Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

wbaum

Märän kelin renkaalla tuntuu kuin mopo olisi liimattu asfalttiin, eikä luistoa juuri ole. Kuivalla ja slickeillä tuntuu aina lujaa vedettäessä että pientä luistoa on, onko tämä harhaa vai onko märällä myös luistoa samoissa määrin jos vedetään suhteessa yhtä lujaa?

santerik

Myönnettäköön alkuun, että sössin hieman tuon adheesiotermin kanssa. Tarkoitukseni oli sanoa sitä, että kumi-assu parin välillä uskoisin voiman välittyvän lähinnä "mekaanisen adheesion" kautta, eikä siis atomitason judanssien kautta. Jokainen pitäköön omat elektroninsa! Vrt. adhessiivnen ja abrassiivinen kuluminen. Se taas nyt on tosi kun vesi notta jos jollain väliaineella erotat kaksi kitkapintaa toisistaan niin pito voi heiketä.

Mitä vielä tulee tuohon 10% niin jos kyseessä todellisuudessa on tuo kumin kehänopeus vrt. ajoneuvon nopeus niin silloinhan se tahtoisi sanoa, että ko. ilmiötä ei tapahdu noiden tässä keksustelussa esitettyjen käppyröiden tapauksissa joissa maksimipito (10% luisun tietämillä) pitää sisällään jo kumin+renkaan rungon jäykkyyden vaikutuksen.

Tuota stick-slip meininkiä olen tässä koittanut funtsia tuohon sopivaksi kuten myös tuon hystereesin mahdollista vaikutusta. Mielestäni tosin hystereesin suomentaminen muodonmuutokseksi on hieman karkeahko ja asiaa rankasti oikova käännös.

Tuossa stick-slip ilmiössäkään en vaan keksi mitään etua siitä "slipistä". Hystereesi tosin sopisi hyvin selitykseksi siihen miksi se taasen jossain vaiheessa muuttuu taas stikiksi.

Jos kitkamallissa maksimipito on jossain liukukitkan alueella niin sittenhän tulee taas mielenkiintoinen kysymys notta mikä sen saa jossain kohdassa laskemaan. Lämpötilää ei saa vastata koska se kuulostaisi aivan liian simppeliltä :)

Pitänee koittaa muistaa tässä joskus syssyn mittaan selvittää asia ihtellein kunnolla. Omassa ajossa aion edelleen pysytellä stikcin puolella. "Stick-slip ajossa" tuo stikin ja slipin välinen jaksonaika voisi muodostua mopon/kuskin parsimista vastaavaksi ajaksi.

Nitrous

Tuota stick-slipiä tapahtuu paikallisesti renkaan ja asvaltin välillä käytännössä aina kun rengas pyörii, ei kylläkään koko kontaktipinnalla samanaikaisesti vaan hyvin paikallisesti. Adheesiossa kaikki pitävät omat elektroninsa, mutta siitä huolimatta tuo heikko sidos perustuu sähkömagneettisiin voimiin. Hystereesin oikaisin , koska se on monelle fysiikkaa lukemattomalle aika vaikea ilmiö ymmärtää. Lähtökohtana hystereesille on toki muodonmuutos, mutta energian muuttuminen toiseen muotoon kumin palautuessa ei tahdo aueta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Tänään oli pannukahvia ja lippasämpylää tarjolla Pesämäen aurinkoisella radalla.
https://www.youtube.com/watch?v=9F4dmMCo0IM

jarska

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 24.08.14 - klo:19:59
Tänään oli pannukahvia ja lippasämpylää tarjolla Pesämäen aurinkoisella radalla.
https://www.youtube.com/watch?v=9F4dmMCo0IM

Samassa kohtaa olin lipata minäkin, vieläpä kahdesti.
Perseestä koko rata, jollain minimotolla tuolla vois olla mukava vetää, mut en kyllä tykänny tonnarilla ajaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.08.14 - klo:20:13
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 24.08.14 - klo:19:59
Tänään oli pannukahvia ja lippasämpylää tarjolla Pesämäen aurinkoisella radalla.
https://www.youtube.com/watch?v=9F4dmMCo0IM

Samassa kohtaa olin lipata minäkin, vieläpä kahdesti.
Perseestä koko rata, jollain minimotolla tuolla vois olla mukava vetää, mut en kyllä tykänny tonnarilla ajaa.

Vähän turhan hitaita jopa ykkösellä ajettavaksi muutama mutka. Jollain smotolla varmasti paljon mukavampi kierrettävä. Sai tuolla 220km/h kuitenkin suoralle vauhtia, joten jotain isonkin mopon hommaa. Vaihtelua tommosten omituisten väärään suuntaan kallistettujen mutkien ajaminen. Toiste pitää vielä joskus mennä että pääsee alle minuutin aikaan :)

tamik87

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 24.08.14 - klo:19:59
Tänään oli pannukahvia ja lippasämpylää tarjolla Pesämäen aurinkoisella radalla.
https://www.youtube.com/watch?v=9F4dmMCo0IM
No ei onneksi tainnut kärsiä muu kuin kierrosaika tosta lipasta?

Mikko K.

Motorsportti palkitsee: Olin näköjään kokonaispisteissä sbb:n 15. ja nstk b:n 20. Ens kauden tavoite vois olla vaikka parantaa ees toista  airrev_1

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 24.08.14 - klo:21:12
No ei onneksi tainnut kärsiä muu kuin kierrosaika tosta lipasta?

Pyörä liukui cliparin ja kaatumatapin varassa. Molempien kulutuspalasta pieni siivu pois. Kustannuksia tulee ton cliparin putken varuiksi vaihtaminen. Ei edes ole mikään paikka kipeenä. Niskatuki ilmeisesti otti sopivasti sivulle kypärän liikkeen kiinni, ettei osunut rataan. Eli uusi kokemus, lippa ei ollut kallis tai kipeä.

Nitrous

^Toi sun lippa näytti ihan samalta kuin mun lippa eilen mopolla. Tosin vauhtia sulla tais olla pari kymppiä enemmän. Ite kun liuin ehkä kolme metriä kaadon jälkeen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

OMFG!!! Tämän hetken ennusteissa sateen todennäköisyys viikonlopun Kemorassa on ALLE SATA!
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Bobo

27.08.14 - klo:08:24 #3536 Viimeisin muokkaus: 27.08.14 - klo:13:06 käyttäjältä Bobo
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.08.14 - klo:19:48OMFG!!! Tämän hetken ennusteissa sateen todennäköisyys viikonlopun Kemorassa on ALLE SATA!

Tänään ennustaa, että sateen todennäköisyys lähellä nollaa siellä  peukku_1             v***u  hedari_1  

Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Nitrous

Tänään kävin hakemassa kulkuneuvoon taas ajolupaa vuodeks eteenpäin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

qazwsx

Tänään toi posti kotiin uuden takahaarukan kymppiin. Varoiksi tilasin jos ei tuota vanhaa olis saanut korjattua.
Tilasin jenkeistä firmasta nimeltä: Cycle Reapers hintaan 179$ +kulut 100$ +tulli 50 euroa.
Tuossa osassa ei ole sitten minkäänlaisia käytönjälkiä, näyttää että on purettu aivan uudesta pyörästä.  Mukana tuli vielä ketjunsuoja ja akseli jolla tuo tulee runkoon kiinni.


eri-ernesti

Ostakaa pyörä. Ratatorista löytyy. Meikäläinen heittää pyyhkeen kehään ainakin opiskelujen ajaks, ei riitä rahat kilpailemiseen, niin ei tässä jaksa reenatakkaan.

Powered by EzPortal