Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

santerik

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 23.08.14 - klo:12:49
Lainaus käyttäjältä: santerik - 23.08.14 - klo:12:23
Tuijottelin vielä vähän tuota kuvaajaa..

En löytänyt alkuperäistä artikkelia (enkä oikein jaksanut etsiäkään kun ei saksa oikein taitu) joten jäi kaivertamaan mitä tuossa kuvataan tuolla luistolla. Keksiikö joku?

Otetaan tilanne missä poltetaan kumia paikallaan: aluksi rengas on paikallaan joten luisto on 0%, sitten rengas luistaa joten luisto on kai 100%. Mikä on 50 pinnan luisto? Voidaanko esimerkin kuminpolttotilanteessa saavuttaa tasainen 50% luisto?

Tuskin tasainen 50%, toihan edellyttäis että nopeuden ollessa 50 kmh pyöris rengas 100kmh.
Pistän tuossa oman vanhan burnoutin vaikka päivän kevennykseksi, kun tuo vielä löytyi vaikka aikaa tuosta on jo vuosia. http://www.streetfire.net/video/pickup-vs-mersu_69430.htm


Itsekään en keksi mitä tuo 50% luisto oikein tarkoittaisi käytännössä..

Kumpi videon kanuunoista on sun? Molemmissa on kyl lekaa mut onhan toi mese aika sika vehje!

marko_

Nyt menee neitsyys tässäki hommassa..uutta rengasta alle  hesse_yahoo


qazwsx

Lainaus käyttäjältä: santerik - 23.08.14 - klo:13:00
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 23.08.14 - klo:12:49
Lainaus käyttäjältä: santerik - 23.08.14 - klo:12:23
Tuijottelin vielä vähän tuota kuvaajaa..

En löytänyt alkuperäistä artikkelia (enkä oikein jaksanut etsiäkään kun ei saksa oikein taitu) joten jäi kaivertamaan mitä tuossa kuvataan tuolla luistolla. Keksiikö joku?

Otetaan tilanne missä poltetaan kumia paikallaan: aluksi rengas on paikallaan joten luisto on 0%, sitten rengas luistaa joten luisto on kai 100%. Mikä on 50 pinnan luisto? Voidaanko esimerkin kuminpolttotilanteessa saavuttaa tasainen 50% luisto?

Tuskin tasainen 50%, toihan edellyttäis että nopeuden ollessa 50 kmh pyöris rengas 100kmh.
Pistän tuossa oman vanhan burnoutin vaikka päivän kevennykseksi, kun tuo vielä löytyi vaikka aikaa tuosta on jo vuosia. http://www.streetfire.net/video/pickup-vs-mersu_69430.htm


Itsekään en keksi mitä tuo 50% luisto oikein tarkoittaisi käytännössä..

Kumpi videon kanuunoista on sun? Molemmissa on kyl lekaa mut onhan toi mese aika sika vehje!

Mersu oli mun, 3l diesel hiukan päälle 600 kaakkia, tuossa  vedossa oma loppunopeusennätys 210kmh :)

tamik87

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 23.08.14 - klo:13:07
Nyt menee neitsyys tässäki hommassa..uutta rengasta alle  hesse_yahoo


Tsemii toivottavasti pysyy kumi kuivana!

Nitrous

Tänään tuli vedettyä mopolla (siis 50-kuutioisella) polvi maassa. Ja yhet pannutkin otin. Hassua, että tollasellakin saa takasen luistamaan suht hallitusti. Etusta ei voi luistattaa tollakaan vaan sillon päätyy naamalleen. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Taffu

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.08.14 - klo:16:09
Tänään tuli vedettyä mopolla (siis 50-kuutioisella) polvi maassa. Ja yhet pannutkin otin. Hassua, että tollasellakin saa takasen luistamaan suht hallitusti. Etusta ei voi luistattaa tollakaan vaan sillon päätyy naamalleen. :D

Pics or...!

Tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 24.08.14 - klo:02:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.08.14 - klo:16:09
Tänään tuli vedettyä mopolla (siis 50-kuutioisella) polvi maassa. Ja yhet pannutkin otin. Hassua, että tollasellakin saa takasen luistamaan suht hallitusti. Etusta ei voi luistattaa tollakaan vaan sillon päätyy naamalleen. :D

Pics or...!
Ei taida paljon kuvia olla kun koko tiimi pääsi vain ajamaan harjoituksissa/aika-ajoissa.
Kisassa sitten meidän ykkösstartteri ehti ajaa 45 min ennenkuin mopo sano sopimuksen irti ja kisa oli siinä.

tuomas

Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 24.08.14 - klo:06:48
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 24.08.14 - klo:02:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.08.14 - klo:16:09
Tänään tuli vedettyä mopolla (siis 50-kuutioisella) polvi maassa. Ja yhet pannutkin otin. Hassua, että tollasellakin saa takasen luistamaan suht hallitusti. Etusta ei voi luistattaa tollakaan vaan sillon päätyy naamalleen. :D



Pics or...!
Ei taida paljon kuvia olla kun koko tiimi pääsi vain ajamaan harjoituksissa/aika-ajoissa.
Kisassa sitten meidän ykkösstartteri ehti ajaa 45 min ennenkuin mopo sano sopimuksen irti ja kisa oli siinä.


kyllä musta joku harjoituksissa/aika-ajoissa otti kuvia, mutten tiedä missä ne julkaistaan. Harmittavaa että mopo hajos, rata oli hieno ja eka kuski sai hyvää kisaa aikaiseksi. Mutta motorsport..

-tuomas
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

santerik

Lainaus käyttäjältä: tomik - 23.08.14 - klo:13:09
Tuolta voi opiskella renkaan luistosta: https://www.tut.fi/ms/muo/tyreschool/moduulit/moduuli_10/hypertext/3/3_1.html#3_1_5

Kiitos linkistä! Tosin eikös tämäkin nyt perustu olettamukseen, että liukukitka on kaikilla nopeuksilla vakio (Coulomb)?

Tästä selviää varsin hyvin tuo suhteellinen "sutima" mutta ainakin minulle jää epäselväksi missä kohtaa esim kuvan neljä ensimmäistä kuvaajaa rengas menettää pidon.

Birke

24.08.14 - klo:12:52 #3520 Viimeisin muokkaus: 24.08.14 - klo:13:10 käyttäjältä Birke
Alkaa olla valmista ratalle. Ehkä OuluZonessa pieni koeajo ennen ens viikonlopun Kemoraa, saapa nähä mitä tulee pienen tauon jälkeen :)
gixxeri

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: santerik - 24.08.14 - klo:10:48
Lainaus käyttäjältä: tomik - 23.08.14 - klo:13:09
Tuolta voi opiskella renkaan luistosta: https://www.tut.fi/ms/muo/tyreschool/moduulit/moduuli_10/hypertext/3/3_1.html#3_1_5

Kiitos linkistä! Tosin eikös tämäkin nyt perustu olettamukseen, että liukukitka on kaikilla nopeuksilla vakio (Coulomb)?

Tästä selviää varsin hyvin tuo suhteellinen "sutima" mutta ainakin minulle jää epäselväksi missä kohtaa esim kuvan neljä ensimmäistä kuvaajaa rengas menettää pidon.
Renkaan tuottama voima (=pito) kasvaa tiettyyn luistoon asti. Tyypillisesti tuo luisto on jossain n. 10 prossan kieppeillä. Tuohon maksimipidon tuomaan luistoon asti rengas käyttäytyy stabiilisti.Eli jos renkaalle tuodaan lisää voimaa, luisto kasvaa ja pito paranee. Jos taas kaasu(voima) pidetään vakiona, pienenee renkaan luisto hyvin nopeasti. Rengas ei siis lähde kovin herkästi hallitsemattomaan luistoon. Kun taas mennään tuon maksi.ipidon tuovan luiston yli, muuttuu rengas epästabiiliksi. Tuossa tilanteessa pito pienenee renkaan luiston kasvaessa. Eli jos jollain tietyllä kaasunasennolla rengas menee tuon rajan yli, ei luisto pyri palautumaan vaan luisto lisääntyy koko ajan, koska renkaan tuottama pito heikkenee sitä enemmän mitä enemmän rengas luistaa. Sliksillä tuo stabiili alue on aika laaja, joten rengas on helppo lukea. Tosin samasta syystä high-sider lähtee aika yllättäen, koska kuski tuntee luiston kasvaessa pidon parantuvan, mutta kun mennään sen maksimipidon huipun yli, alkaakin pito laskea ja sitten lähdetään maata kiertävälle radalle jis kuski ei heti pienennä kaasua.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lisäys edelliseen. Renkaan kitka ei noudata perinteistä kitkamallia vaan hetkellinen pitokerroin on voimakkaasti riippuvainen luistosta, lämpötilasta ja monesta muusta asiasta. Renkaan kitka muodostuu adheesiokitkasta ja renkaan hystereesin (muodonmuutoksen) aiheuttamasta kitkasta. Adheesio on atomitason heikko sidos, joka on hyvin herkkä jos renkaan ja tien välissä on joku väliaine, esim vesi. Kuivalla kelillä kitka on adheesion ja hystereesin summa. Märällä adheesiosidoksia ei muodostu, joten renkaan kitka on puhtaasti hystereesistä muodostuvaa. Tästä syystä märän kelin renkaiden täytyy olla todella paljon pehmeämpiä. Mitä pehmeämpi rengas, sen enemmän hystereesiä
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

santerik

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.08.14 - klo:12:54
Lainaus käyttäjältä: santerik - 24.08.14 - klo:10:48
Lainaus käyttäjältä: tomik - 23.08.14 - klo:13:09
Tuolta voi opiskella renkaan luistosta: https://www.tut.fi/ms/muo/tyreschool/moduulit/moduuli_10/hypertext/3/3_1.html#3_1_5

Kiitos linkistä! Tosin eikös tämäkin nyt perustu olettamukseen, että liukukitka on kaikilla nopeuksilla vakio (Coulomb)?

Tästä selviää varsin hyvin tuo suhteellinen "sutima" mutta ainakin minulle jää epäselväksi missä kohtaa esim kuvan neljä ensimmäistä kuvaajaa rengas menettää pidon.
Renkaan tuottama voima (=pito) kasvaa tiettyyn luistoon asti. Tyypillisesti tuo luisto on jossain n. 10 prossan kieppeillä. Tuohon maksimipidon tuomaan luistoon asti rengas käyttäytyy stabiilisti.Eli jos renkaalle tuodaan lisää voimaa, luisto kasvaa ja pito paranee. Jos taas kaasu(voima) pidetään vakiona, pienenee renkaan luisto hyvin nopeasti. Rengas ei siis lähde kovin herkästi hallitsemattomaan luistoon. Kun taas mennään tuon maksi.ipidon tuovan luiston yli, muuttuu rengas epästabiiliksi. Tuossa tilanteessa pito pienenee renkaan luiston kasvaessa. Eli jos jollain tietyllä kaasunasennolla rengas menee tuon rajan yli, ei luisto pyri palautumaan vaan luisto lisääntyy koko ajan, koska renkaan tuottama pito heikkenee sitä enemmän mitä enemmän rengas luistaa. Sliksillä tuo stabiili alue on aika laaja, joten rengas on helppo lukea. Tosin samasta syystä high-sider lähtee aika yllättäen, koska kuski tuntee luiston kasvaessa pidon parantuvan, mutta kun mennään sen maksimipidon huipun yli, alkaakin pito laskea ja sitten lähdetään maata kiertävälle radalle jis kuski ei heti pienennä kaasua.

