Rengaslämmittimet

Aloittaja jarska, 08.02.12 - klo:20:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

rni1

jep, laitoin sinne viestiä.
onneksi oli varalämppärit mukana niin ei ajot keskeytynyt...

rni1

....ja Kallio Racing vaihtoi tuon mun rikkoontuneen IRCin näytön, osat tuli Suomeen viime viikolla ja tänään tuli lämppäri takaisin Matkahuoltoon.   peukku_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: rni1 - 04.07.16 - klo:15:16
....ja Kallio Racing vaihtoi tuon mun rikkoontuneen IRCin näytön, osat tuli Suomeen viime viikolla ja tänään tuli lämppäri takaisin Matkahuoltoon.   peukku_1
Mitä kustanti?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

rni1

hyvinkin kohtuuhintaista mielestäni oli, tarkemmat kaupalliset neuvottelut käykää suoraan toimittajan kanssa ;-)

ETana

Tuollaiset aattelin laittaa vielä tänään tilaukseen. R6 mopottimessa 180 tarakumi. Näyttää tuo L koko juuri oikelta tälle kumikoolle, mutta tuo XL taulukon mukaan menisi myös tähän renkaaseen. Onko ajatusta, että kannattaako hommata tuo XL koko jos rengaskoko tulevaisudessa kasvaa?

Thermal Technology Performance SE Motorcycle Tyre Warmers, 1 Set Supermoto / Supersport tire warmers, color Blue, size L

L
SUPERMOTO - SUPERSPORT17" - 16.5"120/70/17" - 125/80/16,5"180/55/17"
XLSUPERSPORT - SUPERSTOCK17" - 16.5"120/70/17" - 125/80/16,5"180/55>200/55

Damsku

Ota XL. Toimii hyvin kaiken kokosilla, oon käyttäny 180/55-200/60. L voi käydä pieneks jo 180/60 tai 190/55 mikä on aika normikoko kuussatasilla.

ETana

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 10.07.16 - klo:22:33
Ota XL. Toimii hyvin kaiken kokosilla, oon käyttäny 180/55-200/60. L voi käydä pieneks jo 180/60 tai 190/55 mikä on aika normikoko kuussatasilla.

Kiitos paljon! Otan XL lämppärit.

ETana

Lainaus käyttäjältä: ETana - 10.07.16 - klo:22:48
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 10.07.16 - klo:22:33
Ota XL. Toimii hyvin kaiken kokosilla, oon käyttäny 180/55-200/60. L voi käydä pieneks jo 180/60 tai 190/55 mikä on aika normikoko kuussatasilla.

Kiitos paljon! Otan XL lämppärit.

Pistin lämppärit sunnuntai iltana tilaukseen ja Carpimoto lupaili toimituspäiväksi torstaita 14.7.16 (4 arkipäivää). Tämä oli aikataulu "normitoimituksena". Muutaman euron, kun olisi maksanut lisää niin olisi luvattu aikaisemminkin. Katsoin aiheelliseksi pysytellä normitoimituksessa, kun sekin luvattiin niin nopeasti.

Rahdinkuljettaja FedEx vahvisteli toimitusta ja ilmoitti lähetyksen heidän toimesta noudetuksi maanantaina 11.7.16 ja toimituspäiväksi "viimeistään tiistaina 19.7.16". Eli suottaapi jäähä lämppärit tulematta viikolopun Alastaron keikalle...

Mikäli joku on halukas vuokraamaan lämppäreitä viikonlopuksi jos omia ei ehdi tulla niin voisin olla kiinnostunut. Renkaiksi sain järjestettyä kiirreellä viikonlopun rientoihin Racetech K3 rinkulat. Mikäli on tietoa mitä paineita nuille rinkuloille voisi lämppärit päällä asettaa (lämppärin lämpötila 80 astetta), niin olisin kiitollinen tiedosta.

JMH

^
2.4 - 2,5 eteen
1.8 taakse
Mauno ärrällä, eli Rauno.

ETana

Lämppäreiden vuokraustarve meni ohi. Lämppärit olivat tulleet Turkkusse rahdinkuljettajan terminaaliin, niin sain ne sieltä haettua tänään.

Eroaako nuo lämminpaineet (80 astetta, lämppärilämpötila) tosiaankin noin paljon etu- ja takakumilla? Mahtaako nuo rengaspaineet/lämpötilat laskea noista lämppärit päällä asetetuista arvoista odotettavissa olevilla Alastaron 1.35-1.37 vauhdeilla, eli olisiko tämän suhteen jotain huomioitavaa paineita asettaessa? Vai pitääkö vaan koittaa kattoa paineita heti setin jälkeen ja säätää niitä sitten suuntaan tai toiseen sen perusteella (paljonkohan paineet ehtii laskea siinä ajassa, kun pääsee varikolle)? Olen ensi kertaa radalla hieman rataisammilla renkailla ja lämppäreillä nyt viikonloppuna. Tämä menee nyt kyllä jonkin verran ohi aiheen, ehkä...

Jussi666

Ite oon kanssa ekaa kertaa nyt vkl noilla K3 kumeilla, ilman lämppäreitä. Saas nähdä miten äijän käy. Noi paineet kyllä kiinnostaa, yritin ettiä yhtä hienoa taulukkoa kun Pirellillä, mut ei osunut silmään. Jos aluks heittäis taakse 1,9 ja eteen 2,0 ja lähtis siitä hakemaan. Meneekö ihan metsään?

Nitrous

15.07.16 - klo:07:54 #266 Viimeisin muokkaus: 15.07.16 - klo:07:59 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: ETana - 14.07.16 - klo:23:24
Lämppäreiden vuokraustarve meni ohi. Lämppärit olivat tulleet Turkkusse rahdinkuljettajan terminaaliin, niin sain ne sieltä haettua tänään.

Eroaako nuo lämminpaineet (80 astetta, lämppärilämpötila) tosiaankin noin paljon etu- ja takakumilla? Mahtaako nuo rengaspaineet/lämpötilat laskea noista lämppärit päällä asetetuista arvoista odotettavissa olevilla Alastaron 1.35-1.37 vauhdeilla, eli olisiko tämän suhteen jotain huomioitavaa paineita asettaessa? Vai pitääkö vaan koittaa kattoa paineita heti setin jälkeen ja säätää niitä sitten suuntaan tai toiseen sen perusteella (paljonkohan paineet ehtii laskea siinä ajassa, kun pääsee varikolle)? Olen ensi kertaa radalla hieman rataisammilla renkailla ja lämppäreillä nyt viikonloppuna. Tämä menee nyt kyllä jonkin verran ohi aiheen, ehkä...
Paine etusen ja takasen välillä ja lisäksi eri rengasmerkkien välillä eroaa paljon. Kaikille merkeillä etusen paine taitaa osua kohdilleen haarukassa 2,3-2,6bar, mutta jo 0,1bar muutoksella voi olla iso merkitys siihen kuinka rengas toimii. Esim. Dunloppiin 2,5-2,6bar on hyvä kun taas Pirelli (~Mezeleri) toimii ehkä 0,1bar pienemmällä parhaiten. Takasten kohdalla painehaarukka onkin sitten nykyisillä renkailla ehkäpä haarukassa 1,2-2,0bar. Esim. Dunlopin takasella ajan n. 1,4-1,45bar paineella kun taas Pirellin takasessa kelistä ja radasta riippuen toimiva paine oli 1,6-1,75bar.

Renkaan jäähtyminen/lämpeneminen ajossa riippuu pirusti vauhdista, ajotyylistä ja kelistä. Kuumalla kelillä rengas saattaa pysyä ihan hyvin lämmössä noillakin kierrosajoilla, mutta jos on kylmää, pilvistä ja tuulista, jäähtyy rengas ihan varmasti. Eli et voi koskaan luottaa siihen, että lämppäristä "oikeaksi" asetettu paine toimisi joka kerta samalla tavalla vaan paineet on hyvä mitata heti radalta tultua ja säätää lämppäripainetta sen mukaan, että pääsee suosituksen mukaisiin paineisiin. Kesällä tuossa voi olla saman päivän aikanakin aika paljon  (>0,1bar) eroa jos aamu on viileä ja iltapäivä kuuma.

Edit. Painemittareiden näyttämissä on sitten eroa jo kaupan hyllyltä herkästi sen 0,15bar ja kun jo 0,05bar ero voi vaikuttaa renkaan toimintaan niin kannattaa selvittää mitä se oma painemittari näyttää ja verrata lukemaa esim. sellaisen kuskin kanssa, joka ajaa samalla renkaalla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

15.07.16 - klo:07:57 #267 Viimeisin muokkaus: 15.07.16 - klo:08:02 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: Jussi666 - 15.07.16 - klo:05:06
Ite oon kanssa ekaa kertaa nyt vkl noilla K3 kumeilla, ilman lämppäreitä. Saas nähdä miten äijän käy. Noi paineet kyllä kiinnostaa, yritin ettiä yhtä hienoa taulukkoa kun Pirellillä, mut ei osunut silmään. Jos aluks heittäis taakse 1,9 ja eteen 2,0 ja lähtis siitä hakemaan. Meneekö ihan metsään?
Jos puhut lämminpaineista niin metsään menee niin, että kolisee. Kuten JMH tuossa yllä kommentoi, taakse lämpimänä n. 1,8bar (mieluummin karvan alle kuin yli) ja eteen 2,4-2,5bar. Jos tarkoitit kylmäpaineita niin n. 20 asteen lämpötilassa kylmänä eteen 1,8-2,0bar vois olla aika lähellä tontilla ja taakse ehkä joku 1,2-1,4bar. Tämä sillä oletuksella, että rengas lämpenee n. 70 asteeseen ajossa.

Edit. Mitä matalampi kylmäpaine on, sitä enemmän renkaan runko elää ja sitä nopeammin rengas lämpenee, mutta toisaalta tavoitepaine voi jäädä saavuttamatta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Knaku

Lainaus käyttäjältä: Jussi666 - 15.07.16 - klo:05:06
Ite oon kanssa ekaa kertaa nyt vkl noilla K3 kumeilla, ilman lämppäreitä. Saas nähdä miten äijän käy. Noi paineet kyllä kiinnostaa, yritin ettiä yhtä hienoa taulukkoa kun Pirellillä, mut ei osunut silmään. Jos aluks heittäis taakse 1,9 ja eteen 2,0 ja lähtis siitä hakemaan. Meneekö ihan metsään?

Sitten kannattaa huomata, että kun paineet on alussa matalat, niin tuntuu että kumi "muljuu" eli elää kohtuu paljon ensimmäisellä kierroksella renkaan lämmetessä. Eka kierros tarvitaan renkaan lämpeämiseen ja ainakin SP:llä sen kyllä huomaa kun kumi rauhoittuu ja voi alkaa ajamaan eniten kovaa... Metukoilla en ole ajanut, mutta voisin olettaa, että vaatii samanlaisen lämmittämisen ennen kuin alkaa toimimaan. 

Jussi666

Kiitos vinkeistä. Löysin Metzlerin oman taulukon, joka väittää että kylmäpaine taakse olisi 1,7-1,9 ja eteen 2,0-2,2. Täytyy huomenna kokeilla ja kattoa mitä tapahtuu. Ekat tollaset kumit alla muutenkin, jännää on..

Powered by EzPortal