Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

carbon

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 08.02.12 - klo:09:52
Kopioin alle yhden postaukseni moottoripyora.orgiin. Alusta ja sen laitto on rata-ajossa toki keskeinen asia. Mutta oman kokemukseni mukaan normaalikokoisella ihmisellä ja alle 10v sporttipyörällä noin yleisesti saa aloittelijallaja jopa harrastajalla turhan suuren huomion. Varsinkin suht tuoreilla mopoilla saa kyllä mennä seosrenkailla ja suht saakelin kovaa ennenkuin alustasta tulee se keskeinen tekijä vauhdin/turvallisuuden kanssa. Paljon näkee ihan ajotekniikkavirhettä, jota ei pitäisi yrittää alustasäädöillä edes saada pois, koska silloin alusta säädetään toimimaan nopean ja turvallisen ratakierroksen kannalta väärin.

Minulla on täysi luotto Öhlinsin osiin. Ne on huippukamaa. Mutta vähä per*****n kovaa pitää pistellä, että Ö:n todellinen hyöty tulee esiin. Jos vertaan Alastarossa SBK kärkikuskin kisa-aikaa (aika-ajoissa aika-ajorenkaat), niin reilu 3s kovempaa ne menee viime kesän tulosliuskojen mukaan. En edes uneksi että pystyisin moiseen vauhtiin. Mun mopo on kuitenkin vakio katumopo alla olevin muutoksin. Väitän että Erkka, Wehnä, Kallio jne menis mun mopolla sekunnin-max kaksi päähän noista kisa-ajoistaan. Ohitus ja muut erikoistilanteet ei enää olisi mahdollisia tuossa kyydissä, nimenomaan siellä niiden parempien alustaosien merkitys kisakäytössä korostuu. Ja luultavasti renkaiden kestävyys kärsisi liikaa.

Kuitenkin tuolla vakio-alustalla ajan ilman rengashuolia 20min settejä, joka on melkein kotimainen kisapituus, nakuttaen muutaman kymmenyksen sisään silloin kun ei tarvi ohitella. Takikset kestää 100-200 kiekkaa ja etunen varmaan 500. Toki prässi renkaalle nousee exponentiaalisesti kyydin noustessa. Jos tuosta saisi sekunnin pois, se varmaan ottaisi 25% renkaan kestosta mukanaan.

Lainaus:

Seurailin taas lauantaina ahkeria poikia ruuvareineen varikolla. Kommentti ei kohdistu keneenkään tiettyyn henkilöön, ovat vain omia mielipiteitäni ja havaintojani joista ei ole syytä pahastua. Kaikki ajot ajettu Alastarossa, perheellinen kun ei viitti olla kahta päivä pois ja mieluummin vain päivän keikkoja.

Oma BMW S1000RR, säätöpolku

1. ratapäivä. Ajoin koko päivän täysin vakiona ja säätämättä edes ohjekirjan neuvojen mukaan. Tämä siksi että halusin itse tuntea mitä mopo tekee ja aloittaa omista havainnoista, vaikka peruspumppailukin autotallissa kertoi jo vaimennuksien olevan rata-ajoon riittämättömät. Ajopäivä vahvisti kokemukset, pyörä keinuu rajusti, pohjaa jarruissa, keulii avauksissa ihan liikaa jne. 1.24,7.

2. ratapäivä. Säädin vaimennukset pumppailemalla kohdalleen, siten että nousee ja laskee tasaisesti. Nopea/hidas comp takaa ohjekirjan mukaan, noita en pumppailemalla osaa sanoa juuta enkä jaata. Edelleen keuliminen jatkui rajuna, mukaan tuli aika väkivaltaiset tankslapperit ja pohjaaminen iso ongelma. Rengas kului nätisti. Vaihteet (2-4) sopii hyvin vakiona, en tilaakaan pienempää eturatasta.

3. ratapäivä. Nostin keulaa niin paljon kuin pystyi ja säädin painumat kohdalleen. Edessä joutui käyttämään melkein koko esijännityksen -> jousi liian löysä. Takaa painuman sai nätisti paikalleen. Havainnot, slapperit rauhottuivat paljon, pyörä ei meinannut kääntyä. Nyt oli pakko ottaa keulaa 5mm varikolla alaspäin, vaikka en periaatteessa kesken päivää halua säätöihin koskea. Alkoi kääntymään. Kokeilin ajaa kovaa, ajaksi 1.22,79 mutta hel***in levoton tossa kyydissä ja tiesin että alkaa oleen ns kaatorajalla. Suurin ongelma kuitenkin ettei mopoa pysty jarruttaa tehokkaasti kun keula pohjaa liikaa.

4. ratapäivä. Tilasin eteen kireämmät vieterit, jotka jäi tulematta. Meinasin skipata koko päivän, mutta ajattelin että kokeilen vanhaa kikkaa ja lisäsin 10 senttilitraa öljyä etuhaarukan putkiin. Ilmatilavuus pienenee ja progressio puristuksessa kasvaa. Laskennallisesti pinta nousi 7mm, joka on varmaan rajalla tän mopon kanssa. Tuloksena paljon parempi jarruttaa, joskaan ei vieläkään jarruun voi kunnolla nojata. Nyt ajaksi 1.22,28 ja vielä aika levollisella etenemisellä. Kumit ei lipsuneet kertaakaan. Nopeissa mutkissa hieman irtoaa, joten herkkyys alkaa vakio-osilla olemaan noin jäykäksi säädettynä mun ajotavalla ulosmitattu. Varmaan joutuisi simmauksiin ja vietereiden vaihtoihin jos tästä haluaa samalla riskitasolla kiristää.

5. ratapäivä. Vielä ajamatta enkä ole varma tuleeko sitä, ainakaan Alastaroon. Ainakin otan 2,5 senttilitraa öljyä pois, koska jarruissa jäi 8mm keulaa käyttämättä kaikissa seteissä -> paine putkessa tod näk kova ja rikkoo stefan ennen pitkää.

Mikä tässä on pointti. Mä en ymmärrä miten joku voi sanoa säätöjen välillä eroa jos niitä joka toiseen settiin muutetaan. Eniten piti muuttaa ajotapaa, jotta saa vakioalustastakin sen irti mitä itse osaa ottaa. Jarruttaa pitää tosi aikasin ja varovasti, että keula menee rauhassa pohjaan. Ajolinjat pääsuoralle tuloon erilaiseksi, ettei aina keuli väkivaltaisesti ja kaikki keskimutkien patit pitää kiertää, vaikka Ducatilla niistä voi helposti ajaa yli. Kaikki säädöt meni ns kerralla paikalleen kun malttoi koko päivän ajaa ne varmoiksi havainnoiksi ja vasta sitten seuraavaksi kerraksi muuttaa (keulan korkeutta lukuun ottamatta).

Mulla on nyt painoa 101 kg. Olen ollut sitä mieltä että alle satakiloisilla ei ole omia mielipiteitä! :-X
Nyt täytyy perua puheet. Tuo Raaserin kirjoitus mun mielestä tähän astisista forumin ajatuksista tyhjentävin ja paras.
Itse Bemarikuskina oon heti huomannut tuon keulan putoamisen, ja siitäkin vielä ensimmäinen 70% menee luokkaan, löysät pois. Tarttisko öljyä sitten lisätä ?
Muutenkin hyvä aihe tämä....
Voin mää koittaa..

jarska

Mä kun kuitenkin niin rakastan näitä millejä niin tän nykyisen kympin painaumat mitattuna... pyörä ilmaan, tulokset paperille, pyörä maahan ja itte päälle...pumppausta...uusinta mittaus(mikä sag tää nyt olikaan?):

-keulan painauma 32mm(täysin tehdassäädöissään)
-taakse Öhlärin jouseen Villen heittämä 12mm esijännitystä, jolloin painaumaksi 31mm

Keula on minusta aika napakka jo tehdassäädöissään, verrokkina -11 mallin kymppi, jossa painauma tehdassäädöissään 39-42mm.

Miltä näyttää?
Joku muukin hinkannut millejä? grin_1




Nitrous

^Ei nyt ole papereita käsillä, mutta muistelen säätäneenin gixerin painumat aika lähelle 35mm edessä ja 25mm takana. Kokeilin kyllä takana 30mm painumaakin jossai välissä, mutta sillä tuo gixerin kääntymättömyysongelma vain paheni.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.02.12 - klo:08:23
^Ei nyt ole papereita käsillä, mutta muistelen säätäneenin gixerin painumat aika lähelle 35mm edessä ja 25mm takana.

10mm:n ero etu ja takapään välillä, näitäkin kun lueskelee niin jotkut näyttää säätävän aina persiin jäykemmälle ja jotkut suht. tasan.
Tuo lienee pyöräkohtainen ja haetaan parempaa kääntyvyyttä vai jokin muu syy?

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.02.12 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.02.12 - klo:08:23
^Ei nyt ole papereita käsillä, mutta muistelen säätäneenin gixerin painumat aika lähelle 35mm edessä ja 25mm takana.

10mm:n ero etu ja takapään välillä, näitäkin kun lueskelee niin jotkut näyttää säätävän aina persiin jäykemmälle ja jotkut suht. tasan.
Tuo lienee pyöräkohtainen ja haetaan parempaa kääntyvyyttä vai jokin muu syy?

Aiemmin suositukset oli noin kuin Nitrous kirjoittaa ja noin säädän itsekin. Nyt kai kun renkaisiin on tullut niin raju määrä pitoa lisää, ajetaan hieman pehmeämmällä takapäällä. Ennen sladiteltiin miten sattuu, nykyään mulla ei einakaan kantti riitä saamaan noita Dunlopeja luistamaan tippaakaan.

Jarskalla ainakin helpottais hieman tiukempi takapää. Sitä ei saa käyttää korjaamaan seuraavaa, mutta uskon että pyörä kääntyis paremmin 25mm sagilla. Sun haaste kuvista päätellen on että paino jää aika taakse ja ylös, eli kypärää kohti sisämutkan cliparia, ja alkaa mutkat menemään eri tavalla. Nyt kun sagit on tasan ja paino jää taakse, tarkoittaa että pyörä menee keula ylhäällä ja perä alhaalla keskimutkan. Luulisin aihettavan apeksin jälkeen tunnetta että ulkokanttari tulee silmille, eikä pääse avaamaan kunnolla.

jarska

09.02.12 - klo:09:07 #20 Viimeisin muokkaus: 09.02.12 - klo:09:20 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 09.02.12 - klo:08:47
Jarskalla ainakin helpottais hieman tiukempi takapää. Sitä ei saa käyttää korjaamaan seuraavaa, mutta uskon että pyörä kääntyis paremmin 25mm sagilla. Sun haaste kuvista päätellen on että paino jää aika taakse ja ylös, eli kypärää kohti sisämutkan cliparia, ja alkaa mutkat menemään eri tavalla. Nyt kun sagit on tasan ja paino jää taakse, tarkoittaa että pyörä menee keula ylhäällä ja perä alhaalla keskimutkan. Luulisin aihettavan apeksin jälkeen tunnetta että ulkokanttari tulee silmille, eikä pääse avaamaan kunnolla.

Ihan totta, kiitos vinkistä, ajoasennossa on korjaamista, sitä pitää harjotella kunnolla ens kesänä, eikä tuo roppakaan kyllä ole sieltä notkeimmasta päästä.
Pistän tän korvan taakse ja kokeilen tuota jäykempää takapäätä kun päästään radalle.



Edit: niin ja vaikka se ei olekkaan hyvä tekosyy, niin onhan se isommalla miehellä vaikeempi päästä oikeeseen asentoon verrokkina vaikka app, salskea ja kovakuntoinen  nuori mies, joka pystyy kesken mutkan kiertämään mopon alta sen toiselle puolelle, varoen samalla kuumaa käyrästöä ja jatkamaan matkaa palatessaan takaisin satulaan. :P

jarska

11.02.12 - klo:07:19 #21 Viimeisin muokkaus: 11.02.12 - klo:07:23 käyttäjältä jarska
Nitrouksen erinomaisesta kirjoituksesta tuli mieleen kyssäri ja sopii paremmin tänne...

olenko ymmärtänyt oikeen et keula toimii herkimmillään juurikin "keskialueella"...alta lähtemisen riski pienenee ja samaten kääntyvyys parhaimmillaan?

Jos vertaillaan niin kumpikos pienempi paha alta lipsahtamisen kannalta...jos keula liian jäykällä, eikä juurikaan laske vai liian löysä, mut ei kumminkaan ihan pohjaa?

Grandi67

Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.02.12 - klo:07:19
Nitrouksen erinomaisesta kirjoituksesta tuli mieleen kyssäri ja sopii paremmin tänne...

olenko ymmärtänyt oikeen et keula toimii herkimmillään juurikin "keskialueella"...alta lähtemisen riski pienenee ja samaten kääntyvyys parhaimmillaan?

Jos vertaillaan niin kumpikos pienempi paha alta lipsahtamisen kannalta...jos keula liian jäykällä, eikä juurikaan laske vai liian löysä, mut ei kumminkaan ihan pohjaa?

Just päin vastoin,kun vaimon tai rakastajattaren kanssa puuhatessa. Näitten kanssa on parempi olla hiukan  liian jäykkä ja joustamaton  ::)

jarska

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 11.02.12 - klo:07:29
Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.02.12 - klo:07:19
Nitrouksen erinomaisesta kirjoituksesta tuli mieleen kyssäri ja sopii paremmin tänne...

olenko ymmärtänyt oikeen et keula toimii herkimmillään juurikin "keskialueella"...alta lähtemisen riski pienenee ja samaten kääntyvyys parhaimmillaan?

Jos vertaillaan niin kumpikos pienempi paha alta lipsahtamisen kannalta...jos keula liian jäykällä, eikä juurikaan laske vai liian löysä, mut ei kumminkaan ihan pohjaa?

Just päin vastoin,kun vaimon tai rakastajattaren kanssa puuhatessa. Näitten kanssa on parempi olla hiukan  liian jäykkä ja joustamaton  ::)

Kiitos, tämän vertauksen minäkin ymmärsin, tai ainakin lopulta kun asiaa tarkemmin muistelin. :D

Ari

11.02.12 - klo:22:10 #24 Viimeisin muokkaus: 11.02.12 - klo:22:12 käyttäjältä Ari
Ei noi tehdasalustatkaan kai meille noviiseille ihan tekemättömiä oo: mulla on RYkkönen tekijämiehellä (ollut Kallio -teamin alustasäätäjänä, tietänee asiasta jotakin) laitettavan ens kesää varten alustansa puolesta. Sano heti viedessä, ettei sitä niin hirveesti heti alkuun tarvi ruveta muuttaan. Orkkiksella ei kannata lähteä itseään radalle kiusaan, mutta pikku viilausten jälkeen se on ihan eri pyörä, eikä tarvitse mitään Öhläreitä tai muita laittaa pitkään aikaan.

Ite tiedä asiasta mitään: pakko luottaa ammattilaiseen!
Ajamattomat  kilometrit ovat vielä edessä

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Ari - 11.02.12 - klo:22:10
Orkkiksella ei kannata lähteä itseään radalle kiusaan


No tiedä sitten miten paljon vakioalustan muokkaamisestakaan on iloa. Ainakin k7 gixerillä ajelee vakioalustalla 14-alkusia Kemoralla ilman, että mopo tekee mitään ylimääräistä. Kuski n. 70kg / 175cm. Isot pojat kuulema ajelis tuolla vakioalustalla 10-alkuisia, joten hiotaan vielä toistaiseksi kuskia ennen alustan viilaamista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

11.02.12 - klo:22:36 #26 Viimeisin muokkaus: 11.02.12 - klo:22:43 käyttäjältä Juha
Riippuu varmaan vähän moposta ja etenkin kuskin painosta, kuten jo pariin otteeseen mainittu. Alle 80kg riisitautiset varmaan pärjää vakiovietereillä mainiosti  :-X
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Ari

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.02.12 - klo:22:20
Lainaus käyttäjältä: Ari - 11.02.12 - klo:22:10
Orkkiksella ei kannata lähteä itseään radalle kiusaan


No tiedä sitten miten paljon vakioalustan muokkaamisestakaan on iloa. Ainakin k7 gixerillä ajelee vakioalustalla 14-alkusia Kemoralla ilman, että mopo tekee mitään ylimääräistä. Kuski n. 70kg / 175cm. Isot pojat kuulema ajelis tuolla vakioalustalla 10-alkuisia, joten hiotaan vielä toistaiseksi kuskia ennen alustan viilaamista.

Joo, sano vaan, et jo pelkästään korvien väliin se vaikuttaa jokusen sekunnin per kierros!
Ajamattomat  kilometrit ovat vielä edessä

Ari

Ja tähän mennessä ei olla vielä puututtu vieterien voimiin oops_2. Ne muutetaan lopuksi tarpeen mukaan :-[. Kyse oli vaan alustan säädettävyyden muutoksista.
Ajamattomat  kilometrit ovat vielä edessä

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha - 11.02.12 - klo:22:36
Riippuu varmaan vähän moposta ja etenkin kuskin painosta, kuten jo pariin otteeseen mainittu. Alle 80kg riisitautiset varmaan pärjää vakiovietereillä mainiosti  :-X

Jousten vaihtaminen kuskin painolle sopivaan on kyllä järkevää hommaa vakioalustaankin, mutta kyllä nuo vakioiskarin vaimennukset riittää lähes mopossa kuin mopossa melkein kenen tahansa tarpeisiin. Toki jossain vaiheessa hipo-hipo-alustasta saa hyötyä, mutta itse olen sitä mieltä, että päivitellään alustaa sitten kun ei enää miehestä löydy isoja kehittämisen kohteita. Raportoin sitten ensi kesän mittaan saanko tuon geometrialtaan ja alustaltaan huonoimmaksi ratakyykyksi parjatun k7:n alustan rajat tulemaan vastaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal