Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 11.06.12 - klo:15:26
Tutkiskelin K2 suskan jousituksen esijännitystä.
Sain seuraavanlaiset pituuslukemat (kokonaisjoustomatka, kuormittamaton, kuormitettu. N1 ja N2 ovat painaumia).
eteen:
119 mm
102mm (N1 = 17mm)
80 mm (N2 = 39mm)

taakse:
550mm
536mm (N1 = 14mm)
526mm (N2 = 24mm)

Liitteenä on kuva Motorrad lehdestä 3/12.
Motorradin mukaan edessä pitäisi kuormittamaton painauma (N1) olla 30mm ja ja kuormitettu (N2) 40mm. N2 onkin kohdillaan, mutta
hämmästyttää tuo N1/N2 suhde. Etupää puristuu itsestään vain 17mm.
Takana arvot on aikalailla kohdillaan. Hydraulinen säätö oli noin puolivälissä. Minimiasennossa N2 oli jotain 45mm.
Mittaushetkellä tankki oli tyhjä. Bensa taitaa kasvattaa etupään painaumia hieman. Itse painan 60kg.

Jos keulassa N1 vs N2 ero on "liian pieni", niin siellä on pitkät top-out jouset jotka "sotkee" noita lukuja.
Toinen mahis, ei yhtään harvinainen, on se että mittaukset on suoritettu "vähän sinne päin" jolloin heittoa on se 0-20mm, eli ihan HV luvut. Ts veditkö eturengasta alaspäin kun mittasit kokonaisjoustomatkaa/ tai ehkäpä ennemminkin vapaata pituutta? Vai onko sulla merkitty liukuputkeen pohjaamismerkki?
Jos kuski on 60kg ja kuskin painojakauma 50/50 ja keulassa ei ole pitkiä top-out jousia ja keulassa on 0.9 jouset, niin N1 vs N2 ero on noin 14 mm (eli esim 26mm ja 40mm).
1.0 jousilla noin 12 mm (eli esim 28mm ja 40mm).

Mun miälest takapäässä on turhan paljon esijännitystä jos painaumat on vain 14 ja 24 mm.
Ja vielä suurempi merkitys on sillä; kuinka jäykkä (mikä jousivakio?) se takajousi on?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Kiitos kommentista.

"Jos keulassa N1 vs N2 ero on "liian pieni", niin siellä on pitkät top-out jouset jotka "sotkee" noita lukuja."
Mielestäni se oli liian suuri. Motorradissa oli painaumien suhde 3/4 kun mulla se on jotain 1/2 eli N1 painauma jää selvästi pienemmäksi kuin Motorradin ohjeissa.

"Toinen mahis, ei yhtään harvinainen, on se että mittaukset on suoritettu "vähän sinne päin" jolloin heittoa on se 0-20mm, eli ihan HV luvut. Ts veditkö eturengasta alaspäin kun mittasit kokonaisjoustomatkaa/ tai ehkäpä ennemminkin vapaata pituutta? Vai onko sulla merkitty liukuputkeen pohjaamismerkki?"
Tämä saattaa osua oikeaan. Eka mittaus mulle, mutta yritin painaa rengasta mahdollisimman alas. Ei oo pohjaamismerkkiä.

"Mun miälest takapäässä on turhan paljon esijännitystä jos painaumat on vain 14 ja 24 mm. Ja vielä suurempi merkitys on sillä; kuinka jäykkä (mikä jousivakio?) se takajousi on?"
Joo, esijännitystä oli nyt liikaa. Eka mittauksessa N2 oli 45mm. Ruuvasin hydraulista säädintä puoliväliin ja sain nuo arvot. Vähentelen esijännitystä.
Jousista en osaa sanoa mitään. 

Säätäminen on mulle vielä tunnustelua. Pitää ensin opetella ajamaan kierroset suurinpiirtein samalla lailla, jotta saisi tietoa säätöjen vaikutuksista. Pyörä on ollu mulla vasta vähän aikaa ja muutenkin rata-ajelukokemus on vähäistä.   
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 11.06.12 - klo:22:51
"Jos keulassa N1 vs N2 ero on "liian pieni", niin siellä on pitkät top-out jouset jotka "sotkee" noita lukuja."

Mielestäni se oli liian suuri. Motorradissa oli painaumien suhde 3/4 kun mulla se on jotain 1/2 eli N1 painauma jää selvästi pienemmäksi kuin Motorradin ohjeissa.

Riippuu ihan siitä;
millaset top-out jouset sielä keulassa on
mitkä pääjouset sielä on
paljonko kuski painaa
mikä on kuskin painojakauma

Ts ellei nuo ole samat sinulla/sinun mopossa ja motoradin kuskilla/niiden mopossa, niin noilla suhdeluvuilla voi pyyhkiä berberiä. Varsinkin jos jompi kumpi tai molemmat on viel mittaillu ne varsinaiset mitat päin berberiä.

Ensinnäkin, mittaa keulan vapaa pituus oikein.
Sen jälkeen mittaa painauma kuskin kanssa oikein.
Jos se on noin 40 mm, niin anna olla, se on ihan bueno alkuun.
Jos se on alle sen, esim 35 mm, niin löysää esijännitystä viis kierrosta, koska säädin on hyvin tod näk millisellä kierteellä, eli viis kierrosta löysää sitä viis milliä, eli painauma kasvaa viis milliä, eli on sit sen 40 mm, jos pitkä top-out jousi ei sotke kuviota.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

Sanokaas lujaa ajavat millaisia painumia pidätte mopoissanne? Toki niissä on henkilökohtaisia eroja, mutta jos saisi tietää karkeaa haarukkaa. Googlella löytää vähän laidasta laitaan tietoa. :)
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.06.12 - klo:23:17
Ensinnäkin, mittaa keulan vapaa pituus oikein.
Sen jälkeen mittaa painauma kuskin kanssa oikein.
Jos se on noin 40 mm, niin anna olla, se on ihan bueno alkuun.
Jos se on alle sen, esim 35 mm, niin löysää esijännitystä viis kierrosta, koska säädin on hyvin tod näk millisellä kierteellä, eli viis kierrosta löysää sitä viis milliä, eli painauma kasvaa viis milliä, eli on sit sen 40 mm, jos pitkä top-out jousi ei sotke kuviota.

Hyvä, kiitos. Näin olin ajatellut tehdä. Se oli 39mm. Teen vielä uudelleen mittauksen ja laitan takaa N2:sen pidemmäksi.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha - 11.06.12 - klo:23:32
Sanokaas lujaa ajavat millaisia painumia pidätte mopoissanne? Toki niissä on henkilökohtaisia eroja, mutta jos saisi tietää karkeaa haarukkaa. Googlella löytää vähän laidasta laitaan tietoa. :)

En aja kovaa, mutta edellisen omistajan toimesta taitaa painumat olla luokkaa 40 edessä ja 30 takana. Pitäs varmaan kattoo noikin omalle painolle tässä joku kerta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Juha - 11.06.12 - klo:23:32
Sanokaas lujaa ajavat millaisia painumia pidätte mopoissanne? Toki niissä on henkilökohtaisia eroja, mutta jos saisi tietää karkeaa haarukkaa. Googlella löytää vähän laidasta laitaan tietoa. :)

En tiedä, en ole mitannut. En aja niin kovaa että saisin alustan tekemään virheitä, vaan teen ne itse.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 12.06.12 - klo:08:50
Lainaus käyttäjältä: Juha - 11.06.12 - klo:23:32
Sanokaas lujaa ajavat millaisia painumia pidätte mopoissanne? Toki niissä on henkilökohtaisia eroja, mutta jos saisi tietää karkeaa haarukkaa. Googlella löytää vähän laidasta laitaan tietoa. :)

En tiedä, en ole mitannut. En aja niin kovaa että saisin alustan tekemään virheitä, vaan teen ne itse.

Itse ajan hiljaa, mutta olisi mukava tietää onko nykyiset jouset sinne päin. Laskurin mukaan pitäisi olla ok...
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

jarska

Lainaus käyttäjältä: Juha - 11.06.12 - klo:23:32
Sanokaas lujaa ajavat millaisia painumia pidätte mopoissanne? Toki niissä on henkilökohtaisia eroja, mutta jos saisi tietää karkeaa haarukkaa. Googlella löytää vähän laidasta laitaan tietoa. :)

Ajan sietämättömän kovaa ja painaumani on edessä 39mm ja takana 30mm.airrev_1

Juha_K

12.06.12 - klo:09:28 #204 Viimeisin muokkaus: 12.06.12 - klo:09:36 käyttäjältä Juha
Alustaraamattu antaa arvoiksi e 25-35mm ja t 25-35mm. Eli kai se on ok kun edessä noin 35mm ja takana 30mm tai vähän alle. Olisi mielenkiintoista tietää millaiset säädöt on vaikka jossain WSBK-laitteessa. ;D
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 12.06.12 - klo:08:50
En tiedä, en ole mitannut. En aja niin kovaa että saisin alustan tekemään virheitä, vaan teen ne itse.

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 11.06.12 - klo:08:37
APP:n lainamopolla ajoin tuskin yhtään kovempaa, sillä nyt ei viitsinyt ottaa pienintäkään riskiä ja keulakin oli mulle liian löysällä.

??????

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 12.06.12 - klo:09:33
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 12.06.12 - klo:08:50
En tiedä, en ole mitannut. En aja niin kovaa että saisin alustan tekemään virheitä, vaan teen ne itse.

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 11.06.12 - klo:08:37
APP:n lainamopolla ajoin tuskin yhtään kovempaa, sillä nyt ei viitsinyt ottaa pienintäkään riskiä ja keulakin oli mulle liian löysällä.

??????
Lainaus käyttäjältä: Juha - 11.06.12 - klo:23:32
Sanokaas lujaa ajavat millaisia painumia pidätte mopoissanne? Toki niissä on henkilökohtaisia eroja, mutta jos saisi tietää karkeaa haarukkaa. Googlella löytää vähän laidasta laitaan tietoa. :)
Minun oma mopo on Ducati. APP:n mopo ei ole minun.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 12.06.12 - klo:09:41
Lainaus käyttäjältä: jarska - 12.06.12 - klo:09:33
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 12.06.12 - klo:08:50
En tiedä, en ole mitannut. En aja niin kovaa että saisin alustan tekemään virheitä, vaan teen ne itse.

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 11.06.12 - klo:08:37
APP:n lainamopolla ajoin tuskin yhtään kovempaa, sillä nyt ei viitsinyt ottaa pienintäkään riskiä ja keulakin oli mulle liian löysällä.

??????
Lainaus käyttäjältä: Juha - 11.06.12 - klo:23:32
Sanokaas lujaa ajavat millaisia painumia pidätte mopoissanne? Toki niissä on henkilökohtaisia eroja, mutta jos saisi tietää karkeaa haarukkaa. Googlella löytää vähän laidasta laitaan tietoa. :)
Minun oma mopo on Ducati. APP:n mopo ei ole minun.

Juujuu, mä vaan tosta alustan säätöjen vaikutuksesta, joskus sen huomaa, vaikka sitten lainamopolla.???:P

pienisopoapina

Minäpä selitän Jarskalle.
Ducatilla ei pääse niin kovaa, jotta alusta tekisi virheitä.
Bemarilla taas pääsee heti niin kovaa, että alusta tekee virheitä.
- tähän kaikki hymiöt -
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Turder

Hahah aika loistava haku jarskalta ja pienisopoapinan heitto vielä siihen päälle. Nyt pitää etsiä oikealla esijännityksellä ja modatulla hydraulistopparilla oleva rätti, niin saan imettyä näppiksen seassa pintajännityksen avulla olevat vedet pois.

Powered by EzPortal