Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Turder

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.10.12 - klo:21:57
Yksi asia minkä tossa kesällä opin on se että perän korkeuteen vaikuttaa ihan hel***in paljon myös se; onko takaiskarin ja linkun pultit kiristetty kiinni silloin kun takarengas on ollut ilmassa vs takarengas on ollut maassa.
Kiitokset siitäkin oppitunnista Vehnälle.

Kerro toki lisää. Voiko ne jäädä esim. "ylä- tai ala-asentoon" kun onhan niissä se milli liikkumavaraa? Viime talvena mietittiin just tätä, eli laitetaanko ne kiinni rengas ilmassa vai maassa. Laitettiin sitten rengas maassa ne kiinni (oli siis pelkästään takaiskari irti huollon vuoksi, linkkuihin ja muihin ei koskettu pl. siis takaiskarin kiinnityspultti).

murmela

18.10.12 - klo:12:26 #271 Viimeisin muokkaus: 18.10.12 - klo:12:30 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: aapolas - 18.10.12 - klo:08:42
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.10.12 - klo:21:57
Yksi asia minkä tossa kesällä opin on se että perän korkeuteen vaikuttaa ihan hel***in paljon myös se; onko takaiskarin ja linkun pultit kiristetty kiinni silloin kun takarengas on ollut ilmassa vs takarengas on ollut maassa.
Kiitokset siitäkin oppitunnista Vehnälle.

Kummaten ne pitää kiristää? Perä maassa vai ilmassa?

nim. juuri pultit kiristänyt perä ilmassa ja ilman takarengasta.

Muistaakseni tossa kyseisessä tapauksessa perää haluttiin alaspäin jolloin pultit kiristettiin perä maassa. Mut sit mittauksen perusteella se oli liian alhaalla, niin perä ilmaan, yks pultti auki-kiinni, nii sit se oli sopivalla korkeudella.
Mittauksen apuvälineenä oli linjain jolla sai verrokkilinjan swingin akselin ja eturattaan akselista, jos ny en ihan väärin muista.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 18.10.12 - klo:09:15
Kyllä äjät osaa tehdä yksainkertaisesta asiasta moninkertaisen!

Eikös se mene ihan vaan näin: Jos puskee, eikä taho kääntyä pudota keulaa. jos haukkailee sisäkanttareita kohti, nosta keulaa. Sitten kun mopo tuntuu menevän mutkiin ihan kun itsestään, korot on kohdallaan. Takapampussa jos on säätö, sieltäkin voi ruuvata.
Mulla nostettiin vakiosta sentin verran keulaa, kun haukkaili. Sama tehty puimureihin kaikille.

Toki noin jos koko muu paketti on kunnossa, eli esim ajoasento tai jarrutustekniikka ei muutu koko ajan treenien edetessä, kuten se monesti harrastelijoilla muuttuu. Tai etujousia ei vaihdeta tai painaumia säädetä, kun aletaan alustalla paikkaamaan kuskin kädettömyyttä.

Puimuritkin kuskeineen on kuitenkin aina yksittäistapauksia, ellei sit satu oleen identtiset kaksoset, mut sittenkin ajotyylit voi vaihdella. Ja se vaikuttaa siihen mopon käytökseen ja keulan haukkailuun.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 18.10.12 - klo:00:36
Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.10.12 - klo:00:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 17.10.12 - klo:23:45
No näin teoreettisenä esimerkkinä esim kun vakiolla alustalla olevaan mopoon nostaa perää ja laskee keulaa paremman kääntyvyyden toivossa ja vaihtaa sitten mopoon jossa shimmatut/huolletut tolpat vakio koroilla... toinen on sen 100X parempi mut se huonompi kokeillaan ensin ennen kun uskotaan. Muuttujia on vaan niin pirusti. Eli

Varmasti näinkin, enkä kyllä omalla kohdalla haekkaan sellasta et taikaiskusta jollain alustan häröilyllä saisin kierrosaikaani parannettua, se kun paranee vaan ajamalla ja oppimalla.
Mut toisaalta kun oli pirun kiva huomata miten iso vaikutus alustan päivityksellä oli ajettavuuteen, niin halua löytyy vähän hifistellä lisää, vaikka loputon suo sekin taitaa olla, koskaan ei ole tarpeeksi hyvä.
Kawan kääntyvyys ei tunnetusti ole keveintä luokkaa, vaikka onkin jo ihan eri kuin vakioalustalla.
Wehnän alustan säädöillä ja yläkolmion laskulla parani entisestään ja siksi kiinnostaa mitä tuossa tapahtui ja voiko mahdollisesti puristaa jostain lisää, kas kun mikään ei riitä. :D
Kaikilla on omat omituisuutensa ja vaikka kuka ratsastais vakioalustaisella mopolla valkoista vakiolippua liehuttaen kovaa kuin prkle, niin mulle se ei juurikaan vaikuta, tuunaan jos jossain on tuunattavaa.
Ei sillä etten arvostais myös edellä mainittua näkökantaa, se ei vaan mulle luonnistu ja halu nähdä vaikutukset on myös osa harrastusta, en mä näillä kovempaa pääse.

juurikin tän takia mun ois paras olla kommentoimatta kun osaa sitä oikein sanoa. Siis ei mulla ollut missiona pelata vakiomopon äänitorvena.

Ääh sori, ei ollu tarkotus tyrmätä sun kirjoitusta, kunhan jatkoin omaa paatostani samaan lauseeseen.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.10.12 - klo:12:35
Lainaus käyttäjältä: app - 18.10.12 - klo:09:15
Kyllä äjät osaa tehdä yksainkertaisesta asiasta moninkertaisen!

Eikös se mene ihan vaan näin: Jos puskee, eikä taho kääntyä pudota keulaa. jos haukkailee sisäkanttareita kohti, nosta keulaa. Sitten kun mopo tuntuu menevän mutkiin ihan kun itsestään, korot on kohdallaan. Takapampussa jos on säätö, sieltäkin voi ruuvata.
Mulla nostettiin vakiosta sentin verran keulaa, kun haukkaili. Sama tehty puimureihin kaikille.

Toki noin jos koko muu paketti on kunnossa, eli esim ajoasento tai jarrutustekniikka ei muutu koko ajan treenien edetessä, kuten se monesti harrastelijoilla muuttuu. Tai etujousia ei vaihdeta tai painaumia säädetä, kun aletaan alustalla paikkaamaan kuskin kädettömyyttä.

Puimuritkin kuskeineen on kuitenkin aina yksittäistapauksia, ellei sit satu oleen identtiset kaksoset, mut sittenkin ajotyylit voi vaihdella. Ja se vaikuttaa siihen mopon käytökseen ja keulan haukkailuun.

Kuskin kädettömyyttä ei paikata millään. Juoksupuolella on tapana puhua jalattomuudesta.

Mitä tulee säätämisen tarpeellisuuteen säätämästä päästyä, samoilla asetuksilla mennee sinne rataennätykset + 5 sek. Eli kuskin painon mukaan oikeat jouset ja säädöt, ja sitten vaan treeniä. Kun kerran teettää kunnolla alustan säädöt, ja huoltaa silloin tällöin, se riittää vallan hyvin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 18.10.12 - klo:13:26
Kuskin kädettömyyttä ei paikata millään. Juoksupuolella on tapana puhua jalattomuudesta.

Mitä tulee säätämisen tarpeellisuuteen säätämästä päästyä, samoilla asetuksilla mennee sinne rataennätykset + 5 sek. Eli kuskin painon mukaan oikeat jouset ja säädöt, ja sitten vaan treeniä. Kun kerran teettää kunnolla alustan säädöt, ja huoltaa silloin tällöin, se riittää vallan hyvin.

Kyllä sitä kuskin kädettömyyttä pystyy paikkaamaan mopon tekniikalla, mutta mitään järkeähän siinä ei ole.

Oishan se hienoo jo kaikki ois niin kädellisiä ett yks malli toimis ja se siitä. Käytännössä kummiskin suurimmalle osalle harrastajista toimivampi malli on se että mopon tekniikalla tavallan hieman paikataan kuskin kädettömyyttä, jolloin kädetön kuski saa nopeammin sen moponsa haltuun. Ja sit vauhdin ja taidon kehittyessä kuski osaa myöskin itse hieman miettiä sitä kokonaispakettinsa mopotekniikkaosuutta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Ihme mörkö tämä alustan tuunaamisella ei saa/voi paikata kuskin kädettömyyttä, paikataanhan sitä jo kovaa vauhtia luistonestoilla, keulimisen estoilla, lähtöavustimilla, yhä lisääntyvillä tehoilla, paremmilla alustoilla jo tehtaalta, jotka lähestyy motogeepee tasoa, you name it. :P

Järkeä tai ei, tuunaaminen ja elektroniikka porno myy, kädettömyyttä ei kukaan halua tunnustaa, vika on aika mopossa. :D

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.10.12 - klo:15:14
Ihme mörkö tämä alustan tuunaamisella ei saa/voi paikata kuskin kädettömyyttä, paikataanhan sitä jo kovaa vauhtia luistonestoilla, keulimisen estoilla, lähtöavustimilla, yhä lisääntyvillä tehoilla, paremmilla alustoilla jo tehtaalta, jotka lähestyy motogeepee tasoa, you name it. :P

Järkeä tai ei, tuunaaminen ja elektroniikka porno myy, kädettömyyttä ei kukaan halua tunnustaa, vika on aika mopossa. :D

Se on eri asia kun hierotaan kymmenyksiä ajasta. vrt sekunteihin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 18.10.12 - klo:15:20
Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.10.12 - klo:15:14
Ihme mörkö tämä alustan tuunaamisella ei saa/voi paikata kuskin kädettömyyttä, paikataanhan sitä jo kovaa vauhtia luistonestoilla, keulimisen estoilla, lähtöavustimilla, yhä lisääntyvillä tehoilla, paremmilla alustoilla jo tehtaalta, jotka lähestyy motogeepee tasoa, you name it. :P

Järkeä tai ei, tuunaaminen ja elektroniikka porno myy, kädettömyyttä ei kukaan halua tunnustaa, vika on aika mopossa. :D

Se on eri asia kun hierotaan kymmenyksiä ajasta. vrt sekunteihin.

Se on kyllä totta että harrastaja hyötyy alustan hieromisesta jopa sekuntteja. Joten hinta/laatu-suhde on aika kohdillaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.10.12 - klo:15:24
Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 18.10.12 - klo:15:20
Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.10.12 - klo:15:14
Ihme mörkö tämä alustan tuunaamisella ei saa/voi paikata kuskin kädettömyyttä, paikataanhan sitä jo kovaa vauhtia luistonestoilla, keulimisen estoilla, lähtöavustimilla, yhä lisääntyvillä tehoilla, paremmilla alustoilla jo tehtaalta, jotka lähestyy motogeepee tasoa, you name it. :P

Järkeä tai ei, tuunaaminen ja elektroniikka porno myy, kädettömyyttä ei kukaan halua tunnustaa, vika on aika mopossa. :D

Se on eri asia kun hierotaan kymmenyksiä ajasta. vrt sekunteihin.

Se on kyllä totta että harrastaja hyötyy alustan hieromisesta jopa sekuntteja. Joten hinta/laatu-suhde on aika kohdillaan.

Taas tullaan tähän. Mistä se harrastaja huomaa johtuuko se alustan säädöstä vai omasta kehityksestä? Vai siitä että "nyt on mopoo säädetty, nyt on hyvä mopo", itseluottamus kasvaa ja kierrosajat putoo. Eikai tästä kannata tän enempää vääntää. Ei taida olla yhtä oikeeta vastausta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 18.10.12 - klo:15:27
Taas tullaan tähän. Mistä se harrastaja huomaa johtuuko se alustan säädöstä vai omasta kehityksestä? Vai siitä että "nyt on mopoo säädetty, nyt on hyvä mopo", itseluottamus kasvaa ja kierrosajat putoo. Eikai tästä kannata tän enempää vääntää. Ei taida olla yhtä oikeeta vastausta.

Sinänsähän se on iha sama johtuuko se alustasta vai itsestä. Pääasia että kehitystä tapahtuu. Jotta saa rahoilleen vastinetta.
Empä ole vielä yhteenkään tyyppiin kuuden vuoden aikana törmännyt, joka ois valittanu ett kierrosajat tippu sen jälkeen ku alustaa päivitettiin tai säädettiin "ammattilaisen" toimesta.
Oli sitten se "vika" siinä kuskissa tai alustassa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Miten tiheään noita iskareita oikein on tarpeen huollattaa? Kävin motoracing companyllä kyselemässä ja siellä meinasivat, että kerran vuodessa olisi tarpeen. Onko toi ihan totta vai "myyntipuhetta"? Nyt alustalla on huollon jälkeen ajettu noin 30 ratapäivää.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 18.10.12 - klo:17:02
Miten tiheään noita iskareita oikein on tarpeen huollattaa? Kävin motoracing companyllä kyselemässä ja siellä meinasivat, että kerran vuodessa olisi tarpeen. Onko toi ihan totta vai "myyntipuhetta"? Nyt alustalla on huollon jälkeen ajettu noin 30 ratapäivää.
Jos sä haluut ett iskariöljyt pysyy kuosissa, niin kerran vuodessa on ratavehkeille minimi. Jos vehkeellä ajetaan kisaa/kovaa/paljon, niin sit huomattavasti useammin.
Ts riippuu ihan siitä kuin paljon sä kulutat niit iskareita.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 18.10.12 - klo:15:27

Taas tullaan tähän. Mistä se harrastaja huomaa johtuuko se alustan säädöstä vai omasta kehityksestä? Vai siitä että "nyt on mopoo säädetty, nyt on hyvä mopo", itseluottamus kasvaa ja kierrosajat putoo. Eikai tästä kannata tän enempää vääntää. Ei taida olla yhtä oikeeta vastausta.

Eri-ernesti kirjoittaa asiaa.
Kuka tahansa kädetön, päätön, jalaton tai selätön pystyy ajamaan kovia kierrosaikoja mopolla millä tahansa, jos on ky... tai ... öhöm, no niin.. Mutta se vaatti joka tapauksessa kovempaa vahtia siellä radalla se kierrosaikojen parantamninen sekunttikaupalla. Jarrut myöhempään, enemmän jarrupainetta kallellaan, rajummat avaukset, enemmän kallistusta, tarkemmat linjat... Kuka tahansa voi kokeilla auttaako luistonestot kierrosaikoihin simsalapim. Mopoa saa lainata, ja ei kun enkat uusiks.

itse pystyn ajamaan tasan samat kierrosajat ilman abseja tai luistonestoa, ja tämä testi voidaan tehdä ensi tilassa vaikkapa Aalastarossa keväällä. Se on nimittäin ihan oikeesti niin, että kyllä se vaan vaatii joka kohdassa rataa mennä niiden vanhojen tuttujen turvallisten rajojen tuolle puolen, jos meinaa kovempaa päästä.

Ugh, olen kirjoittanut.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 18.10.12 - klo:17:23
Mopoa saa lainata, ja ei kun enkat uusiks.
Been there, done that!  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal