Pemarilta pukkaa uutta...

Aloittaja rranta, 02.08.12 - klo:06:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.09.12 - klo:21:51
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.09.12 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.09.12 - klo:20:54
Hieno vehje on mitä testejä lukee.
Tähänkö alkaa kaikki valmistajat pikku hiljaa mennä, elektroniikka-apuja on niin paljon et kuski saattaa olla pitkän aikaa matkustaja, sitä edes tietämättään.
Päinvastoin, mitä enemmän apuja, sitä pitemmälle rajat siirtyvät, ja sitä enemmän kuskilta vaaditaan.

Tulevaisuudessa nähdään sitten komeempia highsidereita, pyörien elektroniikan loppuessa, hämärän rajamailla, pikku luisut on historiaa.
Riippuu vähä siitä miten vehje on säädetty, ett kuin lähelle rajaa se antaa kuskin puskee, kuin ohut se raja on, ja mitä vehje tekee sen jälkeen ku se huomaa ett pito lähti ja sitä ei kannata yrittää ottaa takas.
Elektroniikka kummiskin mittailee yleensä(?) sen 100 kertaa sekunnissa, ja funtsii jollain megahertzivauhdilla mitä tapahtuu, ja pystyy junaileen aika monta asiaa jo siinä aikana kun kuski ei ehdi tekemään muuta kuin raidan byysiin.
Toki jos ecu on säädetty niin ett se on vedetty iha limitille ja yrittää keinolla millä hyvänsä pitää aina pidon, tapahtu mitä tahansa, niin kyllähän siinä luodaan edellytyksiä todella lennokkaalle suoritukselle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

nopea57

Hei app, siihen vakioalustan säätöongelmaanhan tuollaisen aktiivisysteemin väitetään juuri tuovan apua. Passiivisilla osilla tulos on aina jonkinlainen kompromissi. Aktiivialusta sen sijaan voi toimia eri tavalla eri tilanteissa, kiihdytyksessä, jarrutuksessa, kallistuksessa jne. Vaimennuksia voidaan muuttaa erittäin nopeasti ajotilanteiden mukaan, tietysti yhteistoiminnassa kaasun, luistoneston ja jarrujen kanssa. Ei paha, joskin jää nähtäväksi kuinka pärjää kun saadaan ratavertailuja.

app

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 18.09.12 - klo:08:40
Hei app, siihen vakioalustan säätöongelmaanhan tuollaisen aktiivisysteemin väitetään juuri tuovan apua. Passiivisilla osilla tulos on aina jonkinlainen kompromissi. Aktiivialusta sen sijaan voi toimia eri tavalla eri tilanteissa, kiihdytyksessä, jarrutuksessa, kallistuksessa jne. Vaimennuksia voidaan muuttaa erittäin nopeasti ajotilanteiden mukaan, tietysti yhteistoiminnassa kaasun, luistoneston ja jarrujen kanssa. Ei paha, joskin jää nähtäväksi kuinka pärjää kun saadaan ratavertailuja.

Enempi vitsinä kirjoitin tuon viestini. Ei alustan kanssa mitään ongelmaa ole, uskoisin jopa ajavani vakiolla ihan samoja kierrosaikoja, kunhan laittaa oikeat jouset.
Jää nähtäväksi auttaako aktiivisysteemi todella rata-ajossa, mutta vielä on kaasu- ja jarrukahvan aktiivisäädöillä + ajolinjojen aktiivisäädöillä otettavissa sen kahvitauon verran kierrosajoista pois.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 18.09.12 - klo:09:11
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 18.09.12 - klo:08:40
Hei app, siihen vakioalustan säätöongelmaanhan tuollaisen aktiivisysteemin väitetään juuri tuovan apua. Passiivisilla osilla tulos on aina jonkinlainen kompromissi. Aktiivialusta sen sijaan voi toimia eri tavalla eri tilanteissa, kiihdytyksessä, jarrutuksessa, kallistuksessa jne. Vaimennuksia voidaan muuttaa erittäin nopeasti ajotilanteiden mukaan, tietysti yhteistoiminnassa kaasun, luistoneston ja jarrujen kanssa. Ei paha, joskin jää nähtäväksi kuinka pärjää kun saadaan ratavertailuja.

Enempi vitsinä kirjoitin tuon viestini. Ei alustan kanssa mitään ongelmaa ole, uskoisin jopa ajavani vakiolla ihan samoja kierrosaikoja, kunhan laittaa oikeat jouset.
Jää nähtäväksi auttaako aktiivisysteemi todella rata-ajossa, mutta vielä on kaasu- ja jarrukahvan aktiivisäädöillä + ajolinjojen aktiivisäädöillä otettavissa sen kahvitauon verran kierrosajoista pois.

Aika mielenkiintoista nähdä miten tuo alusta lopulta toimii rata-ajossa vai riisutaanko pois kättelyssä ja Öööläriä tilalle.

Juha_K

18.09.12 - klo:09:24 #19 Viimeisin muokkaus: 18.09.12 - klo:09:30 käyttäjältä Juha_K
Corser taisi sanoa, että ei pärjää kunnon kisa-alustalle, mutta vertasi mopoa vuoden 2007-2008 mm superbike kilpuriin vauhdin ja ominaisuuksien puolesta.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

nopea57

Niiden kunnon kisa-alustojen kanssa tehdään ratakohtaisesti ja sääolojen mukaan aivan uskomattomasti töitä joka päivä huippumekaanikkojen toimesta, joten kai se lopputulos parhaimmillaan pitääkin olla aika hyvä. Huonoimmillaan se sitten on luokkaa 'I can not ride this bike'... Moniko teistä viilaa alustakomponentteja ja säätöjä erikseen jokaiseen treeni-/kisapäivään?

Raaseri

Räyskälä oli ainoa paikka kilpa-aikoinani, missä omalla vauhdilla tarvitsi tehdä alustamuutoksia kerran säädettyyn alustaan. Nykyisellä harrasteluvauhdilla minun ei tarvitse säätää.

Jos säännöt sallii, uskon kyllä aktiivialustan tulemiseen myös kilpaluokkiin. Mutta ei ne komponentit todellakaan tule olemaan samaa kamaa kuin sarjatuotantomalleissa, edes pienten sarjojen erikoismalleissa. Nykysäännöillä esimerkiksi Superbiken MM-sarjan keula pitää olla kaikkien ostettavissa, Öhlins ei saa myydä erikoisoikeudella vain tietyille talleille. Keulan hinta tosin taisi olla yli 30000€... Jo tavan kaasukeula yksin maksaa 12000€.



rranta

Laitetaanpa lisäpohdintaa tästä aktiivialustasta. Ensinnäki mennäänkö täsä tulevaisuuesa siihen, että kohta jousitukseenki saa lisäpurkkeja? Meneekö säätäminen jatkossa niin, että läppäri kiinni ja pari klikkausta ja säätö on tehty? Näyttää, että noissa uutukaisissa pitää omistajan huolehtia ainoastaan geometriasta ym mekaanisista muutoksista. Iskareiden joustosuunnista ja vaimennusvoimista huolehtii iskareiden oma ecu. Miten huollot? Noihin jousituksiin ku ratakäytösä on ölijyjä vaihettava ja huollettava ja yleensä jollain lailla muutettavaki kuskin mieleiseksi. Ölijyjen vaihot ja huollot on tehty nyt jo joiltain osin vähän hankalammaksi, ku esim BMWn joitain takaiskareita ei voi ilman imu/alipainevehkeitä huoltaa. Tai Ducatin Panigalen keulan liittimet on ilimeisesti aika herkkää tavaraa. Saahaanpa näppärästi huollot merkkiliikkeiden tehtäväksi. Noissa saattaa olla hintaluokka hieman eri kuin monesti enemmän asiantuntevassa iskaripajassa. Puhumattakaan, jos haluais jotain muuttaa, kuinkahan kankeaa sen toteutus on.


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: rranta - 04.10.12 - klo:07:46
Meneekö säätäminen jatkossa niin, että läppäri kiinni ja pari klikkausta ja säätö on tehty?

Siinä vaiheessa kun nuo aktiivialustat yleistyy, helpottuu myös tiedonkeruu tavalliselle rataharrastajalle kun alustapotikat on jo valmiiksi olemassa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Turder


nopea57

21.11.12 - klo:13:19 #27 Viimeisin muokkaus: 21.11.12 - klo:13:32 käyttäjältä nopea57
Tuossa ehkä vähän nössöä (?) kyytiä, mutta ei paljoa pyörä sukella jos ei keulikaan. Tuossa muuten kuskille sattui virhe. Asetti TC:n arvoon +3, jolloin se hillitsi kuulemma menoa liikaa. TC-valo vilkkuu kierrosmittarin vasemmalla puolella?
http://www.youtube.com/watch?v=6G6e7NGlmSs&NR=1

murmela

Aijjaha... HP race calibration kit II:lla ton HP4:sen alustan vaimennuksia vois säätää vaikka mutka kerrallaan.

http://www.sportrider.com/bikes/146_1212_2013_bmw_hp4_first_ride/viewall.html
Jarrut paskana, paha hidastaa.

poutis

Älä sinä ainakaan tuommoista hommaa. Ennen juhannusta ei tuu metriäkään ajoa kun säädät asetuksia Alastaroon ihan vaan tallilla :)
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

Powered by EzPortal