Oliko tuo vastauksesi alun 10% tarkoitettu siis vastaukseksi pohdintaani "..mutta ainakin minulle jää epäselväksi missä kohtaa esim kuvan neljä ensimmäistä kuvaajaa rengas menettää pidon." ? Jos kyllä niin tarkoitatko noilla prosenteilla juurikin tuon tut:n kavlon mukaan laskettua luisumaa? Molemmat tässä viestittelyssä esitetyt (TUT:n ja tuulilasin) diathan antavat viitteitä siihen suuntaan, että juuri tuon 10% tietämillä saavutetaan maksimipito ja tällöinhän renkaan pinta on radan pintaan nähden "levossa" tai ainakin erittäin lähellä tuota rajaa?

Mitä adheesioon tulee niin väittäisin kuitenkin, että kumi-assu parilla adheesio ei ole määrävä tekijä. Radan pinnankarheus on kuitenkin aikas järisyttävä verrattuna esimerkiksi sylinterin seinämiin jossa tuon adheesion voisi hyvinkin kuvitella olevan määrävämpi.

Niin tai näin en hetkeäkään epäile, etteikö luisussa ajettaessa saavuteta parempaa pitoa kun se Markiisikin kerran poikittain ajelee, mutta tuo perimmäinen syy on edelleen hivenen hämärän peitossa. Se, että kitkakerroin on riippuvainen lämpötilast, kontaktipinnan alasta jne. ei vielä tee tuosta käytöksestä millään tapaa poikkeuksellista. Se, että kumi-assu materiaaliparin välillä ei toteudu tuo perinteinen kitkamalli olisi selityksenä varsin hyvä, mutta en vaan mistään tahdo löytää tuota mallia..

Nitrous

Adheesion vaikutuksen voit kokeilla ihan itse ajamalla ensin kuivalla kelillä sliksillä ja sen jälkeen märällä. Jos adheesio ei ole merkittävä tekijä, ei pidossa tapahdu suurtakaan muutosta. 10% luistolla rengas ei ole levossa (paitsi hetkellisesti ja hyvin paikallisesti) vaan renkaan kehän keskimääräinen pyörimisnopeus on n. 10% prosenttia suurempi kuin ajoneuvon nopeus. Toki rengas on paikallisesti hetken levossa aina kun kumin ja asvaltin kontakti alkaa. Adheesion ansiosta kumi tarttuu paikallisesti asvalttiin kiinni ja renkaan pyöriessä kumi venyy hieman ennen kuin kontakti irtoaa. Kontaktin irrottua rengas palautuu, kunnes tarttuu uudestaan asvalttiin kiinni. Ilmiötä kutsutaan nimellä stick-slip tai tihkomisvärähtely. Kumin ominaisuuksista johtuen n. 10% luistolla hystereesin tuottama kitka on suurimmillaan. Toki absoluuttinen arvo riippuu täysin renkaasta. On myös väärin ajatella, että rengas menettäisi pidon. Rengas ei menetä pitoa vaan renkaan toiminta siirtyy epästabiilille alueelle. Tosin kuski tuntee tuon epästabiilille alueelle siirtymisen pidon merkittävän heikkenemisenä ja tuo tapahtuu siinä pisteessä, jossa voima-luisto-kuvaaja saavuttaa voiman osalta huippuarvonsa.

Renkaan pidolle ei toistaiseksi ole olemassa analyyttistä fysikaalista mallia vaan jokaisen renkaan pitokerroin luiston funktiona täytyy määrittää kokeellisesti. Se, joka pystyy selittämään rengaskitkan muodostumisen aukottomasti fysiikan ilmiönä, tulee rikastumaan vähän perkeleesti. Tällä hetkellä vallitseva malli renkaan käytökselle lienee ns. Magic Formula, jonka parametrit tosiaan sitten määritellään kokeellisesti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal