Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

wbaum

Näin just itse alustahuollon tehneenä siinä on ihan helvetisti eroa vanhaan, vaikka en päässyt ihan kunnolla edes testaan. Se alusta vaan tuppaa menemään pikkuhiljaa paskemmaksi ja sitä oikein tajua. Sitten kun oli huolletut pumput niin tajus vasta miten herkästi ne liikkuivat. Takaiskarista nyt en osaa sanoa mitä siellä lopullinen ero, mutta rebaa vähän modattiin ja tuntuu olevan vähän erilainen ainakin.

Etupäätä saa muutaman sormen voimalla sentin liikutettua ja palasi aina samaan paikkaan. Ennen sai jysäyttää kunnolla yläkropalla putket liikkeelle ja jumivat johonkin paikkaan x. Tankin päälle kun hyppäsi niin ennen vain peräpää laskeutui ja nyt nätisti molemmat päät saman verran.

Jatkossa ajattelin kyl huoltaa 2 kertaa kesään, takapumppu sepälle ja etuset osaa itekkin jos ne alkaa taas takkuamaan.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.10.14 - klo:12:15
Näin just itse alustahuollon tehneenä siinä on ihan helvetisti eroa vanhaan, vaikka en päässyt ihan kunnolla edes testaan. Se alusta vaan tuppaa menemään pikkuhiljaa paskemmaksi ja sitä oikein tajua. Sitten kun oli huolletut pumput niin tajus vasta miten herkästi ne liikkuivat. Takaiskarista nyt en osaa sanoa mitä siellä lopullinen ero, mutta rebaa vähän modattiin ja tuntuu olevan vähän erilainen ainakin.

Etupäätä saa muutaman sormen voimalla sentin liikutettua ja palasi aina samaan paikkaan. Ennen sai jysäyttää kunnolla yläkropalla putket liikkeelle ja jumivat johonkin paikkaan x. Tankin päälle kun hyppäsi niin ennen vain peräpää laskeutui ja nyt nätisti molemmat päät saman verran.

Jatkossa ajattelin kyl huoltaa 2 kertaa kesään, takapumppu sepälle ja etuset osaa itekkin jos ne alkaa taas takkuamaan.
Tuo kitkan kasvaminen on viimeinen merkki siitä, että huolto tarttis tehdä. Ennen kuin liike alkaa takeltelemaan katoaa vaimennukset pikku hiljaa öljyn kuluessa jolloin keula on kuin pomppukeppi. Sitten kitkan kasvaessa saa tuplabonuksen: Keula ei ole herkkä pienissä epätasaisuuksissa, mutta vaimennusta on liian vähän ottamaan vastaan painonsiirrot. Käytännössä siis rengas hoitaa ison osan alustan työstä tuossa vaiheessa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Mjoo. Harmittaa vähän kun ei suosituksista huolimatta tajunnut varsinkaan loppukesän päiville huoltaa alustaa.

Peruspullianen ei siinä taitojen ja vauhdin karttuessa ei oikein objektiivisesti osaa tuntee mitä se alusta tekee. Silmät vähän avautu kun kävi huolletulla alustalla testaamassa ja toinen kuski omaa mopoa testaamaan. Voi kyl kuvitella miten rupinen joku 10v vanhan katumopon alusta on.

raukkis

Lainaus käyttäjältä: santerik - 20.10.14 - klo:20:58
Olis tässä talven mittaan tarkotus perus jarrujen herkistelyn yms. huollon lisäks laittaa tota 929RR:ää vähän soppelimmaks radalle. Kaatumatapit ja ohjausiskari siitä jo löytyy. Tilannehan on se, että kuski on täyttä timanttia joten jäljellä olevat tuhannesosat on otettava kalustosta. Pyörän arvo on kaljakorin ja koppikärryn välimaastossa joten kaikkee pikkunäpellystä mistä selviää halvalla/ilmaseks olis tarkotus.

Tarkoituksena olisi:
- Solumuovista "storm gripit", näillä lähtee motoparkin enkkarista het sekunti
- Muovista taivutellut koneenposkien suojat Raaserin ohjeen mukaan, lisää uskottavuutta
- Ehkä jotkut ohjauksenrajoittimet jotka saa näppärästi kiinni-irti katuajelun takia, jos näillä säästäis vähän katteita jos lipsahtaa
- Tappien pieni siirto ja "kiinteytys" sekä luultavasti kaavion kääntö, tapahtunee Kiinan satsilla (tästähän vähä aiemmin väänneltiin)
- Pikkusen sporttisempi eturissa
- Taidan ottaa tosissaan ja säätää painaumat kohdilleen :)

- Alustan huollatusta/parantelua jos taskuihin jaa ylimääräsiä paperirahoja

+ Hommasin kauden lopussa valkoset ajohanskat hajonneiden mustien tilalle. Valkoset oli sellaset kaasulapaset notta oma enkka parani sekunnilla. Pitäisköhän polvipalatkin vaihtaa valkosiks?

Puuttuuko listalta jotain helppoo, halpaa ja nopeeta? Vielä lisävaatimuksena, että kädettöminkin pystyy muutokset itse toteuttamaan.
Samalla ku niitä jarruja huollat, vaihda teräspunosletkut ja kunnon palat esim brembo rc tai monien täällä hyväksi kehuma ebc gpfa. yht kust n. 200€ (sori, ei ihan ilmaista mutta hyöty kyllä tuon arvoinen kun niillä uusilla valkoisilla sitä kahvaa puristaa. Penkki kannattaa vanerin tms päälle samasta solukumista tehdä myös mistä stomp gripit teet. Murmelalta saanee hyviä ohjeita. Tietysti riisut kaikki tarpeettomat osat.


santerik

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 21.10.14 - klo:19:57Ilmot

Ihte asiassa teräspunosletkut löytyy ja brakingin pipparskakkalevyt. Jarrut on hyvät mut tommottii perus sintteripalat katoo kieltämäti silmissä. Mut pito niissäkin on hyvä ja mun seteillä eivät palat menetä pitoaan..

paaton

929:ssä on ihan törkeän hyvät jarrut. Dual carboneilla suorastaan loistavat, mutta ne tosiaan kuluu silmissä.
r6:n jarrut on tuohon verrattuna huonot.

santerik

Funtsin tossa vähä sitä 929rr:n alustahommaa. Nyt kun keulassa on ne orkkikset Progressiiviset jouset niin keula on aika syvällä mutkissa ja pyörä kääntyy ihan kivasti. Voi tosin olla, että jos joskus parempaa koittais ni toi mutkakäytöskään ei ihan sikana maistuis.

Jarruissahan toi on aika kaamee ko melkein jo kaasua hölläämällä keulasta lähtee "löysät pois" ja se "tehollinen" alue on apaut sentin.

Mut jäykemmillä keulajousillahan mutkissa keula olis taasen paljon ylempänä tosta sit taas tulis mutkissa aivan customi ja tarttisin sen korkaeussäädettävän takaiskarilta tai lyhkäsemmät koiranluut. Aivan kuten Paaton sano. Ihanan kallista. Taidan mennä nykyisillä jousilla ja säästän jarruttamalla keulan alta..

Ei ketään Kiinnostais käydä varastaa tota Hondaa pois?

Nitrous

^Tai sit opettelet jarruttamaan mutkaan sisään, jolloin se keula on syvällä ja mopo kääntyy myös paremmilla jousilla?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

santerik

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.10.14 - klo:19:54
^Tai sit opettelet jarruttamaan mutkaan sisään, jolloin se keula on syvällä ja mopo kääntyy myös paremmilla jousilla?

Kuulostaa hankalalta, voiko tän tehdä netissä?

Aika kaukana on mun meno vielä siitä että apeksiin asti pitäisin keulan jarrulla nipussa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: santerik - 22.10.14 - klo:20:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.10.14 - klo:19:54
^Tai sit opettelet jarruttamaan mutkaan sisään, jolloin se keula on syvällä ja mopo kääntyy myös paremmilla jousilla?

Kuulostaa hankalalta, voiko tän tehdä netissä?

Aika kaukana on mun meno vielä siitä että apeksiin asti pitäisin keulan jarrulla nipussa.

Opettelu alkaa siitä, että ihan alkuun maltetaan olla avaamatta sitä kaasua ennen apeksia vaan ensin valutetaan apeksiin asti moottorijarrulla. Jo tuolla tapaa mopo kääntyy paremmin kuin tasakaasulla ajaen. Sitten kun tuo luonnistuu ja mutkanopeus alkaa olla tontilla niin pikkuhiljaa vaan jarrua mukaan ja taitojen kehittyessä keulakin alkaa pysymään paremmin nipussa. Tosin sen keulan nipussa pysymistä tärkeämpää on, ettei keula tee äkkinäisiä liikkeitä kuskin virheiden takia. Tyypillisesti keskiryhmässä jarru nostetaan kokonaan pois jo suoralla nopealla liikkeellä, jolloin keula pomppaa ylös. Yleensä välittömästi tuon jälkeen taitetaan mutkaan ja laitetaan kevyt veto päälle, jolloin etusella ei ole painoa ja ajolinja painuu leveäksi.

Edit. Ajatuksena siis se, että miksi aluksi opetella ajamaan "väärin" jos samalla vaivalla voi opetella perusteet oikein alusta alkaen. 
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

santerik

22.10.14 - klo:21:25 #3775 Viimeisin muokkaus: 22.10.14 - klo:21:28 käyttäjältä santerik
Mä ymmärrän sun pointin ja tunnistan itteni monesta kohtaa mutta..

Hommahan menis noin jos mulla olis joku tietty kisa- tai kierrosaikatavoite. Tällä hetkellä tavoitteet on hauskan pitäminen ja se, että kehityskäyrä pysyisi oikean suuntaisena. Mulle ei oo kovin iso juttu onko mun kierrosenkka ensi syksynä sekuntin vai viisi nykyistä parempi, kunhan se on parempi. Näin ollen ei hotsittais tehdä pyörään sellasta muutosta joka aluksi muutais mopon "huonommaks" ko nyt, olkoonkin että se voisi olla lopputuloksen kannalta parempi.

Ts. mua ei kiinnosta "aloittaa opiskelua siitä.." ja sen jälkeen tehdä sitä ja tätä. Haluan ajaa kuten nyt ja pikkuhiljaa nipsiä kymppejä sieltä täältä ja pitää kivaa. Riippumatta siitä kuinka väärä se nykyinen tapa on. Tästä syystä "keulan korottaminen" ei ajatuksen tasolla oikein nappaa.

Edit. Autopuolellahan taisi jossain välissä olla kehitteillä ajotapaan oppivia automaattilaatikoita jotka sitten optimoivat käytöstään bensankulutukselle soppeliks(vai onko nuo jo tuotannossa?). Kukahan rakentaisi tämmöttii oppivan alustan mun mopoon, mielellään ilmatteeks..

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: santerik - 22.10.14 - klo:21:25
Mä ymmärrän sun pointin ja tunnistan itteni monesta kohtaa mutta..

Hommahan menis noin jos mulla olis joku tietty kisa- tai kierrosaikatavoite. Tällä hetkellä tavoitteet on hauskan pitäminen ja se, että kehityskäyrä pysyisi oikean suuntaisena. Mulle ei oo kovin iso juttu onko mun kierrosenkka ensi syksynä sekuntin vai viisi nykyistä parempi, kunhan se on parempi. Näin ollen ei hotsittais tehdä pyörään sellasta muutosta joka aluksi muutais mopon "huonommaks" ko nyt, olkoonkin että se voisi olla lopputuloksen kannalta parempi.

Ts. mua ei kiinnosta "aloittaa opiskelua siitä.." ja sen jälkeen tehdä sitä ja tätä. Haluan ajaa kuten nyt ja pikkuhiljaa nipsiä kymppejä sieltä täältä ja pitää kivaa. Riippumatta siitä kuinka väärä se nykyinen tapa on. Tästä syystä "keulan korottaminen" ei ajatuksen tasolla oikein nappaa.

Edit. Autopuolellahan taisi jossain välissä olla kehitteillä ajotapaan oppivia automaattilaatikoita jotka sitten optimoivat käytöstään bensankulutukselle soppeliks(vai onko nuo jo tuotannossa?). Kukahan rakentaisi tämmöttii oppivan alustan mun mopoon, mielellään ilmatteeks..

Mutta eikös toi oikean ajotekniikan opettelu olisi se tehokkain tapa napsia niitä kymppejä tai jopa sekunteja? Hauskaahan toi radalla ajaminen on joka tapauksessa?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

santerik

Tokitoki, mutta jos pyörä tuntuu nyt mutkissa hyvältä ja ensi kesänä pitäisi hinkata vaikka elokuulle asti ennen kuin pyörä lopettaa hoodeelta tuntumisen. Sitä tässä pelätään.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: santerik - 22.10.14 - klo:21:50
Tokitoki, mutta jos pyörä tuntuu nyt mutkissa hyvältä ja ensi kesänä pitäisi hinkata vaikka elokuulle asti ennen kuin pyörä lopettaa hoodeelta tuntumisen. Sitä tässä pelätään.

Jos ne lineaariset jouset on sopivat, niin ei se keula yläasennossa ole vaikka et apeksiin asti jarruttaisikaan. Kunnolla ylös se nousee vasta kaasulla. Joten eipä se pyörä HD ole vaikka keula järkevästi toimisikin. Sitten kun oppii kunnolla pitämään jarrulla keulan alhaalla voi tarvittaessa käyttää jäykempiä jousia.

Itsellä oli joskus ratailun alkupuolella -96 blade. Sillä en koskaan kyennyt jarruttamaan mutkaan. Sittemmin kun vaihtoi K4 gixxeriin, niin mutkiin ajamisesta tuli ihan pirun paljon helpompaa vaikkei mutkiin osannutkaan jarruttaa. Ihme sinänsä ettei tullut bladea silloisen ajotyylin takia kipattua... :)

paaton

22.10.14 - klo:22:29 #3779 Viimeisin muokkaus: 22.10.14 - klo:22:34 käyttäjältä paaton
Siitä bladesta pitää tosiaan saada molempia päitä ylös ja perää enemmän kuin keulaa. Vakio keulajousilla maavara loppuu välittömästi kesken, jos vauhti alkaa nousemaan. Jos sinne mutkaan ei jarruta, niin ei se tosiaan käännykkään...

Mutta jos löydät muutamalla satkulla takaiskarin ja ne keulajouset, niin ei se ole ollenkaan huono laitos ajaa. Itse asiassa ero ajettavuudessa oli pieni r-kutoseen verrattuna, niillä alustan korkeusilla jotka minulla oli hondassa. Tehoakin siinä on melkein yhtä paljon kuin nykyisissä kuussatkuissa, käyttökelpoinen kierrosalue on vaan vähän pienempi ;)

Suurin parannus näissä uudemmissa on minusta ajoasento. Ehkä sinne mutkaan on luontevampi jarruttaa, kun paino on siellä eturenkaan päällä ja ylemäpänä. Siinä hondassahan istutaan jotenkin oudosti pyörän sisällä. 

Powered by EzPortal