Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.10.12 - klo:14:45
Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.10.12 - klo:14:43
Painoin sen tangon pohjaan, pidin pohjassa ja mittasin sivulta öljypinnan, menikö väärin?

Ei ainakaa noin äkkiseltään ajatellen. Oli vaan ainoa asia mitä mulla tuli mieleen mikä ois voinu mennä väärin.

No hyvä, kiitos. shakehands_1

henkkaki

10.11.12 - klo:17:47 #301 Viimeisin muokkaus: 10.11.12 - klo:18:02 käyttäjältä henkkaki
Tässä Raaseria lainattu ja pari pikku kysymystä?


3. ratapäivä. Nostin keulaa niin paljon kuin pystyi ja säädin painumat kohdalleen. Edessä joutui käyttämään melkein koko esijännityksen -> jousi liian löysä. Takaa painuman sai nätisti paikalleen. Havainnot, slapperit rauhottuivat paljon, pyörä ei meinannut kääntyä. Nyt oli pakko ottaa keulaa 5mm varikolla alaspäin, vaikka en periaatteessa kesken päivää halua säätöihin koskea. Alkoi kääntymään. Kokeilin ajaa kovaa, ajaksi 1.22,79 mutta hel***in levoton tossa kyydissä ja tiesin että alkaa oleen ns kaatorajalla. Suurin ongelma kuitenkin ettei mopoa pysty jarruttaa tehokkaasti kun keula pohjaa liikaa.

Millasia painumia käytät ilman kuljettajaa ja kuljettajan kanssa?

Kun nostat etupyörän ilmaan ja mittaat kokonais joustomatkan, niin painatko etupyörää alaspäin esim jalalla, näinhän liukuputkea tulee 5-10mm lisää näkyviin.

Vauhdista päätellen sun alustat on aika hyvin kohdallaan.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: henkkaki - 10.11.12 - klo:17:47

Vauhdista päätellen sun alustat on aika hyvin kohdallaan.

Eikös se vetäny ton käytännössä vakiolla alustalla. Toi kaveri vaan osaa auttavasti jarruttaa ja pysyy suurinpiirtein oikeella linjalla niin kello tykkää. ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.11.12 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: henkkaki - 10.11.12 - klo:17:47

Vauhdista päätellen sun alustat on aika hyvin kohdallaan.

Eikös se vetäny ton käytännössä vakiolla alustalla. Toi kaveri vaan osaa auttavasti jarruttaa ja pysyy suurinpiirtein oikeella linjalla niin kello tykkää. ;)

Voin vastata Raaserin puolesta, että mopo täysin vakio. Renkaat vaan vaihdettu, eikä nekään softit.

henkkaki

Niin, lähinnä ne painumat kiinnostaisi?

Raaseri

11.11.12 - klo:12:31 #305 Viimeisin muokkaus: 11.11.12 - klo:17:20 käyttäjältä Raaseri
Poistettu

murmela

11.11.12 - klo:15:40 #306 Viimeisin muokkaus: 11.11.12 - klo:18:36 käyttäjältä murmela
Painauma kannattaa mitata ja säätää kuskin kanssa, varsinkin tavis harrastelijan ollessa kyseessä. Koska harrastelijalla se kropan paikka ja asento vaikuttaa hyvin paljon siihen asentoon missä mopo loppujen lopuks kulkee siellä radalla. Harrastelija ei yleensä tietoisesti vaikuta painonsiirrollaan siihen mopon käytökseen, vaan harrastelija pyrkii vain tekemään "jotain" sen kroppansa kanssa ja tulos on sitten sen mukainen.

Esim jos mopo on säädetty vain pelkkää kuljettajatonta painaumaa käyttäen (mikä vissiin on trendi tällä hetkellä kisakuskien keskuudessa), voi lopputuloksena olla esim se että harrastelijan ajoasento on hieman liian pysty, joten paino on hieman liian takana, joten mopon keula on hieman liian ylhäällä, joten kuskista tuntuu että mopo ei käänny. Ja kuski pelkää ja jäkittää moponsa selässä, eikä kehity koska luottoa mopoon ei ole.
Toki vika on edelleenkin siinä että kuski ei osaa sitä mopoansa ajaa oikein, mutta harrastelijan kohdalla mielestäni parempi vaihtoehto on se että ko tapauksessa painauma säädetään kohdilleen kuskin kanssa, jolloin se mopo kääntyy vaikka kuskilla on hieman väärä ajoasento. Tällöin harrastelija saa enemmän luottoa siihen mopoonsa, pystyy paremmin kehittämään ajamistaan, ja sitten jos se ajoasento alkaa muuttumaan enemmän oikeaan suuntaan, niin säädetään ne painaumat uudelleen.

