman kova jarrutus". Koitan itse painaa jarrun niin nopeasti maksimiin, että perä leijuu hiukan, rajana vaan se, että ei nyökkää pahasti mopo, vaan jää siihen asentoon minkä kestää takapyörän nousematta. Saa pohjata, kunhan ei lyö käsille että haittaa. Ja kun keula on suurin piirtein hyvä, se nousee omia aikojaan jarruvoimaa keventäessä. Eikä puske tai imaise.

Oisko tämä lähellä totuutta

murmela

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:16:01
Kyllä tuo edellämainittu sai ainakin mut ajattelemaan, että tossa setupissa se öhlins on hieman kauemmin maassa kiinni kuin vakio. Yksinkertaisesti siitä syystä, että keula tulee omalla voimallaan öhlärissä reilun sentin enemmän ulos. Siis keulaputkea on reilu sentti enemmän ulkona. En siis teoretisoinut mitään yleistä vaan kommentoin tota nimenomaista tapausta.

Miten murmela ajattelit että se menee, kun sanoit että ne on käytännössä yhtä kauan maassa kiinni? Saattaa mulla olla tossa joku ajatusvirhe jota en kuitenkaan nyt ihan heti hoksaa.
Keulimisestahan oli kyse.
Siin vaiheessa ku se lyhyempi keula nousee ilmaan, niin keulaan tulee baut 15 kiloo lisää painoo vetämään sitä keulaa alas.
Kun taasen siinä pitemmässä keulassa painopiste ehtii nousta ylemmäksi, ennen kuin se 15kg punnus ripustetaan sinne keulaan.
Kumpi sitten on parempi juuri sun mopossa, niin tarvis tietää kaikki muut parametrit ja laskee keulimisherkkyys noissa kahdessa tapauksessa.

Toisaalta, keulan pitempi ulosjoustovara on nimenomaan jarrun jälkeen/keskimutkassa/apeksissa/ihan avauksen alussa erittäin suuri etu. Siinä kohtaa on keulan ulosjoustovaran merkitys kriittisimmillään.
Mutta sitä ulosjoustovaraa on vain sen verran kuin mitä säädät painaumaksi. Ts jos pitempään keulaan säädät saman painauman kuin lyhyempään keulaan, niin etu menetetty.

Mun ninjassa keulan vapaa pituus vaihteli esijännityksen ja kitkan avulla testattuna 11mm. Joten ei se top-out aina ihan yksiselitteisti tapa sitä ulosjouston viimesiä millejä.
LainaaYmmärrän kyllä että top out jousen vaikutus pitää ottaa huomioon sagia mitattaessa. Mutta tosiaan ainakin tollanen himojäykkä top out jousi joka tossa vakiossa on tuntuu ihan järjettömältä, sen takia öhlins on varmaan sen heittäny mäkeen kokonaan.
Oks siel edes mitään "uloslyöntikumia" tms?
Lainaa
Vaikea uskoa takaiskarissakaan siitä olevan juuri mitään hyötyä, sitäkin on tullut renkattua käsipelissä pyörän takapään ollessa ilmassa niin että jousi on paikallaan iskarissa ja ilman sitä.
No se nyt vaan pehmentää sitä tilannetta vs ilman mitään top-out pehmennystähän sielä aina haluaa perän noin 20kg hakata metallia metallia vasten. Ja jos jäykkä takajousi on antamassa sille 20 kilolle lyöntivoimaa, niin aika iloisestihan se leka siellä paukuttelee esim palmasin jarruissa. Ja se takaiskarin top-out on yleensä todella lyhyt ja todella jäykkä. Ja sen vaikutus kannattaa mitata irrallaan penkissä, niin sit voi iskarin todellisen pituuden perusteella mittailla sen vaikutusta. Ts esim kuinka paljon esijännitystä saat takajouseen vääntää ennen kuin se top-out on kasassa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 22.05.12 - klo:19:55
Ilman pottuilua, mikä on se kammojarru, jossa kuitenkin jätetään keulan joustovara käyttämättä?
Mä nyt en välttämättä laskis hydstopparia joustovaraks, koska siin vaiheessa suurimman osan joustotyöstä tekee rengas. Ei keulan pääjouset ja niiden varsinainen joustovara.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.05.12 - klo:20:25
Keulimisestahan oli kyse.
Siin vaiheessa ku se lyhyempi keula nousee ilmaan, niin keulaan tulee baut 15 kiloo lisää painoo vetämään sitä keulaa alas.
Kun taasen siinä pitemmässä keulassa painopiste ehtii nousta ylemmäksi, ennen kuin se 15kg punnus ripustetaan sinne keulaan.
Kumpi sitten on parempi juuri sun mopossa, niin tarvis tietää kaikki muut parametrit ja laskee keulimisherkkyys noissa kahdessa tapauksessa.

Toisaalta, keulan pitempi ulosjoustovara on nimenomaan jarrun jälkeen/keskimutkassa/apeksissa/ihan avauksen alussa erittäin suuri etu. Siinä kohtaa on keulan ulosjoustovaran merkitys kriittisimmillään.
Mutta sitä ulosjoustovaraa on vain sen verran kuin mitä säädät painaumaksi. Ts jos pitempään keulaan säädät saman painauman kuin lyhyempään keulaan, niin etu menetetty.

Mun ninjassa keulan vapaa pituus vaihteli esijännityksen ja kitkan avulla testattuna 11mm. Joten ei se top-out aina ihan yksiselitteisti tapa sitä ulosjouston viimesiä millejä.

Jeps.

Lainaa
Oks siel edes mitään "uloslyöntikumia" tms?

Siitä en ole ihan satavarma mutta mun mielestä ei ollu.

Lainaa
No se nyt vaan pehmentää sitä tilannetta vs ilman mitään top-out pehmennystähän sielä aina haluaa perän noin 20kg hakata metallia metallia vasten. Ja jos jäykkä takajousi on antamassa sille 20 kilolle lyöntivoimaa, niin aika iloisestihan se leka siellä paukuttelee esim palmasin jarruissa. Ja se takaiskarin top-out on yleensä todella lyhyt ja todella jäykkä. Ja sen vaikutus kannattaa mitata irrallaan penkissä, niin sit voi iskarin todellisen pituuden perusteella mittailla sen vaikutusta. Ts esim kuinka paljon esijännitystä saat takajouseen vääntää ennen kuin se top-out on kasassa.

Tossa TTX:ssä mulla on perusjousena 110 ja se näyttäis pakkaavan sen top out jousen kokonaan kasaan/iskari täydessä pituudessaan vaikka preloadia ei ole lainkaan. Kyllähän se tietty silti hieman sitä loppuosan "iskua" vaimentaa.

Teemu

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.05.12 - klo:20:30
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 22.05.12 - klo:19:55
Ilman pottuilua, mikä on se kammojarru, jossa kuitenkin jätetään keulan joustovara käyttämättä?
Mä nyt en välttämättä laskis hydstopparia joustovaraks, koska siin vaiheessa suurimman osan joustotyöstä tekee rengas. Ei keulan pääjouset ja niiden varsinainen joustovara.

Niin, ilmajousihan se sitä kuormaa ottaa. Pointtini kai on, etten ymmärrä miksi hydikkastoppari noin iso vihollinen on. Sehän vaan vaimentaa, tyypillisesti liikaa, mutta jos nippari jää 30mm ylös, kertoo se ettei jarruista oteta tehoa irti muutenkaan. Väärin jarruttamalla nykäsemällä varsinaisen vaimennusalueen läpi liike kyllä tyssää tuohon stoppariin. Silloin pitäs ottaa repiminen jarrusta pois ja puristaa. Koska jokainen herkäksi säädetty kisakeulakin menee läpi jarruja nykimällä. Jos taas keula säädetään syömään jarruissa reuhtomisen liike, ei se mun silmissä enää voi olla hyvä ajaa muuten.

No, hydikkastoppareilla pystyy ajamaan vielä B-luokan mestaruuden ja rataennätyksiä. Jälleen kerran, rakentaa saa mun puolesta ihan sen mitä kukkaro kestää. Mutta ihan niin mustavalkoinen asia ei oe että stoppari olisi jokin keulan arkkivihollinen. Muuten rakentamattomassa keulassa se on hyvä asia.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:20:50
Tossa TTX:ssä mulla on perusjousena 110 ja se näyttäis pakkaavan sen top out jousen kokonaan kasaan/iskari täydessä pituudessaan vaikka preloadia ei ole lainkaan. Kyllähän se tietty silti hieman sitä loppuosan "iskua" vaimentaa.
Paljos se pääjousi lyhenee asennuksessa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.05.12 - klo:22:09
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:20:50
Tossa TTX:ssä mulla on perusjousena 110 ja se näyttäis pakkaavan sen top out jousen kokonaan kasaan/iskari täydessä pituudessaan vaikka preloadia ei ole lainkaan. Kyllähän se tietty silti hieman sitä loppuosan "iskua" vaimentaa.
Paljos se pääjousi lyhenee asennuksessa?

Sitä en nyt muista, tarvii kattoa jossain välissä.

jarska

23.05.12 - klo:18:13 #175 Viimeisin muokkaus: 23.05.12 - klo:18:21 käyttäjältä jarska
Postitäti toi mieluisen paketin, ei muuta kuin paikoilleen ja heti ottamaan maistiaiset, maaseutugeepeen merkeissä.
Soittelin Stormille ja kertoivat jo tehtaalla säätäneen esijännärit ja muut mulle about kohdilleen, joten niihin en koskenut.
Jengi täällä tietää millainen on hyvä alusta, mut mulle uutta ja ihmeellistä tällainen pienikin reisinki-modaus...
ei muuten uskois miten iso vaikutus uudella pampulla on. tongue_2

Ohjaus terävöityi kerrasta, kankeus hävisi kokonaan ja tuli todella tarkka mutkiin vietävä.
Hitto miten pehmeesti ja jämäkästi kulkee, ei töksäyttele munille kovissakaan pompuissa ja tuntuu kuin kulkis ilmapatjan päällä koko mopo.
Hieno tunne sekin kun kiihdyttää, ei niiaa perä enää kuin kikkelinkipeellä piialla vaan kulkee tasaisesti mutkista ulos ja suoralla piiskatessa. airrev_1

Lehmänpaska lensi renkaista ja kuvittelin jopa Murmelan istuvan valkoiset siivet selässä ja talikko kädessä mun olkapäällä, tsekkaamassa miten käyttäytyy ja voin jopa vannoa nähneeni hymyn poikasen hänen kasvoillaan.
Cow-siderit oli pari kertaa lähellä, mut erittäin tyytyväinen olen, radalla sitten tehdään lopulliset arviot ja säädellään tarpeen mukaan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.05.12 - klo:18:13
Postitäti toi mieluisen paketin, ei muuta kuin paikoilleen ja heti ottamaan maistiaiset, maaseutugeepeen merkeissä.
Soittelin Stormille ja kertoivat jo tehtaalla säätäneen esijännärit ja muut mulle about kohdilleen, joten niihin en koskenut.
Onks sul tietoo, tai voiks kysyy tehtaalta:
Mikä jousivakio?
Paljoko jousen pituus?
Paljoko esijännitystä?
Kuinka pitkä top-out jousi/onko? Paljoko sen jousivakio?

Sattuisko sulla oleen kahta tavallista henkilövaakaa? Mieluiten ihan sellasia tavallisia ei-elektronisia. Jos on niin ota botnialle mukaan nii hifistellään oikei huolella.  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.05.12 - klo:20:56
Onks sul tietoo, tai voiks kysyy tehtaalta:
Mikä jousivakio?
Paljoko jousen pituus?
Paljoko esijännitystä?
Kuinka pitkä top-out jousi/onko? Paljoko sen jousivakio?

Sattuisko sulla oleen kahta tavallista henkilövaakaa? Mieluiten ihan sellasia tavallisia ei-elektronisia. Jos on niin ota botnialle mukaan nii hifistellään oikei huolella.  :)

Mä laitan huomenna kyselyä noista jutuista.

Olis mulla wanha pappan peruja oleva lihavaaka, missä on iso koukku, otan sen ja punnukset mukaan.
Laitetaan mut selkäkyttyrästä roikkuun niin saadaan alusta tarkasti kohdilleen. :D

poutis

Jos nyt kuitenkin kävis ajaa.Sillä ne ajat paranee ainakin omasta kokemuksesta.Painaumat tietysti kohdalleen confused_thinking
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

murmela

Lainaus käyttäjältä: poutis - 23.05.12 - klo:23:18
Jos nyt kuitenkin kävis ajaa.Sillä ne ajat paranee ainakin omasta kokemuksesta.Painaumat tietysti kohdalleen confused_thinking
Näihässe o. Ajamaalla oppii ajamaan. Ihan aivan v**un se ja sama onko ees painaumat kohdillaan, vaimennuksista puhimattakaan, tai jousivakioista, tai ylipäätään mistä tahansa turhasta roinasta mitä kenosilmä-inssit on sakepäissään sinne vessaan tunkenu. Avaa aikasemmin ja jarrumerkkii myöhemmäks, nii vessa ku vessa kulkee kovempaa, ja ajo paranee.

Mutta hieman asiallisemmin vastatakseni. Ton mun alustapläjäyksen nimenomaisena tarkotuksena on vain kertoa suurin piirtein kaikki pääasiat mitä alustasta kannattaa alkuun tietää. Jolloin kuskilla on paljon paremmat mahikset ymmärtää miksi mopo käyttäytyy niin kuin se käyttäytyy, ja miten kuski voi omalla ajamisella vaikuttaa siihen käytökseen.
Ja ennen kuin kuski ylipäätään yhtään koskee moponsa alustaan, kannattaisi olla jonkinlainen kokonaiskäsitys siitä mikä siihen mahdolliseen säädön tarpeeseen on johtanut, ja mitä vaihtoehtoja sen "korjaamiseen" on, ja miten ne sitten taas vaikuttaa ja istuu kokonaispakettiin.

Konkreettisena esimerkkinä mainitakseni, esim 40mm painauma nyrkkisääntö 120mm kokonaisjoustolla keulassa? Ts mistä se 40mm tulee, miten se vaikuttaa keulan käytökseen, mitä sillä haetaan jne. Ja vastaavasti jos sinne tyrkkäis painaumaks 30mm tai 50mm niin miten se muuttais kokonaispakettia jne.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal