Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.08.12 - klo:16:37
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.08.12 - klo:16:23
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.08.12 - klo:15:21
Oliks sä mitannu/säätäny keulan painaumaa ollenkaan sen jälkeen ku vaihdoit bitubot keulaan?

No en ollu ku aattelin et osuu kohdille tehtaan säätämänä, kuten se takapamppukin. :-[

Ei jumalauta äijä, sä sit unohit sujuvasti ihan kaiken, myöskin sen mitä sillon 2kk sit säädettiin siitä vakiokeulaa, se yks ainoo asia, olikse ny 5-10mm tjsp lisää painaumaa, oli 30jotain(?) ja pistettiin 40, ts ihan sama asia/ samalla tavalla keulan käytös muuttu.
Ei se nyt oikeesti noin vaikeeta ole, jos ite kattois edes sen painauman tontille.  :)

Eiku kyl mää muistin sen sun hyvän kurssin, noi painaumat suunnilleen mitä säädettiin ja niiden hyvät vaikutukset ajoon, mutkumutku en uskaltanu koskee säätöihin. :D
Nyt on mitattu ja takana kuskin kanssa juurikin toi 30 ja edessä suunnilleen 39, pitää vielä mitata uudelleen vimosimman jousen vaihdon jälkeen.
Ei tässä mitään hätää, paree näin ku alusta senkus paranee loppukesää kohti. respekt_1

Tomppa

Mikä keulassa? Hain tänään keulaputket huollosta ja jousien vaihdosta. Tyrkkäsin ne kiinni ja taljalla yläkolmiosta etupyörä ilmaan... mitä helv...iä putket ei tuu kokonaan alas renkaan painolla vaan jää n. 10-12mm sisään. Tän mittasin kun viimeviikolla säädinpainumia vanhoilla jousilla ja silloin tyhjänä tuli tuon 10-12mm alemmas. Mitä siellä on vialla? Onko mahdollista että on alipainetta niin paljon et vetää keulaa ylöspäin? Se tulee alas kun painaa renkaasta sen alas...

Kertokaapa viisaammat!

Vein pajalle kun on Ö cartridge kit ja korkki on Ö:n oma reikämalli 40mm reikävälillä eikä ole tuohon sopivaa avainta.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 29.08.12 - klo:19:26
Mikä keulassa? Hain tänään keulaputket huollosta ja jousien vaihdosta. Tyrkkäsin ne kiinni ja taljalla yläkolmiosta etupyörä ilmaan... mitä helv...iä putket ei tuu kokonaan alas renkaan painolla vaan jää n. 10-12mm sisään.

Onko tää ny se top out jousi, täällä oli jotain: http://www.mprata.fi/pyorat/9/alusta-ja-sen-saadot/40/msg4012#msg4012
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

jarska

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 29.08.12 - klo:20:15
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 29.08.12 - klo:19:26
Mikä keulassa? Hain tänään keulaputket huollosta ja jousien vaihdosta. Tyrkkäsin ne kiinni ja taljalla yläkolmiosta etupyörä ilmaan... mitä helv...iä putket ei tuu kokonaan alas renkaan painolla vaan jää n. 10-12mm sisään.

Onko tää ny se top out jousi, täällä oli jotain: http://www.mprata.fi/pyorat/9/alusta-ja-sen-saadot/40/msg4012#msg4012

Eikös tuo ole top out jouseksi hieman pitkänlainen, ainakin mulla se tulee tasan 2mm enemmän ulos kun polkasee, sekä perässä että keulassa.

Tomppa

Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.08.12 - klo:20:17
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 29.08.12 - klo:20:15
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 29.08.12 - klo:19:26
Mikä keulassa? Hain tänään keulaputket huollosta ja jousien vaihdosta. Tyrkkäsin ne kiinni ja taljalla yläkolmiosta etupyörä ilmaan... mitä helv...iä putket ei tuu kokonaan alas renkaan painolla vaan jää n. 10-12mm sisään.

Onko tää ny se top out jousi, täällä oli jotain: http://www.mprata.fi/pyorat/9/alusta-ja-sen-saadot/40/msg4012#msg4012

Eikös tuo ole top out jouseksi hieman pitkänlainen, ainakin mulla se tulee tasan 2mm enemmän ulos kun polkasee, sekä perässä että keulassa.


Joo, kyseessä on nimenomaan Öhlinsin cartridge cit keula Zupinin simmeillä, eli edellisen mukaan s´mitään top-out jousta ei ole. Eikä ollut viimeviikolla kun säätelin edellisen kerran painumia, sieltä ne alkuarvojen ihmettelyt alkokin kun pituutta on se 12mm vähemmän. Tässä kun on arponut niin vahvimpana ajatuksena on tällä hetkellä että uudet jouset on liian lyhyet... onnex on suoraan kaupasta hankittu. No huomenna pidetään pekkanen ja otetaan pyörä kärryyn ja mennään mekaanikon luo ja tehdään homma yhdessä jos vaikka onnistuis.
Kaikki pitäis ite tehdä! Hitsasin semmosen 38mm tappiavaimenkin jo et sain kokeiltua onko siellä alipainetta, ei ollu! Nyt on Ö:n sopiva korkinavainkin  confused_thinking.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 29.08.12 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.08.12 - klo:20:17
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 29.08.12 - klo:20:15
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 29.08.12 - klo:19:26
Mikä keulassa? Hain tänään keulaputket huollosta ja jousien vaihdosta. Tyrkkäsin ne kiinni ja taljalla yläkolmiosta etupyörä ilmaan... mitä helv...iä putket ei tuu kokonaan alas renkaan painolla vaan jää n. 10-12mm sisään.

Onko tää ny se top out jousi, täällä oli jotain: http://www.mprata.fi/pyorat/9/alusta-ja-sen-saadot/40/msg4012#msg4012

Eikös tuo ole top out jouseksi hieman pitkänlainen, ainakin mulla se tulee tasan 2mm enemmän ulos kun polkasee, sekä perässä että keulassa.


Joo, kyseessä on nimenomaan Öhlinsin cartridge cit keula Zupinin simmeillä, eli edellisen mukaan s´mitään top-out jousta ei ole. Eikä ollut viimeviikolla kun säätelin edellisen kerran painumia, sieltä ne alkuarvojen ihmettelyt alkokin kun pituutta on se 12mm vähemmän. Tässä kun on arponut niin vahvimpana ajatuksena on tällä hetkellä että uudet jouset on liian lyhyet... onnex on suoraan kaupasta hankittu. No huomenna pidetään pekkanen ja otetaan pyörä kärryyn ja mennään mekaanikon luo ja tehdään homma yhdessä jos vaikka onnistuis.
Kaikki pitäis ite tehdä! Hitsasin semmosen 38mm tappiavaimenkin jo et sain kokeiltua onko siellä alipainetta, ei ollu! Nyt on Ö:n sopiva korkinavainkin  confused_thinking.

Mun pikkuninja keulan vapaa pituus vaihteli max 11mm riippuen siitä, oliko esijännityssäädin täysillä vai nollilla, ja vetikö vai työntikö eturengasta alas/ylös.

Eli mun veikkaus on kans ett siel on top-out jouset, jotka aiheuttaa ton.
Varsinkin jos sulle vaihdettii löysemmät tai lyhyemmät etujouset, tai pistettiiin lyhyempi esijännitysholkki.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tomppa

Probleema on selvinnyt, oli uudet jäykemmät 10N/mm jouset alkuperäiseen keulaan ja pituudeltaan 25mm lyhemmät kuin Kittikeulan jouset. Otettiin pois ja laitettiin takasin vanhat 9,5N/mm kierukat. Odotellaan mitä ruottalaiset (Stefan) vastaa kun kysellään miksi on toimittanut FGK135 keulaan tommoseet jouset, kai sieltä sitten joskus ne oikeetkin hilppeet saapuu. Näillä mennään nyt viikonlopun botnia-kemora ajelut.

Eli raadin arvailut osui oikeaan suuntaan, kiitos tuesta.


pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 30.08.12 - klo:14:40
Probleema on selvinnyt, oli uudet jäykemmät 10N/mm jouset alkuperäiseen keulaan ja pituudeltaan 25mm lyhemmät kuin Kittikeulan jouset. Otettiin pois ja laitettiin takasin vanhat 9,5N/mm kierukat. Odotellaan mitä ruottalaiset (Stefan) vastaa kun kysellään miksi on toimittanut FGK135 keulaan tommoseet jouset, kai sieltä sitten joskus ne oikeetkin hilppeet saapuu. Näillä mennään nyt viikonlopun botnia-kemora ajelut.

Eli raadin arvailut osui oikeaan suuntaan, kiitos tuesta.

Kiitos itelle ku jaoit kokemuksen meidän kanssa. Hyvä, että ongelma ratkes. Minä oisin todennäköiseti vain ajanu tajuamatta virheellisistä jousista mitään. Nyt, jos tulee jousen vaihto joskus eteen, niin varmaan mittaan jouset.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 30.08.12 - klo:14:40
Probleema on selvinnyt, oli uudet jäykemmät 10N/mm jouset alkuperäiseen keulaan ja pituudeltaan 25mm lyhemmät kuin Kittikeulan jouset. Otettiin pois ja laitettiin takasin vanhat 9,5N/mm kierukat. Odotellaan mitä ruottalaiset (Stefan) vastaa kun kysellään miksi on toimittanut FGK135 keulaan tommoseet jouset, kai sieltä sitten joskus ne oikeetkin hilppeet saapuu. Näillä mennään nyt viikonlopun botnia-kemora ajelut.

Eli raadin arvailut osui oikeaan suuntaan, kiitos tuesta.

Jos jousen kokonaisjoustomatka on riittävä, niin oisit pistäny 25mm pitemmät esijännitysholkit keulaan ja ajellu niillä lyhkäsillä kympeillä niin kauan ett saat oikeen pituset kympit.

Mittasitko keulan painaumaa paljoko se oli kuskin kans esijännityssäädin täysillä noilla lyhkäsemmillä jousilla?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tomppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.08.12 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 30.08.12 - klo:14:40
Probleema on selvinnyt, oli uudet jäykemmät 10N/mm jouset alkuperäiseen keulaan ja pituudeltaan 25mm lyhemmät kuin Kittikeulan jouset. Otettiin pois ja laitettiin takasin vanhat 9,5N/mm kierukat. Odotellaan mitä ruottalaiset (Stefan) vastaa kun kysellään miksi on toimittanut FGK135 keulaan tommoseet jouset, kai sieltä sitten joskus ne oikeetkin hilppeet saapuu. Näillä mennään nyt viikonlopun botnia-kemora ajelut.

Eli raadin arvailut osui oikeaan suuntaan, kiitos tuesta.

Jos jousen kokonaisjoustomatka on riittävä, niin oisit pistäny 25mm pitemmät esijännitysholkit keulaan ja ajellu niillä lyhkäsillä kympeillä niin kauan ett saat oikeen pituset kympit.

Mittasitko keulan painaumaa paljoko se oli kuskin kans esijännityssäädin täysillä noilla lyhkäsemmillä jousilla?

Kuskin kanssa oli mittausalueen puolivälissä 137mm/2 = 68,5mm, eli melkosesti. Kun se on 36mm noilla 9,5 jousilla ja esijännitys on 14/20 kierrosta. ei ollu holkkeja tai en edes kyselly. No noihin vaihtaa jouset vaikka settien välissä radalla, 10min homma per tolppa.

jarska

Ihquu, koko talvi aikaa häröillä vaikkapa alustan kanssa ja kysynkin teiltä heimoveljet ja sisaret seuraavasta jutusta.(taas kerran)
Eri pyörämerkeissä ja malleissa näkyy olevan yläkolmio etutolppien kanssa erilaisilla korkeuksilla.
Wehnä pudotti multa yläkolmiota muutaman millin alaspäin ja mopo kääntyi kyl herkemmin.
Tosin ujostelin uutta kääntyyttä kun olen tottunut melko "kankeaan", mutta tukevaan mutkaan tuloon.
Nostin sen uudelleen takas alkuperäiseen asentoon, joka on aikalailla tolppien tasolla.

Lueskelin tästä kikasta jonnin verran ja kun seuraa esim. Motogp ja Superbike pyöriä, aika monella on pudotettu melkosesti yläkolmiota, sanosin et vaikeempi löytää sellasia pyöriä, joissa tasalla tai melkeen tasalla, sattumaako?
Kymppiärrään oli "ratasuosituksena" pudottaa 8-10mm kolmiota, niin et tolpat ton verran näkyvissä.
Onko tuosta oikeesti apua kääntyvyyteen, mitä se tekee muulle geometrialle, voiko jopa mennä persiilleen ja pyörästä tulee "kiikkerä"?

Liitteenä esimerkki RR:n yläkolmiosta, jossa tehtaalla jo muutaman millin alempana(paljos muuten?).
Käyttääkö kukaan kyseistä pudotusta vai originaalissa kuosissa?

Juha_K

17.10.12 - klo:19:36 #251 Viimeisin muokkaus: 17.10.12 - klo:19:41 käyttäjältä Juha_K
Kisavehkeissä taitaa olla pidemmät tolpat niin on sitten säätövaraa. Katutolppiin myydään jatkopaloja, jotka tuntuu olevan suosittuja Jenkkilässä ratailijoiden keskuudessa. Muuten keula jäisi liian matalalle kun perää nostetaan.

http://www.lithiummotorsports.com/products/Traxxion-Dynamics-Extended-Showa-Fork-Cap-%28Suzuki-GSXR-600%7B47%7D750-2006%29.html

K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

tonibergholm

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:19:25
Liitteenä esimerkki RR:n yläkolmiosta, jossa tehtaalla jo muutaman millin alempana(paljos muuten?).
Käyttääkö kukaan kyseistä pudotusta vai originaalissa kuosissa?

Mulla on rääräässä wehnän jäljiltä ainoastaan yksi kultainen rengas näkyvissa tolpista.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 17.10.12 - klo:19:36
Kisavehkeissä taitaa olla pidemmät tolpat niin on sitten säätövaraa. Katutolppiin myydään jatkopaloja, jotka tuntuu olevan suosittuja Jenkkilässä ratailijoiden keskuudessa. Muuten keula jäisi liian matalalle kun perää nostetaan.

http://www.lithiummotorsports.com/products/Traxxion-Dynamics-Extended-Showa-Fork-Cap-%28Suzuki-GSXR-600%7B47%7D750-2006%29.html



Eikö tässä tehdä toistepäin, eli nostetaan yläkolmiota, vai häh...käsitinkö väärin?
Mikä idea kisapyörissä on jos perän noston rinnalla myös keulaputket pidemmät ja kuitenki yläkolmio melkosen paljonki tolppien alapuolella?

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:19:48
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 17.10.12 - klo:19:36
Kisavehkeissä taitaa olla pidemmät tolpat niin on sitten säätövaraa. Katutolppiin myydään jatkopaloja, jotka tuntuu olevan suosittuja Jenkkilässä ratailijoiden keskuudessa. Muuten keula jäisi liian matalalle kun perää nostetaan.

http://www.lithiummotorsports.com/products/Traxxion-Dynamics-Extended-Showa-Fork-Cap-%28Suzuki-GSXR-600%7B47%7D750-2006%29.html



Eikö tässä tehdä toistepäin, eli nostetaan yläkolmiota, vai häh...käsitinkö väärin?
Mikä idea kisapyörissä on jos perän noston rinnalla myös keulaputket pidemmät ja kuitenki yläkolmio melkosen paljonki tolppien alapuolella?

Nostetaan yläkolmiota=nostetaan keulaa=lasketaan putkia tai miten sen nyt haluaa sanoa. Nostamalla koko mopoa saanee lisää kallistuvaraa ettei romut ota tonttiin. Tää taitaa olla ongelma ainakin Suzukeissa, ei kai ne muuten noita niin innokkaasti asentaisi.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Powered by EzPortal