Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 17.10.12 - klo:19:36
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:19:25
Liitteenä esimerkki RR:n yläkolmiosta, jossa tehtaalla jo muutaman millin alempana(paljos muuten?).
Käyttääkö kukaan kyseistä pudotusta vai originaalissa kuosissa?

Mulla on rääräässä wehnän jäljiltä ainoastaan yksi kultainen rengas näkyvissa tolpista.

Tämä taitaa olla aika yleinen kikka RääRään kohdalla.
Kulkeeko se jo liiankin nokallaan?

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:20:19
Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 17.10.12 - klo:19:36
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:19:25
Liitteenä esimerkki RR:n yläkolmiosta, jossa tehtaalla jo muutaman millin alempana(paljos muuten?).
Käyttääkö kukaan kyseistä pudotusta vai originaalissa kuosissa?

Mulla on rääräässä wehnän jäljiltä ainoastaan yksi kultainen rengas näkyvissa tolpista.

Tämä taitaa olla aika yleinen kikka RääRään kohdalla.
Kulkeeko se jo liiankin nokallaan?
Tossahan keula on vähemmän nokallaan.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

jarska

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 17.10.12 - klo:20:30
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:20:19
Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 17.10.12 - klo:19:36
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:19:25
Liitteenä esimerkki RR:n yläkolmiosta, jossa tehtaalla jo muutaman millin alempana(paljos muuten?).
Käyttääkö kukaan kyseistä pudotusta vai originaalissa kuosissa?

Mulla on rääräässä wehnän jäljiltä ainoastaan yksi kultainen rengas näkyvissa tolpista.

Tämä taitaa olla aika yleinen kikka RääRään kohdalla.
Kulkeeko se jo liiankin nokallaan?
Tossahan keula on vähemmän nokallaan.

Eiku siis tarkotin et siksikö sitä kolmiota nostettiin ku män liian nokallaan, kulkiko olis ollu oikee sanamuoto.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:19:25
Eri pyörämerkeissä ja malleissa näkyy olevan yläkolmio etutolppien kanssa erilaisilla korkeuksilla.

Lueskelin tästä kikasta jonnin verran ja kun seuraa esim. Motogp ja Superbike pyöriä, aika monella on pudotettu melkosesti yläkolmiota, sanosin et vaikeempi löytää sellasia pyöriä, joissa tasalla tai melkeen tasalla, sattumaako?
Kymppiärrään oli "ratasuosituksena" pudottaa 8-10mm kolmiota, niin et tolpat ton verran näkyvissä.
Onko tuosta oikeesti apua kääntyvyyteen, mitä se tekee muulle geometrialle, voiko jopa mennä persiilleen ja pyörästä tulee "kiikkerä"?

Älä tuijota pelkästään sitä, paljoko se tolppa on näkyvissä siit yläkolmiosta eri mopoissa, koska:
Vaikka tolpat ois saman verran näkyvissä, niin etujättö on tod näk eri.
TAI vaikka tolpat ois eriverran näkyvissä, niin silti etujättö voi olla sama.

Ja se etujättö on se suurin tekijä mikä vaikuttaa kääntyvyyteen noin niinku karkeasti ottaen.
Lisäks on tietty keulan offsetti ja keulakulma, ja eturenkaan profiili.

Sit myöskin se millanen jousi ja painauma keulassa on, vs kuskin ajotyyli.
Ja kuten jo aiemmin mainittu, niin myös perän palikat vaikuttaa siihen miltä keula näyttää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:20:42
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 17.10.12 - klo:20:30
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:20:19
Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 17.10.12 - klo:19:36
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:19:25
Liitteenä esimerkki RR:n yläkolmiosta, jossa tehtaalla jo muutaman millin alempana(paljos muuten?).
Käyttääkö kukaan kyseistä pudotusta vai originaalissa kuosissa?

Mulla on rääräässä wehnän jäljiltä ainoastaan yksi kultainen rengas näkyvissa tolpista.

Tämä taitaa olla aika yleinen kikka RääRään kohdalla.
Kulkeeko se jo liiankin nokallaan?
Tossahan keula on vähemmän nokallaan.

Eiku siis tarkotin et siksikö sitä kolmiota nostettiin ku män liian nokallaan, kulkiko olis ollu oikee sanamuoto.

Varsinkin ekassa rääräässä oli muistaakseni erittäin lyhyt etujättö tonnariksi, ja veikkaisin että siitä syystä niissä on keulaa nostettu. Varsinkin jos taakse on vaihdettu korkeampiprofiilista ratarengasta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Yksi asia minkä tossa kesällä opin on se että perän korkeuteen vaikuttaa ihan hel***in paljon myös se; onko takaiskarin ja linkun pultit kiristetty kiinni silloin kun takarengas on ollut ilmassa vs takarengas on ollut maassa.
Kiitokset siitäkin oppitunnista Vehnälle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

17.10.12 - klo:22:18 #261 Viimeisin muokkaus: 17.10.12 - klo:22:21 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.10.12 - klo:21:49
Älä tuijota pelkästään sitä, paljoko se tolppa on näkyvissä siit yläkolmiosta eri mopoissa, koska:
Vaikka tolpat ois saman verran näkyvissä, niin etujättö on tod näk eri.
TAI vaikka tolpat ois eriverran näkyvissä, niin silti etujättö voi olla sama.

Jeps, tuon ymmärrän ja heitin vaan esimerkkejä eri mopoista.
Yläkolmion lasku lienee "tekohengitystä"?... jos puhutaan etujätön säädöstä ja siihen saapi myös säädettäviä triple-clamp malleja, jotka on tätä varten suunniteltuja vai samaa asiaa eri paketissa?
Tällanen malli vaikkapa:

slowrider

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.10.12 - klo:21:49
Älä tuijota pelkästään sitä, paljoko se tolppa on näkyvissä siit yläkolmiosta eri mopoissa, koska:
Vaikka tolpat ois saman verran näkyvissä, niin etujättö on tod näk eri.
TAI vaikka tolpat ois eriverran näkyvissä, niin silti etujättö voi olla sama.

Jeps, tuon ymmärrän ja heitin vaan esimerkkejä eri mopoista.
Yläkolmion lasku lienee "tekohengitystä"?... jos puhutaan etujätön säädöstä ja siihen saapi myös säädettäviä triple-clamp malleja, jotka on tätä varten suunniteltuja vai samaa asiaa eri paketissa?
Esimerkkinä tällanen malli:

Koitin ymmärtää tätä juttua kans, mutta taitaa paras ohje olla taas se "älä korjaa jos ei ole mikään vikana". Eli niin kauan kun ei osaa sanoa missä on vikaa niin ehkä paras kerätä sitä vauhtia kunnes alkaa joku "ominaisuus" ärsyttämään tai vika ilmaantuu ja sitten kysellä mitä sen korjaamiseen pitäs tehdä? Siis ei tähän itse asiaan tai keneenkään henkilöön liittyen vain näin yleensä :)

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.10.12 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.10.12 - klo:21:49
Älä tuijota pelkästään sitä, paljoko se tolppa on näkyvissä siit yläkolmiosta eri mopoissa, koska:
Vaikka tolpat ois saman verran näkyvissä, niin etujättö on tod näk eri.
TAI vaikka tolpat ois eriverran näkyvissä, niin silti etujättö voi olla sama.

Jeps, tuon ymmärrän ja heitin vaan esimerkkejä eri mopoista.
Yläkolmion lasku lienee "tekohengitystä"?... jos puhutaan etujätön säädöstä ja siihen saapi myös säädettäviä triple-clamp malleja, jotka on tätä varten suunniteltuja vai samaa asiaa eri paketissa?
Tällanen malli vaikkapa:

Njoo, plussaa tuossa on se että keulan korkeus ei muutu. Mutta akseliväli muuttuu hieman, jolloin myös painopisteen sijainti suhteessa etuakseliin muuttuu. Ja tuo itse muutos tehdään joko offsettiä muuttamalla, tai keulakulmaa, tai molempia. Että ei sekään ratkaisu ole ainoastaan yhteen asiaan vaikuttava.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 17.10.12 - klo:22:24
Koitin ymmärtää tätä juttua kans, mutta taitaa paras ohje olla taas se "älä korjaa jos ei ole mikään vikana". Eli niin kauan kun ei osaa sanoa missä on vikaa niin ehkä paras kerätä sitä vauhtia kunnes alkaa joku "ominaisuus" ärsyttämään tai vika ilmaantuu ja sitten kysellä mitä sen korjaamiseen pitäs tehdä? Siis ei tähän itse asiaan tai keneenkään henkilöön liittyen vain näin yleensä :)

Toisaalta, jos ei mitään mistään tiedä, niin ei välttämättä edes huomaa niitä ongelmia.
Ja vaikka riittävästi tietäisikin, niin ei se pakota säätämään yhtään mitään.

Mun mielestä kokonaispaketin kasaaminen on sitä helpompaa, mitä enemmän eri osa-alueista tietää. Tosin siin kyl käy niin, että mitä enemmän tietää, niin tiedettävän määrä kasvaa koko ajan, joten sekin on loputon suo.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

17.10.12 - klo:23:45 #265 Viimeisin muokkaus: 17.10.12 - klo:23:51 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.10.12 - klo:23:12
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 17.10.12 - klo:22:24
Koitin ymmärtää tätä juttua kans, mutta taitaa paras ohje olla taas se "älä korjaa jos ei ole mikään vikana". Eli niin kauan kun ei osaa sanoa missä on vikaa niin ehkä paras kerätä sitä vauhtia kunnes alkaa joku "ominaisuus" ärsyttämään tai vika ilmaantuu ja sitten kysellä mitä sen korjaamiseen pitäs tehdä? Siis ei tähän itse asiaan tai keneenkään henkilöön liittyen vain näin yleensä :)

Toisaalta, jos ei mitään mistään tiedä, niin ei välttämättä edes huomaa niitä ongelmia.
Ja vaikka riittävästi tietäisikin, niin ei se pakota säätämään yhtään mitään.

Mun mielestä kokonaispaketin kasaaminen on sitä helpompaa, mitä enemmän eri osa-alueista tietää. Tosin siin kyl käy niin, että mitä enemmän tietää, niin tiedettävän määrä kasvaa koko ajan, joten sekin on loputon suo.

No näin teoreettisenä esimerkkinä esim kun vakiolla alustalla olevaan mopoon nostaa perää ja laskee keulaa paremman kääntyvyyden toivossa ja vaihtaa sitten mopoon jossa shimmatut/huolletut tolpat vakio koroilla... toinen on sen 100X parempi mut se huonompi kokeillaan ensin ennen kun uskotaan. Muuttujia on vaan niin pirusti. Eli

No tässä nyt koitin ideaa kasata ton eli:n jälkeen mutta siihen se jäi. Teorian ja alustan toiminnan ymmärtäminen toki auttaa ja on tärkeää, mutta valitettavasti siinä alustan ja kierrosennätyksen välissä on heikko lenkki jolle noi kaikki pitäs saada selkärankaan. Siis olen vieläkin sitä mieltä että sen nopean kierroksen ajaa se nopea kuski joka saa sen oman pyörän säädettyä itselleen ja omaan ajotyyliin sopivaksi ihan perushuollollakin. tästä hyvä esimerkki mic-nimimerkki alastarolla

jarska

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 17.10.12 - klo:23:45
No näin teoreettisenä esimerkkinä esim kun vakiolla alustalla olevaan mopoon nostaa perää ja laskee keulaa paremman kääntyvyyden toivossa ja vaihtaa sitten mopoon jossa shimmatut/huolletut tolpat vakio koroilla... toinen on sen 100X parempi mut se huonompi kokeillaan ensin ennen kun uskotaan. Muuttujia on vaan niin pirusti. Eli

Varmasti näinkin, enkä kyllä omalla kohdalla haekkaan sellasta et taikaiskusta jollain alustan häröilyllä saisin kierrosaikaani parannettua, se kun paranee vaan ajamalla ja oppimalla.
Mut toisaalta kun oli pirun kiva huomata miten iso vaikutus alustan päivityksellä oli ajettavuuteen, niin halua löytyy vähän hifistellä lisää, vaikka loputon suo sekin taitaa olla, koskaan ei ole tarpeeksi hyvä.
Kawan kääntyvyys ei tunnetusti ole keveintä luokkaa, vaikka onkin jo ihan eri kuin vakioalustalla.
Wehnän alustan säädöillä ja yläkolmion laskulla parani entisestään ja siksi kiinnostaa mitä tuossa tapahtui ja voiko mahdollisesti puristaa jostain lisää, kas kun mikään ei riitä. :D
Kaikilla on omat omituisuutensa ja vaikka kuka ratsastais vakioalustaisella mopolla valkoista vakiolippua liehuttaen kovaa kuin prkle, niin mulle se ei juurikaan vaikuta, tuunaan jos jossain on tuunattavaa.
Ei sillä etten arvostais myös edellä mainittua näkökantaa, se ei vaan mulle luonnistu ja halu nähdä vaikutukset on myös osa harrastusta, en mä näillä kovempaa pääse.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.10.12 - klo:00:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 17.10.12 - klo:23:45
No näin teoreettisenä esimerkkinä esim kun vakiolla alustalla olevaan mopoon nostaa perää ja laskee keulaa paremman kääntyvyyden toivossa ja vaihtaa sitten mopoon jossa shimmatut/huolletut tolpat vakio koroilla... toinen on sen 100X parempi mut se huonompi kokeillaan ensin ennen kun uskotaan. Muuttujia on vaan niin pirusti. Eli

Varmasti näinkin, enkä kyllä omalla kohdalla haekkaan sellasta et taikaiskusta jollain alustan häröilyllä saisin kierrosaikaani parannettua, se kun paranee vaan ajamalla ja oppimalla.
Mut toisaalta kun oli pirun kiva huomata miten iso vaikutus alustan päivityksellä oli ajettavuuteen, niin halua löytyy vähän hifistellä lisää, vaikka loputon suo sekin taitaa olla, koskaan ei ole tarpeeksi hyvä.
Kawan kääntyvyys ei tunnetusti ole keveintä luokkaa, vaikka onkin jo ihan eri kuin vakioalustalla.
Wehnän alustan säädöillä ja yläkolmion laskulla parani entisestään ja siksi kiinnostaa mitä tuossa tapahtui ja voiko mahdollisesti puristaa jostain lisää, kas kun mikään ei riitä. :D
Kaikilla on omat omituisuutensa ja vaikka kuka ratsastais vakioalustaisella mopolla valkoista vakiolippua liehuttaen kovaa kuin prkle, niin mulle se ei juurikaan vaikuta, tuunaan jos jossain on tuunattavaa.
Ei sillä etten arvostais myös edellä mainittua näkökantaa, se ei vaan mulle luonnistu ja halu nähdä vaikutukset on myös osa harrastusta, en mä näillä kovempaa pääse.

juurikin tän takia mun ois paras olla kommentoimatta kun osaa sitä oikein sanoa. Siis ei mulla ollut missiona pelata vakiomopon äänitorvena.

aapolas

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.10.12 - klo:21:57
Yksi asia minkä tossa kesällä opin on se että perän korkeuteen vaikuttaa ihan hel***in paljon myös se; onko takaiskarin ja linkun pultit kiristetty kiinni silloin kun takarengas on ollut ilmassa vs takarengas on ollut maassa.
Kiitokset siitäkin oppitunnista Vehnälle.

Kummaten ne pitää kiristää? Perä maassa vai ilmassa?

nim. juuri pultit kiristänyt perä ilmassa ja ilman takarengasta.

app

Kyllä äjät osaa tehdä yksainkertaisesta asiasta moninkertaisen!

Eikös se mene ihan vaan näin: Jos puskee, eikä taho kääntyä pudota keulaa. jos haukkailee sisäkanttareita kohti, nosta keulaa. Sitten kun mopo tuntuu menevän mutkiin ihan kun itsestään, korot on kohdallaan. Takapampussa jos on säätö, sieltäkin voi ruuvata.
Mulla nostettiin vakiosta sentin verran keulaa, kun haukkaili. Sama tehty puimureihin kaikille.

Powered by EzPortal