Myös sen takia painaumat kannattaa mitata kuskin kanssa, että top-out jouset usein hieman sekoittavat painauman mittaamista ilman kuskia. Eli jos keulassa sattuu olemaan pitkät tai jäykät top-out jouset, ja painauma säädetään ilman kuskia, niin on todennäköistä että painauma kuskin kanssa on liian pieni.

Jos ymmärtää keulan toiminnan, eli sen miten painauma, jousi, top-out jousi ja esijännityksen säädin toimivat toisiinsa nähden, on painauman laittaminen "millilleen kohdilleen" hyvin helppo ja nopea toimenpide.
Hyvin tyypillinen esimerkki:
Keula ylös, painaa eturengasta alas, mittaa vapaan pituuden, sanotaan ett se on vaikkapa 120 mm.
Keula alas, kuski kyytiin;
painaa keulaa alas ja päästää sen nousemaan ylös, mittaus 70 mm
nostaa keulaa ylös ja päästää sen laskemaan alas, mittaus 78 mm
Eli painauma kuskin kanssa on 120mm - ((70+78)/2) eli 120 - 74 = 46 mm
(Esijännityksen säätimen toiminta on paljon helpompi ymmärtää jos ajattelee sen olevan pelkkä painauman säädin ja niissä on aika usein millinen kierre.)
Hylsy käteen ja painauman säätimistä 6 kierrosta myötäpäivään, eli keulaa 6 mm korkeammalle, jolloin painauma on "tasan" 40 mm.

Eipä sitä sen enempää kannata hieroa, koska jo se onko kuskilla kamat päällä vai ei, vaikuttaa millin pari. Ja istuuko kuski aina samassa kohdassa ja onko sillä sama asento vai ei.

Jos keulaa ei vedä alaspäin, silloin kun mittaa keulan vapaata pituutta, siihen yleensä tulee muutaman millin heitto, jolloin myöskin painaumaan tulee se sama heitto:
Hyvin tyypillinen esimerkki:
Keula ylös, ei paina eturengasta alas, mittaa vapaan pituuden, sanotaan ett se on vaikkapa 114 mm.
Keula alas, kuski kyytiin;
painaa keulaa alas ja päästää sen nousemaan ylös, mittaus 70 mm
nostaa keulaa ylös ja päästää sen laskemaan alas, mittaus 78 mm
Painauma kuskin kanssa on 114 - ((70+78)/2) eli 114 - 74 = 40 mm
Eli keulaa ei tarvi korottaa 6 mm, mikä johtuu tuosta mittaustapavirheestä, jonka seurauksena näyttää siltä että painauma olisi vain 40 mm, vaikka se todellisuudessa on tuo edellisessä esimerkissä mainittu 46 mm.

Eli vaikka kyseessä on sama mopo ja sama kuski, niin 6 mm mittausvirheen takia mopon keula ui radalla 6 mm syvemmällä. Eli keula myöskin pohjaa jarrussa sen 6 mm helpommin. Ja keula saattaa tuntua hieman liian ketterältä ja haukkailevalta mutkissa, koska se ui 6 mm syvemmällä.

Se sitten taasen on ihan eri asia jos tarkoituksella laitetaan tuo keulan painauma 46 milliin, jolloin käytettävissä on hieman enemmän todellista ulosjoustoa top-out jousen vaikutus huomioon ottaen. Mutta silloin täytyy tietää mitä oikeasti on tekemässä, ja millanen se keula on kokonaisuudessaan ja miten se keula oikeasti toimii siellä radalla.

Esijännytys vs painauma vs jousi:
Se ei ole ongelma jos esijännityssäädin on pohjassa, ja painauma (oikealla tavalla mitattuna) on 40 mm; jos keula ei pohjaa. Koska se esijännityksen säädin on käytännössä vain painauman säädin. Jos taasen kuskista tuntuu että keula pohjaa jarrussa, niin ensimmäisenä poistaisin vakiokeulasta hydraulistopparit ja korvaisin ne pohjaanlyöntikumeilla. Se 20-30 jouston viimestä milliä, mikä ne hydraulistopparit yleensä syö, on hyvin kriittisiä siinä vaiheessa kun keulan pitäisi kantaa koko mopon paino kovassa jarrussa. Sillon kun keula hakkaa hydraulistoppareihin, on käytännössä ainoa joustava elementti rengas, ja siinä vaiheessa keula lähtee helposti kiemurtelemaan koska rengas sortaa puolelta toiselle.

Yksi huomioitava seikka on myöskin se että kuinka paljon asennettua esijännitystä inssi on sattunut suunnittelemaan siihen keulaan. Eli vaikka jossain toisessa keulassa olisi esijännityssäädin täysillä ja jossain toisessa nollilla, niin niissä voi silti olla sama määrä esijännitystä, koska keulan sisällä oleva esijännitysholkki on eri pituinen.

Ilmajousi on progressiivinen, joka tarkoittaa myös sitä että siinä vaiheessa kun keula alkaa hakkaamaan hydraulistoppereihin; ilmajousi ei ole läheskään kokonaan käytössä. Jos esim oletetaan ett keula on 120 millinen ja hydstopparit on 30 mm, niin ilmajousesta on käytössä jotain noin 50-60% siinä vaiheessa kun keula hakkaa hydstoppareihin. Kantavuutena se olis ehkä jotain reilu 15 kg.
Vastaavasti jos hydraulistopperit poistetaan ja saadaan koko joustomatka käyttöön; saadaan myöskin ilmajousen koko voima käyttöön lisääntyneen joustomatkan myötä. Eli kantavutena ehkä jotain 30 kilon luokkaa.

Tärkein pointti on kuitenkin se että siinä vaiheessa kun hydstopparit poistetaan, pääsee jousi kantamaan kuorman koko matkalla, tai ainakin yrittämään sitä.
Esim jos mopo on 200 kg ja kuski 80 kg, painojakauma 50/50, keulakulma 25 astetta, keula 120 millinen ja painauma 40 mm, niin silloin todellista sisäänjoustomatkaa on 80 mm, jolloin luokaa 0,72kg/mm olevat jouset riittää kannattelemaan koko mopon painon jarrussa.
Jos taasen hydstopparit syö esim sen 30 mm, niin todellista sisäänjoustomatkaa on vain 50 mm, ja tarvittais luokkaa 1,15kg/mm olevat jouset keulaan jotta keula kantais painon ennen hydstoppereita.
Toki tuosta on unohdettu se että keulakulma muuttuu jarrussa ja siellä on se ilmajousikin, mutta pointti siis se että kuinka helvetisti ne viimeset millit kokonaisuudessaan merkkaa siinä 120 millisen keulan toiminnassa. 0,72 vs 1,15 jouset on aivan eri planeetalta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

Murmela voisi muistaa pyyntöni olla kirjoittamatta minusta ja kommentoimatta kirjoituksiani. Pidän lupaukseni tehdä samoin. Poistan jatkossakin kaikki ne postaukset jotka ko herra sotkee " näkemyksillään". Tää asia piti olla kasvotusten sovittuna selvä.

murmela

Muokkasin tekstin geneeriseksi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.10.12 - klo:14:51
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.10.12 - klo:14:45
Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.10.12 - klo:14:43
Painoin sen tangon pohjaan, pidin pohjassa ja mittasin sivulta öljypinnan, menikö väärin?

Ei ainakaa noin äkkiseltään ajatellen. Oli vaan ainoa asia mitä mulla tuli mieleen mikä ois voinu mennä väärin.

No hyvä, kiitos. shakehands_1

Paljonko noissa teleskoopeissa pitäs määrällisesti olla öljyä millilitroissa? Toi "reilu kaksi truutallista vanhaa pois" kuullostaa pieneltä määrältä minun korvaan, jos truutta on tuo 50ml mikä kuvassa?. Yleensä kun olen huoltanut keppejä, niin öljyn määrä per keppi on noin puolen litran luokkaa ollu. Eli nytkö on suoritettu vain osa öljyn vaihto?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

henkkaki

Onneks ehdin Raaserin viestin lukea ennen poistamista!

Että kiitos vaan!

rranta

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.11.12 - klo:15:40
Painauma kannattaa mitata ja säätää kuskin kanssa, varsinkin tavis harrastelijan ollessa kyseessä. Koska harrastelijalla se kropan paikka ja asento vaikuttaa hyvin paljon siihen asentoon missä mopo loppujen lopuks kulkee siellä radalla. Harrastelija ei yleensä tietoisesti vaikuta painonsiirrollaan siihen mopon käytökseen, vaan harrastelija pyrkii vain tekemään "jotain" sen kroppansa kanssa ja tulos on sitten sen mukainen.

Jos noita painumia mitataan oikein hifistelemällä kannattaa ne mitata, kun öljyt on kuumat. Se yleensä vaikuttaa vähän mittaustulokseen. Esim osa takaiskareista kasvaa kuumana.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: rranta - 14.11.12 - klo:08:15
Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.11.12 - klo:15:40
Painauma kannattaa mitata ja säätää kuskin kanssa, varsinkin tavis harrastelijan ollessa kyseessä. Koska harrastelijalla se kropan paikka ja asento vaikuttaa hyvin paljon siihen asentoon missä mopo loppujen lopuks kulkee siellä radalla. Harrastelija ei yleensä tietoisesti vaikuta painonsiirrollaan siihen mopon käytökseen, vaan harrastelija pyrkii vain tekemään "jotain" sen kroppansa kanssa ja tulos on sitten sen mukainen.

Esim osa takaiskareista kasvaa kuumana.

Yleensä kaikki kasvaa kuumana, poikkeuksena vesi, joka käyttäytyy aika kummallisesti tuossa 0 asteen tienoilla. Siis jos nyt kerran hifistellään. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

14.11.12 - klo:20:44 #313 Viimeisin muokkaus: 14.11.12 - klo:20:47 käyttäjältä app
Kananmuna kasvaa kuumana moninkertaiseksi, olen jostain kuullut. Myös omat havainnot tukevat väitettä. Takaiskari, eli pamppu noudattaa siis samaa kavaa.
Kysykää vaan rohkesti aiheesta enemmän, niin pornomosetä kyllä opastaa!

murmela

14.11.12 - klo:23:33 #314 Viimeisin muokkaus: 18.11.12 - klo:18:52 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: rranta - 14.11.12 - klo:08:15
Jos noita painumia mitataan oikein hifistelemällä kannattaa ne mitata, kun öljyt on kuumat. Se yleensä vaikuttaa vähän mittaustulokseen. Esim osa takaiskareista kasvaa kuumana.
Keskiverto kyykässä toi painauman ero, kylmä vs kuuma pamppu, on luokkaa 0,X mm?

Tuo painauman muutos johtuu esim takapampun lämpötilanmuutoksesta joka aiheuttaa takapampun sisäisen paineen muutoksen koska kokonaistilavuus pysyy samana.
Ero syntyy siitä että vaimentimen männän ylä ja alapinnalla vaikuttaa sama paine, mutta pinta-ala on eri koska alapuolella on männänvarsi joka pienentää männän pinta-alaa.
Esim jos ottaa jousettoman takapampun käteen ja työntää sen kasaan, niin se pyrkii kasvamaan täyteen pituuteensa juurikin tuon pinta-alaeron aiheuttaman voimien eron takia.

Mutu-laskelma takapampusta:

Oikeesti 1 bar = 10 N/cm^2, mut oikastaan sen verran ett 1 bar = 1kg/cm^2. Ja takajousi ei yleensä ole 10 kg/mm vaan 100 N/mm ts oikastaan siinäkin.

Esim jos mäntä on 40 millinen ja männänvarsi 14 millinen, niin männän yläpinta-ala on 12,6 cm^2 ja alapinta-ala 12,6 - 1,5 = 11,0 cm^2. Ja jos pamppuun on pistetty esim 10 baarin paine 20 asteen lämpötilassa, niin 20 asteisena männän yläpintaa painaa (10kg/cm^2*12,6cm^2=) 125,7 kg:n voima ja alapintaa 125,7 - 15,4 = 110,3 kg:n voima.
Ts eroa on 15,4 kg.

Jos taasen pampun lämpö nousee 100 asteeseen, niin paine nousee (11*(273+100)/(273+20)-1= 13 baariin, jolloin yläpinnalla 163,4 ja alapinnalla 143,4 kg.
Ts eroa 20,0 kg.

Eli kylmän ja kuuman pampun ero 4,6 kg. Oletetaan että takalinkku on 2:1, niin taka-akselille toi ero näkyy 4,7/2^2 suuruisena eli 1,2 kg. 10 kg takajousella taka-akselin jousivakio on 2,5kg/mm, joten tuo 1,2 kg vaikuttaa 0,5 mm.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal